Nekromanti Yrken i Eon IV

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,099
Genus på yrkesnamn avspeglar en social verklighet. Personer som idka handel var ofta köpmän och personer som arbetade som sjukskötare var ofta kvinnor (varför vi idag säger sjuksköterska även om en manlig sjukskötare).

Jag tycker det är fullt rimligt att idag genusanpassa yrkestitlar och beskrivningar till en ny social verklighet eller att aktivt gå i bräschen för omforma vissa yrkesrollers genuskoppling. Te x att döpa om brandmän till nåt mer genusneutralt.

Däremot tycker jag det är orimligt att i ett rollspel som utspelar sig i en medeltida patriarkal miljö döpa om gamla och därmed medeltidsdoftande yrkesnamn som köpman eller vildmarksman till styltiga saker som näringsidkare eller vildmarksperson för att slå ett slag i luften i syfte att komma till rätta med ett skevt genusperspektiv.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Så? Skall Köpman + Hantverkare bli ett yrke = Köpman

Bonde... låter lite torftigt och smalt. Bonde är ju en sådan som bor på landsbygden. Och Arbetare låter för... modernt på något sätt. Kan man finna någon mer generell term för det? En Bonde i en stad kanske är en som rensar gatorna, i ett hov en tjänare osv.

Typ som:

knegare

löshjon

tjänare

daglönare

underordnad

lakej

livegen


Namnet är ju viktigt för att ge känsla om inte annat.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,099
Eon ska mig veterligen skrivas på svenska och bör därför skrivas på ett sätt som ger en viss medeltidskänsla. I Jargienmodulen får det däremot gärna krylla av könsneutrala Jargiska yrkestitlar.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,099
Daglönare låter bäst (och mest generiskt) i mina öron.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Däremot tycker jag det är orimligt att i ett rollspel som utspelar sig i en medeltida patriarkal miljö döpa om gamla och därmed medeltidsdoftande yrkesnamn som köpman eller vildmarksman till styltiga saker som näringsidkare eller vildmarksperson för att slå ett slag i luften i syfte att komma till rätta med ett skevt genusperspektiv.
Det där var bara en av många anledningar att välja bredare och mer inkluderande namn på dessa yrken; du hävar att du läser vad jag skriver, varför har inte det framgått då?

That being said, jag tycker det är skillnad på regeltermer och in-game-termer. Ja, namnen på yrkesgrupperna ska självfallet anspela på Mundana på något sätt, ha en koppling till settingen liksom, men de behöver inte för den sakens skull göras så icke-inklusiva som bara mänskligt möjligt. Det går faktiskt att både äta kakan och ha den kvar.

Yrkesnamnen i den här generella modellen bör, that beiing said, i min mening göras så generella som bara möjligt, därför att med den designfilosofi man valt, så har man misslyckats om inte yrkena kan täcka alla typer av rollpersoner. Är det flärd och färg man är ute efter borde man välja långt mer nischade förslag. (Betänk här att jag som sagt i grunden är emot den generella modellen, om den inte inkluderar långt fler yrken än 10).

Och what about Momolan? Kallas yrket "köpman" där med? Någonstans har det skett en "översättning" från Mundana språk till svenska (om nu inte soldiska är svenska), och varför måste vi då välja en patriarkal term, som är potentiellt exkluderande inte bara mot kvinnliga rollpersoner, utan mot hela kulturer i Mundana? (tirakerna, momolan, etc). Det är inte särskilt viktigt, det är ingen stor issue, men föreligger det även andra skäl att byta ut begreppen Köpman och Vildmarksman (vilket det alltså gör), så kan man lika gärna lägga in den lilla genustanken också i ekvationen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
jag är ledsen, men jag tycker genus är viktigt, jag tycker Eon är viktigt. Därför tycker jag också att genus i Eon är viktigt. Jag kan inte bara ge mig i den här frågan för att du tycker genusdebatter är jobbiga.

