WRNU:s filmklubb 2025 v29

Jag var på samma visning av Superman (2025) som @Anarchclown men jag sprang iväg för att försöka hitta lite käk och lite mer cola att smyga med mig in i salongen istället för att söka upp honom efteråt och se vad han tyckte.

Jag tyckte lika bra om filmen den här gången som förra, så den förtjänade sitt justerade betyg. Om någon skulle fråga mig om jag ville hänga med och se den igen imorgon skulle jag tacka ja.

Tankar:
  • Att sitta bredvid ett gäng som garvar, gillar filmen och har roligt ger en bättre upplevelse än att sitta bredvid en idiot som har sin telefon, med skärm på, i sätets drickahållare och som lägger överlägsna kommentarer vid opassande tillfällen (vilket är vad jag hade förra gången).
  • 3D är bättre än 2D på det mesta, men 2D har mer ljusstyrka och i det här fallet också större skärm. Så båda var bra.
  • Filmens allra sämsta grej rent hantverksmässigt är dialogen mellan Lex och The Engineer när de är i Fortress of Solitude. Han säger typ "gud vad jobbigt det är att Stålmannen finns" och hon svarar med en superduper-clunky replik om att "ja, jag har offrat min mänsklighet för att kunna göra något åt honom". Vem pratar så? Det är liksom en replik som jag tyckt varit skum även om det varit i en serie.
  • Den handlings/karaktärsgrej jag tycker minst om är Jimmy Olsen och Eve. Jag menar, okej hon är lite klängig och jobbig, fine. Men Jimmy är verkligen en röv. Dels för att han verkligen bara manipulerar henne för att kunna använda henne för sina syften, och dels… verkligen? Du kan inte tänka dig att bara hänga en helg? Överlag känns karakteriseringen av framför allt Jimmy Olsen jävligt… off. Han porträtteras som en ladies-man som alla kvinnorna tycker är snygg, och han verkar ju ändå ha haft en relation med åtminstone Eve. Men i filmen är han verkligen helt clueless och nonchalant och ja, otrevlig. Jag förstår inte riktigt hur karaktären funkar, helt enkelt.
BETYG: 5/5

Efter att ha köpt mer smyg-cola – jag blir extra pissnödig av biografens mugg-cola så jag behöver flaskor men de har slutat sälja flaskor på biografen så jag får smuggla in dem – så gick jag och såg Jurassic World: Rebirth.

Det var en… synnerligen onödig film utan annat än de allra svagaste kopplingarna bakåt. Efter förra filmen har dinosarna nu börjat dö ut igen så inte filmmakarna ska behöva hantera globala grejer, utan nu finns de mest kring ekvatorn dit ingen åker, och sjukdomar och klimat har taken their toll som inledningen säger. Men den som textade filmen trodde att det betydde att folks fokus hade legat på sjukdomar och klimatet istället. Eller, det är så jag minns det; svårt att dubbelkolla. Men jag blev påmind om den där gången i en Thor-film då de sa "there's a line", som i "det finns en kö", och textaren istället skrev "det finns en linje".

Men i alla fall. Ett gäng ganska ointressanta och bleka legosoldater, spelade av skådespelare som brukar kunna leverera mer färg än såhär, rekryteras av Corporate Goon #464 för att utföra ett fetch quest (blodprov från tre olika stora dinos) nere kring ekvatorn. Samtidigt är en familj (som inom tre minuter etablerats bättre och mer engagerat än legosoldaterna gjorde på 10-15) ute och seglar, och kapsejsas av vattendinos. Genom filmen följer vi båda de här grupperna; i början och i slutet träffar de på varandra.

Bra saker:
  • Introscenen var väldigt effektivt Alien-ish, på ett effektivt och bra sätt.
  • Snygga dinos.
  • En del scener som faktiskt uppbådade en del spänning.
Men… det var inte en speciellt imponerande eller engagerande film. Väldigt mycket "vi mjölkar franchisen lite till".

Jag ångrar inte att jag gick och såg den, men man kan verkligen skippa den.

BETYG: 3+/5

Last edited:
Back