Varulv [WY25] Runda 1

...Gissar att du menar eldkastaren här?

Eller har vi ett problem med Xenon här i spelet också?
...eller ja, du tänkte ett steg längre där. Precis. Om jag var alien så hade jkag lätt dödat siaren om jag kunde, och väktandet skyddar väl inte mot alien-attacker right? Bara eldkastaren gör det?

...eller ja, du tänkte ett steg längre där. Precis. Om jag var alien så hade jkag lätt dödat siaren om jag kunde, och väktandet skyddar väl inte mot alien-attacker right? Bara eldkastaren gör det?
Haha! Måste ha haft ordet xenomorf i hjärnan. Byt ut ordet xenon i tidigare inlägg mot neon. Jag försökte bara vara rolig kring ordet ädelgas. :)

Men i övrigt - jag håller med om att det låter rimligt att älgen / zenomorfen / alien siktar på att mörda siaren. Det känns som den logisk taktiken i början.

Men i övrigt - jag håller med om att det låter rimligt att älgen / zenomorfen / alien siktar på att mörda siaren. Det känns som den logisk taktiken i början.
Tror inte xenon jagar siaren.... xenon äter nog helst androider.... då behöver den äta färre för att vinna innan den går på en eldkastare

Men då ska vakande och kastaren gå till Fågelstrand? För väktare skyddar inte mot ädelgas?
Det är två olika delar av spelet.
Eldkastaren ska gå till spelare hemligt.
Så kanske vi prickar Xeno eller att Xeno råkar försöka mörda den med Eldkastaren.
Väktaren ska inte skydda eldkastar-fixare.
De med eldkastare offrar sig hjältemodigt för byn.

Siaren ska väktas!
Siaren ska Sia 2 spelare per runda vilket byn i längden kommer vinna på.

Vi ska bara vara försiktig med vad gäller antalet Androider: så vi inte råkar dreva ut alla INNAN Xenon här död.

Vidare så ska jag inte avslöja för Xenon vem sista androiden är då Xenon på så sätt kan kamma hem vinsten.

Därav mitt intresse för antalet androider: se bla min fundering på Impe.

Om jag ska försöka skapa mig en uppfattning hittills.

Brynolf - Har outat att han bär eldkastaren. Således en vanlig passagerare, därmed grön.

Sysp - Tycker Sysp kommer med kloka kommentarer, särskilt inlägg 102 där han gör en analys av vad de olika fraktionerna bör hålla ett öga på. Androider fokuserar på siaren, medan byborna fokuserar på Xenon. Håller Sysp som grön.

Stradh - Hamnar i diskussion med Hägern om huruvida BM är sitt vanliga jag, eller om hennes spelande sticker ut. Stradh tolkar mer välvilligt, som jag läser av diskussionen. Vet inte var jag vill komma med det. Något som utmärker Stradh är hans resonemang och tanke om att androiderna tjänar på att ha eldkastaren! Jag delar denna tanke, jag tror androiderna vinner på att ha eldkastaren på sin planhalva då det är en nyckel till vinst för båda sidor. Här lyfter han det och ger sig även på Anth.

Hägern - Den första som outat siare. Får stå som grön (?) en stund.

Sidd - Den som faktiskt varit inne och visat misstro mot Hägern. Tar en tydlig ställning i sin misstro här. Och har i läsande stund även outat sig som siare. Får samma status som Hägern, grön (?).

Khan - Svårt att uttala sig om. Finns inte mycket att ta på. Kommer in med ett inlägg där han lyfter sina reflektioner, speciellt upplevd nervositet från Anth. Får stå som osäker i det här fallet.

Basse - Har en plan om eldkastaren. Vågar även presentera sina tokiga planer och stå upp för dem! Jag tänker att en sådan djärv/korkad plan (andra får avgöra) hade dragit ögonen till sig. Något som jag tror varken android eller xenomorph vill göra. Samtidigt kan det vara ett sätt att samla information som Xeno utifrån ett narrativ att ha byns bästa för ögonen.

BM - Jag upplever att BM spelar som alltid. Möjligen lite mer skärpt, men sen backar tillbaka på grund av osäkerhet. Har jag sett hända i flera spel tidigare. Är mer orolig när BM är bergsäker konstant, då drar jag öronen till mig. Har inget ordentligt att bygga mitt grönande på. Men håller BM som grön.

