Nekromanti WRNU:s skrivarcirkel!

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
... Ja, vi hade ju en väldigt trevlig sådan på förra forumet. :)
Nå, jag har blivit apsugen igen så jag tänkte att vi skulle köra lite. ... Jag har nog fan inte skrivit "färdigt" något sedan dess – tragiskt nog. Fast jag vill minnas att många upplevde cirkeln något skitnödig förra gången, på så vis att det var ganska så överstrukturerat mot vad som kanske behövs på ett forum. Så, jag tänkte att vi skulle slappna av lite mer den här gången och bara låta saker flyta på under tämligen enkla förhållanden.

Men naturligtvis måste vi ha någon sorts struktur, så att det i alla fall finns olja i maskineriet. :wink: [HR][/HR]Regelverk för WRNU:s skrivarcirkel:

1. Citering: Se till att citera varandra ordentligt. Då blir det lättare att hålla isär temasättningar, inlämningar och kommentarer/diskussion.

2. Deltagande: Alla som vill får vara med, när de vill och kan. Dock medföljer ibland ansvaret att sätta tema – se nedan!

3. Tema: Inför varje omgång sätts ett tema som alla texter ska vara märkbart inspirerade av. Exempelvis: »Snöstorm» eller »Hallucinationer». Temasättare blir den som först lämnade in sin text för dåvarande omgång. Skulle det råka bli samma person två gånger i rad löser vi det med att turen övergår till näst förste person – eller nästnäst osv. Temasättningen sätter också tidsfristen – se nedan!

– När man sätter tema bör man göra detta i fetstil. Man bör också ange inlämningsdatum, för enkelhetens skull. Exempelvis: »Tema: Vardagstristess! T o m. 17 maj».

4. Tidsfrist: Varje tema varar en månad. Inlämning av texter ska senast ske på dagen en månad efter temasättningen. Säg att temat sätts 17 april. Då ska texterna för detta tema inlämnas senast 17 maj.

5. Stil: Man får skriva vad sjutton man vill, prosa, poesi, whatever ... Detsamma gäller genrer – it's your choice! Vad gäller språk bör vi begränsa oss till svenska och engelska.

6. Mängd: Man får skriva hur mycket man vill – med risk för att mängden kan skrämma bort läsare. Med andra ord får man skylla sig själv. Förr körde vi på max 10.000 tecken, vilket är lagom textmängd om man nu vill att folk ska hinna med.

7. Formatering: Skriv i ordbehandlare och lämna in texten i PDF-format så att alla kan öppna den. Posta inte texten som inlägg för det blir bara drygt för tråden i övrigt. Se istället till att bifoga eller länka ditt dokument. Använd ett normalt, läsvänligt teckensnitt och håll dig till en teckenstorlek kring 10–12 pt.

– Använder man Windows och inte vet hur man sparar till PDF rekommenderar jag CutePDF Writer som installerar en "virtuel skrivare", vilken istället för att skriva ut skriver till en PDF-fil som då kan sparas ned.
– Alternativ till PDF-fil är att länka Google Docs. ... Fast ja, man kan ju även spara som PDF från Google Docs.
– Fast idag kan de flesta kommersiella ordbehandlarna spara som PDF. Kolla det!

8. Ros och ris: Förutom att få möjligheten att driva på sitt skrivande bör man självklart ta till vara på forumets möjligheter. Med andra ord vore det schysst om vi försökte ge varandra lite ros och ris; ryggdunka och ge konstruktiv kritik. Detta i mån av tid, så klart. Kanske hinner man kommentera alla, kanske hinner man bara med en. Man bör hur som helst försöka ge något tillbaka om man kan. [HR][/HR]AKTUELLT TEMA: [bildtema]

Avslutade teman: Tystnad, Upptäckt av något gammalt, Husdjur, Vatten [HR][/HR]P. S. Har man några frågor får man gärna PM:a mig. Vill man diskutera själva tråden på något vis kan man skapa en separat metatråd för det – den här tråden kommer att bli nog så rörig ändå. Respektera det så blir vi alla way gladare. D. S.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Snart ett dygn och inget tema än, så kan vi inte ha det :)
Tema: Vatten, To.m. 18 maj
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Hade helt missat det här! Tack för du petade på mig Solvering. Ska se om jag kan komma på något snaskigt. Vatten passar ju Leviathan som hand i handske. Eller ska jag säga båt i vatten? XD
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Om ni undrar varför jag tagit bort mitt bidrag insåg jag just att Dropbox buggat tack vare mitt slarv med att hela tiden spara på samma fil. En massa korrigeringar har gått förlorade och jag får helt enkelt hoppas att jag snart hinner med att fixa dem. Crap!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
solvebring;n89813 said:
Om ni undrar varför jag tagit bort mitt bidrag insåg jag just att Dropbox buggat tack vare mitt slarv med att hela tiden spara på samma fil. En massa korrigeringar har gått förlorade och jag får helt enkelt hoppas att jag snart hinner med att fixa dem. Crap!
Jag har en kopia sparad på hårddisken, så så lätt kommer du inte undan. Du kommer bli recenserad :)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Okej, det verkar dock som jag också har en kopia av den förra PDF:en jag. Så, jag ska korra den så kommer jag att ladda upp igen, snart.

Men tack ska ni ha! Bra med backup! :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
solvebring;n89904 said:
Ehm ... Så, tror jag. Det verkar som att jag lyckades fixa det mesta igår kväll. Vi kör så får vi se.

