Nekromanti Yrken i Eon IV

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
I gamla versioner av Eon fanns det en stor mängd yrken. Allt från riddare, magiker, präst, lejd krigare till rackare, bonde och vagabond. I Eon IV har vi minskat ned dessa till 10 stycken yrken som beskrivs mer i detalj. Dessa är:

Krigare

Köpman

Lärd

Magiker

Präst

Sjöfarare

Tjuv

Underhållare

Vildmarksman

Ädling


Dessa är de yrken som vi planerar att ha med i Eon IV. Så vad är era åsikter om detta? Är de några som måste in, några som måste bort (tänk på att vi vill hålla det till 10 som något skall läggas till så måste ni samtidigt ta bort något).

Så få se er lista.

PS. Ingen Nerd rage please! Har ni åsikter så vore det kul att höra dessa på ett civiliserat sätt.
 
Verkar tyvärr vara i stort de yrken som DoD hade under 80-talet.

Tycker en av Eons starka sidor varit det stora utbudet av underliga bakgrunder, tar ni bort yrken så borde ni ersätta dem med exempelvis prestige-klasser som i D&D eller Star Wars. Det är kul att kunna skapa sannerligen unika karaktärer tycker jag.
 
Den första spontana tanken är "Nej, vad gör ni era ogudaktiga monster.", sen när jag funderat ett litet tag så känns det ganska vettigt då det var lite för många i Eon III.
Men det enda som är viktigt är att det kommer finnas någon vägledning hur man skapar egna samt att det är lätt att variera de som finns.
 
Bonde borde vara med. Med specialisering mot grisodling.

Jag är seriös dock. Det måste ju vara den största yrkesgruppen i EON, eller?
 
Kan ni inte ha korta exempel på vilka färdigheter en stadsvakt använder under "kapitlet" Krigare? Ni behöver ju inte precisera vad yrkena är som ni gjort tidigare, men ge förslag på vilka färdigheter som finns. Det hjälper SL enormt när man konstruerar SLPs. "Hmm, vilka färdigheter borde en stadsvakt ha? Ahh. Just. Bra. Den här stadsvakten har 10 i alla sina yrkesfärdigheter. Sweet. Då kör vi". Det ger också en fingervisning till spelare, för jag antar att ni inte vill att RP ska vara just Krigare, utan att det iallafall är tänkt att de ska precisera sig som milisman eller lejd krigare eller stamkrigare eller vad det nu kan vara.

Krigare
bla bla bla

Krigaryrken
Stadsvakt: Stångvapen, förhöra, färdighet, färdighet..
Riddare: Etikett, [vapen], färdighet, färdighet...
Yrke: färdighet, färdighet, färdighet...

/Mukwa, som kikar in i EON-delen av forumet ibland för att se hur spelet utvecklas.
 
Mukwa said:
Kan ni inte ha korta exempel på vilka färdigheter en stadsvakt använder under "kapitlet" Krigare? Ni behöver ju inte precisera vad yrkena är som ni gjort tidigare, men ge förslag på vilka färdigheter som finns. Det hjälper SL enormt när man konstruerar SLPs. "Hmm, vilka färdigheter borde en stadsvakt ha? Ahh. Just. Bra. Den här stadsvakten har 10 i alla sina yrkesfärdigheter. Sweet. Då kör vi". Det ger också en fingervisning till spelare, för jag antar att ni inte vill att RP ska vara just Krigare, utan att det iallafall är tänkt att de ska precisera sig som milisman eller lejd krigare eller stamkrigare eller vad det nu kan vara.

Krigare
bla bla bla

Krigaryrken
Stadsvakt: Stångvapen, förhöra, färdighet, färdighet..
Riddare: Etikett, [vapen], färdighet, färdighet...
Yrke: färdighet, färdighet, färdighet...

/Mukwa, som kikar in i EON-delen av forumet ibland för att se hur spelet utvecklas.
Det var en sjyst ide. Skulle underlätta mycket.
Bara förslag på färdigheter som olika "undergrupper" skulle ha.
 
Det är iaf det yrke jag helst vill spela. Det finns säkert fler som gillar att culture game:a i EON.

Sen hör det ju till genren att man är en enkel bondpojk som visar sig vara den utvalde.
 
Kanske yrkesgrupp men inte det som majoriteten vill rollspela.

Precis... Eftersom vi försöker skapa stora och breda yrkesgrupper istället för en mängd smala (lejd krigare, soldat, stadsvakt, riddare etc = Krigare).
 
Det är iaf det yrke jag helst vill spela. Det finns säkert fler som gillar att culture game:a i EON.

Helt sant. Men det är en rätt så liten skara tror jag om du jämför med de som vill spela personer som beger sig ut på äventyr.

Men oki... Bonde är ju lite smalt. Jag menar skulle man kunna kombinera det till ett yrke som är i stil med Bonde/Hantverkare och liknande? Jag menar du kanske vill vara en krögare, smed, slav, roddare och liknande?

Skall det finnas ett allmänt yrke som heter typ - Grisoldare. :gremwink:

Sen hör det ju till genren att man är en enkel bondpojk som visar sig vara den utvalde.

Du kan vara Bonde som bakgrund. Men när du väl är den utvalde så är du väl inte "bonde" längre? Vilken inriktning tar din Bonde? Greppar han yxan och beger sig ut i världen. Lär han sig magi? Beger han sig ut på havet? Jag menar... vem spelar egentligen den utvalde bonden som stannar på sin gård och plöjer?
 
