Nekromanti Werewolf: the Masquerade (Runda 2)

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Möller said:
Jag sticker och spelar rollspel nu. Borde ha tid att titta in här ikväll. Jag räknar med att ha gott om tid på söndag, så ni vet det.

Och, nja. Jag ogillar nog Elmrigs teori. Jag tror inte att vi/ni (det är väl jag som ska ut istället för Konrad då?) kan kalibrera siandena så. Det är, som sagt, antagligen mer komplicerat än så. Bättre att alla siar lite kors och tvärs och så får vi analysera resultatet i efterhand.
Eller är du/ni rädd/a för att vi skulle se något mönster i siandet från runda ett om vi får mer material att gå på? Kommentera gärna varför det inte är någon mening att ens försöka bara för att du tror att vi inte kan hitta mönster? Om alla siar random så visst, det kanske säger något om hur de tänker och tycker men om det ändå inte finns en ambition att få ut något av siandet kan man lika gärna slå tärning om vem man ska sia, det är inte direkt ett väldigt talande ställningstagande imo. Möller, rädd?

Siar vi på olika ger vi upp på att försöka få någon ordning i det här. Stövelkatt (förslag av BDG) kan jag se som ett alternativ om vi nu absolut måste ta ut KK i den här rundan men om vi då inte kickar Stöveln rundan efter så har siandet varit helt värdelöst.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Ur en generationsteoretisk synvinkel kan Möller vara intressantare att sia i och med att han ligger mitt i fältet samt ändå är lågoddsad att åka kommande rundor.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Re: Oskyldig fråga till Vildkatt

Recca said:
Vildkatt said:
Jag fick inget veta annat än att Vicotnik tyvärr dödats och att mitt siande således kammade noll.
Okay, min oskyldiga fråga var inte så oskyldig. I onsdags kväll satt jag och väntade på att få besked om mitt siande. Klockan 21:19 skrev Möller att Vildkatt var grön. Mitt svar var: "Åh va skönt, jag lever." Möller skrev då att han inte kommit till den biten ännu.

Därför ville jag veta om du fått svar om Vicotnik. För jag fick ju svar innan folk dog men du fick inte det. Hur kommer det sig?

Alltså jag tycker att allt det här är jätte skumt, för när jag kollar min roll så tycker jag att det är ganska tydligt att stranden på folk som dör blir misslyckade.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Oskyldig fråga till Vildkatt

Recca said:
xyas said:
Recca said:
Vildkatt said:
Jag fick inget veta annat än att Vicotnik tyvärr dödats och att mitt siande således kammade noll.
Okay, min oskyldiga fråga var inte så oskyldig. I onsdags kväll satt jag och väntade på att få besked om mitt siande. Klockan 21:19 skrev Möller att Vildkatt var grön. Mitt svar var: "Åh va skönt, jag lever." Möller skrev då att han inte kommit till den biten ännu.
What-what?
Blä. Jag blandar alltid ihop Mukwa och Möller.
Blä, blä vita lam.

Nej du försöker rädda din ulv-kompis Möller från en hängning nästa runda. Jag kommer ju ryka i morgon kväll, men jag kommer givet att lägga fram mina slutgiltiga tankar. Idag har jag körigt med annat så det får vänta till i morgon.

Recca är en av ulvarna. Rena pings är ju "utbrottet" i början, fiskandet i fluffet och den tydliga viljan att få ut Klan först av allt. Snack om att independent inte har några KVV var ju ett fiskande gällande vad övriga trodde om just KVV och efter allt outande så gled Recca lite smutt in på slutet och placerade sig själv i en lämplig klan där det till och med fanns en K.K utan KVV. Nu kör jag lite freebasande, men jag har lite citat att hala fram när jag har tid.

Att blanda ihop Möller och Mukwa har då inte visat sig under spel tidigare om jag inte minns fel. Du blandar ihop dem nu i ditt och Möllers planerande över att få den stackars Vildkatta att se brun ut.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Oskyldig fråga till Vildkatt

Lu-kaazh said:
Recca said:
Vildkatt said:
Jag fick inget veta annat än att Vicotnik tyvärr dödats och att mitt siande således kammade noll.
Okay, min oskyldiga fråga var inte så oskyldig. I onsdags kväll satt jag och väntade på att få besked om mitt siande. Klockan 21:19 skrev Möller att Vildkatt var grön. Mitt svar var: "Åh va skönt, jag lever." Möller skrev då att han inte kommit till den biten ännu.

Därför ville jag veta om du fått svar om Vicotnik. För jag fick ju svar innan folk dog men du fick inte det. Hur kommer det sig?
Medhåll. Det finns ju inte ens möjlighet att köra en liten lista på vem som skall sias i reserv..

