WRNU:s filmklubb 2025 v29

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v29 2025 – #651 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Jag vill tipsa om den italienska filmen ”Allt du önskar kan du få”, som kan ses exempelvis på AppleTV eller SF Anytime mot en smärre avgift. Filmen utspelar sig vid ett enda bord, i en enda restaurang, dit människor kommer med sina önskningar till en man som kollar i sin stora anteckningsbok och säger vad de i så fall måste göra som motprestation. Någon vill bota sin sons cancer, någon ha tillbaka sin man, en nunna vill återfå kontakten med Gud, en bartender vill få en natt med sin drömkvinna etc.

Det är en säregen film som man lätt missar. Trots sitt begränsade format och avsaknad av action är den konstant spännande och mycket välspelad. Jag har sett den två gånger och var lika fascinerad denna andra gång, fast jag vet hur den slutar. Eller vet jag det?

Jag vill tipsa om den italienska filmen ”Allt du önskar kan du få”, som kan ses exempelvis på AppleTV eller SF Anytime mot en smärre avgift.
Den här går direkt upp på min lista att se. Filmen finns på Cineasterna - en tjänst där du kan låna filmer om du har ett bibliotekskort.

Ett annat tips är Vodeville, som listar alla tillgängliga streamingtjänster när man söker på en film.

Jag har sett Ziam

Ziam är en thailändsk zombieskräckis vilket kanske hade gått att gissa ifrån namnet ,ja asså inte att det är en skräckis men att filmen är thailändsk. Ziam -Siam -Thailand.

Hur som helst handlar filmen om en fd muay thai fighter som måste slåss mot en jäkla massa zombies för att rädda sin partner.

Betyg 2,5-3/5. Det är jäkla massa action serverad i 380kmh men det betyder inte att det som serveras smakar gott utan bara att man fått more then you can chew.

Vill man se zombiefilm och asiatisk sådan se train to busan ist och vill man se actionpackad thailändsk film så se ong bak eller tom yum goong med Tony Jaa ist.

Häromnyss såg jag Bringing out the dead.

En film från sena 90-talet som utspelar sig under ungefär en vecka i det tidiga 90-talet. Nic Cage är en ambulansförare på nattskiftet som börjat krevera av att ha misslyckats några gånger för mycket i rad. En ovanlig film från Scorcese.

Nic Cage ser så brutalt härjad och slut ut genom hela filmen. Fantastiskt. Allting ser skitigt, svettigt och trasigt ut genom hela filmen. Cage mest av allt.

En perfekt blandning mellan den makalöse skådisen och oscarvinnaren Nic Cage från nititotalet och den trekvarts vansinnige Nic Cage från idag.

4/5, rekommenderas.

Häromdagen såg jag HAGEN

Det här var klart intressant! En mycket välgjord film som i grunden är en omtolkning av Nibelungenlied sedd ur skurkens ögon. Hagen von Tronje är en ond jävel i princip rakt igenom hela Nibelungenlied, men här är han klart sympatisk.

Allt börjar när den gamle kungen av Burgundiet dör, och den relativt nervöse och osäkre Gunther tar tronen. Hagen är formellt ÖB över trupperna i denna fantasy-isländsk saga-medeltidsfilm, men är också en av kungens närmaste rådgivare. Allt ruckas på när de onda saxarna anfaller lierade med de ännu ondare danerna, och vips är det krig. Men så kommer Sigfried, hjälte och drakdräpare. Han hjälper till och börjar med sina vilda vanor rucka på status quo i hovet, tar plats på slagfältet, och mycket mer. Hagen är mycket skeptisk och representerar mer ordning och disciplin än ren ondska. I kontrast till Sigfrieds galna stridstaktik med bärsärkaslagsmål och personlig ära i främsta rummet är det en kul grej.

Skådisarna är överlag skitbra, även om det är lite fånigt att Sigfried ser ut som om han skulle kunna höra hemma i valfritt pojkband på nittiotalet.

Kostymerna och rustningarna är däremot i vilt varierande kvalitet. Trots att det är just fantasy / hittepå / inte alls medeltid-film är det liksom ofta bara fult och dumt. Varför har Hagen en rustning som bara täcker vänsterarmen, tex? Varför är alla gubbar klädda i skalan gråbrun-svart, när damerna har så mycket mer färgsprakande kläder? Etc. Däremot är jag mycket förtjust i hur de hanterar Brynhild och hennes isländska krigare - där är det verkligen 100% galen fantasy och det funkar hela vägen in i mål. Mycket av slåssandet är också på samma nivå - bara det att det syns att flera av teknikerna är inspirerade av riktiga fäktmästare och inte bara Erroll Flynn. I en duell använder de till och med halvsvärdstekniker! :heart:

Men foto? Så in i h-vete snyggt. Stora delar av det här är banne mig på samma nivå som valfri film med femtioelva gånger budgeten. Scenerna med Sigfried efter han badat i drakblod och går genom ett isande kallt snölandskap är fantastiska.

Storyn i allmänhet är en bra remix på Nibelungenlied, och man behöver inte ha minsta koll på historien innan. Det räcker bra att se filmen i sig. Även om jag förstås fick ut en hel hög med mer glädje som läst den rätt nyligen och nördat ner mig i allmänhet i mytcykeln.

TLDR
Det här var en enormt positiv överraskning. 4/5, men är du sugen på bra och lite mer ovanlig fantasyrulle är det här utan snack 5/5.

Jag såg En kvinnas doft (1992) efter tips från en av mina indiska kollegor.

Ett feelgood-drama med Al Pachino i huvudrollen, men ni kanske främst känner igen den från några samplingar i RMBs Passport to Heaven.

På det hela taget en rätt sympatisk film om en student som tar ett extrajobb som ledsagare till en blind man.

Gabrielle Anwar dyker upp i en biroll, alltså hon som spelade Anna av Österrike i De Tre Musketörerna (1993), filmen som drabbade oss med Bryan Adams låt All for love där någon gång i mitten på 90-talet. Men jag tappar tråden här känner jag ...

Den får fyra stjärnor. Ganska starka sådana också.

1752606914841.png

Back