En tanke jag har är att Xenon även kan vara den som driver på diskussioner om eldkastaren, särskilt i övergångar som handlar om att det ska redovisas öppet. Det gör möjligen att BM får misstänksamhet riktat mot sig (vet att jag håller henne som grön), men hon har samtidigt förtydligat hur tänkte omkring outningen här. Vilket gör att jag mer tror att hon tänkte snabbt, utan att riktigt tänka hela vägen. Något jag själv faller dit på ofta.

Fokus just nu bör kanske vila på våra två siare? Vem är den rätte, vem är den falske? Vad har vi att gå på, vad har vi för känsla?

Jag är väl lika misstroende mot båda. Även om mitt utgångsläge alltid är att misstro Sidd, nu har dock Sidd spelat bra vilket gör det svårt för mig att hålla honom som lögnare. Samtidigt, han är en av två som outat sig som siare. Så antingen är det han eller Hägern som ljuger. Frågan är vem.

Tills jag blir klokare på våra två siare, tänker jag nog göra så här utifrån mitt resonemang.

Jag gillar din plan Basse! Och jag tycker det låter som sunt bybospel, men samtidigt är jag lite orolig att du lika gärna kan vara en Xeno som spelar oskyldig bybo. Jag hoppas jag har helt fel.

Röst: @Basenanji

Om jag ska försöka skapa mig en uppfattning hittills.

Brynolf - Har outat att han bär eldkastaren. Således en vanlig passagerare, därmed grön.

Sysp - Tycker Sysp kommer med kloka kommentarer, särskilt inlägg 102 där han gör en analys av vad de olika fraktionerna bör hålla ett öga på. Androider fokuserar på siaren, medan byborna fokuserar på Xenon. Håller Sysp som grön.

Stradh - Hamnar i diskussion med Hägern om huruvida BM är sitt vanliga jag, eller om hennes spelande sticker ut. Stradh tolkar mer välvilligt, som jag läser av diskussionen. Vet inte var jag vill komma med det. Något som utmärker Stradh är hans resonemang och tanke om att androiderna tjänar på att ha eldkastaren! Jag delar denna tanke, jag tror androiderna vinner på att ha eldkastaren på sin planhalva då det är en nyckel till vinst för båda sidor. Här lyfter han det och ger sig även på Anth.

Hägern - Den första som outat siare. Får stå som grön (?) en stund.

Sidd - Den som faktiskt varit inne och visat misstro mot Hägern. Tar en tydlig ställning i sin misstro här. Och har i läsande stund även outat sig som siare. Får samma status som Hägern, grön (?).

Khan - Svårt att uttala sig om. Finns inte mycket att ta på. Kommer in med ett inlägg där han lyfter sina reflektioner, speciellt upplevd nervositet från Anth. Får stå som osäker i det här fallet.

Basse - Har en plan om eldkastaren. Vågar även presentera sina tokiga planer och stå upp för dem! Jag tänker att en sådan djärv/korkad plan (andra får avgöra) hade dragit ögonen till sig. Något som jag tror varken android eller xenomorph vill göra. Samtidigt kan det vara ett sätt att samla information som Xeno utifrån ett narrativ att ha byns bästa för ögonen.

BM - Jag upplever att BM spelar som alltid. Möjligen lite mer skärpt, men sen backar tillbaka på grund av osäkerhet. Har jag sett hända i flera spel tidigare. Är mer orolig när BM är bergsäker konstant, då drar jag öronen till mig. Har inget ordentligt att bygga mitt grönande på. Men håller BM som grön.

En tanke jag har är att Xenon även kan vara den som driver på diskussioner om eldkastaren, särskilt i övergångar som handlar om att det ska redovisas öppet. Det gör möjligen att BM får misstänksamhet riktat mot sig (vet att jag håller henne som grön), men hon har samtidigt förtydligat hur tänkte omkring outningen här. Vilket gör att jag mer tror att hon tänkte snabbt, utan att riktigt tänka hela vägen. Något jag själv faller dit på ofta.

Fokus just nu bör kanske vila på våra två siare? Vem är den rätte, vem är den falske? Vad har vi att gå på, vad har vi för känsla?

Jag är väl lika misstroende mot båda. Även om mitt utgångsläge alltid är att misstro Sidd, nu har dock Sidd spelat bra vilket gör det svårt för mig att hålla honom som lögnare. Samtidigt, han är en av två som outat sig som siare. Så antingen är det han eller Hägern som ljuger. Frågan är vem.

Tills jag blir klokare på våra två siare, tänker jag nog göra så här utifrån mitt resonemang.

Jag gillar din plan Basse! Och jag tycker det låter som sunt bybospel, men samtidigt är jag lite orolig att du lika gärna kan vara en Xeno som spelar oskyldig bybo. Jag hoppas jag har helt fel.

