WRNUs kreativitetskalender 2022

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Nu är det dags! För fjärde året i rad öppnar vi luckor tillsammans. Det har varit en rätt trevlig tradition (2019, 2020, 2021) och jag fortsätter gärna.

Här är alltså "reglerna":
  • Tillsammans strävar vi efter att öppna en lucka per dag fram till julafton.
  • Det finns ingen gräns för hur många luckor som kan öppnas på samma dag. Det kan finnas flera luckor med samma siffra.
  • Man "öppnar en lucka" genom att posta ett inlägg.
  • I inlägget ska följande finnas med:
    • En kort beskrivning av vad som finns på utsidan av luckan, förutom siffran.
    • Ett innehåll, lagt inom spoilertaggar för maximal luck-känsla.
    • Valfritt: ett julrim relaterat till innehållet.
  • Innehållet ska vara något man skapat till något rollspel. Eller det kan ju vara ett rollspel också, om man hunnit bygga ett. Det kan vara en husregel man just kom på, en SLP som kan slängas in någonstans, det kan vara ett vapen med stats, en ny klass till D&D, en ny bakgrund till Rotsystem, en mini-dungeon, en häftig organisation, ett äventyrsfrö, en inspirerande mening eller nästan vad som helst som faller under kategorin "skapande" och "rollspel".
  • Skulle vi som kollektiv missa en dag så gör det inte jättemycket, men om man är den förste som postar något nästföljande dag så är det helt OK att numrera sitt inlägg retroaktivt.
Så: Ingen press, inga prestationskrav, bara renodlat gemensamt trevligt skapande och en ursäkt att skriva lite nonsens.

Nu kör vi!
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Jag öppnar en lucka! På utsidan syns en tomteklädd figur som pulsar i snön med en säck. Ansiktet är skymt – höljt i skugga och snöyra.

På bilden under luckan håller tomten upp en lykta, och vi ser ansiktet – det är en gullig liten steampunk-robot-tomte! Dagens lucka innehåller en ny besvärjelse, tänkt som lvl 2 magic-user spell och som borde funka i många OSR-spel med minimal modifikation.

Command Automaton
Either one 4+1 HD automaton, or up to 2d8 HD worth of automata, obey your one command. Many automata are created with the intention of serving whoever happens to be the current master of the house (or similar); in such a case "I am your master" usually works. If the new command is directly opposed by a previous command, roll (Will + caster level) against the programmer's Knowledge.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
På nästa lucka ser vi en spelskapare som skäms lite då ett av bidragen nämnts som värdelöst i diskussioner nyligen. Två alster plockas ned i ett litet paket.

De kan inte alla vara enorma volymer
Med priser som de dyraste parfymer
Med oändlig fantasi
kan du skapa oändlig magi
Från några få rader


 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Lucka 3: På en kvadratisk yta ses en kavalkad av äventyr: hovintriger, fällfyllda grottor, förtrollade städer, främmande planeter och olika personer som försöker utmana ödet.

Idéer kan man aldrig ha för många
Och här kommer några korta och långa
Som kan ge dig år av glädje


Detta är en samling med kampanjidéer, några i hög detalj, andra i kortare sammanfattning. Detta är en uppdaterad version av en text som jag lagt på Loke's Library tidigare. Nu har jag samlat informationen från flera dokument i ett och lagt till nya idéer som jag fått under senaste året. Texten är på engelska.

Kampanjfrön
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Lucka 4: julen handlar ändå om att samlas och umgås. Så varför inte göra det på ett sätt som är typiskt för rollspel?

I en värld av forna portaler,
kämpa mot rot-tagna.
Ta rollen som jägare,
tills alla tärningar är slagna.


Bakom denna lucka ligger speltest av InHuman innan jag släpper det på itch.io. Spelet utmanar dig till att vara kreativ när gruppen följer enkla steg för att nedgöra ett monster. En spelomgång tar mindre än en timme att spela, inklusive genomgång, men det brukar bli att man spelar minst två spelomgångar. Tanken är att vi kör ett spel under någon av decemberdagarna. Anmäl dig här i tråden genom att skriva InHuman. Om det kommer in minst två anmälningar den 10:e dec, så försöker jag arrangera allting.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Lucka 5: Någon håller på att packa en resväska fylld av det nödvändigaste; solskyddskräm, magtabletter, en 3 meter lång påk och några helningselixir.

Många på Tinder letar efter dessa
Stora som små
Kan du rädda en prinsessa
Så kan du skatten få

En bunt äventyrsfrön, från äventyr jag spellett eller tänker spelleda.

