Nekromanti Yrken i Eon IV

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tror inte framgångsslagen finns kvar...


(Märk väl, det här är inget jag har nån koll som Neogames-insider, jag vet alltså inte, utan jag har bara somehow en väldigt stark magkänsla av att de är borta).
 

MaskeradeRosen

Veteran
Joined
22 Nov 2011
Messages
28
Location
Skåne
Problemet var att framgångsslagen inte representerade hur väl passad man faktiskt var för sitt yrke. Karaktärer med högre attribut på sina egenskaper kunde misslyckas med sina framgångsslag, samtidigt som magikern med bildning 7 lyckades bli framgångsrik.

Jag gillar själva grundidén; det finns regeltermer för att avgöra hur väl rollpersonen utövat sitt yrke och kanske även fått några bonusar för det. Jag hade nog föredragit en typ av skala eller kanske någon typ av yrkesval. Varje yrke får ett antal F-val (F som i framgånsrik), detta skulle kunna avgöras av karaktärens synbara ålder (eftersom äldre karaktärer har haft mer tid att utöva sitt yrke) eller helt enkelt bara vara en fast summa. Dessa skulle kunna användas till att köpa Framgång, det vill säga stridsvana, formelsamlingar, kontakter, pengar, och annat mysigt.

För övrigt vill jag bara nämna att i Eon 3 så fick framgångsrika underhållare en T6+1 följeslagare i form av ett band eller något sånt. Det vill säga sju stycken Kragg-körgossar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Jag tycker nog att framgångsslag som avgör kompetens kan försvinna. Däremot kan framgångsslag som avgör startsituation finnas kvar. Som det är nu är folk som är duktiga på sitt jobb också automatiskt rika och socialt framgångsrika, men man vill ju ha begåvade men svältande poeter, fattiga och avdankade legoknektar som i hemlighet har Ashariens bästa svärdsarm och liknande existenser. Så låt folk börja med lika många enheter, men använd framgångsslag för att avgöra pengar, kontakter och liknande som ju ändå kan ändras rätt lätt under spelets gång.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,201
Location
Göteborg
(Märk väl, det här är inget jag har nån koll som Neogames-insider, jag vet alltså inte, utan jag har bara somehow en väldigt stark magkänsla av att de är borta).
Och hade du haft så hade du inte haft rätt att prata om det externt... Men visst, framgångsslagen är borta.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Nu kan ni skriva "64 spelbara roller!!!" på baksidan av spelet också. :gremsmile:

Tycker det ser riktigt vettigt ut. Bara ädling och infiltratör i vildmark som jag inte riktigt får till. Kanske är de fredlösa, och att ädling är Robin Hood. :gremsmile:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Bra #1: "Allmoge" som beteckning, håller inte med Ymir om att "zhanisk allmoge" låter knasigt utan tycker det är både hyfsat neutralt och hyfsat talande.

Bra #2: Att ni inte har tre separata yrken för Präst, Lärd och Magiker. Enligt min mening är magiker om man kan magi, tycker jag, och "troende" om man "kan ceremonier" eller vafan man ska säga. Sen kan man ha krigare, underhållare (som bör inkludera sällskapsdamer, agitatorer, predikanter, gycklare och allsköns sociala roller), lärd, ädling eller egentligen vad som helst som yrke.

Miljöerna är jag kluven till. Om man nu ska göra en grej av yrken (vilket jag inte tycker man bör), är det en toppenidé att ha med dem. Däremot följer de åtta ni har med ingen direkt logik, känns det som.

Undre världen är ju liksom en miljö som spännar över hav (pirater), landsbygd (tvivelaktiga gårdfarihandlare, hönstjyvar, Ku Klux Klan) och stad inte minst.
Vildmark och Nomad känns ju som två miljöer som ligger väldigt nära och överlappar varandra. Ett alternativ är att byta namn på Nomad (som ju inte ens är en miljö, utan en person) till Väg.