Röst: @Basenanji
Vänta, jag är ju helt korkad.

Varför ska jag rösta ut den jag tror är Xenon.... Jag har hjärnsläpp. Tar och sätter mig i skamvrån.

Röst: @blank

Varför skulle xenon vilja mörda siaren? Vad tjänar xenon på det?

Att just Hägern ful-outar ser vi ju inte som så värst förvånande. Denne vågar.
Tyder nog på att övriga androider har minst 1 slipad lirare i sitt lag som är aktiv och har okejat Hägerns busdrag.
De andra busen kommer ju garanterat få driva laget själva sen när fejk-siaren åkt ut.

Hägerstrands tidiga claim känns nästan för snyggt koordinerat med Impetigos hårda press på outning i början....I smell a rat or two

Tror inte xenon jagar siaren.... xenon äter nog helst androider.... då behöver den äta färre för att vinna innan den går på en eldkastare
Fast vinner inte älgen / xenomorfen / alien mest på att vi alla är osäkra? Även mer än androiderna, tänker jag? Siaren är ju automatiskt bybo / resenär.

Jag är jäkligt nöjd med att min allra första post landar med röst på en android.

Se till nu alla bybor att bi tar hem det här årets sista lir nu!

Herregud.

Jaja, det ska tydligen bli ett sånt parti. 😵‍💫

@Sidd och @Hägerstrand

1) Jag vill att ni ger oss era listor på vilka ni tycker är mest misstänkta och vilka ni tycker är gröna. (Sidd har väl gjort det här, men bsra delvis)

2) Jag vill att ni svarar hur många androider vi har i spel.

Jsg vet att ni sagt det förut, men ska vi i byn reda ut det här behövs er hjälp.

Tanken är att Xenomorfen vinner när en fraktion resenärer/androider är ute ur spel.

Vi får väl ändå anta att androiderna är betydligt färre än resenärerna så Xeno vill gärna ha Siarens svar uppdukat på julbordet.

Ergo vill Xeno inte käka Siare första rundorna😇

15 spelare till start.

Det var intressant att läsa av tråden i efterhand för att försöka förstå:
När jag så här långt efter i spel, läser av tråden, tycker jag mig se att många spelare blandar ihop intresse-skilljaktigheterna som de tre olika fraktionerna har i spel. Tycker mig kunna läsa av att några jagar Xenomorfen utifrån byboperspektiv (bybo) och några andra från varulvsperspektiv (android). Ha den blicken på posterna alla bybor👍 Så ändrade jag åsikt flera gånger fram å tillbaka på min röd-grön-lista😇😂🥹

Hur fasiken gör vi med Xenomorfen överhuvudtaget?
Vill man till och med bli det och vinna på det sättet?
@Basenanji skriver att han vill bli av med Xenomorfen så snart som möjligt?
Hur då då det hela tiden blir en ny resenär/bybo som blir ny Xeno???

Antal androider? Ser inget i reglerna om antal så ordet ”Några” är alltså minst 2, säkert fler. @Impetigo första post antyder att denne VET att det är två. ??? Hur kan du anta/veta det?
Impes plan som ni andra får utvärdera då jag själv inte fattar, tycker bara det verkar skumt att Siaren skall outa redan i R1?

Eldkastarfrågan: om det outas så vet xenomorfen vilket gör att monstret kan nattmörda en annan utan problem. Hägerns förslag att anonymt bolla eldkastaren är ett bra sätt att döda xenomorfen. Som Anth lyfter så kommer androiderna inte släppa vidare den. Alltså verkar Hägerns förslag komma från en android.

Stratten gör en bra vettig iaktagelse om att vi behöver hålla koll på vem som lägger sista rösten på vinnande drev och vara överens om att det är den grönaste spelaren👍

Jag förstår det som att resenärerna/byn ska eldkasta Xenomorfen först vilket gör att vi behöver vänta in Siarens upptäkter innan vi röstar ut fler än 1 av Androiderna/varulvarna.

Specialrollerna ska väl INTE outa då de inte verkar kunna skyddas från Xenomorfen av Säkerhetsvakten (Väktaren).
Vilka har förordat att powerroller ska outa?: Hägern, Impetigo, Anthrox…

Alldeles för klurigt för natt-trött resenär🥹

Jag läser in att de som lyfter eldkastar-bollandet mycket väl även kan vara androider. Så det grönar inte Hägern/Brynolf med flera.