Alltså jag tycker att allt det här är jätte skumt, för när jag kollar min roll så tycker jag att det är ganska tydligt att stranden på folk som dör blir misslyckade.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Lite mållöst spekulerande:

Lukaz och Cassius är först ute med att outa siande och båda har hittat rödingar. Båda dessa är motiverade mål: kk och möller.

Om ulvarna känner till att alla är siare så skulle de kunna vara ulvar, men detta blir mindre troligt i och med att de siade rött det första de gjorde. Ulvar borde ju säga att den och den är grön, annars blir de ju avslöjade när dessa röstas ut. Enda möjligheten som jag ser det att Lukaz och Cassius skulle kunna vara ulvar är om ulvarna redan fått siarförmågornas funktion förklarad.
Möllers reaktion antyder att han inte har någon siarförmåga. Vilket är suspekt, men om han är ulv så vet vi iaf att ulvarna inte har kännedom om siandet. I så fall finns antagligen ulvarna bland de som outar senare.

Kommer ihåg att kk outat siare allra först redan förra rundan tror jag. Det ska dock vara i kombination med en flufftext och fungera annorlunda. Pga att detta osar ulv är han utom tävlan idag.
Fjärde att outa siare är Vildkatt, men hon siade Vico så "så mycket till bevis för min sak blir det inte med andra ord. " Recca gjorde ett bra fynd nyligen som får Vildkatt att bli rödare, men hon var iaf hyfsat tidig med att outa.
Sedan kommer Elmrig ut som siare, men vid det laget är det redan uppenbart att nåt är lite galet.

Tyr är väldigt sen med att outa att ha INTE har en siarförmåga. Jag vet inte riktigt, men jag vill tro att det är grönande att gå emot trenden.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Oskyldig fråga till Vildkatt

Lu-kaazh said:
Recca said:
Vildkatt said:
Jag fick inget veta annat än att Vicotnik tyvärr dödats och att mitt siande således kammade noll.
Okay, min oskyldiga fråga var inte så oskyldig. I onsdags kväll satt jag och väntade på att få besked om mitt siande. Klockan 21:19 skrev Möller att Vildkatt var grön. Mitt svar var: "Åh va skönt, jag lever." Möller skrev då att han inte kommit till den biten ännu.

Därför ville jag veta om du fått svar om Vicotnik. För jag fick ju svar innan folk dog men du fick inte det. Hur kommer det sig?

Alltså jag tycker att allt det här är jätte skumt, för när jag kollar min roll så tycker jag att det är ganska tydligt att stranden på folk som dör blir misslyckade.
Vildkatt har relativt låg generation med sin generation 9. Om det finns någon form av prioritet så tycker jag att de med lägst borde komma före nattmord snarare än de med hög generation. Så ni med generation 7 och 8, känner ni igen er i vad Lu-kaazh skriver? Finns det något i hur er förmåga är nedskriven som antyder att er förmåga kan misslyckas? Alla siare får gärna svara om det är något som inte stämmer här.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Re: Oskyldig fråga till Vildkatt

Tyr said:
Lu-kaazh said:
Recca said:
Vildkatt said:
Jag fick inget veta annat än att Vicotnik tyvärr dödats och att mitt siande således kammade noll.
Okay, min oskyldiga fråga var inte så oskyldig. I onsdags kväll satt jag och väntade på att få besked om mitt siande. Klockan 21:19 skrev Möller att Vildkatt var grön. Mitt svar var: "Åh va skönt, jag lever." Möller skrev då att han inte kommit till den biten ännu.

Därför ville jag veta om du fått svar om Vicotnik. För jag fick ju svar innan folk dog men du fick inte det. Hur kommer det sig?

Alltså jag tycker att allt det här är jätte skumt, för när jag kollar min roll så tycker jag att det är ganska tydligt att stranden på folk som dör blir misslyckade.
Vildkatt har relativt låg generation med sin generation 9. Om det finns någon form av prioritet så tycker jag att de med lägst borde komma före nattmord snarare än de med hög generation. Så ni med generation 7 och 8, känner ni igen er i vad Lu-kaazh skriver? Finns det något i hur er förmåga är nedskriven som antyder att er förmåga kan misslyckas? Alla siare får gärna svara om det är något som inte stämmer här.
Ja. Ja.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Motivera ditt siande!

Snyggt Recca! Jävligt lurigt.

Det förutsätter förstås att Mukwa skulle sköta nattfasen i den här ordningen: [allas förmågor] och sedan [ulvarnas nattmord]. Och inte att han bara tar PM:en i den ordning de kom in, uppifrån och ner, nerifrån och upp. Det är ju fullt möjligt att han tog [ditt siande] - [ulvarnas nattmord] - [vildkatts siande]. Ju.

