Nekromanti Yrken i Eon IV

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Evokee said:
Sånt kan man väl konstruera själv genom att spendera sina valfria färdigheter som man önskar?

Men jag håller med om att det är en bra idé. Men det lär knappast vara aktuellt för Eon4 som ska appellera även till nybörjare.
Jag skulle snarare säga att det är bättre för nybörjare att ha lättanvända byggstenar än att få göra allt från scratch. "Välj ett yrke och en miljö" är mer tillgängligt än "välj ett yrke och anpassa det med hjälp av den här listan på femtio färdigheter". Val där man steg för steg får orientera sig mellan tydligt uppspaltade alternativ är mer nybörjarvänliga än total frihet.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,099
Tycker det låter skitbra. Jag har aldrig spelat något som faller utanför dessa yrken, och kan inte komma på något som saknas.

Bra att bonde, (Ymirs) dödgrävare och annat onödiga kategorier försvinner.

Eventuellt skulle jag vilja ha Riddare som yrke också. Är ju någon form av hybrid av, krigare, ädling och lärd. Och en kategori man gärna spelar (inte minst som nybörjare).
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Kalla det bakgrund istället för yrke!

Jag tycker att det känns lite väl statiskt med "yrke", eller, det får det att låta som om karaktären är det nu, och kommer alltid vara det. Jag tycker personligen att det känns bättre med bakgrund, iom att det verkar vara just det. Visserligen är bakgrunderna indelade i yrkeskategorier (typ), men det är fortfarande en bakgrund.

Jag har inte läst igenom alla svar på din post, så det kanske är en upprepning. Det skrev lite om att bonde saknas som yrke. Jag håller med, eller jag skulle vilja se något "hantverkaryrke". Detta skulle jag vilja få till att innefatta bönder, hantverkare, köpmän (som du visserligen har som yrke, men det tycker jag du ska ersätta med detta yrke). Egentligen alla producenter i Mundana (förutom Vildmarksmän då..).

Det känns som om det ändå finns en del som vill spela "smedens son ifrån random by" eller "bondpojk som vill ut och se världen".
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tycker, i likhet med andra här, att "Tjuv" är alldeles för specifikt om man nu ska köra på den här generella linjen. Nu är problemet att det finns få bra ord på svenska för vad man kan tänkas vilja åt här, men jag och Pendragon har spånat lite iaf:

bandit, skurk, spejare, jägare, kriminell, brottsling, niding, drägg, slödder, bov, missdådare, förbrytare, utstött, skummis, ligist, rebell, marodör, stråtrövare...

(Edit: problemet med flera av de här är att de implicerar aktiviteter som är emot lagen, något den här yrkesgruppen inte alls tvunget borde behöva ägna sig åt, särskilt som lag och rätt lär vara rätt luddiga begrepp i flera av Mundanas samhällen).

som sagt, det finns inget bra ord (Edit: utom ninja), men det finns de som är mindre illa än "tjuv", åtminstone. Men det vore bättre att köra med mer specifika yrken så man med gott samvete kunde ha grejer som "Ökenbandit", "Nattdräpare", "Vandal", "Sol- och vårare", "Rotrax-kultist"...

"Präst" borde kanske byta namn till "Troende" eller motsv, om man ska hålla det tillräckligt generellt, så att nunnor och munkar, fredlösa ikonoklaster, eremiter, zhaniska mystiker, flummiga filosofer, och allt möjligt sånt kan få plats i mallen.

"Köpman" hade kunnat byta namn till "Näringsidkare" eller något liknande, så hade den kunnat täcka allt från handelsmoguler, radaniter och kringresande handelsmän till bofasta snubbar som inte sysslar med handel så mycket som att syssla med hantverk, driva eller jobba på bordeller, värdshus, och dyl. Plus att jag inte riktigt gillar när templates av denna typ slutar på ordet "man", för då känns det nästan som det finns ett genusbias i själva -regelsystemet-.

Vildmarksman har därför samma problem, svårare att komma på bra synonymer där, men jag tror, om man nu som sagt ska köra på den generella linjen, att yrket kanske borde inkludera alla former av kringflackande typer, även såna som inte sysslar med skog och mark, dvs liksom vagabonder, lösdrivare, resenärer (kan också gå in under 'sjöfarare'), nomader, etc. Jag vet inte vad man skulle kalla det då; "Vandrare"? "Vagabond"? (Though kringflackande berättare och musikanter givetvis borde täckas av "Underhållare" och radaniter och gårdfarihandlare av "Näringsidkare", härjande legoknektar av "Krigare", missionärer av "Troende", så nej, det är förstås lite knepigt, kanske var en dålig idé).