Edit: men en moderator kan givetvis göra det här till en separat tråd om han känner sig manad.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag tycker att genusfrågor är viktiga jag med. Men det är bara att denna tråd ursprungligen handlade om yrken i Eon och det har kommit massor med bra ur den. Om alla bara börjar att diskutera genus så drunknar lätt den ursprungliga frågan. Så jag hade inte haft något emot om en Moderator styckade upp det - om tråden blev mycket längre dvs.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är rädd att det verkligen är svårt att hitta en bra term som inkluderar både konceptet bonde och konceptet arbetare; daglönare som föreslagits täcker egentligen ingendera, utan är betydligt mer nischat.

Här är de enda svenska termer jag spontant kan tänka mig som kan anses inkludera båda sysselsättningarna, i en förindustriell kontext:

Ofrälse, allmoge, arbetare, näringsidkare

(Intressant att betänka kan vara att den engelska termen för ofrälse, "commoner", är den som utgjorde standarmallen för npc:er i D&D3,5, medan "experts" var en npc-grupp som täckte upp handelsmän, hantverkare, lärda och magiker).

Jag är givetvis extremt öppen för förslag på ord, men ska vi ha bönder och hantverkare i samma yrkesgrupp kan inte -jag- komma på några andra termer som funkar. Alla dina förslag anspelar på olika former av tjänare eller underklasstyper, vilket inte tvunget borde vara fallet här; yrkesgruppen borde ju täcka in storbönder och rika hantverkare i städerna.

Jag anser nog att den bästa lösningen vore att ha bonde som ett separat yrke (vilket är motiverat av dess fundamentala roll i Mundana), och bunta ihop köpmän och hantverkare i ett näringsidkar-yrke; deras sysslor liknar varandras mer än de liknar bondens. Men detta lämnar frågan öppen var olika former av arbetare passar in. (Notera då att jag utgår från en modell där yrkesuppsättningen görs så inkluderande som bara möjligt, den lösning som presenterats i trådstarten här är ju helt klart inte en sådan, och om man står fast vid det så är det ju inte tvunget ett problem om arbetare inte riktigt passar in någonstans; folk verkar tycka ett bondeyrke vore önskvärt oavsett). En alternativ modell vore att bunta ihop arbetare och bönder resp köpmän och hantverkare, eller som i mitt och Pendragons förslag, att slå ihop alla fyra till en grupp. (Jag kommer föreslå ytterligare en annan, men mer radikal, lösning i ett separat inlägg).

Jag önskar vi kunde använda den indiska kastindelningen, den är verkligen passande för den tänkta grupperingen av skillsets (speciellt som det sedan finns en oöverskådlig djungel av sub-kaster som finfördelar det hela):

Brahmin - lärd, präst, mystiker
Kshatriya - krigare, ädling, lärd, ninja
Vaishya - köpman, lärd
Shudra - hantverkare, bonde, arbetare, herde, tjänstehjon, underhållare
Dalit - nomad, vildmarksman, ninja, tjuv, dödgrävare, horor, hela det kittet.


Kanske nåt man kunde använda i Stora Arkipelagen, om inte annat? Worth a thought.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
En daglönare är uttryckligen någon som arbetar för någon annan mot lön. Således inga självägande bönder eller dyl.

Allmoge låter bättre i mina öron.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag gillar också allmoge, det är ett fint ord...men det funkar dessvärre dåligt i alla icke-nordeuropeiska kontexter, och är därtill, såvitt jag vet, ett postmedeltida begrepp. Kan man prata om "den zhaniska allmogen", liksom? Och stamsamhällen har knappast någon allmoge. Tirakisk allmoge? Liksom...nej.

(Hela problemet med att göra väldigt breda yrken för en så mångfacetterad värld som Mundana är just att yrkesnamnen nästan måste bli så generella att man får välja tråkiga ord som "arbetare" och "krigare", för att de ska kunna passa in i alla kontexter; jag tror den här debatten kommer sluta med att vi måste förlika oss med det. Det enda alternativet jag kan se så här spontant är att göra yrkena mindre breda och mer kontextspecifika).

