Nekromanti WESTERN Warulv - Runda 3

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Inventering Vimes

Vink vink! Vill visa att jag är med och inte börjar bli ointresserad eller inaktiv. Tycker att ett inlägg då och då är det minsta man kan kräva av varje deltagare. Har dock inte mycket att tillägga förutom att detta var en fin sammanfattning, Lindenius. Ska kasta ett närmare öga på den vid senare tillfälle. Har dock lite studier, fredagsmys och dylika att ta hand om just nu.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: Inventering Vimes

Låg aktivitet idag överlag. Vi behöver ett uttalande från Vimes angående hans kunskapsförmåga på momangen!
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Genomgång af Hr. Persson

Runda 1

#702970 Nyfiken på Anthraxus roll. Tycker att bankir framstår som en god roll för det vore konstigt om en skurk outades så här tidigt. Teori: Bäddar han för att kunna använda detta som alibi senare när hans banditgäng nitat Anthraxus. (Åas kunde ju inte banditerna veta att Anthraxus skulle vara en ganska vettig spelare att klubba.)

#702975 Röstar krank för han är aktiv. Tror assistentgrejen har med DTF att göra.

#703056 Undrar om Solvebring gör en Vildkatt? Förklarar konceptet i #703062. Intressant att en av de två jag har ögonen på går på den andre.

#703424 Tycker att vi borde pressa Lukas (not: bekräftad bybo), men "frågan är om vi hinner starta ett drev på den tid som är kvar (24h)"

#703456 Går på krank.

#703619 Kliver på Poseurtåget.

#703676 Tycker det luktar varulv om de som ville få ut Banarok (ist för Poseur, får man anta).

Runda 2

#703699 Anthraxus (verifierad bybo), Brynolf, NilsH och Vicotnik försökte dreva mot Banarok i slutet på runda 1. Röstar solvebring, som varit inloggad men ej aktiv.

#703713 Tycker solvebring har en intressant teori om Vicotnik.

#703821 Har information som kommer till nytta av assistent-outande.

#703826 Vill att vi ska outa allt och alla. Måttligt.

#703846 Är lärarinna, vet hur många olika yrken det finns i spelet.

Slutsats:

Drivig, det finns några tecken på att det inte skulle vara omöjligt att Persson var bandit, men jag röstar inte på honom än.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: Genomgång af Hr. Persson

Men vad tycker du då?

Såna där genomgångar är ju nästan menlösa, enligt mig, om man inte åtminstone försöker dra några slutsatser. Annars blir det ju bara sammanfattande snömos. Skenanvändbart.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Re: Genomgång af Hr. Persson

Jag tycker Persson spelar ganska konsekvent drivigt. Yrken ska outas (då han säger sig veta hur många det finns). Yttrar misstankar fritt. Att han varit på bybor är ju inget tecken på banditskap egentligen, men jag tycker ändå det sitter lite fel att han pekade på Anthraxus så fort.

Han får ses som gröngul.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Är hemma i Sverige nu. Ukraina var ett spännande besök. Kunde köpa 5cl vodka för 7kr.

Jag har snabbt läst runda 2 och det tycks finnas en del misstankar mot mig - jag hoppas därför att ni startar ett drev. Ställ gärna om frågorna som ni ställde i runda 2 efter att jag rest till Ukraina. Det skulle underlätta.

Jag vill att vi för en diskussion kring för och nackdelar med att jag berättar hur många yrken som finns med - innan jag eventuellt berättar det. Valet kommer inte vara demokratiskt utan jag kommer själv avgöra om det är klokt eller ej men jag behöver goda argument.

Vem tjänar på att ljuga om sitt yrke?

Jag röstar imorgon.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Persson said:
Jag vill att vi för en diskussion kring för och nackdelar med att jag berättar hur många yrken som finns med - innan jag eventuellt berättar det. Valet kommer inte vara demokratiskt utan jag kommer själv avgöra om det är klokt eller ej men jag behöver goda argument.
Jag fattar inte riktigt.
Det här är ett lagspel, det finns inga individuella vinnare.
Du säger dig tillhöra byborna men du handlar inte för vårat bästa.
Det är klart vi skall ha en diskussion, det är viktigt ur många synvinklar, men jag tycker du har ett konstigt mindset. Informationen du sitter på är troligtvis väldigt viktig för oss och kan hjälpa andra att dra slutsatser utifrån deras förmågor.

