Nekromanti WRNU:s skrivarcirkel!

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Ah en månad efter, det missade jag :) men man länkar pdfen i en post här bara?

Har inte tänkt på att det går ens, å sitter på Mobil nu så ser lite weird ut men de löser sig nog antar jag.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Har i vilket fall en, tycker jag, bra idé till en historia iaf ;) blev peppad av bilden (vilket så klart är tanken)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Cissi;n157332 said:
TEMA!

Det här är temat! Gör med det vad ni vill. Hur lång tid har vi på oss?
Kolla start inlägget, Cissi – så kan du göra en ny, reviderad utlysning av temat, inklusive datum och allt.
Kalla gärna temat något, som Bild: Koja, eller så, också.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Och jag som hade hoppats så innerligt att du skulle gjort det, Cissi. :(

Nåja, vi får se om jag kommer på något annars dyker jag upp nästa gång. :)
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Okej, jag är på! Jag ska svänga ihop något. Kanske inte kompletta noveller utan snarare fragment av sådana. Jag skulle vilja träna mig på att levandegöra mina karaktärer, så det kommer vara mitt primära mål.

Ogillar normalt att visa upp min prosa för någon alls, eftersom jag inte vill att den fasaden av begåvning jag målat upp för mig själv ska rämna. Vill gärna nöta en textmassa om och om igen tills jag är helt okej nöjd. Men jag antar att jag borde träna mig på att få kritik!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,389
Cissi;n158241 said:
Okej, jag försöker igen, efter att ha läst startinlägget. :)

Tema Februari 2016: Bilden nedan (jag vill inte sätta ett ord på den för då har jag redan tolkat bilden en gång och önskar att den får en fri tolkning från var och en.
Sluttid: 19 mars.

Så, det blev något:

https://docs.google.com/document/d/1o5u6j2RKLElLPwx2khazU_Gczgenqcc6chS7Hl1PQY0/edit?usp=sharing

(Huruvida ni väljer att kommentera eller inte är upp till er helt och hållet. Jag tänker att jag mest är med här för min egen skull, det är bra att få yttre incitament att faktiskt skriva något kreativt.)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,389
roboman;n158779 said:
Okej, jag är på! Jag ska svänga ihop något. Kanske inte kompletta noveller utan snarare fragment av sådana. Jag skulle vilja träna mig på att levandegöra mina karaktärer, så det kommer vara mitt primära mål.

Ogillar normalt att visa upp min prosa för någon alls, eftersom jag inte vill att den fasaden av begåvning jag målat upp för mig själv ska rämna. Vill gärna nöta en textmassa om och om igen tills jag är helt okej nöjd. Men jag antar att jag borde träna mig på att få kritik!

Jag är välvillig och konstruktiv i min kritik, så kör på!
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag ska också göra ett försök, och hoppas att jag får lite tid över i veckan, eller åtminstone till helgen. :p
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Vimes;n163907 said:
Så, det blev något:

https://docs.google.com/document/d/1o5u6j2RKLElLPwx2khazU_Gczgenqcc6chS7Hl1PQY0/edit?usp=sharing

(Huruvida ni väljer att kommentera eller inte är upp till er helt och hållet. Jag tänker att jag mest är med här för min egen skull, det är bra att få yttre incitament att faktiskt skriva något kreativt.)
Jag gillar den! Texten "tar tag" i en, och känns rolig att läsa.
Igenkänningsfaktorn för mig är hög - inklusive både tigerskott och luftgevär.

Jag vet inte om jag kan kritisera så mycket egentligen. Jag hade säkert konstruerat meningarna annorlunda (inte nödvändigtvis bättre). Någon av de inledande meningarna kändes en smula avig (den som slutar med "sommar efter sommar lager till lager"), men den är såvitt jag kan bedöma helt korrekt och låter bra när man läser den högt.

 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,389
Snälla ord, tack!

Håller med om "sommar efter sommar lager till lager". Försökte mig på någon form av stilistisk effekt där, men det blev inte helt lyckat.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Vimes;n163960 said:
Jag är välvillig och konstruktiv i min kritik, så kör på!
Fett instämmande till det här. Vimes har varit väldigt hjälpsam i feedback tidigare. :)

Det blir nog inget från mig. Temat klickade inte alls för mig tidigare - och nu är det för sent (läs: jag har för mycket) att fixa med.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Cissi;n158241 said:
Okej, jag försöker igen, efter att ha läst startinlägget. :)

Tema Februari 2016: Bilden nedan (jag vill inte sätta ett ord på den för då har jag redan tolkat bilden en gång och önskar att den får en fri tolkning från var och en.
Sluttid: 19 mars.
Korrad mitt i sömnlösheten har jag slutfört min underliga kortis. Den blev så här ...
 