Hej hopp, här kommer rätt version!
Okej, ny kopia sparad. Recension kommer... så småningom =)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Då kommer mitt bidrag nu om jag får det här att funka.
Blev en gammal text som jag skrev till en utmaning på ett annat forum där vi hade 1 vecka på oss att skriva något på ett visst tema, och max använda 1000 ord. Tyvärr försvann orken för att skriva något nytt. :(

Och så lite feedback på ditt bidrag Sölvebring:
Jag gillar hur den startar som vardaglig, och fångar känslan av varm sommar, och hur folk gör allt för att få svalka. Sedan hur den introducerar skräckmomentet. Hade dock förväntat mig ett något annat typ av slut... Den hade definitivt kunna byggas ut mer. Nu kommer allt lite abrupt.

/Ulfgeir
 

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
solvebring;n89904 said:
Ehm ... Så, tror jag. Det verkar som att jag lyckades fixa det mesta igår kväll. Vi kör så får vi se.

Hej hopp, här kommer rätt version!
Right. Först och främst: bra! Känns som att det är en berättelse som återkopplar lite skräcknoveller (och filmer som byggde på dessa) från sen sjuttio- tidigt åttiotal. Jag kände starka kopplingar till bland annat The Lonesome Death of Jordy Verrill och The Raft (där en av våra gemensamma husgudar, Stephen King varit inblandad i båda).

Första sidan tycker jag är briljant. Den beskriver perfekt en sån där riktigt varm och slö sommardag som liksom bara smälter bort i omväxlande dåsig halvslummer och uppfriskande bad. Jag tycker också att det är precis så här så många av de här skräckisarna börjar, vilket är halva poängen i min mening. Ena stunden är livet helt perfekt, i andra är allt slaget i spillror. Ett par gramatiska konstigheter, men överlag flyter texten bara på så det märks knappt.

En fras som dock verkligen får mig att haja till är "Trion såg ut som en samling cowboys
från Atlantis där de vigt gled genom krusningarna med solnedgången som bakgrundsdekor." som bara rör till allting. Cowboys? Har de hattar på sig eller? Jag antar efter lite fundernade att det är solnedgången du syftar på skulle göra det till ur en western-film, men ärligt talat tycker jag den här frasen helt misslyckas i att måla upp en vettig bild, utan det den framkallar hos mig är något i stil med en flock delfiner i cowboyhattar. Friskt vågat, men här blev det magplask.

I övrigt fortsatt bra. Väderomslaget som förebådar att saker och ting kommer ta en vändning mot det värre är bra och känns klassisk (om än inte lika obligatorisk som att allt börjar idylliskt). Att skräcken dyker upp så plötsligt känns helt rätt.

Det andra som stör mig dock är den här skadan. När hon väl lyfter på handduken och tittar efter borde det inte längre vara frågan om vattenblandat blod, utan bara blod, även om flödet troligtvis börjat avta lite vid den punkten. Det borde också vara ett ganska rent sår. Det är svårt att faktiskt få in skit i ett skärsår (Vilket det här tycks vara) eftersom blodet brukar skölja ut det mesta. Största risken är om man omedelbart lägger tryck på för att stoppa blodflödet efter skadan uppkommit så att blodet inte hinner föra med sig allt skräp ut, men här har hon blött hela vägen till stranden.

Men, självfallet räddas du här av att vi inte riktigt vet vad som hände där nere under ytan. Alltså kan det mycket väl finnas en förklaring till att det här som vi bara inte känner till. Men det är en sån där punkt som får mig att stanna upp i mitt läsande och undra "vad tusan, det kan väl inte stämma?" och jag ville därför göra dig uppmärksam på detta. Det är svårt att alltid undvika dessa ögonblick, och ibland kan det rent av vara så att man vill få till dem. Men detta känndes inte som ett sådant tillfälle.

Medan jag självklart är väldigt nyfiken på att få veta mer om vad som hände under ytan och vad som händer med Mikaela så tycker jag att också att du har valt att sluta i rätt tid. Det är helt i stil med de gamla skräckfilmerna där man ofta inte får hela historien, och det är också ofta när man försöker ge hela bilden som saker och ting slutar vara bra och spännande och bara blir fånigt istället.

Så med andra ord: en bra liten skräcknovell, men med ett par språkliga snedsteg.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Ulfgeir;n91438 said:
Då kommer mitt bidrag nu om jag får det här att funka.
Blev en gammal text som jag skrev till en utmaning på ett annat forum där vi hade 1 vecka på oss att skriva något på ett visst tema, och max använda 1000 ord. Tyvärr försvann orken för att skriva något nytt. :(

/Ulfgeir
Ah, lite klassis piratspökerier. Överlag bra och när det gäller själva skrivandet har jag nog inget att anmärka på. Det är mer handlingsmässigt som en del saker dyker upp. Det som direkt känns fel är striden mellan piratskeppet och krigsskepept. Om krigskeppet ligger i stiltje och piratskeppet kan flytta på sig finns det egentligen ingen anledning för piratskeppet att flytta på sig. De kan helt enkelt lägga sig i en position där krigsskeppet inte har något skottlägge och börja peppra i lugn och ro.

Sen, något som inte känns fel dirket utan bara förslag på hur jag tycker det hade blivit intressantare, tycker jag att det avslöjas att det är något magiskt inblandat alldeles för tidigt. Hade man struntat i stitljen och istället låtit piraterna jaga skeppen mellan öar och genom dimma hade det kunnat göras mer spännande (nu var utgången rätt given), och man hade kunnat hålla läsaren svävande i ovisshet längre: är det magi, eller har piraterna bara ett snabbt och lättmanövrerat skepp som tycks ätas upp av dimman när det pilar fram och tillbaka?

Men det är klart, det hande kanske krävt några fler ord för att få till bra =)

Sen är vattenkoppling lite svag. Visst, de är på båtar, men jag hade nog velat se att havet haft större del i det hela med vågor eller strömmar eller något sådant. Möjligen kan man tycka att dimma är en form av vatten och således borde räknas, men det tycker inte jag ;)
 
Top