NYHET WotC är fackfientliga

mrund

Kummelgast
Much of what Christian and others describe comes straight out of the standard union-busting playbook. Fisher Phillips, the international law firm that is leading the hospital offensive against the 1199 members, has garnered a reputation as a vicious union-busting organization. Such firms are described on their websites as management or labor consultants, and union-avoidance firms, but those who have dealt with them say “hit men” or “mercenaries” are more accurate terms.

Jag skulle bojkotta WotC om 1) jag trodde på bojkott som politisk metod* och 2) de producerade något jag faktiskt ville ha.

Nu köper jag visserligen inget från dem, men det har inget med deras fackfientlighet att göra =)

* jag tror inte på det som metod, men jag förbehåller mig rätten att selektivt välja att inte ge pengar till företag/rollspelsmakare/barnboksförfattare jag inte är bekväm med att stoppa pengar i fickorna på

Det här rör sig om USA antar jag. Har inte hängt med eller läst varje ord i artikeln. Att vara fack-ansluten sverige-style är inte alls lika okontroversiellt i andra delar av världen som här. Fackföreningar kopplas till organiserad brottslighet i USA (typ teamsters om jag minns rätt) och har inte alls haft samma genomslag där som i sverige. Så det känns inte så våldsamt kontroversiellt att ett företag inte hejar på fackföreningar eller tom. aktivt jobbar för att deras medarbetare inte skall vara fackligt anslutna eller aktiva i USA som det skulle vara i sverige.

Om/hur (o)lagligt det är vet jag dock inte. Sådan koll på amerikansk juridik har jag inte. Men det är ett komplicerat land och har blivit än mer komplicerat under Trump...

Cog.

Det här rör sig om USA antar jag. Har inte hängt med eller läst varje ord i artikeln. Att vara fack-ansluten sverige-style är inte alls lika okontroversiellt i andra delar av världen som här. Fackföreningar kopplas till organiserad brottslighet i USA (typ teamsters om jag minns rätt) och har inte alls haft samma genomslag där som i sverige. Så det känns inte så våldsamt kontroversiellt att ett företag inte hejar på fackföreningar eller tom. aktivt jobbar för att deras medarbetare inte skall vara fackligt anslutna eller aktiva i USA som det skulle vara i sverige.

Om/hur (o)lagligt det är vet jag dock inte. Sådan koll på amerikansk juridik har jag inte. Men det är ett komplicerat land och har blivit än mer komplicerat under Trump...

Cog.
Nåja, anti-fackliga företag möter på visst folkligt motstånd även i USA (kanske mer nu än någonsin, mtp det politiska klimatet).

Last edited:
Nåja, anti-fackliga företag möter på visst folkligt motstånd även i USA (kanske mer nu än någonsin, mtp det politiska klimatet).

Kan inte säga att jag hållit koll på detaljer men det har alltid varit min uppfattning att vara fackligt ansluten i USA inte har varit samma grej som här i Sverige (där jag antar merparten är det). Men åter igen, har inga siffror direkt, så det är något av en gissning.

Jag frågade tjatte som sade att ca. 10% i USA är fackligt anslutna mot 65-70% i Sverige. Givet att detta inte är en fullständig hallucination så skulle jag säga att min känsla är korrekt. NOTERA! Detta innebär inte att jag tycker att man skall verka mot fackföreningar, utan min enda poäng är att jag inte tror det är samma grej 'over there' som det skulle vara här. Se ex. allt ståhej det blev när Tesla vägrade kollektiv-avtal (som fö. nästan 90% av svenska arbetare faller under) och att deras fabriker skulle vara fackligt anslutna. Sen är USA ett stort land och på nätet eller lokalt kan säkert upprördhet förekomma. Men som företeelse är fackföreningar inte samma grej där som det har blivit här i Sverige där det tillhör kutym i stort sett...

Cog.

Eftersom WotC är verksamma i USA och diskussionen pågår på ett svenskt forum, så tycker jag man kan få jämföra ländernas inställning för att skapa vettig diskussion. Blir jag trådbannad pga hobby-moderering är det 0 problem, eftersom jag inte har mer att säga i frågan och aldrig uttrycker mig politiskt på internet.

Last edited:
Wow, satan vad hårt modererat detta forumet blivit. Förlåt att man finns liksom. Posta länkar HELT utan nån slags annan kommentar är däremot ok? Vad är det som ska diskuteras?

MODERERING

Modereringar ska inte kommenteras i tråden där de görs, utan tas i rollspel.nu-forumet.

@P.eLL.e trådbannas på egen uppmaning och för att ha utmanat en moderering.

@Necross trådbannas för att ha utmanat en moderering.

Forumet har på senaste månaderna dragit mer och mer mot OT-trådar, och det här är ett ämne som har potential att spåra ur rejält.

/M

Inser att jag behöver förtydliga mitt inlägg. Men allra först, jag är inte ute efter att moralisera eller ställa mig till doms över andra. Vill man bojkotta WotC eller inte gör man precis som man vill!

Att bedöma hur WotC hanterar fackföreningar utifrån svenska förutsättningar anser jag vara lite snett. Fackföreningsrörelsen i USA har utvecklats så olika jämfört USA. Nu vet jag inte om det var vad OP siktade på men kändes som att det var spåret.
Sen är det så klart olyckligt att WotC (och kanske företag i allmänhet i USA) beter sig illa mot de som vill ansluta sig och verka fackligt.