Risken är ju stor att banditerna plockar dig och då får inte ditt(?) lag informationen och riskerar att förlora.

Antingen har du missförstått vad spelet går ut på (lagspel) eller så är det nåt skumt. Just nu pågår ett drev mot Basse som jag vill se vart det leder men du, min bäste herre, vill jag gärna se pressad ordentligt.

Dreven är tuffa, du kan bli pressad på allt möjligt, även sånt som inte vill lämna ut men kanske måste göra ändå för laget. Tänk dig för innan du spelar för svårflörtad om att dela med dig av informationen.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Basenanjis morot

Andersson said:
Jag tycker att det krävs förklaringar - av både Basse och Vimes. Det är något lurt i görningen, vid min själ.
Efter genomgången av Vimes tycker jag inget han säger är motsägelsefullt eller konstigt. Han tillför också info i slutet av rundan, för att det inte ska försvinna om han varulvas ut. Det som däremot kan hållas mot honom är

1. att han mest eggar folk att vara aktiva. Det gör att han förefaller vara aktiv, utan att för den skull tillföra saker.
2. outandet av förmågan som inte stämmer med Basenanjis outande.

Nu vet vi att Basenanji har varit mer frånvarande IRL än vanligt, men det sporadiska intrycket jag fått av honom är trots det väldigt märkligt. Han brukar vara klockren i sina analyser och drevskapande, men inte nu. Han attackerar vissa p g a deras ordval, men låter många andra passera. Han outar sig snabbt, men bryr sig inte om att följa upp det på något sätt. Han ger dessutom annan info om assistenterna än Vimes. Jag föreslår (liksom andra antytt före mig) att vi koncentrerar våra röster på dessa två tills de reder ut vem som har rätt. Om någon av ovanstående ljuger, misstänker jag mest…

Röst: Basenanji

För han känns mindre konsekvent och mer slumpmässig än Vimes.

//erik.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Röstsammanställning

Basenanji 8 (Vimes, tripp_trap, Krank, Solvebring, Brynolf, Vicotnic, Zebulon, Lindenius)
krank 1 (Basenanji)
Persson 1 (NilsH)

Ej röstat: Andersson, Banarok, Dum Panda, Hellzon, Persson
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Re: Basenanjis morot

Lindenius said:
Nu vet vi att Basenanji har varit mer frånvarande IRL än vanligt, men det sporadiska intrycket jag fått av honom är trots det väldigt märkligt. Han brukar vara klockren i sina analyser och drevskapande, men inte nu. Han attackerar vissa p g a deras ordval, men låter många andra passera. Han outar sig snabbt, men bryr sig inte om att följa upp det på något sätt.
Det där är jäkligt sant. För att få ut en röst...

Röst: Basenanji

Och han hamnar i "att analysera"-högen (ihop med solvebring, pråmiss).

Gissning: Baseninja överlever på att folk stavar hans namn fel och får rösterna ogiltigförklarade.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Basenanji kommer in i matchen...

Okej nu ska jag kunna vara med mer. Brynolf undrade:

Brynolf said:
Ok, att Basenanjis förmåga ger honom info om hur stor del av assistenterna som är bybor har han ju hintat om förut. Men var har han fått informationen om assistenternas funktion ifrån? Hur rimligt känns det att hans förmåga ger honom TVÅ info-bitar?
Mitt svar:

Min förmåga säger mig att minst hälften av alla assistenter är STADSBOR. Jag uttryckte mig oklart förut, sorry.

Mitt yrke hänger ihop med en annans yrke. Jag är assistent och behövs för att den som jag assisterar ska kunna göra sin sak.

Och nu outar jag ännu mer:

Jag är SJUKSYSTER. Kolla i mina poster så ser ni hur jag har hintat detta från början:

#703085

#703729

#703839
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: Basenanji kommer in i matchen...

