Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Jag vet inte varför terminologi som jag tycker låter helt ok på engelska plötsligt låter som att den hittats på av en sjuåring när den översätts till svenska. The Dragon Reborn, utsedd av the Creator som slåss mot The Dark One vs Draken som slåss mot Den Svarte utsedd av Skaparen.

Übereil
Håller med! Det är knepigt med översättningar. Hade av estetiska skäl föredragit Mörkret framför Den Svarte exempelvis. Blekmän som översättning av Fades är inte heller lysande.
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,287
Location
Göteborg, Lindome
För att nästan alla fantasynamn på personer och ting och platser och händelser låter oerhört löjligt på svenska . The Crimson Dragonlance of the heavens låter inte lika coolt när man säger det på svenska--- himmelens djupröda draklans
Mest för att vi är mycket mer vana vid svenska ord än vid engelska. Prova med "Den blodröda draklansen från skyn". Om man gör språket lite mer ovanligt, känns det oftast bättre.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Mest för att vi är mycket mer vana vid svenska ord än vid engelska. Prova med "Den blodröda draklansen från skyn". Om man gör språket lite mer ovanligt, känns det oftast bättre.
Nu är ju detta en smaksak som är högst subjektivt men jag upplever den blodröda draklansen ifrån skyn låter lika löjligt som himmelens djupröda draklans .
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,031
Just för namn är ljudbilden viktig – en bra översättning tar hänsyn till såväl denna som den faktiska betydelsen. Fungerar inte den bokstavliga översättningen bör en nog välja en mindre trogen översättning.

Vilket Ohlmarks ofta gjorde i sina Tolkien-översättningar och fick mycket skit för, men personligen föredrar jag de flesta av hans val framför den nya översättningen som helt enkelt klingar sämre i många fall.

Jag skriver själv fantasy, och försökte mig på det omvända: att översätta ett av mina manus till engelska. Det blev ungefär lika stolpigt på engelska med en rak översättning, så fenomenet gäller inte bara svenskan.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Det är bara en person som är Draken. Den Svarte vill krossa tiden och Skaparen utnämner en ställföreträdare i form av Draken som ska kämpa mot Den Svarte. Det finns en massa profetior som är till för att visa alla vem som är den riktiga Draken. Men till skillnad från mycket annan fantasy är profetiorna inte någonting som är förutbestämt att inträffa. Snarare är det en rad villkor som måste uppfyllas för att de goda ska segra.
Ah... så om vi nu förutsätter att Rand faktiskt är den riktiga draken (även i TV-serien), om han skulle bli dödad så är det game over? Då vinner ondingen?

Jag satt nämligen och grunnade på det där att Moraine säger att draken kan ha återfötts som antingen man eller kvinna, vilket många verkar ha reagerat på, och vad det kan ha för mer långtgående implikationer.

Jag vet att den som ligger bakom serien sagt att det mest är att aes sedaier inte litar på någon utom sig själva (inte ens andra aes sedaier) och att de därför knappast skulle ta en tusen år gammal profetia på orden, vilket låter vettigt. Men om man förutsätter att det faktiskt kan vara så får jag en känsla av att det kan finnas mycket intressant man kan göra med premissen.

Första tanken var om det på något sätt går att manipulera fram en kvinnlig drake för att komma runt problemet med att den manliga sidan av kraften är förorenad. Så typ att man dödar alla manliga drakar tills draken återföds som kvinna. Men det går ju inte om draken är draken (såvida de inte ändrar på även den premissen i serien. Inget jag skulle protestera mot själv, men gissar att många skulle få hjärnblödning).

Fast det finns ju så klart ingenting som hindrar en karaktär i seriens universum från att _tro_ att det fungerar så och därför försöka lönnmörda en manlig drake även fast de på det stora hela helt köper att draken ska rädda världen. De tror bara att de kan få till en annan drake som de tycker bättre om.

Det öppnar ju också upp för starkare möjligheter rent generellt till politiska motsättningar om säg både Rand och Nynnave visar tecken på att kunna vara draken återfödd, där många (i den världen) säker skulle föredra att det var Nynavve för att det skulle ta bort så många av problemen.

Jag kan inte egentligen se några nackdelar med konceptet som inte borde vara lätt att kringå genom politiska motivationer. Eller är det något vital del från böckerna jag missar?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Ah... så om vi nu förutsätter att Rand faktiskt är den riktiga draken (även i TV-serien), om han skulle bli dödad så är det game over? Då vinner ondingen?

