Varulv [WY25] Runda 1

Jag har inte den blekaste, men om du sätter facehuggern mot näsan på mig säger jag nog att @Hägerstrand är lite mer misstänkt än @Sidd. Men det är verkligen bara på magkänsla.

Jag vidhåller att @Anthrox är misstänkt, särskilt eftersom att han blivit både tystare och korthuggnare sedan jag hoppade på honom i mitt första inlägg.
Det är självklar bra att titta vidare på alla spelare för att hitta fler androider och Xenomorfen och kunna gröna bybor.

Byn kan dock inte ha frågan om vem som är den riktige Siaren i spel.
Vi behöver lita på 2 X Siandet imorgon.
Vi behöver bli av med falsk-spelaren som brusar tråden.

Rösta på den som du tror är android/ulv av Hägern/Sidd👍

Alltså. Svårt det här. Folk har blivit bra på varulvsspel. Jag tycker Sidd spelar precis som han borde om han blivit siare, och jag tycker Häger spelar precis som han borde om han blivit siare. Men en av dem är en ljugo.

Det känns rätt dumt av ulv-Häger att fejkclaima igen (var väl max tre spel sedan). Å andra sidan är det kanske exakt så ulvarna vill att vi ska tänka. Det som är dumt kan vara smart, och sådär. Men jag håller Häger för en mycket troligare fejkclaimare än Sidd i slutändan. Så, med lite darr och nerv gör jag såhär:

Röst: @Hägerstrand

Jag är inte alls så cool som Octa och tycker det är fine att vi har 50 % risk att typ torska spelet redan nu - fegisen i mig vill kroka arm med Anthrox egentligen, men jag tror det är osannolikt att vi landar i att ingen ska röstas ut av dem, och då måste jag ta ställning.

Finns väl också en viss risk att xenon kommer nattmörda den siare som inte röstas ut, p.g.a. 50 % chans att pricka android? Jag tror dock (pingar dig här @xenomorf) att en smartare plan är att vänta till nästa runda! Röstar vi ut fel kommer vi nacka rätt nästa.
Från reglerna: - Xenomorph: Du är DTF. Om du blir utröstad slumpas en ny xenomorph. Om du blir dödad av eldkastaren är du utslagen ur spel. (Endast en aktiv i spel åt gången.) Du får välja en deltagare att döda varje nattfas.

Nyckelordet här blir får. Xenon behöver allltsa inte döda någon denna runda (eller ngn annan). Varje mord xenon gör är en risk att denna kliver på eldkastaren.
Just nu som vi sagt att vi i byn ska spela med att kasta runt eldkastaren, har xenon också en tidpress på sig...att få ut ALLA i en fraktion innan xenon råkar få eldkastaren.

Just bnu tror jag xenon sitter lugnt i båten och inte dödar någon. Rikenm är större än belöningen. Antingen ryker en ulv nu, och siaren lever och kan jaga androider
Eller så dödar vi en android nästa runda.
Om vi spekulerar på fyra ulvar, så kan xenon ta sig i mål på kortast tid med att slå ut androiderna, och minst en lär ryka utan xenon inom 2 rundor....om siaren lever efter duellen, så är det bara att lurka för xenon och vänta på sianden,,,,undvika eldkastaren så länge som möjligt och bida sin tid i väntan på androiden.
Vio har mer att göra med xenon i första filmen här äm i tvåan.

Är inte det lite nytt tänk i så fall?
Siare chansar vanligtvis på första rundan då det är mindre chans att buset hittar rätt med nattmord.
Detta spel är vi 15 lirare.
Nej, det är helt konventionellt tänk i ett spel där väktaren kan permaväkta, men det är bra att du är tydlig med att det inte är något du tog i beaktning.

Jag har inte den blekaste, men om du sätter facehuggern mot näsan på mig säger jag nog att @Hägerstrand är lite mer misstänkt än @Sidd. Men det är verkligen bara på magkänsla.

Jag vidhåller att @Anthrox är misstänkt, särskilt eftersom att han blivit både tystare och korthuggnare sedan jag hoppade på honom i mitt första inlägg.
Contrary to popular belief så har jag faktiskt andra saker att tänka på än varulvsspel, emellanåt.

En grej jag stör mig på är att Hägerstrand tidigt (inlägg #5) nämner att det kan vara riskfyllt att outa siare. Nästa grej är när han väl outar under förevändning att ingen egentligen sagt ifrån (#124). Det hänger inte riktigt ihop för mig, jag tolkar det mer som att Hägern vill ha stöd i förtid för sitt outande. Som att han inte riktigt tror på det själv.

Sidd däremot är på hugget hela R1 och ligger på som bara den. Har fel, ställer frågor, vill delta, jiddrar på. Röstar på Hägerstrand. I min läsning beter sig Sidd mer som den troliga siaren.

Men ibland är jag lika intelligent som det finns syre i rymden så hjälp mig snälla @Hägerstrand om jag fått akut syrebrist. Vad tycker du talar för att ulv-Sidd satt en ond plan i verket? Hur syns det på/i hans poster?

