Motherlover - Lindsay Ishihiro
Eisnernominerad queer familjebildning på kanadensiska? Tack så mycket, gärna mer.
Vad är detta?
Alltihop börjar vid när det är dags att lämna barnen på skolan på terminens första dag. Där möts nyinflyttade Alex (ett barn) och Imogen (fyra barn) och blir vänner. Trots att de egentligen är väldigt olika. Alex är sluten högpresterare, definitionen av typ A-människa. Imogen hoppade av college och blev heltidsmamma, en klassisk hemmafru.
Över tid växer vänskapen fram. Alex introducerar Imogen för sina coola queer-kompisar, vilket triggar Imogens nervositet kring att hon inte gjort något med sitt liv. Imogens lugn och värme löser sakta upp Alexs höga murar.
Format och struktur
Det fina är att det hela tar fart på oväntat sätt. För visst tror man att de ska falla för varandra kvickt när man ser att den här är en regnbågsbok? Men icke! Allt handlar mycket mer om att nå varandra och familjebildning. När Imogens familj drabbas av en kris flyttar hon och fyra barn in hos Alex och i kaoset växer de närmare varandra än någonsin.
Att de blev ett par trodde jag skulle hända som start på akt 2, men så var det verkligen inte. I strukturen är det många liknande överraskningar, instick från håll jag inte anade på långa vägar.
Annat oväntat?
Ja, det är en grej att alla Alex vänner är fit och fräscha och tatuerade, medan Imogen knallar runt i slafskläder och är mullig. När det hela började och Alex tar med henne på en löprunda blev jag genuint rädd att viktnedgång skulle vara ett tecken på Imogens framgång och karaktärsutveckling, men så var det inte! Den symboliseras istället av en ny frisyr en bit in. Överlag är serien bra på att visa annat än översnygga superhjältekroppar. Bra skit.
Tecknarstilen är färgsprakande, men ändå jordnära. Det är lite schvung i strecken ibland när folk rör sig snabbt, sådär som jag minns från nittiotalet-tidiga nollnoll-talets stil. Tom Fowler, tex. Men det är verkligen inte någon stor grej, utan känns mer modern indie-stil. Även om det känns fånigt att nämna påminns jag mest om Heartstopper. Förstås.
Det här började som en spinoff på webbserien How Baby, men har inget med den att göra egentligen. Jag tvivlar på att Ishihiro inte hade en plan på att göra bok av det från start, med tanke på hur välbyggd den dramatiska kurvan i storyn är. Den är precis så lång som den behöver vara, och inte en sida för mycket.
Om något hade jag gärna haft mer, för det här är en en bok om karaktärer man vill umgås med. Och då är det tråkigt när man inte får göra det längre.
TLDR
Givet köp för alla regnbågshyllor ute på våra bibliotek. Rekommenderad läsning för alla som vill läsa romantik om folk närmare 40 än 20.
Galet bra. Jag vill ha mer, både om karaktärerna och från Ishihiro.