Egentligen hade jag tänkt skriva om allt jag läst i kronologisk ordning, men IDWs Transformers vol 2 är tolv volymer lång och för min egen skulle skriver jag en mastodonttext där jag sammanfattar varje albums handling. Så nu hoppar jag lite, och skriver om de två album jag läst emellan…
Först läste jag
Don Rosa Library Vol 6: The Universal Solvent.
Nu är "Joakims Liv"-grejerna över och det här är ett album som istället består av lösa berättelser – inte dåliga dock, på något sätt. Den som gett albumet dess titel tycker tydligen Don Rosa själv inte jättebra om, men för mig är det en sån där berättelse som bitit sig fast i mig i årtionden, sedan jag först läste den.
The Lost Charts of Columbus är rätt kul eftersom den petar i frågan "men vem äger egentligen land, och vad betyder det att vara där 'först'?".
Men ja, mestadels otroligt snyggt ritade plotmässiga bagateller. Precis vad jag ville ha.
Sen läste jag
Supergirl: Woman of Tomorrow.
Jag har väldigt lite koll på DC och extremt dålig koll på Supergirl utom att jag såg alla säsonger av TV-serien.
Men jag tyckte om det här. Supergirl åker till en planet med röd sol för att kunna dränka sina sorger; medan hon är där träffar hon en ung tjej som vill ha hämnd för sin fars mord – och mördaren förgiftar Supergirls hund och sticker med hennes skepp. Sedan följer ett helt album av riktigt trevliga berättelser från flickan och Supergirls' öden och äventyr medan de jagar den här mördaren. Berättarspråket är flickans; lagom högtidligt/blommigt och sådär. Och ganska mångfacetterat ändå; vi får se lite olika perspektiv på Supergirl och så. Och givetvis förändras de båda, men framför allt tjejen, av resan.
Nå; fint ritat och väl berättat, och synbarligen helt löskopplat från typ all canon så albumet kan läsas i princip helt fristående från exakt allt. Man klarar sig långt på det alla människor fått i sig om Stålmannen via kulturell osmos (Krypton go boom osv).