Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
alla karaktärer trodde andra hade koll på hur det andra könet fungerade medan de själva hade ingen koll.
Det är typ mitt minne också. Typ att man fick höra Rands tanka angående Egwaine och hur komplicerade och märkliga kvinnor är, sen fick man höra allt från egwaines sida och inser att det inte är ingen skillnad mellan dem, alls. Båda bara övertänker vad den andra gör, samt försöker maskera sin egen osäkerhet baserat på vad de tror att den andra vill se, och de exempel de har att utgå från.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Fick just reda på en sak. Anledningen till att Mat inte följer med genom porten på slutet är att skådespelaren Barney Harris lämnade produktionen efter att denna scen spelades in, så de fick panikändra slutet. (Fast han står med i rollistan på de kommande avsnitten så jag vet inte…) Jag hade ju sett fram emot en sidostory med Mat själv i Tar Valon, men om detta stämmer då kommer vi nog inte få det…
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Fick just reda på en sak. Anledningen till att Mat inte följer med genom porten på slutet är att skådespelaren Barney Harris lämnade produktionen efter att denna scen spelades in, så de fick panikändra slutet. (Fast han står med i rollistan på de kommande avsnitten så jag vet inte…) Jag hade ju sett fram emot en sidostory med Mat själv i Tar Valon, men om detta stämmer då kommer vi nog inte få det…
Jag måste ju erkänna, så här efter att ha smält nyheten lite gran, att det var ett väldigt coolt, symboliskt sätt att fasa ut en skådis.

Undrar om det tänker göra en "grej" av att det blir en ny skådis som tar över. "In fiction", alltså... att något händer med dolken som resulterar i att han byter utseende lite. Eller att han får så sjukt mycket stryk av nån anledning att aes sedaierna måste pussla ihop hans ansikte igen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Jag måste ju erkänna, så här efter att ha smält nyheten lite gran, att det var ett väldigt coolt, symboliskt sätt att fasa ut en skådis.
Jo, det är nog det bästa de kunde göra med vad de hade. Synd bara att vi kanske inte får se någon Mat alls i kommande avsnitt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Synd bara att vi kanske inte får se någon Mat alls i kommande avsnitt.
Verkligen. Känns som en underlig lösning, även om de nu var tvingade till den. Annars hade det ju inte varit så svårt att lägga upp för att fortsätta Mats berättelse från bok 2/3 och lämna honom i Tar Valon ändå på samma punkt i säsongen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Känns som en underlig lösning, även om de nu var tvingade till den. Annars hade det ju inte varit så svårt att lägga upp för att fortsätta Mats berättelse från bok 2/3 och lämna honom i Tar Valon ändå på samma punkt i säsongen.
Men de har ju redan filmat med honom på plats vid porten. Kanske blir svårt att klippa runt?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Det är väl så. Tråkigt situation helt enkelt om det är skälet.
Ja verkligen. Nu har jag inte full koll, men såvitt jag förstår var scenen vi porten det sista de spelade in innan de fick pausa för corona-lockdown. Sen när de skulle börja filma igen var Barney Harris inte med. Innan dess hade han tydligen skrivit en hel del obegripliga saker på twitter under dygnets alla timmar. Sen har han rensat allt och stängt av alla sociala medier. Så det finns tyvärr inga detaljer kring varför han inte är med längre. Ersättaren ska tydligen vara duktig, har bland annat varit med i The Witherspoon, men jag tycker det hela är hemskt tråkigt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Men de har ju redan filmat med honom på plats vid porten. Kanske blir svårt att klippa runt?
Med dagens teknologi borde det väl inte vara några problem att radera skådisen, eller ersätta honom med Marlon Brando?
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Det dagens teknologi borde det väl inte vara några problem att radera skådisen, eller ersätta honom med Marlon Brando?
Det stämmer nog i och för sig. Vet alldeles för lite om specialeffekter och vad de kostar för att kunna uttala mig säkert.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Med dagens teknologi borde det väl inte vara några problem att radera skådisen, eller ersätta honom med Marlon Brando?
Eller bara ta om delar av scenen och låta någon säga att han vägrade komma. Moiraine blir sur men har inte tid att vända om.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Eller bara ta om delar av scenen och låta någon säga att han vägrade komma. Moiraine blir sur men har inte tid att vända om.
Eller lägga till en scen i Tar Valon (antar att de har kvar kulisserna därifrån) där Morraine berättar att Mat är sjuk efter att ha utsatts för dolken och att han måste ta igen sig i Vita Tornet. Om det nu går att klippa bort honom från port-scenen.

Fan, jag gillade ju slutet och att han inte gick in i porten, men trodde det fanns en plan!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Alltså, att ta bort scenen där Mat stannar kvar och bara säga att han vägrade komma eller något hade känts sjukt otillfredsställande för mig.

Plus, beroende på de exakta omständigheterna kring vad som hände och varför så är det kanske så att de helt enkelt inte ville ta bort den sista scenen det ursprungliga gänget filmade tillsammans.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Eftersom det var trettio år sedan jag läste The Eye of the World nu, plockade jag fram den och bläddrade lite. Och en sak slår mig. Varför i all världen inledde man inte serien med prologen "Dragonmount" istället för en jakt på en falsk drake? Hur mycket mäktigare hade det inte varit att få se kraften hos den förra draken?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Eftersom det var trettio år sedan jag läste The Eye of the World nu, plockade jag fram den och bläddrade lite. Och en sak slår mig. Varför i all världen inledde man inte serien med prologen "Dragonmount" istället för en jakt på en falsk drake? Hur mycket mäktigare hade det inte varit att få se kraften hos den förra draken?
En prolog där bakgrunden hade förklarats mer hade varit enormt uppskattat för någon som inte läst böckerna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Alltså, att ta bort scenen där Mat stannar kvar och bara säga att han vägrade komma eller något hade känts sjukt otillfredsställande för mig.

Plus, beroende på de exakta omständigheterna kring vad som hände och varför så är det kanske så att de helt enkelt inte ville ta bort den sista scenen det ursprungliga gänget filmade tillsammans.
Det ligger väldigt mycket i vad du säger. Vid närmare eftertanke hade det nog varit mer snörpligt att skruva ur honom off screen.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Efter som Mat typ har den bästa storyn hoppas jag på att de tar in en ny skådis i nästa säsong i sånna fall.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Har sett 6e avsnittet nu och måste säga att jag tycker att serien växer. Om böckerna var lika bra som tv-serien hade jag inte slutat läsa efter första delen.
Det är något lite happy-go-lucky med boken, att det känns som ett gäng tonåringar som är ute och backpackar typ. Rand blir polare med en Ogre som han träffar i baren på ett hostel. Och så säger Ogern "hörru, jag var hur man kan resa billigt och snabbt på hemliga vägar, om du fattar vad jag menar".
"Fan vad coolt, när drar vi?", säger Rand och highfivar sin homie Mat.

Gillar också att Moraine är huvudpersonen, Rand är en så otroligt ointressant karaktär.
Avsnitt 6 får 5 lemurer av 5 möjliga faktiskt.
 
Top