Så då återkommer vi till den här frågan om i vilken mån yrkesnamnet måste representera något i världen (Invoker) kontra bara något i meta-gäjmet (Controller). Jag har ingen riktig åsikt där, jag skriver ändå alltid vad jag vill på mitt rollformulär (påfallande ofta " <nånting> ninja", "svart får" eller "vän dam"; det vore yrken i min smak), men jag misstänker att andra har starka känslor i frågan.
 

Virvelmoln

Veteran
Joined
16 Jan 2010
Messages
73
Location
Borlänge
Jag skulle vilja att det fanns korta beskrivningar över många och intressanta yrken i ett stycke efter att dessa grundyrken presenterats, så man kan inspireras och inrikta sin karaktär emot något av dessa om man så vill. När jag öppnar min EON bok så brukar jag göra det utan tankar på vad jag vill spela och ser karaktären forma sig framför ögonen på mig, och inspirationen kommer av sig självt då boken eggar ens fantasi.

Detta är den stora tjusningen med EON tycker jag, och den tjusningen bör vara kvar, för det är det som är EON för mig. Så om inte skriva ett par få rader, inkludera iaf en liten ruta med namn över massa yrken, så man får någon slags inspiration.

Eon var det första jag spelade och fastnade för, har provat Drakar och Demoner en gång, men karaktärsskapandet var urtråkigt och gav mig inget. Ser fram emot EON 4 för nya livfulla karaktärer.

Tänker inte komma med nå förslag på yrken eller så då det redan finns massa vettigt :gremsmile:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Så... Alla överklasskvinnor i Mundana har T6+1 enheter i stridsvana? Wat teh eff, rafflemaocopter.
Det verkar inte som stridsvana kommer finnas i Eon IV, inte i grundboken iallafall.

Visst är det så att yrkena i böckerna är till för rollkaraktärsskapande, och inte är något som -alla- i Mundana har?
Jag har alltid utgått från att de at the very least är hyfsat representativa skillsets för slp:er med koncept som passar in på mallarna; Eon är simulationism, så det bör rimligen vara så, det ska inte vara som i D&D att civila npc:er, de får nöja sig med mycket sämre klasser än de rollpersoner har tillgång till.

'oj, hon har nog yrket Ädling från grundboken', utan jag tänker att det just är en överklasskvinna, hon kan nog räkna, skriva, kanske något hantverk, förmodligen bra på sociala färdigheter. Vilket för övrigt inte stämmer in särskilt bra på beskrivningen på Ädling som yrke.
Ädlingen har följande yrkesfärdigheter och framgångsslag:

PER, PSY, BIL

Dansa, Etikett, Förföra, Heraldik, Ledarskap, Spel & Dobbel, Slagsmål, Supa, Rida, <vapen>, <vapen>

Jag tycker det ser ut som ett perfekt skillset för en adelsdam. Lägg till ett eller två hantverk bara, och eventuellt falkjakt och musik. (Though jag saknar en färdighet i att ta hand om storhushåll).

Jag tror för övrigt att det är många adelsdamer i Mundana som inte kan läsa och skriva, både i Consaber, Drunok och Mûhad.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ymirs Nya Förslag Grande Tortilla

Här kommer en alternativ lösning, den är typ en fusion av idéerna som luftats av mig och Pendragon, Hjalle, Svarte Faraonen, Fryksdal, och någon annan i tråden vars inlägg jag inte kan hitta just nu (om du känner dig träffad så är det nog du).

Burning Wheel har världens bästa yrkessystem. Tyvärr kan vi inte sno det rakt av, och det är lite för begränsande för min smak egentligen, trots att det är så awesome, men det har något som Neogames tagit tillvara i ett tidigare spel, och som äger - sysselsättningsperioder.

