WRNU:s serieklubb 2025

Eftersom vi är i serietråden:

Brian Azzarello blev så upprörd över Misaimed Fandom till psykopaten Lono i 100 Bullets att han skrev en grotesk tortyrscen med denne som utövare för att slippa det i framtiden.

Det hjälpte inte.

Jag tycker alltid författarna som skriver de här karaktärerna är tramsiga när de inte gillar att folk hejar på monstren de skrivit. Människor är empatimaskiner. Går vi i någons skor och ser världen ur deras ögon ett tag kommer vi heja på dem. Trevor i GTA, Breaking Bad, Mad Men, Game of Thrones och Satan i Paradise Lost. Ingen ör så hemsk att vi inte hejar på dem om vi följer dem.

Jag tycker alltid författarna som skriver de här karaktärerna är tramsiga när de inte gillar att folk hejar på monstren de skrivit. Människor är empatimaskiner. Går vi i någons skor och ser världen ur deras ögon ett tag kommer vi heja på dem. Trevor i GTA, Breaking Bad, Mad Men, Game of Thrones och Satan i Paradise Lost. Ingen ör så hemsk att vi inte hejar på dem om vi följer dem.
Både ja och nej. Jag förstår hur du tänker och ska väl villigt erkänna att jag hejat på en hel del av dem i deras egna historier. Men poängen är ju att man ska tänka utanför de där dramaturgiska hjulspåren som dragits upp femtioelva gånger förr. Om tex. vi haft exakt samma dramaturgiska kurva och sympatiska ögonblick för Walter White, men han hade startat en ungdomsgård eller börjat odla julgranar istället för att jobba med meth, hade jag fått samma känslomässiga läge. Det Vince Gilligan sagt i ett gäng intervjuer är ju att han ville se hur ond man kan göra en karaktär och ändå få folk att behålla sympatierna för den.

Så om vi sett Walther White utanför dramaturgin kan vi liksom inte heja på honom alls. För han är ett sjujäkla monster. En träning i att försöka se historien utifrån, som kan appliceras som allmän medieträning även för hur journalister skriver artiklar, tex. Hitta det dramaturgiska jävet så att säga.

Gäller även någon av de stora Punisher-författarna vill jag minnas, men jag kommer inte ihåg namnet just nu. Men uttryckligen var temat i hans punisher-run "Frank löser bara problem på extremt kort sikt, medan han på lång sikt skapar kaos och förödelse även för allmänheten". Typ.

Gäller även någon av de stora Punisher-författarna vill jag minnas, men jag kommer inte ihåg namnet just nu. Men uttryckligen var temat i hans punisher-run "Frank löser bara problem på extremt kort sikt, medan han på lång sikt skapar kaos och förödelse även för allmänheten". Typ.
Återväxten inom maffian i Marvel är helt otrolig - Frank Castle kan massakrera hundratals om året i all evighet utan att återväxten hotas.

Back