En grej jag stör mig på är att Hägerstrand tidigt (inlägg #5) nämner att det kan vara riskfyllt att outa siare. Nästa grej är när han väl outar under förevändning att ingen egentligen sagt ifrån (#124). Det hänger inte riktigt ihop för mig, jag tolkar det mer som att Hägern vill ha stöd i förtid för sitt outande. Som att han inte riktigt tror på det själv.
Jag har svarat på det här. Det hade varit självklart att outa om det var ett vanligt spel där väktaren kan permaväkta.

Riskfaktorn är att xenon kringgår väkteriet. Jag tyckte inte att xenon borde vilja mörda siaren, men jag ville höra om någon gjorde en analys som gjorde det värt att omvärdera.

Vi bör för övrigt alltid tvinga någon vi tror är xenon att lägga sig sist i ett vinnande drev, när det börjar visa sig vilket det vinnande drevet är, för ytterligare småchanser att kasta eldmaskinen i ansiktet på ormen.

Men ibland är jag lika intelligent som det finns syre i rymden så hjälp mig snälla @Hägerstrand om jag fått akut syrebrist. Vad tycker du talar för att ulv-Sidd satt en ond plan i verket? Hur syns det på/i hans poster?
Och det här. Det som talar för att Sidd är ulv är att jag inte är det. Jag är part i målet (och jag har redan misslyckats med att övertala byn att jag var siare när jag var ensam claimande i förra spelet) så det är ju rätt svårt att argumentera mitt case eftersom jag inte kan dela mitt bevis.

Men att Sidd påstår att hans siarplan var att han skulle vänta till R3 med att outa tycker jag faller på sin egen orimlighet.

Så här nånting tänker jag:
Häger är definitivt grönare än Sidd, men det säger ju absolut ingenting. Vi vet att ulveri drar fram det värsta ur Hägern och han gladeligen hugger alla i ryggen när han är ulv. Eller något. Men han spelar mycket grönare än Sidd gör.
Sidd är å andra sidan lite mer siare än Häger, som anspelat i många poster på powerrollen (som Sidd gärna gör när han får powerroll).

Men det som sticker mig i ögonen ordentligt är att det tog Sidd fyra timmar att ställa Häger mot väggen.
Varför?
(Jag har dessutom ställt den frågan tidigare, och vad jag vet inte fått svar på den?)

En trolig förklaring där kan ju vara att ulvarna arbetade fram en strategi innan de tog action. Jag vet inte riktigt vad den byboiga anledningen kan vara.

Från reglerna: - Xenomorph: Du är DTF. Om du blir utröstad slumpas en ny xenomorph. Om du blir dödad av eldkastaren är du utslagen ur spel. (Endast en aktiv i spel åt gången.) Du får välja en deltagare att döda varje nattfas.

Nyckelordet här blir får. Xenon behöver allltsa inte döda någon denna runda (eller ngn annan). Varje mord xenon gör är en risk att denna kliver på eldkastaren.
Just nu som vi sagt att vi i byn ska spela med att kasta runt eldkastaren, har xenon också en tidpress på sig...att få ut ALLA i en fraktion innan xenon råkar få eldkastaren.

Just bnu tror jag xenon sitter lugnt i båten och inte dödar någon. Rikenm är större än belöningen. Antingen ryker en ulv nu, och siaren lever och kan jaga androider
Eller så dödar vi en android nästa runda.
Om vi spekulerar på fyra ulvar, så kan xenon ta sig i mål på kortast tid med att slå ut androiderna, och minst en lär ryka utan xenon inom 2 rundor....om siaren lever efter duellen, så är det bara att lurka för xenon och vänta på sianden,,,,undvika eldkastaren så länge som möjligt och bida sin tid i väntan på androiden.
Vio har mer att göra med xenon i första filmen här äm i tvåan.
Xenon vet ju att Brynolf har eldkastaren så det är väl öppet buffe på julbordet.

Här händer det grejer.

Tror på 3-4 ulvar med tanke på två siarclaim, två androider hade inte vaskat en här. Dock väldigt logiskt att det kommer två claim, androidernas prio är att få bort dubbelsiaren.

Jag är frestad av Anthrox plan att inte rösta ut siarna alls den här rundan. Båda får redovisa sina sianden i början av R3 eller snajp i slutet på R2 och så har vi mer info i slutspelet när vi börjar få färg på siarna och måste börja titta där. Dock känns det som den planen som ger xenon mest info att jobba med så detta gör att jag drar öronen åt mig lite. Någon xeno-poäng till Anth där, men jag undrar om det inte är vettigast ändå.

Efterlyser grön/röd listor från siarna och mer tankar om spelet.

Förutom eldkastar-Brynolf är det svårt med grönfärg på folk. Tycker Impe spelar märkligt inledningsvis (läser honom mer som xenon än ulv dock) och blir inte klok på Basse (men det brukar ju sällan betyda nåt 😘😄).

Svårt med ett så här stort spel, många (inklusive undertecknad) som är rätt tillbakalutade/osynliga. Jag lägger mig här så länge, om vi inte överväga att nolla våra röster helt.

Röst: @RasmusL

Passiv start utan direkta ställningstaganden, mest lite regelfrågor och klargöranden. Läser dig som ulv som kommer in sent i spelet när dina aktiva kompisar redan har varit inne och härjat. Hur läser du spelet nu? Vilka har du som ulvar och vilka tycker du är grönare?

Back