Varulv [WY25] Runda 1

Nej okej, de kanske håller i den för att det är viktigare för ulvarna att överleva ett potentiellt mord än att klippa xenon. Jag kanske gillade min plan för mycket.

Om vi inte kan hitta en plan för att få ut xenon som vi tror att ulvarna också är intresserade av att följa så blir det väldigt svårt att proaktivt försöka få ut xenon. Jag tror som sagt att det är väldigt svårt att hitta någon indikation alls på att xenon spelar ulvigt (förutom då den vanliga att samtliga alltid spelar ulvigt)
Den enda planen jag kan komma på för att "systematisera" xenonjakt är att eldkastaren outar och vi röstar ut denne, med most likely xenon som sistaröst.

Men det är ju beyond superdåligt liksom.

Klart vi kan avslöja rödsianden, det finns ingen anledning alls att sitta och hålla på dem. Sen är det ett separat beslut hur länge vi ska agera på dem.

Men om vi har hängt två androider och har en tredje rödsiad utan att ha eldat xenon vetefan om vi inte bara blir tvungna att sluta rösta ut folk och försöka kasta runt eldkastaren ändå?
Om vi outar rödsianden, vad hindrar xenon från att mörda androiderna?

Fråga 1. Måste den som har eldkastaren ge bort den, så den byter ägare vid varje ny runda?
Fråga 2. Kan eldkastaren ges tillbaka till en som redan har haft den tidigare eller måste den alltid vidare?
Vad tror ni?

Någon skrev "kasta eldkastare" men visst är det väl snarare så att den som har eldkastaren är liksom förgiftad för Xenon. Om han dödar en som har eldkastaren så dras båda med i döden.
Har ni andra tolkat det så också?

Jag tänkte att det bara var den första eldkastarinnehavaren som skulle berätta, eftersom den enligt reglerna är grön och det kan vara skönt att ha en grönad spelare.
Ah, ja det är ju förvisso en god tanke. Det finns ju en viss risk i att överlämnandet av eldkastaren hamnar hos androiderna, och sen är den mer eller mindre borta efter det, men det är inte en dum tanke.
Kanske är jag också onödigt nojig över vad som händer om vi förlorar eldkastaren till androiderna.

Fråga 1. Måste den som har eldkastaren ge bort den, så den byter ägare vid varje ny runda?
Nattfasen:
- Utröstning
- Ge bort eldkastaren till en annan spelare (valfritt för den som håller i eldkastaren)
- Xenomorph attack
- Android mord (den som genomför mordet får eldkastaren om någon annan har den). Säkerhetsvakten skyddar om möjligt.
- Ny xenomorph dyker upp om xenomorphen blivit utröstad eller dödad
- Eldkastaren går till den som la den sista rösten på den som röstades ut om den som röstades ut
- Hackaren läser mail och siar två personer om de är androider eller ej
Jag tycker att du verkar ha väldigt bra koll på reglerna i det här spelet, men det känns som att du växlar snabbt mellan att ha läst noggrant och inte ha gjort det. Och jag tyckte att dina frågor i regeltråden inte kändes helt ärliga.

Röst: @Big Mama

bolla vidare eldkastaren
Ett väldigt tjat om att bolla vidare här. Varför ska det bollas alls? Sannolikheten att xenon hoppar på någon med eldkastaren påverkas inte av att vi kastar omkring den.

Vi VET att den nuvarande grill-ansvarige är grön, precis som BM säger. Men om vi kastar omkring den, kommer den förr eller senare hamna i replikantlabbar, och där kommer den förstås sedan stanna. De kommer aldrig ge den till en bybo. Nope.

Inte för att det spelar nån större roll om det är en bybo eller robot som steker xenon, visserligen. Så kanske kvittar...

Det jag ser framför mig är att det blir en öppen/publik diskussion:

”BladeSjooterXYZ: Jaha, men då är det alltså bäst om SpejsmasterX eller AlienKiller999 får Eldkastaren?”

…varpå en siare kan kolla huruvida BladeSjooterXYZ och den som får eldkastaren verkligen är bybor eller inte!

(För övrigt är det väl sus om någon tvärvägrar att ta emot eldkastaren? Det skulle väl bara en xeno förlora på? Dvs att ”få” eldkastsren?)

Ah, ja det är ju förvisso en god tanke. Det finns ju en viss risk i att överlämnandet av eldkastaren hamnar hos androiderna, och sen är den mer eller mindre borta efter det, men det är inte en dum tanke.
Kanske är jag också onödigt nojig över vad som händer om vi förlorar eldkastaren till androiderna.
Om man outar innehav måste man ju också bolla vidare eldkastaren, för annars får androiderna den ändå när de nattmördar den grönade spelaren.
Då tänker jag att man behöver nån slags plan för hur den ska bollas runt, för annars är risken att den bara kastas fram och tillbaka utan att göra nytta?