Kör man Faraonens lösning kör man typ på Arbetare (se förslag i annat inlägg)+Skog, Vagabond+skog/öken eller Krigare+skog/öken för att få till en utbygdsjägare/arabkliché, då.

Jag tror vidare att Präst och Lärd och kanske Magiker kunde bakas ihop, se annat inlägg.


Det viktigaste är hursomhelst att det finns gott om leeway att skaffa färdigheter och resurser som ligger utanför ens valda yrke, så att man fortfarande kan vara en mångsysslare, dilettant eller helt enkelt allmänt kompetent, och lätt täcka upp specifika koncept som "jag är en missionär som hängt i Takalorrs djunger i 20 år och battlat tiraker, så jag behöver skills i teologi, skog och mark, och fajjtande".
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag pratade lite med Pendragon. Vi håller inte med varandra helt här, ofc, men han fick mig åtminstone att gå med på att de här yrkena (om de bara får bättre namn) kan täcka in -nästan- allt som fanns som yrken i Eon III.

Det är två vi är eniga saknas, som liksom blir gapande hål i konceptutbudet med det här upplägget:

Hantverkare, och Bonde.

Hantverkare kan läggas till Köpman med min "Näringsidkare"-modell, men Bonde/Arbetare behövs fortfarande då.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Listan ser helt ok ut egentligen. Jag skulle vilja ha med arbetare bara, och göra ädling till en bakgrund. Sen kunde tjuv heta NINJA!!! istället.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag all for ninja-förslaget, olika tappningar av ninjor är ändå vad nästan alla mina rollpersoner varit. (Det är inte en slump att jag namnedroppat förslaget "Nattdräpare" två gånger om nu, jag hade försökt få in Stora Arkipelagens "Maharathaïm" också om jag bara kunnat komma undan med det).

så yeah, det är ändå ninja man vill spela, inte tjuv, låt oss bara acceptera det och inte hymla. ("Ninjor" är en ganska välfylld kategori på spelgruppens privata wiki...)
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Kalla det bakgrund istället för yrke!

Fryksdal said:
Jag tycker att det känns lite väl statiskt med "yrke", eller, det får det att låta som om karaktären är det nu, och kommer alltid vara det. Jag tycker personligen att det känns bättre med bakgrund, iom att det verkar vara just det. Visserligen är bakgrunderna indelade i yrkeskategorier (typ), men det är fortfarande en bakgrund.

Jag har inte läst igenom alla svar på din post, så det kanske är en upprepning. Det skrev lite om att bonde saknas som yrke. Jag håller med, eller jag skulle vilja se något "hantverkaryrke". Detta skulle jag vilja få till att innefatta bönder, hantverkare, köpmän (som du visserligen har som yrke, men det tycker jag du ska ersätta med detta yrke). Egentligen alla producenter i Mundana (förutom Vildmarksmän då..).

Det känns som om det ändå finns en del som vill spela "smedens son ifrån random by" eller "bondpojk som vill ut och se världen".
Jag skulle gilla bakgrunder istället för yrken. Man får sina bakgrundsskills och resurser beroende på familj, och sen är man fri att köpa vad man vill som vuxen. Kanske ha några mallar för nybörjarna bara.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Kalla det bakgrund istället för yrke!

Jag skulle gilla bakgrunder istället för yrken. Man får sina bakgrundsskills och resurser beroende på familj, och sen är man fri att köpa vad man vill som vuxen. Kanske ha några mallar för nybörjarna bara.
Det där är också en bra idé, den skulle närmast garantera att man kan bygga vilket slags koncept som helst, vilket ju är det viktigaste egentligen. Så tummen upp.

Edit: nackdelen är att det gör det svårt att slumpa fram rollpersonskoncept. Kanske kunde man använda ev. nybörjarmallar för detta ändamål.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Nu ska jag svara utan att ha läst hela tråden (för att jag är lat, och för att det är ett privilegium man får när man varit här i ett decennium) så jag ber om ursäkt om jag upprepar nåt som redan sagts är det fritt att ignorera mig (notera att det privilegiet erhålls omedelbart vid registrering).

Idén som framlades av Forumiten Tidigare Känd Som Bobby Magikern (FTKSBM eller Svarte Faraonen tills han skaffar sig en symbol) att kombinera yrke med terräng/klimat/bakgrund är ett litet genidrag. Med en relativt kort sån lista och lite riktlinjer om hur de kan kombineras är frågan om man inte kan komma undan med färre än tio yrken. Låt oss se närmre på det medan jag tänker högt synligt.

Om listan över miljöer ser ut såhär exempelvis: Hav, Stad, (Civiliserad) Landsbygd, Vildmark, Nomad - Fem stycken

Och yrkena: Krigare, Lärd, Arbetare, Mystiker, Ninja, Underhållare - Sex stycken, sju om vi behåller Ädling (som egentligen borde kunna representeras av lärd, krigare eller underhållare).