Nåja.

Jag tror inte VildKatt är ulv, hon pingar inget för mig.
Hon har faktiskt pingat ett par gånger, tycker jag. Men jag gillar våra andra alternativ mycket mer just nu.

Ändå tänker jag ju då ta upp mina tankar om Vildkatt lite kort.

Mitt intryck av Vildkatt är att hon spelat väldigt försiktigt (antingen bekvämt om ulv eller osäkert om bybo) men också som att hon helst av allt inte vill vara i vägen. Mot slutet av runda 1 säger hon: "Jag tycker att vi röstar ut Möller, för om han inte är ulv, så måste Basenjanji vara det, för jag vet ju att jag är bybo."

Eftersom jag inte tror att Vildkatt är dum så måste det ju finnas ett syfte med att säga en så dum sak. Det enda syftet jag kan komma på är att hon vill låtsas vara lite blåst så att vi glömmer bort henne och hon kan fortsätta köra ett anonymt spel. Och då är hon en ulv.

Jag tycker ju att den pingen är ganska stor. Sedan hade jag lite tur som kunde lura in henne i den där fällan, men det kan ju vara som du säger att Mukwa bara körde det i valfri ordning och inte tänkte på det mer sen. Likväl har hon pingat en del, menar jag.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Oskyldig fråga till Vildkatt

Elmrig said:
Tyr said:
Vildkatt har relativt låg generation med sin generation 9. Om det finns någon form av prioritet så tycker jag att de med lägst borde komma före nattmord snarare än de med hög generation. Så ni med generation 7 och 8, känner ni igen er i vad Lu-kaazh skriver? Finns det något i hur er förmåga är nedskriven som antyder att er förmåga kan misslyckas? Alla siare får gärna svara om det är något som inte stämmer här.
Ja. Ja.
Nu kom jag att tänka på att vi kanske kan använda mer av just formuleringarna i våra roller för att försöka skaka fram ulvar. Vissa grejer i mitt roll-pm kan bara en siare känna till, som t.ex. hur många personer man får ange i sitt siande. Huruvida detta antal är skrivet med stora bokstäver, små eller feta (eller en kombination?). Vore det fusk?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Re: Oskyldig fråga till Vildkatt

Recca said:
Vore det fusk?
Jag hoppas innerligt att det är det. Och om Mukwa mot förmodan skulle tillåta det, så vägrar jag delta i något sådant.

Jag har inget intresse av att spela varulvsspel på det sättet.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Motivera ditt siande!

Det handlar ju om att Recca har glidit in sent i det mesta, och från start fiskat och sökt efter en bra väg att vandra. Givet måste det finnas medkumpaner här förutom Möller och !Paxen. Nu har jag samlat lite tankar i alla fall och lär jobba vidare med det hela vid tillfälle. Troligen inte ikväll dock.

Lite fiskande av Recca:

En spontan gissning är att klaner som är independent inte har vinstvillkor som säger att en klan måste ut innan man kan vinna. Det skulle fluffmässigt maka mycket sense men jag kan också se det som att klaner inom reapektive indelning har vinstkriterier inom indwlningen.
Med min fluffkunskap så tror jag att generation är indikativ för förmåga på så vis att en låg generation med större sannolikhet innebär mäktigare förmåga än om generationen hos vederbörande är hög, därför tror jag att det kan vara smart att gå ut med klan i första hand om man är drevad mot. Det är också klan som minst en av ulvarna kommer vara tvungna att ljuga om skulle jag tippa på (antagligen fler). Vad tror ni om det?
Recca har också en spännande teori om !Paxens klan så snart han har outat att KVV inte finns med i hans protokoll. Efter min outning om att även jag säknar KVV blir det hela istället:

Nja. Jag har tänkt om och jag tror inte den tanke jag hade är något värd. Däremot håller jag med dig om att det kan vara en idé att gå ut med klanvinstvillkor.
Varpå Recca outar att hon har KVV och i slutändan är hon en Malak-snubbe som mig med en inställning att har man inte KVV så är man ulv.

Här känns det ju som att Recca återigen fiskar om KVV eller vill förstärka att det inte är rimligt att alla har KVV, men nu har hon ju trots allt outat det så det finns ju ingen chans att backa på den biten, men information från övriga är ju alltid bra att samla på sig:
Om alla hade vinstvillkor skulle metaspelet bli orimligt och byn har kring 2% chans att vinna; även om vi tar ut ulvarna dör byn.
Sen kommer den där intressanta vändningen och rösten på Vicotnik som jag redan tagit upp en gång den här rundan.

