Det fanns flera poster än den här ovan på temat hur väl (gamla och nya och kanske tom. helt nya som jag inte har läst) WoDs regler rimmar med setting och tema som presenteras.Det här tycker jag för övrigt hänger ihop med ett problem i designen - vad Mages regler handlar om är om du kan lägga en viss magi utifrån vad du har för stats, inte om du borde eller ännu mindre om hybris eller vad du betalar för pris (visst, paradox, men det är i slutänden ett besvär som behöver hanteras, bara).
Ett bättre system skulle tillåta att du kunde göra mycket mer dramatiska saker men att det också fuckade upp dig mer. What Price Power?
Min erfarenhet är att det inte bara är Mage som lider av att reglerna är ganska dåliga på att leda till det som spelet vill uppnå. Har inte spelat alla men i min erfarenhet så är det ungefär som följer:
Vampire
Ett spel om behålla sin mänsklighet när man är ett omänskligt monster. Tanken är nog att reglerna för Humanity skall hantera det, men jag tycker de gör ett dåligt jobb. En ganska vanlig "murderhobo"-vampyr landar in någonstans kring 3-5 i Humanity (lite beroende på hur snäll SL är och hur väl man lyckas med slag). Och kan agera ganska fritt i det här spektrat.
En mer personlig reflektion är att det angstiga i att vara en edgelord med superkrafter som tycker det är jobbigt att vara vampyr dels ganska dåligt representeras av RP och av stöd i spelets regler så jag hade hellre sett att det var ett spel med starkt stöd för intrig och ränkspel. Jag tycker det är mer i linje med vad som presenteras i settingen och moduler. Detta kan man spela med en bra SL, men man får även här ganska dåligt stöd och det är svårt att värja sig från att en tuff typ med Potence, Celerity och Protean kan ta sig an det mesta. Någon form av 'med ett schysst järnrör slår man världen med häpnad'.
Werewolf
Är nog det spel som bäst löser sin uppgift om en kamp dömd att misslyckas mot en överlägsen fiende. Rena förmågor för varulvar gör dem till stridisar lite hur man än gör, många gifts passar in. Och det finns gott om regler för strid. Om något kan de vara lite *för* bräckliga så snart någon "kommit på" att de är sårbara mot silver. Men det kanske kan vara en bra grej så det hotet finns och alla konflikter inte löses med våld och klor.
Hunter
Det bygger på samma spelsystem som för de övernaturliga. Så att jägarna kan stå upp mot annat än riktigt nybakade övernaturliga är högst osannolikt. Men som underdogs och nyskapade övernaturliga själva så tycker jag nog att det gör ett ganska bra jobb.
Mage
Se ovan.
Hur är erfarenheterna från andra spel? Jag har spelat Changeling, men har verkligen ingen åsikt om det. Gillade det aldrig riktigt. Övrigt tror jag inte att jag har spelat så pass att jag kan ha någon sorts åsikt
Cog.