NYHET WotC är fackfientliga

mrund

Kummelgast
Much of what Christian and others describe comes straight out of the standard union-busting playbook. Fisher Phillips, the international law firm that is leading the hospital offensive against the 1199 members, has garnered a reputation as a vicious union-busting organization. Such firms are described on their websites as management or labor consultants, and union-avoidance firms, but those who have dealt with them say “hit men” or “mercenaries” are more accurate terms.

Jag skulle bojkotta WotC om 1) jag trodde på bojkott som politisk metod* och 2) de producerade något jag faktiskt ville ha.

Nu köper jag visserligen inget från dem, men det har inget med deras fackfientlighet att göra =)

* jag tror inte på det som metod, men jag förbehåller mig rätten att selektivt välja att inte ge pengar till företag/rollspelsmakare/barnboksförfattare jag inte är bekväm med att stoppa pengar i fickorna på

Ursäkta en okunnig, men exakt beter sig dessa union busting företag för att hindra att man skapar en fackklubb?

Det här rör sig om USA antar jag. Har inte hängt med eller läst varje ord i artikeln. Att vara fack-ansluten sverige-style är inte alls lika okontroversiellt i andra delar av världen som här. Fackföreningar kopplas till organiserad brottslighet i USA (typ teamsters om jag minns rätt) och har inte alls haft samma genomslag där som i sverige. Så det känns inte så våldsamt kontroversiellt att ett företag inte hejar på fackföreningar eller tom. aktivt jobbar för att deras medarbetare inte skall vara fackligt anslutna eller aktiva i USA som det skulle vara i sverige.

Om/hur (o)lagligt det är vet jag dock inte. Sådan koll på amerikansk juridik har jag inte. Men det är ett komplicerat land och har blivit än mer komplicerat under Trump...

Cog.

Det här rör sig om USA antar jag. Har inte hängt med eller läst varje ord i artikeln. Att vara fack-ansluten sverige-style är inte alls lika okontroversiellt i andra delar av världen som här. Fackföreningar kopplas till organiserad brottslighet i USA (typ teamsters om jag minns rätt) och har inte alls haft samma genomslag där som i sverige. Så det känns inte så våldsamt kontroversiellt att ett företag inte hejar på fackföreningar eller tom. aktivt jobbar för att deras medarbetare inte skall vara fackligt anslutna eller aktiva i USA som det skulle vara i sverige.

Om/hur (o)lagligt det är vet jag dock inte. Sådan koll på amerikansk juridik har jag inte. Men det är ett komplicerat land och har blivit än mer komplicerat under Trump...

Cog.
Nåja, anti-fackliga företag möter visst på folkligt motstånd även i USA (kanske mer nu än någonsin, mtp det politiska klimatet).

Nåja, anti-fackliga företag möter på visst folkligt motstånd även i USA (kanske mer nu än någonsin, mtp det politiska klimatet).

Kan inte säga att jag hållit koll på detaljer men det har alltid varit min uppfattning att vara fackligt ansluten i USA inte har varit samma grej som här i Sverige (där jag antar merparten är det). Men åter igen, har inga siffror direkt, så det är något av en gissning.

Jag frågade tjatte som sade att ca. 10% i USA är fackligt anslutna mot 65-70% i Sverige. Givet att detta inte är en fullständig hallucination så skulle jag säga att min känsla är korrekt. NOTERA! Detta innebär inte att jag tycker att man skall verka mot fackföreningar, utan min enda poäng är att jag inte tror det är samma grej 'over there' som det skulle vara här. Se ex. allt ståhej det blev när Tesla vägrade kollektiv-avtal (som fö. nästan 90% av svenska arbetare faller under) och att deras fabriker skulle vara fackligt anslutna. Sen är USA ett stort land och på nätet eller lokalt kan säkert upprördhet förekomma. Men som företeelse är fackföreningar inte samma grej där som det har blivit här i Sverige där det tillhör kutym i stort sett...

Cog.

Back