Min röst ligger just nu på Möller. Jag skulle vilja byta den till någon annan men ser just nu inga uppenbara alternativ. Möller är för mig fortfarande misstänkt i allra högsta grad, men jag är villig att vänta till onsdag med att dreva honom mer. Så om ingen har en bättre idé skulle jag vilja dreva Vicotnik som yrat till det lite i största allmänhet.
Röstar Vico pågrund av att han blandar och ger lite med hög/låg generation. Rösten på Möller är då rakt av inte kvar längre så det var ju ett rätt billigt sätt att ta sig bort från den.

Och sen lite mer snack om att KLANEN skall outas.

Alltså. Jag vill inte se en massoutning av både generation och klan. Däremot ser jag gärna att alla outar klan innan rundans slut och att vi då börjar med de som har flest röster känns helt naturligt.
Recca började rundan med att höja ett varnande finger för !Paxens spel och var även en som pekade på att han aldrig spelat så här grönt tidigare. Recca är sedan en av de första att hänga !Paxen med händerna i kakburken. Precis som jag är Recca in på Måns/Lu-kaazh konstallationen för en kort stund, men det tycks få passera genom fingrarna rätt snabbt.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Oskyldig fråga till Vildkatt

xyas said:
Recca said:
Vore det fusk?
Jag hoppas innerligt att det är det. Och om Mukwa mot förmodan skulle tillåta det, så vägrar jag delta i något sådant.

Jag har inget intresse av att spela varulvsspel på det sättet.
Jag hakar på xyas :gremsmile:
Har som bekant ändrat inställning något där.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Re: Motivera ditt siande!

Lysande att du orkar dra i det här när ingen annan verkar ha lust att posta. Du har fina poänger, ska fundera på dem, på galgen och på dig under natten.

Rent generellt känns det som att vi lite har gett upp på den här rundan och sitter och hoppas (mig inräknad där) på att tidigare resonemang ska visa sig stämma. Jag ska ta mig i kragen imorgon förmiddag och köra ett race genom rundorna. Även om vi har våra ulvar i näven så måste det finnas saker vi missat...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Re: Oskyldig fråga till Vildkatt

xyas said:
Recca said:
Vore det fusk?
Jag hoppas innerligt att det är det. Och om Mukwa mot förmodan skulle tillåta det, så vägrar jag delta i något sådant.

Jag har inget intresse av att spela varulvsspel på det sättet.
Jag brukar inte ha något emot fult spel om det är inom ramen för spelet men det här tänjer på gränserna lite för mycket.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Re: Motivera ditt siande!

Ja, om inte ulvarna också har gett upp så är det för tyst. Vi vet imorgon, men tyvärr är mina helger ganska fulla av grejer.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Re: Motivera ditt siande!

Måns said:
Ja, om inte ulvarna också har gett upp så är det för tyst. Vi vet imorgon, men tyvärr är mina helger ganska fulla av grejer.
Jo, det är väl ett genomgående problem (är själv ute och reser, därav den låga aktiviteten). Så mycket bygger på våra rådande teorier att det är svårt för mig att motivera mig till att analysera och tänka...
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Elmrig said:
Eller är du/ni rädd/a för att vi skulle se något mönster i siandet från runda ett om vi får mer material att gå på? Kommentera gärna varför det inte är någon mening att ens försöka bara för att du tror att vi inte kan hitta mönster? Om alla siar random så visst, det kanske säger något om hur de tänker och tycker men om det ändå inte finns en ambition att få ut något av siandet kan man lika gärna slå tärning om vem man ska sia, det är inte direkt ett väldigt talande ställningstagande imo. Möller, rädd?

Siar vi på olika ger vi upp på att försöka få någon ordning i det här. Stövelkatt (förslag av BDG) kan jag se som ett alternativ om vi nu absolut måste ta ut KK i den här rundan men om vi då inte kickar Stöveln rundan efter så har siandet varit helt värdelöst.
Eh ...

Siar alla Konrad Konvalj får vi ett rätt smalt data-set. Några kommer säkerligen sia grönt medan andra siar rött. Det blir, tror jag, svårt att säga varför. Är det generation, klan eller vad?

Siar vi »random« ger vi inte alls upp att analysera hur siandena fungerar. Tvärt om får vi mycket att jobba med. Det framkommer kanske mönster på hur siandena förhåller sig till olika variabler.

Jag är ingen statistiker. Långt ifrån. Men hitintills har jag inte förstått varför siandet av en person ger oss mer än om vi siare olika. Alltså protesterar jag.
 
Top