Äventyrsfrön
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Lucka 6: Ett stökigt kök där glögg kokas, skinkor griljeras, presenter slås in och pepparkakor dekoreras. Alla inblandade ser stressade ut.

Julen kan bjuda på panik och kaos
Likaså kan dessa två
Fly från dem till avlägsna Laos
Så slipper du mutationer få


Kaosvarelser som kan förvränga och mutera levande varelser och all materia, samt ställa till det för magiker. Stats för AD&D 1 och D&D 5E, men det centrala är slumptabeller som jag tror lätt kan konverteras till valfritt spel.

Kaosvarelser
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Lucka 6: En grupp barn i ålderdomliga slitna kläder och en nunna sätter upp en kitschig julkrubba i en kyrka.

I någon bortglömd vrå
av världen som förödes,
är det ett barn som födes,
ett löftesbarn på halm och strå.

(Ur Jul 1939 av Karin Boye)

En reviderad version av diesel-noir-punk-settingen Prag 1984, kopplad till Expert Nova 2.0 (se sid. 62 i detta spel).
 

Attachments

Last edited:

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Lucka 7: En procession av munkar som håller i hårdinbundna rollspelsböcker vandrar förbi. De ser ut att göra sig redo att slå sig i pannan med böckerna.

Julen den stundar
Och vissa finner ro
I profeter de beundrar
Som grundat deras tro


Några religioner att fylla ut sin värld med, ta inspiration av eller ha som grundtro till sin sekt.

Religioner
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
På lucka åtta syns en pastoral idyll. Men när du tittar närmare så ser du att herdeflickan står och bakar en rejäl lössnus och att herdepojken gör ogudaktiga saker med fåren.

Slumpmöten på landsbygden (1T6):
1. Vid en fyrvägskorsning har en åsne-kärra med billigt öl vält omkull. Många öl-tunnor och -krus har gått sönder och spritt den grumliga drycken i leran, men de flesta är fortfarande hela. När rollpersonerna kommer dit har ett gäng lokala drängar redan börjat slåss om den övergivna skatten.
2. En förrymd galt spränger sig ut ur ett buskage och angriper rollpersonerna. Minuten senare kommer svin-vallaren Gåslög. Har galten blivit skadad i striden kommer han avkräva rollpersonerna ersättning.
3. En kringresande lumphandlare och skälm försöker sälja en näve torkade dadel-kärnor till rollpersonerna med lögnen att de är "magiska piller som är bra för potensen". Han är mycket påstridig.
4. Den försupne och närsynte utbygdsjägaren Lökvald Sneben tror att rollpersonerna är efterlysta (kanske är de det?) och försöker angripa dem genom att falla ner på dem från en trädgren. Han landar istället flera meter bakom följet och bryter foten. Om han får hjälp blir han gråtmild och evigt tacksam.
5. En procession munkar från ett närliggande kloster passerar rollpersonerna. De är intresserade av att byta till sig mat och alkohol och kan erbjuda välsignelser, förbannelser och hemliga träsnitt föreställandes sodomitiska böjelser i utbyte.
6. En lord och hans följe kommer ridandes över vägen. De kommer inte väja för rollpersonerna, men om rollpersonerna går åt sidan kommer de peka, skratta och förolämpa dem.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Dagens pyssel

Julen är en tid för umgänge glädje, så låt oss salta det med lite pusselpysselspel.

(edit på länken)

Rädda julen!
Ett samarbetsspel för två personer, pussla er fram genom banan och rädda julen!
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
lucka 10 ser vi en märklig typ på styltor.

1670880237857.png
En ny bakgrund till Troika!:

Marsh Hopper
Strap 'em on and get going. Your artificially long legs let you cover a lot of ground in a day, and they are essential for herding sheep in the wetlands or whetever the heck it is you do out there.

Possessions
- Stilts with straps
- Hooked pole (as spear)
- Tattered cloak
- Unimpressed dog
- Secret messages OR 1d3 stolen sheep

Skills
3 Stilt walking
2 Hook stuff
2 Pole fighting
2 Navigate barren marshes
1 Awareness
1 Knife fighting

 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Lucka 11 pryds av ett par svettblanka actionhjältar med automatvapen. Snubben har mustasch och cowboyhatt, kvinnan har stort hår och pannband.

En husregel för att kunna spela 80-talsaction med De fördömda:

Automateld ger en tärning extra om rollpersonen anfaller, och en tärning mindre om hen försvarar sig. Skytten behöver ladda om efter att omladdningstärningen visat 1, 2 eller 3 om hen använder k-pist eller automatkarbin, och efter tärningen visat 1 eller 2 om hen använder kulspruta.