Basenanji said:
Min förmåga säger mig att minst hälften av alla assistenter är STADSBOR. Jag uttryckte mig oklart förut, sorry.
Ok, det där stämmer ju fortfarande inte med vad Vimes sagt. Skulle gärna höra honom yttra sig i den här frågan också.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Persson said:
Är hemma i Sverige nu. Ukraina var ett spännande besök. Kunde köpa 5cl vodka för 7kr.
Såvitt jag vet säljer man vodka per gram i den delen av världen, hurru.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Re: Basenanji kommer in i matchen...

Röst: Vimes

Den där avataren ger mig rysningar varje gång jag ser den :gremtongue:

Nej, skämt åsido tycker jag att du har skrivit en hel del, men inte tillfört särdeles mycket konkret. Se bara på Lindenius sammanfattning av dina inlägg hittils i runda två. Många av dem är bara uppmaningar om aktivitet och att du har "misstankar" mot vissa, men du utvecklar aldrig resonemangen. Vad hände exempelvis med

Vimes said:
För övrigt tror jag att Basenanji är varulv. Ska återkomma om varför. Men i korthet: han har päls och svans. :gremwink:
Eller

Vimes said:
Vädrar misstankar mot: Krank, Lukas, tripp_trap, Solvebring.
?

Du återkom aldrig med några egentliga motiveringar utan lade senare bara fram lite frågor (bra frågor förvisso) åt Basenanji att besvara.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,136
Location
Uppsala (Umeå)
Kan inte Vimes också komma in i matchen

Brynolf said:
Basenanji said:
Min förmåga säger mig att minst hälften av alla assistenter är STADSBOR. Jag uttryckte mig oklart förut, sorry.
Ok, det där stämmer ju fortfarande inte med vad Vimes sagt. Skulle gärna höra honom yttra sig i den här frågan också.
Vimes vart är du? Vi behöver dina kommentarer i saken innan vi ger Basenanji de sista riterna.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Basenanjis försvarstal

Varför försvara sig?
Jag vill inte försvara mig av vilken anledning som helst. Jag är verkligen ingen mästerspelare i varulvsspel. Men jag vill försvara mig ordentligt eftersom det hjälper byn – det är kort och gott min förbannade plikt att göra allt som står i min makt för att hjälpa er andra Stadsbor. Därför detta försvarstal.Å andra sidan har jag outat allt jag vet och jag har ingen superförmåga. Därför tror jag inte att det gör så väldigt mycket om man hänger mig. Byn kan säkert klara biffen ändå.

Men det här spelet förtjänar bättre spel från min sida, helt klart.


Självkritik
Alltså, inget varulvsspel utan att jag klantar mig på åtminstone något sätt. Den här omgången (Western) har innehållit många fel från min sida. Jag har inte deltagit tillräckligt mycket, varken skrivit eller läst så mycket jag borde. Därför har jag legat lågt – alternativen har inte funnits…

Det innebär att jag signalerar ”Varulv!” med eldskrift och jag kan inte klandra den stadsbo som tycker sig ha skäl för att hänga mig. Men nu, när jag är ensam med datorn (!) och har både tid och pålitliga nätverk ska jag fan göra allt som står i min makt för att rentvå mig – men också analysera er andra. Jag hoppas att jag genom att göra så kan reparera lite av konsekvenserna av mina klantigheter!

Min inaktivitet

Jag har haft jättemycket att göra – min licentitatuppsats befinner sig i ett kritiskt skede och jag har varit på olika konferenser med anledning av detta. Därför har jag inte kunnat delta på samma sätt som förut. Tex har mina poster blivit väldigt korta och innehållslösa. Så blir det förstås när man inte har så mycket att tillföra...
Men:

1) Det är faktiskt bra när min paranoia inte får för stort utrymme. Kommer ni ihåg slutet på förra spelet? Om jag hade varit lite mindre "all over the place" och låtit Vimes få ta täten istället hade det säkert gått bättre…

2) En del ser min inaktivitet som skum. Någon tycker att jag borde ha "förvarnat" om min inaktivitet. Jag kan inte förstå varför det skulle vara ok att säga i förväg att man ska vara inaktiv? Det är väl aldrig ok att inte delta? Jag hade hoppats kunna delta mer, men det gick inte pga omständigheterna kring mitt jobb. Det finns tex inte nätverk överallt har jag upptäckt… ☹

Mina poster
Tänk vad många det är som är kritiska till mig, men ändå låter bli att läsa mina (få) poster? Snälla ni, läs vad jag har skrivit och kommentera sedan.