Äsch, jag vet inte om jag ska ge mig in i det här. Har tyvärr svårt att vara konstruktiv eftersom jag tror så hårt på lösningen att skita i yrken och miljöer helt och hållet och snarare jobba på att i ord ge spelaren tips på vilka aspekter hen kan tänka på när hen väljer färdigheter och beskriver sin roll. Det ska liksom väldigt mycket till för att inte alla försök att kategorisera och skapa dimensioner av bakgrunder ska bli "flawed".

En sista notis innan jag slutar babbla - jag tror att merparten av alla spelare föredrar att ha en lista yrken och miljöer som de måste välja ibland och som har en reell effekt på rollpersonerna. Jag må tycka att det känns godtyckligt och inburat, men ärligt talat är jag nog i minoritet.

/Hjalle, skrev just trådens mest intetsägande inlägg? :gremsmile:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
µnvlll said:
Nu kan ni skriva "64 spelbara roller!!!" på baksidan av spelet också. :gremsmile:

Tycker det ser riktigt vettigt ut. Bara ädling och infiltratör i vildmark som jag inte riktigt får till. Kanske är de fredlösa, och att ädling är Robin Hood. :gremsmile:
Ädling + vildmark blir kanske någon sorts rövarbaron på gammalt tyskt manér? En snubbe som har en borg och en riddartitel, men mest lever på att kräva resenärer på "tull". Infiltratör + vildmark kan jag tänka mig någon form av kurir, som kombinerar vildmark och sociala färdigheter.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tycker att "allmoge" är ett riktigt illa valt namn, ja, det är ett snyggt ord, ja, jag vet att det var jag som föreslog det, men det är till att börja med inte samma slags ord som de övriga yrkena. Man kan vara en köpmsn, en infiltratör (helt ok namn btw), men inte en allmoge.

Vidare, allmoge för tankarna specifikt till europeiska postmedeltida förhållanden, och det låter jätte, jättekonstigt att kalla en zhan, darkener, raun eller whatnot för 'allmoge'.

'Arbetare' är verkligen ett mycket mycket bättre namn, och låter inte alls modernt; det är en jättegenerell term som kan appliceras på folk i alla tider. Det har också bonusen att kombinationerna mäjkar mer sense, arbetare+hov är liksom en självklar kombo (=tjänare), allmoge+hov, not so much.


Sen förstår jag inte hur vissa kombos fungerar. Vad är man om man är köpman + lärosäte? Infiltratör+lärosäte? (Okej, om lärosätet/klostret är ett ninjabiliotek eller nåt, men det verkar lite ansträngt)

Kanske kunde undre världen få en /hemligt sällskap, eller något; som det är nu har ni valt modellen där definitionen av miljö inte är konsekvent, och då saknar jag någon form av sekteristisk uppfostran. 'Kloster' kan -i viss mån- täcka en sådan om det är tex hos en riddarorden, och 'undre världen', visst, om det är en kriminell dödskult på samhällets marginaler typ...men däremellan borde det finnas många fall som inte passar in i modellen. Det är klart, det kanske kunde finnas som ett resultat på händelsetabellerna, helt enkelt:
"Rollpersonen är uppvuxen i en bisarr sekt som gett hen en hård, målinriktad uppfostran full av hjärntvätt. Hen får inga enheter från miljö, utan får istället X enheter att fördela mellan blabla"

could wörk.

Jag tycker fortfarande att folk från en stad i öknen borde ha helt andra skills och erfarenheter än folk från en stad i en regnskog, det mäjkar inte sense att placera krigare från Damaskus anno 300 och krigare från Tikal anno 300 i samma grupp. För både klimat -och- socialt strata har bäring.

Men nu börjar jag upprepa mig, så...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Bra #1: "Allmoge" som beteckning, håller inte med Ymir om att "zhanisk allmoge" låter knasigt utan tycker det är både hyfsat neutralt och hyfsat talande.
Det är eurocentriskt (om man använder begreppet på det aktuella viset), och det är ett koncept som gränsar till rasism. Inte okej. Inte. Man kan inte, ska inte och bör inte tvinga in icke-europeiska kulturer i europeiska mallar. Jag citerar nu:
"Allmoge (av fornsvenskans all mogen, allt folket) är en benämning på bönder och ståndslösa människor i det svenska bondesamhället" (min emfas).