Så låt oss bränna av en radda fantasyyrken och se hur vi kan gestalta dem med våra två variabler.

Klassisk fantasytjuv/lönnmördare: Stad - Ninja
Stråtrövare a la Robin Hood: Landsbygd - Ninja
Conan: Vildmark - Krigare
Sjöman: Hav - Arbetare
Marinsoldat: Hav - Krigare
Hovdam: Stad - Underhållare
Hansabankir: Stad - Lärd
Bysmed: Landsbygd - Arbetare
Bonde: Landsbygd - Arbetare
Schaman: Vildmark eller Nomad - Mystiker
Präst: Stad eller Landsbygd - Mystiker
Magiker: Stad - Mystiker
Kargör: Hav - Lärd
Riddare: Landsbygd - Krigare (förutssatt att han är adlig då förstås)

Ja, nåt sånt då.

Och då utgår jag från att 1) Man har en relativt stort utbud av färdigheter, som i tidigare utgåvor vilket gör yrkena mer överlappande än nischade och 2) Att social klass fortfarande tas hänsyn till och kanske t o m får lite mer spelrum.

/Joel

Addendum (Latin för "Saker jag glömde"): Arbetare blir förstås vansinnigt brett, då det kan vara allt från bonde, hantverkare, skogshuggare, sjöman, takläggare, boskapsfösare, gårdfarihandlare och dödgrävare till värdshusvärd, men de har lite gemensamt att deras primära kompetenser inte är så vansinnigt svårhanterliga och/eller intressanta ur regelmässig synpunkt (jag hade sagt att samma gäller för Lärd om jag inte vetat att det finns folk som blir knäsvaga vid tanken på ett rollspel där varje akademifärdighet får sitt eget kapitel men strid knappt en fotnot). Det behöver alltså inte vara ett problem.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Fick riktigt hårda flashbacks till DoD här, och kommer ihåg att även där var sjöfarare ett onödigt yrke. (Med en dålig klassförmåga också! +5 i Fys mot väder och vind, hah!)

Men har ni bestämt er för tio, så kör på tio. Jag gillar inte idén, men i värsta fall kan man ju konvertera från de gamla böckerna.

MEN!
Ni vill veta vad era forumiter tycker om detta förslag, och utöver de väldigt bra förslagen att välja miljöer till sitt yrke (tillexempel Krigare + Hov = riddare etc) så vill jag också säga vad jag tycker vore en mer lämplig lista / namnval.

Krigare - Helt okey, med miljöval såsom hov, vildmark etc kan man få allt från milisman till stenhårt hyrsvärd eller vapenmästare.

Köpman - Näringsidikare låter lite... tja, modernt? Handlare om man vill undvika genusperspektivet? Annars ska det ju vara med och kanske man kan klämma in hantverkare här på något sätt, alternativt döpa yrkesgruppen till hantverkare och ha köpman som undergrupp.

Lärd - Kan helt klart inkludera magiker genom något typ av miljöval där under. Ska ju understrykas att en majoritet av alla magiker i Mundana, som jag uppfattat det, är forskare och gilleslärda. Läkare bör också inkluderas här? Blir lite sugen på att använda ordet "Skolad" eller liknande bara för att gå ifrån standard DoD schemat här...

Magiker (Bort)

Präst - Troende, präst låter ju lite väl "daakiskt". Med miljöval kan man göra allt från filosofer till zorianriddare, munkar till kultledare.

Sjöfarare - BORT! Ersätt med arbetare / bonde som en och samma yrkeskategori. Om man nu måste spela en fiskare så kör på detta yrke med miljövalet "Hav" eller något i stil med det.

Tjuv - Brottsling tycker jag ger en mer generell bild av yrket, och inkluderar därmed allt från lönmördare till ficktjuvar. Tjuv låter så... SÅ DoD!

Underhållare - Tycker det är givet att underhållare ska vara kvar och inkludera allt från sångare till prostituerade i sin yrkesbeskrivning. Kanske byta namn till typ Vagabond eller något sånt, och ha mer fokus den undre klassens underhållning?

Vildmarksman - Skulle kunna vara ett samlingsnamn för alla "barbar"-yrken istället, inkluderat stamkrigare, schaman and what not, och låta de som vill spela jägare även använda sig av denna yrkesmall?

Ädling - I brist på bättre ord kan väl ädling användas, men jag tänker mig snarare ett yrke för generell överklass, som istället för att kunna väljas av alla spelare bara kan väljas om man slår fram adlig eller kommer överens med SL att det lämpar sig för den kampanj man spelar. Men då ska det inkludera ALLT, livsmedikusen som arbetar i hovet, hovdamer, bortskämda rumlare, jordbruksgrevar, gillesledare etc. Mäktigt folk helt enkelt!