Jag ska hjälpa er på traven:

Ett av mina inlägg (#703085) har rubrikraden "Och hur var det här det här då?". Tänk efter - vilken yrkesgrupp brukar säga så? Jag avslutar dessutom mitt inlägg med:

"Så, nu har det blivit dags att leta upp det där pillret som jag tappade alldeles nyss."

Sedan, i inlägg (#703729) försöker jag lätta på nästa ledtråd: jag är kvinna, och välvillig.

Kan ni se något mönster?

I inlägg 703839 säger jag följande:

"Jag är assistent och jobbar med att ta hand om människor. Mitt yrke hänger INTE ihop med min förmåga." (=att jag vet att minst 50% av alla assistenter är stadsbor)

---

Ok, sammanfattningsvis: Jag är SJUKSYSTER och kan hjälpa en annan spelare (någon av er andra borde verkligen byta röst! :gremsuck: ) Min förmåga gör att jag vet att minst hälften av alla stadsbor är assistenter. Jag uttryckte mig oklart förut, ber om ursäkt.

Vad händer nu?
Jag tycker inte att de där långa listorna med korta sammanfattningar över vad folk har skrivit är så värst hjälpsamma. Tvärtom känns de som ett sätt att visa hur man är aktiv, utan att egentligen tillföra så mycket.

Nej, den här omgången tror jag kräver en annan sorts listor. Jag ska kolla lite på det där excelarket jag skrev, korrigera det som är fel och sedan gå vidare.

En sak är säker – om jag lyckas vända det här drevet innan måndag kväll och vi tar en varulv på måndagkväll – då har jag gjort ett bra jobb!
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,136
Location
Uppsala (Umeå)
Repetition: Brukar varulvar ha förmågor?

Andersson said:
Dum Panda said:
Det här med yrken tycker jag vi ska fortsätta på.
Jag kan köpa att varulvar också kan ha yrken, men jag tror inte de isåfall har förmågor, vad skulle de ha dem till? Desto mer yrken och förmågor vi får reda desto lättare är att se om någon ljuger... T.ex. som med Vimes och Basenanji. Nu tycker jag inte all out outning är att föredra heller men hade inte skadat att få veta lite mer om de som vi inte har någon info på alls...

Hur skulle det vara att avslöja om man har passiv eller aktiv förmåga? Eller är det för stort?
Jag tror inte att man ska avslöja passiva eller aktiva förmågor. Det tvingar siaren och väktaren att ljuga för att inte utsätta sig för banditattacker, och då riskerar de viktiga powerrollerna att istället bli utröstade om någon kommer på dem med att ljuga.

Jag är mycket stark i tron om att en majoritet av spelarna har någon form av förmåga. Men jag har däremot ingen aning om banditerna har förmågor. Ska man tolka Den Store Vite Hövdingens startinlägg Runda 1 som att även förmågorna slumpas ut på spelarna? Hur brukar han göra?
Feuflux said:
8. Alla roller, etc, är slumpade med http://www.random.org helt utan hänsyn till erfarenhet, vem som känner vem eller vad för roll ni hade förra omgången.
Kan någon av er som spelat varulv i Feus forumspel svara på frågan om banditer brukar ha förmågor? Lindenius och krank vet jag varit skurkar, men det fanns väl fler som gått den breda vägen?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Re: Repetition: Brukar varulvar ha förmågor?

Jag har aldrig varit varulv i Feu's spel, men min erfarenhet är att de hittills utan undantag har fått passiva förmågor (i något fall också en aktiv, men menlös förmåga).

Jag tror att Feu's ideal är att alla ska ha något.

Men det innebär också att en del har fått fluff-förmågor, för att fylla ut powerrollernas.

Hursomhelst så är YRKE knappast farligt att outa längre. Det blir ju ändå offentliggjort och vi har väl egentligen bara fyra-fem rundor på oss innan varulvarna har vunnit?!