Attachments

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vimes;n163907 said:
Så, det blev något:

https://docs.google.com/document/d/1o5u6j2RKLElLPwx2khazU_Gczgenqcc6chS7Hl1PQY0/edit?usp=sharing

(Huruvida ni väljer att kommentera eller inte är upp till er helt och hållet. Jag tänker att jag mest är med här för min egen skull, det är bra att få yttre incitament att faktiskt skriva något kreativt.)
Den är kort men det gör inget, för den känns väldigt välskriven och tajt. Man liksom bara rinner igenom de talande meningarna som för mig innehåller så mycket anda mellan raderna. Den känns väldigt ... äkta. Ordvalen är geniala och du målar enkelt men oerhört träffande.

Kort sagt, jag är imponerad och tyckte väldigt mycket om ditt verk.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,389
Alldeles för vänligt, Daniel och Solvebring. Tack!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,389
solvebring;n164173 said:
Korrad mitt i sömnlösheten har jag slutfört min underliga kortis. Den blev så här ...

Oi!

Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen: när kommer romanen? Du har en fin gestaltningsförmåga och hanterar både miljö och personporträtt med en säker hand. Väldigt livfullt (tandläkaranekdoten till exempel). Av någon anledning får jag alltid lite vibbar av Stephen Kings mer nostalgiska verk när jag läser det du skriver, och det är en komplimang. Jag tycker du har ett språk och en stilsäkerhet som borde bära för ett romanprojekt.

Någonstans vill jag att det här ska vara inledningen på en längre berättelse. Det finns något outtalat (som jag läser in alltså, inte alls säker på att det är din avsikt) kring huvudpersonens känslor kring barndomshemmet. Jag blir inte riktigt klar på varför han känner sig så splittrad inför det. Eller ja, det finns väl något underliggande tema om "tyst manlighet" som ju ger en förklaring.

Hur som helst, mycket fin novell. Jag har inga språkpåpekanden att ta upp, det är väl gestaltat och stilkonsekvent. Jag såg ett onödigt "den" någonstans som jag ville stryka, men nu hittar jag det inte.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vimes;n164452 said:
Oi!

Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen: när kommer romanen? Du har en fin gestaltningsförmåga och hanterar både miljö och personporträtt med en säker hand. Väldigt livfullt (tandläkaranekdoten till exempel). Av någon anledning får jag alltid lite vibbar av Stephen Kings mer nostalgiska verk när jag läser det du skriver, och det är en komplimang. Jag tycker du har ett språk och en stilsäkerhet som borde bära för ett romanprojekt.

Någonstans vill jag att det här ska vara inledningen på en längre berättelse. Det finns något outtalat (som jag läser in alltså, inte alls säker på att det är din avsikt) kring huvudpersonens känslor kring barndomshemmet. Jag blir inte riktigt klar på varför han känner sig så splittrad inför det. Eller ja, det finns väl något underliggande tema om "tyst manlighet" som ju ger en förklaring.

Hur som helst, mycket fin novell. Jag har inga språkpåpekanden att ta upp, det är väl gestaltat och stilkonsekvent. Jag såg ett onödigt "den" någonstans som jag ville stryka, men nu hittar jag det inte.
... Wosch! =) Jag vet inte vad jag ska säga; att bli jämförd med tidig King är för mig den finaste komplimangen man kan få i det här sammanhanget.

Vad gäller berättelsens djup har jag inte tänkt ut eller planerat något mer än det som finns att läsa. Enkelt förklarat kan man väl säga att jag hade samma känsla som du när jag skrev den – att det finns något mer i barndomen och det där huset, något som inte kommer fram men som ligger där och pyr.

För övrigt är det kul att höra att språket duger när man sitter här ringrostig som få.

Jättetack!

Den där romanen vet jag inte hur det blir med. För några år sedan gjorde jag väldigt många försök men jag tog mig aldrig förbi öppningarna. Att påbörja en bok är världens enklaste sak, men att slutföra en är å andra sidan världens svåraste – enligt min tro. Fast tja, nu har jag knappast tid. Men en vacker dag, vem vet. :wink:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,389
Ja precis! Det "den" var det!

Får hoppas att tiden finns för dig någon gång, för jag tror du kan berätta en historia.
 
Top