80-talsvapenlista
Rambokniv (som kniv)
Katana (som sabel)
Pistol (som revolver)
K-pist (som revolver, kan skjuta automateld)
Automatkarbin (som karbin, kan skjuta automateld)
Kulspruta (som gevär, skjuter automateld, tar upp tre rader för buren utrustning)
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Lucka 12: Siluetten av en kvinna med höga klackar, slöja och en dolk i vardera handen. Kvinnan är omgiven av pengar, vapen och flotta bilar.

I denna lucka finns en teaser på ett av kapitlen till min Somalia-modul till Neotech Edge. Kapitlet jag bjussar på handlar om Sahra Abdi Ismail, det farligaste gänget i Megadishu (Somalias huvudstad):

Sahra Abdi Ismail
Hon räknas av många som Megadishus absolut farligaste qof, vilket ligger väldigt nära sanningen. Hennes makt är så fullkomlig att det altergäng som hon kontrollerar med järnhand inte har ett eget namn, utan är döpt efter ledaren. Det är väldigt svårt att i samtal skilja på gänget Sahra Abdi Ismail och personen Sahra Abdi Ismail, och med tanke på hur hårt hon styr gänget kanske det inte finns någon mening med det heller. Ingenting sker på Bakaaraha Market utan Sahra Abdi Ismails tillåtelse och inga transaktioner sker på Cabdalle Shideeye utan att Sahra Abdi Ismail tar en del av vinsten. En annan sak som går via Cabdalle Shideeye är vadslagningen till sporten Guuleyste. Det görs agogo profit angående vilka kämpar som vinner och vilka som förlorar. Det är svårt att avgöra hur många av matcherna som är riggade, men alla vet att kämpar som vägrat lägga sig när Sahra Abdi Ismail bett om det har försvunnit spårlöst.

Som ledare är Sahra Abdi Ismail närmast mytisk. En av anledningarna till detta är att bara en handfull personer har sett henne. De allra flesta som befinner sig i hennes närhet beordras rikta ansiktet mot marken. Den som bryter mot regeln och tittar upp mot henne får skallen choppad av Bahal; hennes närmaste livvakt som enligt ryktena är lika dödlig som fool xun. Varför denna regel finns är det många som spekulerar i. Vissa tror att Sahra Abdi Ismail är så svårt över- och felmoddad att både hennes kropp och hennes mods har börjat svika henne. Andra menar att hon är så snygg att få personer är värdiga att titta på henne. En populär teori är att regeln bara är en ren propagandaploj för att öka mystiken kring henne. Några menar att det egentligen är fler än en person som är Sahra Abdi Ismail och att regeln gör det svårare att röja denna hemlighet. Men den kanske vanligaste teorin är att Sahra Abdi Ismail skulle vara en AI och att medlemmarna i gänget i själva verket är en flock viljelösa biodrönare. En variant på det temat är att gängmedlemmarna tillsammans skapar ett gestalt-intellekt som är den samma Sahra Abdi Ismail. Hur det än ligger till så är Sahra Abdi Ismail, gänget alltså, något rätt så unikt: ett alters gäng vars la forme är en person ingen har sett. Detta har gjort dem splittrade i sin look, trots att de ska kopiera samma qof, och viss infighting pågår mellan de olika tolkningarna. Men Sahra Abdi Ismails drakar ser till att inget går över styr.

Vanliga tolkningar av Sahra Abdi Asmail
Även fast det finns agogo många tolkningar hos medlemmarna hur deras ledaren kan se ut finns det några som är vanligare än andra. Dessa tolkningar nedan har blivit falanger i gänget med egna hierarkier:

Dhaqanka: Idealbilden av en traditionell somalisk skönhet i en figursydd fricastyle kostym. Sjal över huvudet, guldfärgade naglar och ögon.

Dahabka: Getingmidja med onaturligt utstående bröst och rumpa, allt insvept i en traditionell guntiino. All naken hud är täckt med hennatatueringar. Den ena armen är en guldcrommad Griemann Okker »KSS 4 Knochenklaue«.

Cayayaaanka: Vältränad och muskulös klädd i en dirac. Ansiktet är skulpterat till en skrämmande insektsliknande form som “döljs” av en halvgenomskinklig ansiktsslöja.

Tiirarka: Träkin med styltiga fötter som det trippas fram på. Kläder i betong-basic stil.

Mayd: Kroppen är skulpterad för att se ut som att den är på väg att ge upp på grund av fel- och övermodding. Ett antal synliga augmodeller av bestämt typ sticker fram under huden. Klädd i en fricastyle affärskostym. Statusen bland Mayd utmärks av hur sönderfallande deras kropp är kontra hur dyr kostymen är.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Nu har det varit lite dpåligt med lucköppnandet ett tag, så jag hoppar direkt till Lucka 16 med ett knappt genomtänkt äventyrsfrö.