Så låt oss bygga vidare på denna gamla N2-idé, som fått oförtjänt lite kärlek:

En rollperson får först enheter att fördela på vissa specifika färdigheter baserat på:
- Familjebakgrund eller avancerad utbildning (som i Cirefalier, Dvärgar och Västlanden). Familjebakgrunden ger mer valfrihet runt var man får sätta ut enheterna, medan skolgång genererar fler enheter totalt sett, dvs ungefär som i Eon III, fast med ändringen att familjebakgrund behöver bli möe bättre än den är nu, skolgång är absurt överlägset i termer av total summa enheter i Eon III.
(Familjebakgrunden kan antingen vara ihopbakad med miljö och social klass, eller så är dessa separata grejer som genererar ett fåtal enheter att fördela på andra färdigheter. Eventuellt skulle kön kunna vara en faktor också; en typisk medeltida kvinna har klart annorlunda skillsets än en man, trots allt, men detta borde man lika gärna, som i Burning Wheel, kunna representera genom valet av karriärvägar. Det är nog mycket bättre så, eftersom det ger mer valfrihet. Ras skulle också kunna vara en faktor, om man vill ha liksom racial feats. Jag är väldigt kluven till detta, men vilket folkslag man tillhör kanske kunde ge åtminstone ett karaktärsdrag från en lista? (Jag kör den approachen i mitt långa exempel om Ayeme nedan).

Sedan slår man typ en gång på valfri bakgrundtabell, + en specifik som familjebakgrunden leder till.

Så, en tolvårig karaktär kan då ha, som ett grovt exempel:
slagsmål 7 (enheterna kommer från uppväxtmiljö och familjebakgrund), smide 7, (familjebakgrund, pappa är smed), jakt 9 (familjebakgrund + miljö, familjen är darkener i Sydlanden), schamanism 5 (resultat av tabellslaget; har gått i lära hos en schaman), övertala 9 (familjebakgrunds-enheterna), klättra 9 (familjebakgrund)

Sedan, frånochmed att man är tolv eller nåt, kan man antingen börja spela som barn, eller, vilket är standardproceduren, gå vidare och välja ett yrke. Yrket genererar enheter man får fördela på vissa färdigheter, som i Eon III, lite valfria enheter, lite resurser/kontakter/magnituder/sånt bös, och ett slag på en specifik bakgrundstabell. (Alla yrken kan eventuellt ha en liten miniatyr-bakgrundstabell man får slå en gång på också, som i Neotech 2, men det får nog vänta till Advanced Eon IV).

Man har varje yrke i ett visst antal år, jag vet inte på rak arm exakt hur många, det beror på hur många karriärer man ska kunna ha haft och fortfarande ha en ung rollperson (antingen är detta antal samma för alla yrken, eller så varierar det av någon anledning, som i Burning Wheel, tex av rimlighets- eller balansskäl). Efter denna period kan man antingen sluta och börja spela med rollpersonen, eller välja ett nytt yrke (eller samma en gång till). Detta genererar då enheter, resurser och ett bakgrundsslag på precis samma vis som föregående yrke. Så här kan man hålla på tills rollpersonen börjar bli tvungen att slå på ålderstabellen, eller rentav dör av ålderom, om man vill, men man bör nog få mindre enheter för varje gång man väljer ett yrke om man börjat bli gammal (eller så blir varje yrkesperiod lite längre än den förra). En konsekvens blir givetvis fortfarande att gamla rollpersoner är mycket bättre än unga, men det är högst medvetet - en trettionoårig legoknekt borde vara mycket bättre än en sjuttonårig, eventuella ålderskrämpor till trots. I fallet alver och dvärgar är detta givetvis totalt broken, men jag kan ärligt talat inte se någon rationell förklaring på varför det inte borde vara det. Jag antar att folk likfullt kommer kräva någon form av artificiell begränsning här, men jag har ingen idé på en sån just nu, så det lämnar jag åt er andra forumiter, allt jag redogör för nu är lösa idéer.

Man bör kanske också få ett extra slag på valfri bakgrundstabell för var femte år eller nåt.