Hmm, slog mig precis att androiderna kan vinna även om xenon är kvar, så för deras del spelar det ju kvittar vem som har eldkastaren egentligen. Även om de själva har den.

Så tillåt mig tänka högt en stund.
Xenon vill endast undvika eldkastaren, det är hela dennes jobb. Oavsett om eldkastarrn sitter på en Android eller resenär kommer xenon vilja sticka sin smutsiga tunga i något. Är eldkastaren känd vet vi med 100 % sannolikhet att vi inte kommer kunna hantera xenon, så vi kan inte alltid ha en känd kedja för den. Den måste vara dold på något sätt. I övrigt vill xenon döda folk, helst androider. Om resenärer dör för mycket riskerar xenon förlora på att Androiderna är fler (under förutsättning att min regelfråga ovan stämmer).

Androiderna kan då vinna oavsett vad xenon gör och vill mest döda bybor. Får de eldkastaren kan de säkra att xenon går på en bybo genom att outa (men det är nog lite övertydligt). Att skicka eldkastaren mellan androiderna hjälper dem på så sätt att den som har den skyddas mot ett xenomord, skulle det hända. Och om det mot all förmodaan händer så tjänar byn på det ändå, för det innebär att xenon dör. Men det hjälper inte direkt ulvarna på annat sätt. För byns del så.tjänar vi som sagt på att hålla eldkastaren dold, vilket medför att det för.xenons del inte såelar någon roll vem som har den. Hen måste chansa ändå. Alltså gör det inte jättemycket om androiderna har eldkastaren.

Ett väldigt tjat om att bolla vidare här. Varför ska det bollas alls? Sannolikheten att xenon hoppar på någon med eldkastaren påverkas inte av att vi kastar omkring den.

Vi VET att den nuvarande grill-ansvarige är grön, precis som BM säger. Men om vi kastar omkring den, kommer den förr eller senare hamna i replikantlabbar, och där kommer den förstås sedan stanna. De kommer aldrig ge den till en bybo. Nope.

Inte för att det spelar nån större roll om det är en bybo eller robot som steker xenon, visserligen. Så kanske kvittar...
För att jag vill försöka vinna, och då ingår att försöka göra något för att få ut xenon. Annars är det snöplig torsk i ett läge där vi i övrigt spelat bra spel men bara haft otur på hur xenon valde nattmord.

Jag tycker att du verkar ha väldigt bra koll på reglerna i det här spelet, men det känns som att du växlar snabbt mellan att ha läst noggrant och inte ha gjort det. Och jag tyckte att dina frågor i regeltråden inte kändes helt ärliga.

Röst: @Big Mama
Vi försöker väl tillsammans få grepp om detta. Regeltungt och förvirrande. Vissa saker klarnar vartefter, förhoppningsvis. Ibland är det ner i kaninhålet. :)

Min första post i regeltråden så skrev jag att jag inte vågade fråga eftersom ingen annan hade gjort det. Då skrev flera att "fråga på!". Så jag gjorde det tills det blev stopp. Andra brukar skriva i anmälningstrådar som galningar.

Ska det här vara ett sånt här spel där du ska bara allmänt ska irritera dig på mig? Ja, Ja...

Jag tror att BMs förslag att eldkastarinnehavaren outar, och sen kör vinbägarbingo (dvs antingen skickar den vidare till någon, eller behåller den själv för att få skratta förnöjt över att xenon trodde hen var smart som antog att bäraren skickade den vidare bara för att den var outad) med xenon om var eldkastaren är, funkar bra och borde köras på.

Då får vi en grön spelare och eldkastarrn spelar lite kvittar vart den är ändå. Det enda vi inte ska göra med eldkastaren är ju att skicka den till en bevisligen rödad spelare, annars gör det nog inte så mycket vad som händer med den.

Du kan vara något på spåret här. Så jag frågar igen: måste den som ha eldkastaren ge den vidare eller kan hen behålla den. Av någon anledning känns det tryggt att det är en bybo som innehar vapnet som kan döda Xenon. Kanske kan hen på något sätt dra till sig Xenos mordförsök. Jag vet inte hur just nu.

Du kan vara något på spåret här. Så jag frågar igen: måste den som ha eldkastaren ge den vidare eller kan hen behålla den. Av någon anledning känns det tryggt att det är en bybo som innehar vapnet som kan döda Xenon. Kanske kan hen på något sätt dra till sig Xenos mordförsök. Jag vet inte hur just nu.
Jag besvarade det när du frågade det förra gången. Man behöver inte skicka vidare eldkastaren.

Det här har du fått svar på redan. Men det är valfritt att ge vidare eldkastaren för den som håller i den. Undantaget är väl om kraken dör som jag förstår det.

Back