Jag satt nämligen och grunnade på det där att Moraine säger att draken kan ha återfötts som antingen man eller kvinna, vilket många verkar ha reagerat på, och vad det kan ha för mer långtgående implikationer.

Jag vet att den som ligger bakom serien sagt att det mest är att aes sedaier inte litar på någon utom sig själva (inte ens andra aes sedaier) och att de därför knappast skulle ta en tusen år gammal profetia på orden, vilket låter vettigt. Men om man förutsätter att det faktiskt kan vara så får jag en känsla av att det kan finnas mycket intressant man kan göra med premissen.

Första tanken var om det på något sätt går att manipulera fram en kvinnlig drake för att komma runt problemet med att den manliga sidan av kraften är förorenad. Så typ att man dödar alla manliga drakar tills draken återföds som kvinna. Men det går ju inte om draken är draken (såvida de inte ändrar på även den premissen i serien. Inget jag skulle protestera mot själv, men gissar att många skulle få hjärnblödning).

Fast det finns ju så klart ingenting som hindrar en karaktär i seriens universum från att _tro_ att det fungerar så och därför försöka lönnmörda en manlig drake även fast de på det stora hela helt köper att draken ska rädda världen. De tror bara att de kan få till en annan drake som de tycker bättre om.

Det öppnar ju också upp för starkare möjligheter rent generellt till politiska motsättningar om säg både Rand och Nynnave visar tecken på att kunna vara draken återfödd, där många (i den världen) säker skulle föredra att det var Nynavve för att det skulle ta bort så många av problemen.

Jag kan inte egentligen se några nackdelar med konceptet som inte borde vara lätt att kringå genom politiska motivationer. Eller är det något vital del från böckerna jag missar?
Absolut, jag håller med och har faktiskt värmt upp inför tanken på att Draken kan vara kvinna också. Grejen är att i boken är folk livrädda för Draken då han är en man och män som brukar kraften blir galna och dödar alla omkring sig. Så Draken som är typ supermäktig kommer då förstöra hela världen, och det finns även en profetia som säger att han ska slå världen i bitar.

men en kvinna som är jättemäktig kan ju också slå världen i bitar. Hon kanske utför en strid och råkar förstöra världen av misstag, eller blir korrupt och högmodig eller nåt annat. Tycker inte att konceptet kvinnlig drake skapar lika stora logiska luckor som jag först fruktade.

så jag håller helt med dig om att det kan skapa intressanta historier och inte innebär problem 🙂👍
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Förutom då att det blir en helt annan story då.
Om de nu väljer att gå på spåret att Nyaneve är Draken så har de ändrat storyn på ett fundamentalt plan och är inte längre Jordans verk längre.
Släpper man en sten i vattnet så sprider sig ringar, vilket vissa manusförfattare verkar vara helt ovetandes om.
Göra Nyaneve till Draken är som att släppa ett berg.

Personligen hoppas jag på att senaste avsnittet var för att visa hur in i helvete stark Nyaneve är då hon i böckerna beskrivs som starkare än dde flesta Forsaken.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Det här är inte Jordans verk, det är Rafes verk. Så jag har inga problem med det överhuvudtaget =D

Jag kan lätt se hur man kan göra Nynavea till Draken och fortfarande hålla sig rätt nära källan. Om man ens tar den vägen. Jag kan också se hur man gör det till en red herring för att skapa lite osäkerhet för att sen bekräfta att Rand är det.

Eller en tredje person =D
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Förutom då att det blir en helt annan story då.
Om de nu väljer att gå på spåret att Nyaneve är Draken så har de ändrat storyn på ett fundamentalt plan och är inte längre Jordans verk längre.
Släpper man en sten i vattnet så sprider sig ringar, vilket vissa manusförfattare verkar vara helt ovetandes om.
Göra Nyaneve till Draken är som att släppa ett berg.

Personligen hoppas jag på att senaste avsnittet var för att visa hur in i helvete stark Nyaneve är då hon i böckerna beskrivs som starkare än dde flesta Forsaken.
Medhåll, och så tolkade jag det i alla fall. Annars är det ju bara en filmatiserad fanfic. Inget fel i det, men det är inte vad vi blivit sålda.

Men till något helt annat: Jag kan inte fatta att de tagit bort hela "Oj, det där är ju ett hägersvärd!"-grejen. Det är ju typ 90 % av de första böckerna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Jag tror inte att de kommer ändra historien så mycket men om de gör det och historien blir bra och spännande så kör!