I mitt ideala system hade nog även värdena för ens Attribut genererats enligt detta system (med modifiers av ras, miljö och kanske kön), men jag tror somehow det vore lite för radikalt för de flesta Eonspelares smak?

Huvudpoängen här är att yrkena är väldigt korta mallar, som i Burning Wheel. Detta låter en ha med massor och åter massor av festliga yrkesmallar utan att de tar upp mycket plats i grundboken, och ordningen yrkesperioderna gås igenom under karaktärsskapandet kommer säga jättemycket (och väcka jättespännande frågor) om karaktärens bakgrund. Vi tar några klyschiga exempel på hur det hade kunnat se ut i Burning Wheel, det är alltså liknande grejer jag är ute efter här:

Village born - serving wench - harem slave - desperate killer
City born - young lady - renegade - mad magician
Born slave - gladiator - highwayman - courtier
Born slave - page - courtier - courtier - vizier (alla utvecklingar behöver inte vara dramatiska, though man får förmoda att någon dog på den här snubbens väg till visirposten...)
Sea born - juvenile delinquent - thief - city wife - masked avenger - masked avenger - ghosthunter

I Eon hade det alltså, väääldigt grovt sett, kunnat se ut något såhär:

Ayeme är uppväxt i den Arkipelagiska ninjaklanen Uwende, hon får därför följande enheter att börja med:

Familjebakgrund: Ninja (25 enheter att fördela mellan Skumraskaffärer, Akrobatik, Smyga, Simma, Klättra, Etikett, <Vapenfärdighet>
Miljö: Djungel (15 enheter på Överlevnad, Spåra, Växtlära, Jakt, Djurlära, Geografi)
Ras: Darkener, Ikinefolket (Man får välja mellan karaktärsdragen "Fåordig", "Stolt jävel", "Folkfientlig", "Aggressiv", "Härdad", "I kontakt med förfäderna", "Häftiga tatueringar"
Social grupp: Isolerad sekt (15 enheter att fördela mellan Skumraskaffärer, Etikett, Ceremoni, Historia, Tatuering, <Språk<, <Skrift< + karaktärsdragen "Hemlighetsfull", "Hjärntvättad", "Folkfientlig" eller "Edsvuren".

När Ayeme köpt detta slår hon på tabellerna, och får "drabbad av åskmoln" och "barn på bygden". Hon verkar alltså bli ännu mer av en surpuppa än Ikine är mest (vilket är ganska episkt), och hon har en unge...men det är egentligen lite tidigt för det resultatet, så vi fudge:ar lite och säger att ungen kom till lite senare i hennes karriär, det finns gott om tillfällen. (Det bestäms senare att den avlades fram semi-rituellt som en del av Arkipelagens ninjaklaners bisarra inbreeding superpowers-projekt; man parade ihop Ayeme med en annan ung krigare med goda anlag, och satte sedan produkten av denna förening i nåt ninjadagis medan Ayeme skickades på uppdrag).

Sedan får hon börja välja yrke, så hon startar hårt som 12-åring med "Ninja", och räknas då som lärling; hon får säg 20 enheter att fördela på Akrobatik, Låsdyrkning, Smyga, Skumraskaffärer, Stridskonst, Tortyr, Ceremoni, och 10 valfria enheter. Hon får också nån kontakt, resurs eller något, jag vet inte hur det systemet är tänkt att funka i Eon IV, så jag lämnar denna bit därhän for now.

Efter ett par år, säg 3, är detta färdigt, och hon väljer iställer "Magiker". I narrativet kan detta tex innebära att Ninjasekten funnit att hon har mystisk talang, och satt henne i specialträning - mycket riktigt, på sitt tabellslag inför detta karriärsteg slog hon "Skuggfödd", vilket innebär att hon får Skototropi som lättlärd.
Hon får en bunke enheter enligt liknande system som förra gången, + ett nytt tabellslag och lite nya resurser (en kasse magiska magnituder, till exempel).