Tycker en av Eons starka sidor varit det stora utbudet av underliga bakgrunder, tar ni bort yrken så borde ni ersätta dem med exempelvis prestige-klasser som i D&D eller Star Wars.

Mycket har att göra med att vi vill göra Eon's grundbok kortare i antal sidor och betydligt mer tillgänglig för nybörjare. Så vi vill ha en uppsättning yrken som är grundläggande för en grupp äventyrare. Sedan finns det planer på en Spelarbok med en stor mängd nya yrken samt tabeller kopplade till dessa.
 
Blasphemy said:
Det är iaf det yrke jag helst vill spela. Det finns säkert fler som gillar att culture game:a i EON.

Helt sant. Men det är en rätt så liten skara tror jag om du jämför med de som vill spela personer som beger sig ut på äventyr.

Men oki... Bonde är ju lite smalt. Jag menar skulle man kunna kombinera det till ett yrke som är i stil med Bonde/Hantverkare och liknande? Jag menar du kanske vill vara en krögare, smed, slav, roddare och liknande?

Skall det finnas ett allmänt yrke som heter typ - Grisoldare. :gremwink:

Sen hör det ju till genren att man är en enkel bondpojk som visar sig vara den utvalde.

Du kan vara Bonde som bakgrund. Men när du väl är den utvalde så är du väl inte "bonde" längre? Vilken inriktning tar din Bonde? Greppar han yxan och beger sig ut i världen. Lär han sig magi? Beger han sig ut på havet? Jag menar... vem spelar egentligen den utvalde bonden som stannar på sin gård och plöjer?
Sant. Man får väl göra en krigare och köpa jordbruk för sina fria poäng. :gremsmile:
 
Sant. Man får väl göra en krigare och köpa jordbruk för sina fria poäng.

Ja det är fullt möjligt.

Men som sagt... ni får gärna lista de 10 yrken ni skulle vilja se i Eon IV.
 
Min senaste karaktär jag gjorde i Eon 3 var en hantverkare. Det var najs. Sen har jag nog bara gjort en sådan någonsin, så frågan är om det behövs.

Jag ogillade lite att vissa yrken hade så stor del yrkespoäng och lite fria. Det kändes som om det var förutbestämt vilka färdigheter man skulle satsa i, och att i princip alla ens fria gick till undvika/övertala/klättra/hoppa (d.v.s de obligatoriska äventyrarfärdigheterna), snarare än i färdigheter man tyckte var intressanta för karaktärens rollspel.

EDIT:
Ändra köpman till köpman/hantverkare, kanske.
 
Har inget direkt förslag, mer än fundering kring sjöfarare. Finns det något särskillt som utmärker denna eller är det bara en krigare(pirat)/köpman(handelsman) med sjökunskap/navigera?
 
En sak jag direkt ser problem med är just att det finns så få yrken. Jag kan tänka mig att många, bevisligen här i forumet, går nerd-rage och gnäller att de inte kan spela si eller så och ha en si eller så bakgrund. Varför kan man inte vara bonde för?(retorisk fråga) Svaret är uppenbart, din karaktär har varit bonde men nu någonting annat, en äventyrare.

Men till lite kritik då.
Vissa yrken känns som de faller bort mellan stolarna genom att bara titta vad namnen innebär för mig, och instinktivt känns det som om något fattas. :gremcrazy:

Sjöfarare känns lite smalt också, även om det är allt mellan en pojkspoling i kabyssen till "amiral-bastard-samlare". Det känns nämligen som man kan spela sjöfarare som t.ex. krigare, köpman, lärd, vildmarksman och ädling. Allt som krävs är ett par poäng i valfria färdigheter.
Vilket kom in mig på banan att ha en eller två <valfria färdigheter> på varje yrke för att bättre binda ihop yrket med karaktären.
"Min karaktär må hända var krigare men jag spenderade mycket tid i sjuktälten så därför har jag läkekonst"


Tappade faktiskt bort mig helt. Får se om jag kommer på något mer och återkommer.


/Poseur
 
Sjöfarare måste ju vara kvar. Man vill ju spela pirat. :gremsmile:

Sen känns sjöfart som en väldigt viktig del av samhälle och ekonomi i mundana.
 
Sjöfarare känns lite smalt också, även om det är allt mellan en pojkspoling i kabyssen till "amiral-bastard-samlare". Det känns nämligen som man kan spela sjöfarare som t.ex. krigare, köpman, lärd, vildmarksman och ädling. Allt som krävs är ett par poäng i valfria färdigheter.

Bra poäng. Om man skulle ta bort sjöfarare - vad skulle man lägga till då?
 
Ädling är nog det yrket som jag aldrig riktigt gillat alls. Att vara adlig är din sociala position, något du oftast fått eftersom dina föräldrar var adliga. Man tänker inte 'nej, dags för ett karriärsbyte, dags att bli en ädling'. Sen tänker jag mig att en ädling faktiskt har ett yrke, snarare än att vara just... adlig. Oftast lärd eller krigare, skulle jag gissa på.
 
Kanske en kombo av "yrke" och "miljö"? Det vill säga, en skeppsläkare är "lärd + hav", en pirat är "krigare + hav", en jägare är "vildmarksman + skog" och en stadsvakt är "krigare + stad". Båda komponenterna ger färdigheter och slag på tabeller.
 
Back
Top