Däremot följer de åtta ni har med ingen direkt logik, känns det som.
Där finns en logik, faktiskt; "saker rollpersoner brukar pyssla med". Sen kan man diskutera om det är en vettig logik, men nån sorts logik är det nog allt.

Vildmark och Nomad känns ju som två miljöer som ligger väldigt nära och överlappar varandra.
Inte mer än "hov" och "stad" och "undre världen" och "stad".
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Okej, man kan inte vara en allmoge. På det sättet är arbetare bättre.

Men vad gäller associationerna till medeltida Europa får åtminstone inte jag sådana (det kanske jag borde iofs). Möjligtvis att "allmoge" för tankarna till nåt slags... Tja, civilisation? (missförstå mig rätt) Så frakktirakisk allmoge känns lite konstigt. Däremot låter inte alls zhanisk allmoge konstigt, i mina öron.

Äh vafan. Arbetare är bättre vilket som. Mest för att det (liksom de andra yrkena) syftar på en person, och inte på ett stånd.

Infiltratör + lärosäte är väl enkelt. Då är man en ninja och har vuxit upp på ninjaakademin, typ? Skolad från barnsben av dövblinda mästare.

Köpman + lärosäte. Nyexad från Handels?
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Det är eurocentriskt (om man använder begreppet på det aktuella viset), och det är ett koncept som gränsar till rasism. Inte okej. Inte. Man kan inte, ska inte och bör inte tvinga in icke-europeiska kulturer i europeiska mallar. Jag citerar nu:
"Allmoge (av fornsvenskans all mogen, allt folket) är en benämning på bönder och ståndslösa människor i det svenska bondesamhället" (min emfas).
Jaha, okej, förlåt då. Men go easy med rasisminsinuationer, okej? Inte okej, för att citera dig.

Inte mer än "hov" och "stad" och "undre världen" och "stad".
Min poängish.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Men vad gäller associationerna till medeltida Europa får åtminstone inte jag sådana
Det borde du nog inte få heller, allmoge-ordet är mer liksom, 1700-tal... :gremwhistle:

Infiltratör + lärosäte är väl enkelt. Då är man en ninja och har vuxit upp på ninjaakademin, typ? Skolad från barnsben av dövblinda mästare.
Okej det kan jag köpa


Definitionen av "lärosäte" bör kanske betraktas som bredare än vad som känns intuitivt för mig, helt enkelt.

Köpman + lärosäte. Nyexad från Handels?
:gremsmirk:

Jag tror fortfarande Köpman och Hantverkare borde vara ett yrke...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Ymir said:
Det är eurocentriskt (om man använder begreppet på det aktuella viset), och det är ett koncept som gränsar till rasism. Inte okej. Inte. Man kan inte, ska inte och bör inte tvinga in icke-europeiska kulturer i europeiska mallar. Jag citerar nu:
"Allmoge (av fornsvenskans all mogen, allt folket) är en benämning på bönder och ståndslösa människor i det svenska bondesamhället" (min emfas).
Eurocentriskt vete fan, och definitivt inte på en rasistisk nivå. Det är en bredare användning än vad som vanligen avses med konceptet, men andemeningen framgår. Jag skulle själv föredra "arbetare" som ett bredare begrepp, men här saknar du sinne för proportioner.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Infiltratör på lärosäte. Utsänd som agent åt en ädling eller staten för att se till att förbjuden kunskap inte studeras på lärosätet?

Typ, rhakoriagent på magikerakademi, eller daak-spion på högskola.

Köpman på lärosäte, personen som sköter inköpen/försäljningen av böcker, skrivdon, papper etc?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Köpman på lärosäte, personen som sköter inköpen/försäljningen av böcker, skrivdon, papper etc?
Det låter som nån form av administratör/byråkrat, inte en köpman. (Ja, jag anspelar återigen på min tidigare kritik av "köpman"-namnvalet...)
 
Top