När detta är färdigt är Ayeme kanske 18, och tar "Ninja" en gång till. Detta innebär att hon börjat göra karriär, men hon får tabellresultatet "Skrämd av djur", som innebär att hon blivit skadad i en incident som tvingar till karriärbyte efter bara ett år. I narrativet är vad som hänt att hon, under ett försök att infiltrera tyrannen Sho Boka Sham-Ukins citadell Hoshome Kéelâ, blev påkommen av dennes general Dada Bandas monstruösa hyenor, och svårt biten. Hon lyckades med nöd och näppe fly tack vare sina simningsskills från barndomen, och tillbaka i Garandor bestäms det att hon, eftersom hon är magikunnig, kunnig i sabriska + halv-vit pga att mamma är från Lalasta, ska infiltrera Legio Colonan.

Så nu blir det karriärvägen "Spion" som gäller. Efter denna bestämmer Ym och SL-Lycan att Ayemes ståry ska börja, så när kampanjen tar sin början är hon mitt uppe i sin bana som infiltratör i Legio Colonan (men har givetvis fått tillgodoräkna sig färdigheterna och resurserna som kom med yrket).

Den här modellen kan givetvis tweakas och finputsas en massa (och jag är extremt öppen för idéer på hur man kan förbättra den, jag hittade liksom på den nyss) men tanken är att den dels ska erbjuda massor av valfrihet visavis rollpersonens skillsets, bakgrund och förmågor, dels hjälpa till med att etablera en spännande bakgrund, och dels möjliggöra för en fantasiljard häftiga yrken att komma med i grundboken, eftersom de inte behöver ta någon plats. På så vis blir alla nöjda. Nybörjarna kan ju få yrkesmallar i form av färdigbyggda karriärvägar där alla enheter, resurser, karaktärsdrag och bakgrundsslag räknats samman, så att en krigare tex består av "Familjebakgrund odalbonde - smidesgesäll - krigsfånge - strykpojke - legoknekt".



Nåt sånt. That would be truly awesome.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Ymirs Nya Förslag Grande Tortilla

Kruxet är väl att det blir en herrans massa småyrken, vilket verkar vara raka motsatsen till vad som efterfrågas. Burning Wheel har ett relativt rejält antal sidor fyllda med yrken, och här ville man skära ned på sidantalet.

Sen är jag inte så glad i en massa smala yrken. Jag ser hellre breda generella yrken med stor möjlighet att variera, och sen kan man själv sätta en passande titel på det. T ex både Ivanhoe och Conan är krigare (givetvis från radikalt olika uppväxtförhållanden, vilket borde avspeglas), men har satsat på helt olika färdigheter. Således kallar de sig 'Riddare' resp. 'Barbarkrigare' även om de regeltekniskt valt från samma lista av färdigheter.

Vad det gäller bakgrund så har Eon traditionellt fläskat ut den med hjälp av bakgrundstabellerna, vilket jag gärna hade behållit, men mecklat om så att det handlade mer om att välja/köpa förmågor och bakgrundshändelser än att låta slumpen avgöra (även om nåt slags slumpmoment, om så bara frivilligt, måste finnas kvar, annars är det inte Eon).

/Joel
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Spontant känner jag att 10 är för få. Men när jag började kategorisera rollpersoner i Eon som jag och mina spelgrupper spelat genom tiderna saknar jag egentligen bara två större kategorier, nämligen:

Hantverkare (främst har smeder, men även andra hantverksyrken spelats i olika äventyr)
"Arbetare" (Inte ett bra namn men bönder, drängar, pigor, tjänstefolk etc.)