(Feel free to fylla på mellan 12 och 16 om ni vill, men det är ganska skönt med omtag tänker jag)

Luckan är prydd av en stor halmbock.

Jag har säkert skrivit något liknande tidigare. Det skiter jag i, jag orkar inte kolla.

It has come to my attention att julbocken i Gävle inte brunnit sedan 2016.

Det här är för mig oacceptabelt. Jag förstår överhuvudtaget inte poöbgen med en julbock som inte brinner. Det är ju det enda som gör den speciell?

Liksom, en julbock som sätts upp av hoppfulla nasare och auktoriteter, och som sedan genom en anonym och folklig insats sätts eld på (och man vet inte vilket datum) – det är en story, liksom. En myt, en ritual, en tradition.

En bock som bara står, år efter år… det känns för mig som död kultur, auktoritetens vinst.

Den brinnande bocken får mig att associera till bondeuppror och gamla traditioner med eld och fest mitt i vinterns djupa mörker. Den stående bocken är bara… där. "Okej".

Så… Givetvis måste man kunna bygga ett äventyr kring de här, right? Till In Nomine, eller Hellboy, eller Unknown Armies eller Mage. Att bränna bocken är en ritual; om den brinner hålls mörkrets makter stångna. Trodde ni att det var en slump att Trump blev vald 2016? Att vi sedan dess haft Covid och mördargetingar och jättetorka och krig i Ukraina? Nej. Allt handlar om bocken, och den makt som den symboliserar.

De som sätter upp bocken varje år är antagligen inte ens medvetna om vad de gör. De ser det bara som en fin tradition, och de blir nog på riktigt ledsna när den brinner. De ville ju bara ha det lite fint. Men de är bara brickor i spelet…

Så. Rollpersonernas uppdrag är att hitta ett sätt att tända eld på Gävlebocken. Trots att den numera är tillverkad av svårantändligt material, och besprutad med flamskyddsmedel och omringas av flera lager av säkerhet. Beväpnade vakter och svartkonstnärer och odöda krigarandar och allt möjligt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Nu har det varit lite dpåligt med lucköppnandet ett tag, så jag hoppar direkt till Lucka 16 med ett knappt genomtänkt äventyrsfrö.

(Feel free to fylla på mellan 12 och 16 om ni vill, men det är ganska skönt med omtag tänker jag)

Luckan är prydd av en stor halmbock.

Jag har säkert skrivit något liknande tidigare. Det skiter jag i, jag orkar inte kolla.

It has come to my attention att julbocken i Gävle inte brunnit sedan 2016.

Det här är för mig oacceptabelt. Jag förstår överhuvudtaget inte poöbgen med en julbock som inte brinner. Det är ju det enda som gör den speciell?

Liksom, en julbock som sätts upp av hoppfulla nasare och auktoriteter, och som sedan genom en anonym och folklig insats sätts eld på (och man vet inte vilket datum) – det är en story, liksom. En myt, en ritual, en tradition.

En bock som bara står, år efter år… det känns för mig som död kultur, auktoritetens vinst.

Den brinnande bocken får mig att associera till bondeuppror och gamla traditioner med eld och fest mitt i vinterns djupa mörker. Den stående bocken är bara… där. "Okej".

Så… Givetvis måste man kunna bygga ett äventyr kring de här, right? Till In Nomine, eller Hellboy, eller Unknown Armies eller Mage. Att bränna bocken är en ritual; om den brinner hålls mörkrets makter stångna. Trodde ni att det var en slump att Trump blev vald 2016? Att vi sedan dess haft Covid och mördargetingar och jättetorka och krig i Ukraina? Nej. Allt handlar om bocken, och den makt som den symboliserar.

De som sätter upp bocken varje år är antagligen inte ens medvetna om vad de gör. De ser det bara som en fin tradition, och de blir nog på riktigt ledsna när den brinner. De ville ju bara ha det lite fint. Men de är bara brickor i spelet…

Så. Rollpersonernas uppdrag är att hitta ett sätt att tända eld på Gävlebocken. Trots att den numera är tillverkad av svårantändligt material, och besprutad med flamskyddsmedel och omringas av flera lager av säkerhet. Beväpnade vakter och svartkonstnärer och odöda krigarandar och allt möjligt.
Jag skrev ett kortscenario om att elda upp en gigantisk bock till Spelsnackarnas juläventyrstävling förra året. Apropå ingenting.

 
Top