Eftersom jag tog bort magiker och ni väldigt gärna ville ha tio yrken så slänger jag till med yrket "Äventyrare". Standardmallen för någon som har äventyret iallafall i några år, och som får lite alternativ på allting som kan vara bra för en sådan. (Hoppa, klättra, undvika, något vapen, kanske lite enkel magi etc.)

Så vad tänker jag mig när jag tänker miljöval?
I min sinnebild så ser jag alternativ som en spelare väljer direkt efter han valt yrke, som låser upp särskilda egenheter (stridsvana, extra inkomst, särskilda färdigheter såsom stridskonster eller mystiska färdigheter). Kanske det vore lämpligt med 1-3 val, beroende på antal framgångsslag?

Kategorier som jag tänker mig omedelbart är
Hav - Navigera, sjövana, simma etc.
Hov - Etikett, kunskapsfärdigheter, extra inkomst etc.
Mystisk - Alstra, Ceremoni, Besvärjelse etc.
Vildmark - Överlevnad, jaga, etc.
Strid - Stridsvana, stridskonster, extra vapen etc.

Tror säkert fler kan utvecklas, det här var lite "top of my head."

Mer kommer säkert senare, och det här var inte på något sätt mina idéer enbart. Jag läste andra posts i forumet och lät sedan deras tankar och åsikter blandas med mina.

EDIT: Läste precis pendragons post, och jag känner mig lite dum som inte tog hänsyn till social klass.
Givetvis borde social klass och uppväxtmiljö ha en effekt på yrkesvalen de också, dock inte riktigt säker på hur.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag gillar det här inlägget. På facebook t o m. :gremlaugh:

Jag kanske kommer med lite konstruktiv kritik på det så fort jag slutat ooh:a och aah:a över alla moderna finesser forumet fått sen sist jag var här.

/Joel
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,099
Håller med om att Brottsling är bättre än tjuv

Näringsidkare går förstås bort. Lite rollspelskänsla vill vi väl ändå bibehålla.

Köpman blir jättebra. Att försöka gå i bräschen för någon slags genusmotiverad språkförändring i ett medeltidsinspirerad rollspel är förstås helt världsfrånvänt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Köpman blir jättebra. Att försöka gå i bräschen för någon slags genusmotiverad språkförändring i ett medeltidsinspirerad rollspel är förstås helt världsfrånvänt.
Jag börjar bli fruktansvärt jävla trött på din attityd gentemot mig, kan du snälla lägga av? Du håller på att bli Eonforumets Feliath.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,099
Nybörjaren väljer troligtvis bara yrket, en riddare är en riddare och en krigare en krigare, medan de är för mer rutinerade rollpersoner som det kan vara intressant att fördjupa karaktärerna och fundera på en massa sub-kategorier.

Att som nybörjare behöva fundera på vad man egentligen har för yrke om man slår fram en köpman i skogen eller vildmarksman i stan, tycker jag mest torde vara förvirrande.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Evokee said:
Köpman blir jättebra. Att försöka gå i bräschen för någon slags genusmotiverad språkförändring i ett medeltidsinspirerad rollspel är förstås helt världsfrånvänt.
Nja, det är rätt långt från att gå i bräschen. Det är snarare att göra ett försök att inte bli kvarlämnad på grottmansstadiet.

Genus är en av de bättre motiveringarna att ändra språket.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,099
Eftersom jag inte upplever att jag har någon "attityd" mot dig så vet jag inte hur jag ska lägga av med den.

Tycker du tvärtom borde uppskatta att jag tar mig tid att läsa dina många och långa inlägg och dessutom finner dom värda att kommentera.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Pendragon said:
Evokee said:
Köpman blir jättebra. Att försöka gå i bräschen för någon slags genusmotiverad språkförändring i ett medeltidsinspirerad rollspel är förstås helt världsfrånvänt.
Nja, det är rätt långt från att gå i bräschen. Det är snarare att göra ett försök att inte bli kvarlämnad på grottmansstadiet.

Genus är en av de bättre motiveringarna att ändra språket.
Tja, om man nu får ha en åsikt utan att vara inblandad i Eon på någon ledd alls, så vågar jag mig på att påpeka att de i Mundana antagligen inte pratar svenska, medeltida sådan eller inte. Alltså är alla varianter vi kommer med översättningar. Kanske Mundanas språk har mer könsneutrala termer? Finns väl inget som hindrar det, direkt... Tänker jag mig =)
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
I det här fallet handlade det knappast om en in-game användning av termen. Hade så varit fallet hade man kan kunna försvara att Darkener kallades negrer, hottentotter eller blåmän.
 
Top