De övriga 10 ni föreslår har också alla varit använda och omtyckta, så det är svårt att ta bort något för mig. Skulle egentligen vilja höja antalet till 12, men måste jag ta bort saker är det nog sjöfarare (går att ha använda "Arbetare" som sjömän, hantverkare för att reparera och köpman som kapten eller så). Den andra som ska bort är svårare, petar nog egentligen bort min egen hantverkare från listan för att komma ner till 10, så min lista blir väl något i stil med:

Krigare
Köpman
Lärd
Magiker
Präst
Tjuv
Underhållare
Vildmarksman
Ädling
"Arbetare"

+Sjöfarare (vill ha kvar den på listan egentligen)
+Hantverkare (tycker att den kategorin bör finnas)
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Svarte faraonen said:
Om jag skulle tänka mig en kombo av yrken och miljöer:

Andebesvärjare: Alla som använder reglerna för shamanism.
Arbetare: Kroppsarbetande yrken.
Krigare: Stridsrelaterade yrken.
Köpman: Yrken inriktade på ekonomi och handelsverksamhet.
Lärd: Kunskapsinriktade yrken.
Magiker: Alla som använder reglerna för magi.
Präst: Alla som använder reglerna för religion.
Skälm: Yrken inriktade på bedrägeri och kriminalitet.
(Social roll, behöver namn): Yrken inriktade på sociala aktiviteter, till exempel underhållare, ädlingar och kurtisaner.
Spejare: Yrken inriktade på att smyga och upptäcka.

Hav
Hov
Landsbygd
Stad
Vildmark (möjligen med indelningar efter typ av vildmark: skog, stäpp, berg, etc)
Väg (alltså för kringresande yrken -- gårdfarihandlare, luffare, legoknektar, etc)

Jag tror nog att man skulle kunna gestalta de flesta befintliga yrken på detta vis. Andebesvärjare, magiker och präster känns som om de borde förbli separata, eftersom de använder särskilda regler som övriga rollpersoner inte behöver.
Detta tycker jag låter som en utomordentlig ide. Roligt för man kan lätt skapa olika arketyper men samtidigt inte så låst som bara 10 yrken.
 

Stormflare

Veteran
Joined
8 May 2009
Messages
87
Kort inlägg kring att ha några "standardyrken" i grundboken för att sedan utveckla dem i kommande moduler.

Detta har inte fallit väl ut i vår ganska dåligt pålästa Eon-grupp.

Spec magiboken innehåller ju en mängd fördjupade magiska yrken och jag upplever att nya Eon-spelare/SL lätt missar dem, vilket leder till missnöje senare när man upptäcker att det existerar en "bättre" yrkesmall för ens karaktär.

Jämför också "gröna" DoD (1991?) där nya yrken kom i varje ny modul, med tillhörande ny (cool) yrkesförmåga. Lite irriterande att läsa "Tjuvar och lönnmördare" när jag satt fast i min "generiska" tjuv.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Blasphemy said:
Krigare

Köpman

Lärd

Magiker

Präst

Sjöfarare

Tjuv

Underhållare

Vildmarksman

Ädling
Ändra Tjuv till Brottsling, eller Skurk. Mördare, plundrare, lurendrejare och liknande är ju inte "tjuvar" direkt. Kanske till och med döpa om det till något annat för att få in "hederliga" tiggare och daglönare av olika slag.

Som andra sagt, lägg till Bonde. Eller Hantverkare. Hantverkare är ett bra yrke, tycker jag. :gremsmile:

Sedan, som andra har sagt: Underyrken. Jag (och alla jag spelat med) tycker om den delen av yrkeskapitlet i Eon 3 är jättebra. Det är kul att se olika idéer och specialiseringar av ett bredare yrke, och i vissa fall även få förändringar i färdigheter och utrustningsval.

//Krae
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Ymir said:
Om man tog beslutet att ha få yrken skulle jag nog ha gjort tvärtemot er approach; problemet med den är nämnligen att den känns ospännande, färglös och generisk. Jag skulle istället, på gott och ont, valt ut tio mer nischade yrken som representerade olika sidor av settingen på ett mer specifikt sätt, och låtit resten bero, oavsett hur stora luckor det då blir, detta hade kunnat skapa färg och awesome och känsla för världen. Ett exempel:

Dödgrävare
Husfilosof
Kurtisan
Landstrykare
Legoknekt
Nattdräpare
Patricier
Pelarhelgon
Pyromantiker
Värdshusvärd
rätt
 
Top