Röst: @Hägerstrand

Kan vara Impe som är kompanjon android och som Basse är inne på så kan Androiderna vara fler tom 4 då det annars riskerar att spelet råkar ta slut för snabbt om de är för få och byn + Xenon prickar androider för snabbt.

@Sidd du hänvisade till det här inlägget. Vad i det är det du vill att vi ska se? Jag fattar det som att du också claimar siarrollen, men vad i det är inlägget (mer än att du röstar på outad siare) menar du säger att DU är siaren?

Jag har en idé som jag säkert kommer få skit för.

How about vi inte röstar ut någon av siarna? How about vi inte ger ulvarna 50/50 på att rösta ut vår egen siare? How about vi låter dem vara till att göra sin grej?

För, vi gör ju ulvarna en jättetjänst om vi röstar ut vår egna siare. Låter vi bli att rösta ut någon av dem tar vi bort risken och tvingar ulvarna att göra ett aktivt val, antingen mörda vår siare i natt och låta ulvpolarens offer vara förgäves, eller låta de båda leva och vår siare få göra ett riktigt siande. Kommer vi rösta ut någon så har vi 50-chans att ta ut vår egna siare och ulvarna skrattar och skickar nattmord åt annat håll, och röstar vi ut ulven kommer de försöka nattmörda siaren och då är det 50-chans att väktaren valt rätt mål. Så det är många omständigheter för att vi ska ta oss igenom rundan med en intakt och väktad siare till R2. På det här sätter lägger vi bollen på deras planhalva, väktaren har fortfarande en 50-chans att väkta rätt siare men vi har helt eliminerat risken att rösta ut siaren.

Xenon skiter i siarduellen, hen vill bara hitta androider att tugga i sig, så hen kommer inte bry sig vare sig vi låter dem leva eller ej.

Vi vill ändå inte riskera att bli av med för många androider för snabbt, så länge xenon är kvar i ekvationen, så vi har ingen brådska att ta ut ulvarna. Och vad vi än gör så vet vi ju liksom att en av Sidd och Häger är ulvar, så det är ju bara att ta i beaktning framöver.

För övrigt så lutar jag nog mest åt att det är @Sidd som är siaren, men jag undrar lite varför det tog 4 timmar att ställa Häger mot väggen när du visste att han var röd?

Kuk-androider. Dödar vi av fel siare har de ju vridit tillbaka momentum

Låter vi bli att rösta ut någon av dem tar vi bort risken och tvingar ulvarna att göra ett aktivt val, antingen mörda vår siare i natt och låta ulvpolarens offer vara förgäves, eller låta de båda leva och vår siare få göra ett riktigt siande.

Det här fattar jag inte. På vilket sätt blir ulvoffret förgäves om de nattmördar The Real Slim Shady?

Jag har en idé som jag säkert kommer få skit för.

How about vi inte röstar ut någon av siarna? How about vi inte ger ulvarna 50/50 på att rösta ut vår egen siare? How about vi låter dem vara till att göra sin grej?

För, vi gör ju ulvarna en jättetjänst om vi röstar ut vår egna siare. Låter vi bli att rösta ut någon av dem tar vi bort risken och tvingar ulvarna att göra ett aktivt val, antingen mörda vår siare i natt och låta ulvpolarens offer vara förgäves, eller låta de båda leva och vår siare få göra ett riktigt siande. Kommer vi rösta ut någon så har vi 50-chans att ta ut vår egna siare och ulvarna skrattar och skickar nattmord åt annat håll, och röstar vi ut ulven kommer de försöka nattmörda siaren och då är det 50-chans att väktaren valt rätt mål. Så det är många omständigheter för att vi ska ta oss igenom rundan med en intakt och väktad siare till R2. På det här sätter lägger vi bollen på deras planhalva, väktaren har fortfarande en 50-chans att väkta rätt siare men vi har helt eliminerat risken att rösta ut siaren.

Xenon skiter i siarduellen, hen vill bara hitta androider att tugga i sig, så hen kommer inte bry sig vare sig vi låter dem leva eller ej.

Vi vill ändå inte riskera att bli av med för många androider för snabbt, så länge xenon är kvar i ekvationen, så vi har ingen brådska att ta ut ulvarna. Och vad vi än gör så vet vi ju liksom att en av Sidd och Häger är ulvar, så det är ju bara att ta i beaktning framöver.

För övrigt så lutar jag nog mest åt att det är @Sidd som är siaren, men jag undrar lite varför det tog 4 timmar att ställa Häger mot väggen när du visste att han var röd?
Så du vill att jag flyttar min röst från Häger.... och att vår väktare ska skydda sidd?

Back