För mig däremot är det inte grund för bojkott personligen och givet att WotC inte gör något brottsligt är detta ganska okontroversiellt (särskilt i en amerikansk kontext).

OBS! Detta är ett försök till svar på OP (och visst klargörande av mitt första svar), INTE ett försök att utmana moddningen. Men om detta inte har med OP att göra vet jag inte hur jag/man kan svara 🤷

Cog.

Last edited:
Jag köper inte det kulturrelativistiska resonemanget. Jag fördömer ju inte WotC och andra företag som motarbetar fack för att de bryter mot sociala normer eller för att de går emot aktuellt lands traditioner av facklig organisation eller brist på sådan – jag fördömer dem för att de motarbetar facklig organisering. Det finns inga länder där facklig organisering inte behövs, och det finns därmed inga företag i hela världen som i mina ögon agerar korrekt när de motarbetar facklig organisering.

Det handlar heller inte om att WotC gör något "brottsligt". Det skiter jag ju i. Det går alldeles utmärkt att arbeta för att göra det kontroversiellt att motarbeta fack även inom lagens råmärken.

Det är inte olagligt att ställa sig och prutta framför någon på tunnelbanan, vad jag vet. Men det är fortfarande ett beteende värt att fördöma.

Så, jag bedömer inte WotCs "hantering" av fackföreningar utifrån svenska förutsättningar, utan utifrån ett arbetarrättsligt internationellt perspektiv. Att vi i sverige nått längre än i USA påverkar inte annat än i att jag i samtal med fackmotståndare kan använda sverige som positivt exempel där industrin inte gått under bara för att man fått en hög grad av facklig organisering. Och att jag i samtal med fackliga i andra länder kan ge exempel på hur vi löst olika saker.

Men huruvida motarbetande av fackförbund är något jag fördömer eller ej har verkligen inget med nationer eller deras traditioner i frågan att göra.

Att det i amerikansk kontext är okontroversiellt att motarbeta facklig organisering är möjligen en anledning att fördöma den amerikanska kontexten. Det är ett U-land sett till arbetarrättigheter, vilket också är en av anledningarna till att jag jublar varje gång någon grupp amerikanska arbetare lyckas övervinna alla de juridiska och andra hinder som företag och deras köpta politiker ställt upp, och lyckas bilda en fackförening. Och varför jag tycker det finns goda skäl att från internationellt håll fördöma WotC om och när de motarbetar organiseringen.

Givet att OP är en länk utan kontext och den här tråden redan blivit moddad ser jag liten möjlighet att den här diskussionen kan fortsätta utan trådlås och banning. Jag vet helt enkelt inte vad som är 'on' eller 'off' topic.

Om målet med tråden var att etablera att WotC är emot fackföreningar så är väl det uppenbart (och i mitt tycke olyckligt). Jag väljer att lämna det där och så även tråden.

Cog

Jag köper inte det kulturrelativistiska resonemanget. Jag fördömer ju inte WotC och andra företag som motarbetar fack för att de bryter mot sociala normer eller för att de går emot aktuellt lands traditioner av facklig organisation eller brist på sådan – jag fördömer dem för att de motarbetar facklig organisering. Det finns inga länder där facklig organisering inte behövs, och det finns därmed inga företag i hela världen som i mina ögon agerar korrekt när de motarbetar facklig organisering.

Det handlar heller inte om att WotC gör något "brottsligt". Det skiter jag ju i. Det går alldeles utmärkt att arbeta för att göra det kontroversiellt att motarbeta fack även inom lagens råmärken.

Det är inte olagligt att ställa sig och prutta framför någon på tunnelbanan, vad jag vet. Men det är fortfarande ett beteende värt att fördöma.

Så, jag bedömer inte WotCs "hantering" av fackföreningar utifrån svenska förutsättningar, utan utifrån ett arbetarrättsligt internationellt perspektiv. Att vi i sverige nått längre än i USA påverkar inte annat än i att jag i samtal med fackmotståndare kan använda sverige som positivt exempel där industrin inte gått under bara för att man fått en hög grad av facklig organisering. Och att jag i samtal med fackliga i andra länder kan ge exempel på hur vi löst olika saker.

Men huruvida motarbetande av fackförbund är något jag fördömer eller ej har verkligen inget med nationer eller deras traditioner i frågan att göra.

Att det i amerikansk kontext är okontroversiellt att motarbeta facklig organisering är möjligen en anledning att fördöma den amerikanska kontexten. Det är ett U-land sett till arbetarrättigheter, vilket också är en av anledningarna till att jag jublar varje gång någon grupp amerikanska arbetare lyckas övervinna alla de juridiska och andra hinder som företag och deras köpta politiker ställt upp, och lyckas bilda en fackförening. Och varför jag tycker det finns goda skäl att från internationellt håll fördöma WotC om och när de motarbetar organiseringen.
Exakt så. Väldigt bra beskrivning.

Att WotC nu blir ett anti-fackligt företag är otroligt sorgligt för hela branschen. Hoppas att inte fler följer efter.

Ja, @krank har ju gett rätt svar, men låt mig också citera FNs deklaration om mänskliga rättigheter, som gör klart vad det här handlar om:
Var och en har rätt att bilda och ansluta sig till fackföreningar för att värna sina intressen.
När WOTC ägnar sig åt union busting, så kränker de sina anställdas mänskliga rättigheter.

Back