OM varulvarna är fem st: fyra rundor
OM varulvarna är fyra st: fem rundor

Dessutom tror jag mycket på att vi outar assistentskap.
Oavsett vem ni litar på – Vimes eller mig – så innebär det att vi kan få en mindre grupp att välja som hängningskandidat och i och med detta, bättre odds:

ASSISTENTER
Basenanji
Vimes
Zebulon

EJ ASSISTENTER
Persson
Vicotnik

INTE OUTAT
Andersson
Banarok
Brynolf
Dum_panda
Hellzon
krank
Lindenius
NilsH
solvebring
Tripp_trap

---

Att välja offer ur en av de mindre grupperna torde således vara smartare än att välja en ur hela gruppen deltagare.

Kommentarer?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
RÄTTNING

Ni får hjälpa mig att kolla att jag inte har skrivit fel:

ASSISTENTER
Basenanji
Vimes
Zebulon

EJ ASSISTENTER
Persson
Vicotnik
Hellzon

INTE OUTAT
Andersson
Banarok
Brynolf
Dum_panda
krank
Lindenius
NilsH
solvebring
Tripp_trap
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,381
Re: Basenanji kommer in i matchen...

Hej hej! Jag har haft fullt upp. Min aktivitet idag kommer inte vara så lysande heller. Men imorgon, speciellt på kvällen, kommer jag kunna ägna mig åt varulvsjakten på heltid!

F.ö. tycker jag att det är skitbra att det börjar röra sig i grytan. Vi drevar mot en aktiv, och för första gången i spelet får jag lite frågor och misstankar mot mig (really, med tanke på hur mycket jag skrivit är det konstigt att ingen hittat något som verkar avvikande! Och det är bra att det rör sig i grytan nu, jag blir gärna lite pressad.)

tripp_trap said:
Röst: Vimes
Vimes said:
För övrigt tror jag att Basenanji är varulv. Ska återkomma om varför. Men i korthet: han har päls och svans. :gremwink:
Framför allt är min misstanke mot honom att han inte outade sin info under förra rundan, men ändå inte blev plockad av varulvarna. Dessutom skriver han mindre, och har i princip bara varit misstänksam mot Zebulon (jag skulle vilja veta mer om han misstankar). Jag har under den här rundan skrivit ett inlägg med frågor till honom som han inte svarat på ännu.

Vimes said:
Vädrar misstankar mot: Krank, Lukas, tripp_trap, Solvebring.
Detta är från en genomgång jag gjorde på Craygh. Det är alltså inte mina misstankar.

Jag kan hålla med om att jag mer har gormat och skrikit åt folk att vara aktiva och bidra än vad jag har vädrat misstankar. Det är riktigt och bra observerat (även om det kanske var Lindenius som upptäckte det). Saken är den att enligt min mening är det ganska svårt att så tidigt i spelet formulera riktiga misstankar, mitt mål under de två första rundorna har främst varit att arbeta för att vi ska få så mycket som möjligt att analysera i tråden, och jag tror att jag konsekvent har uttryckt att detta är min spelagenda. Min uppfattning av varulvsspel är att det är viktigt att spela som ett lag, man kan inte lägga en ströröst och sitta tyst utan måste ständigt agera med och mot det som händre i tråden. Ta ställning till dreven och vara aktiv i sitt röstande.

Men jag har varit sugen på att vädra vilka jag misstänker främst, och det verkar ju vara ett bra tillfälle att göra det nu:

Basenanji - på grund av den usla aktiviten förra rundan, och att han inte outade sin info, men ändå fick vara kvar. Samt att han möjligtvis varit lite menlös med misstänkandet (detta kan man som sagt också mena att jag har varit.)

Krank - framför allt reagerade jag på "Buhu, nu kommer vi att förlora"-mentaliteten i slutet av förra rundan. Det är en typisk scum tell i mina ögon.

Zebulon - ska inte glömmas bort, han har "bajsat på bordet" under första rundan, och knappast bidragit med något konstruktivt sedan dess.

---

Det verkar som om det var lite oklarheter kring vad jag skrev om vad jag visste om assistentskapet. Men det jag klart och tydligt skrev under andra rundan var att jag vet att mer än hälften av assistenterna är stadsbor, vilket är samma info som Basenanji (efter revidering) gav i den här rundan.
 
Top