Jag tycker att det är kul att se en historia jag tycker om berättas på ett annat sätt. Som exempel kan sägas att jag är ett enormt Tintin-fan. I Speilbergs filmatisering av Enhörningens hemlighet har de ändrat otroligt mycket. En snäll gammal farbror från böckerna är här en ond skurk och ättling till Rackham den Röde. Tyckte det var jättekul att se den historia jag nästan kunde utantill berättad på ett nytt sätt, för första gången på jättelänge visste jag inte vad som skulle hända! 🙂 Känner lite samma med Wheel of Time, är jätteglad för att jag inte vet exakt vad som kommer ske. Sen om det sker saker jag inte gillar så kommer jag såklart att anmärka på det också 🙂
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
"Lan. Du är Draken Återföd!"
:D

Boromir: And what would a Wizard know of this matter?
Legolas: This is no mere Wizard. He is Gandalf. You owe him your allegiance.
Boromir: Gandalf? This is Isildur’s heir?
Legolas: And heir to the throne of Gondor
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Känner lite samma med Wheel of Time, är jätteglad för att jag inte vet exakt vad som kommer ske. Sen om det sker saker jag inte gillar så kommer jag såklart att anmärka på det också 🙂
Jag kom lite från andra hållet. Jag satt och såg Going Postal som kändes som ganska hyfsat trogen boken och kände att en del saker är typ exakt som jag tänkte mig, och det är ju kul. Andra saker är inte riktigt som jag föreställde mig, och det skavde rätt mycket för jag föredrog hur jag hade föreställt mig det. Så på det stora hela blev det ju bara en lite, lite sämre version av boken. En blek, lite suddig kopia av en bild jag verkligen tyckte om.

Där nånstans kände jag att "åt pepparn med att följa orginalet!". Vill jag ha orginal kan jag läsa boken igen. Jag ser hellre en helt ny take, med nya idéer och nya vändningar! För oavsett om jag då gillar eller avskyr det så är det i alla fall inte en urvattnad kopia utan en ny upplevelse. Och det är i alla fall _nånting_ XD
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Men till något helt annat: Jag kan inte fatta att de tagit bort hela "Oj, det där är ju ett hägersvärd!"-grejen. Det är ju typ 90 % av de första böckerna.
Jag misstänker att det kommer om ett avsnitt eller två, de har ju tagit bort hela "Lan och Rand tränar tillsammans"-grejen också. Eller rättare sagt tror jag att de har flyttat den för att sprida ut expositionen lite gran. Tror vi får en träningsscen när alla är samlade i vita tornet.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
Jag misstänker att det kommer om ett avsnitt eller två, de har ju tagit bort hela "Lan och Rand tränar tillsammans"-grejen också. Eller rättare sagt tror jag att de har flyttat den för att sprida ut expositionen lite gran. Tror vi får en träningsscen när alla är samlade i vita tornet.
Vi kommer få ett träningsmontage till 80-tals musik i en kommande episod
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Jag är ju allmänt lite skeptisk till om serien skulle klara av att ändra Draken till att vara könsneutral, eftersom det skulle ändra stora delar av intrigen. (Men går det hem så går det hem och då kommer inte jag klaga.) Men jag skulle nog gärna sett att de i så fall byggde upp det genom att forma berättelsen runt det på ett annat vis - exempelvis prata mer och profetiorna och kanske om att Draken är dömd till att bli galen oavsett just för att hen är Draken etc.

Hur som helst är jag övertygad om att det är ett villospår, vilket än så länge, i brist på uppbyggnad enligt ovan, mest känns som ett illa konstruerat försök att skapa spänning.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
vilket än så länge, i brist på uppbyggnad enligt ovan, mest känns som ett illa konstruerat försök att skapa spänning.
Nja... Rand är ju än så länge inte uppbyggd alls till att bli draken heller. Vi har väl inte sett ens en antydan till kraften i honom så här långt? Just nu står det ju mellan Nynaeve och Matt.

Man får tänka på att det är mång som ser serien som aldrig läst boken.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Nja... Rand är ju än så länge inte uppbyggd alls till att bli draken heller. Vi har väl inte sett ens en antydan till kraften i honom så här långt?
Nja, vi har sett honom slå upp en enorm ekdörr (omänsklig styrka med hjälp av kraften?) och han känner igen drakberget.
 
Top