Nekromanti Werewolf: the Masquerade (Runda 2)

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Möller said:
Bra teori, Tyr! Synd att den inte funkade. Det vore jättebra om du jobbade vidare. Kanske något om hur vi ska sia inför nästa runda?
Ska fundera lite. Jag tycker det kan vara ok att bolla lite idéer om siande. Men till syvende och sist så tycker jag alla siare ska besluta själva vem de ska sia och varför. De här motiveringarna är viktiga. Om vi har en storslagen plan så komma alla bara motivera med att de följde planen.
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Re: Oskyldig fråga till Vildkatt

Recca said:
Jag vill ställa en fråga till Vildkatt.

Fick du något svar från Mukwa angående ditt siande på Vicotnik eller skedde nattmordet innan du fick svaret?
Jag fick inget veta annat än att Vicotnik tyvärr dödats och att mitt siande således kammade noll.

Möller said:
Däremot ogillar jag att Vildkatt velar mellan mig och Basenanji. Hon har både röda och gröna saker på mig och inte så mycket alls på Basenanji. Att en av oss behöver vara ulv bygger främst på Konrads information antar jag - och tanken på att Konrad är ulv har Vildkatt inte alls reagerat på.
Har jag inte? Intressant. Faktum var att jag tänkte sia på KK innan jag valde Vicotnik. Anledningen till att jag valde Vicotnik istället för KK verkar bero på samma anledning som att ulvarna tog honom: han satt lite sådär lagom i bakgrunden som gjorde att han postade lagom många inlägg utan att avslöja alltför mycket. KK, tänkte jag, skulle antingen själv avslöja sig som ulv eller bli plockade av ulvarna per se. Nu är han inte tagen förstås och jag borde kanske lägga om min röst från dig till honom, men faktum är att det är ett par dagar kvar innan det är för sent att ångra sig och jag ser inget fel på att den ska kunna ligga kvar på dig. Det är inte bara KK:s yttrande om att det ska finnas en ulv bland nossarna som satt min röst på dig, men anledningen därför har jag redan skrivit ut - som du fint påpekat.

Elmrig, däremot, har jag fått upp ögonen på i och med en röd färg från egen klan. Jag har redan yttrat mig om att jag själv också tror att klaner man har klanvinst mot troligtvis blir rödfärgade, men att en torre ska färgas röd av en torre? Intressant.

Teorier?

Jag tror att KK inte är ulv så mycket som en annan fraktion, jag tror inte att han är bybo däremot. Jag skulle vilja sia på honom i kommande runda om vi helt enkelt inte går på att rösta ut honom direkt. Det var något i hans spelstil redan från början som störde mig, men jag kan inte peka på just vad annat än att han verkar smått... intensiv. Vad sa vi? 105 inlägg första rundan?

Elmrigs röda färg från ett annat, och säkrare, håll än KK gör att jag ska försöka ta mig i kragen och se över hans inlägg.

Vem jag skulle rösta på som nummer tre?

Möller, uppenbarligen, och har jag fel där ska jag personligen be dig om ursäkt nästa år.

Jag hoppas däremot innerligt på att det inte ska vara Recca. Hennes åsikter tycker jag är rätt ledande och, i många fall, enkla och bra i sina utföranden. Jag vet att detta är ett analytiskt spel, men vissa av er analyserar minsta fjärt som om det skulle vara grunden till en tornado och för en som jag som inte kan sitta inloggad hela dagarna så är det en jävla massa information och åsikter att ta in!

Nu, däremot, kommer vi till anledningen till att jag alls loggade in idag:

Jag har sovit knappa fem timmar i natt och ska upp innan fem i morgon bitti för att få följa med på hästutställning, sedan blir det raj-raj på kvällen. Således lär jag eventuellt bara dyka in i morgon vid lunch, sedan blir det söndag som gäller.

Recca: Tankarna på att sia lite mer fokuserat. Jag röstar på att KK (om denna ej ska ut) blir en av dem och att den andra blir Elmrig.

Och jag VET att jag är grön så finns det en ulv bland Nossarna så är det Basse eller Möller, annat kan jag förstås inte säga om den saken.
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Tillägg:

Mitt "sena" avslöjande som siare berodde på två saker:
1. Jag loggar in ganska sent på kvällarna
2. Jag trodde jag var speciell med min förmåga

Är man osäker på huruvida det är sant, så skrev jag ganska tidigt i runda ett (inte så svårt att hitta bland bara 17 inlägg?) om att jag tyckte vi skulle hålla det hemligt med klantillhörighet för att klanerna eventuellt hade speciella egenskaper. Här började jag oroa mig för att jag avslöjat för mycket av mig som siare och ulvarna skulle plocka mig. Jag trodde nämligen att det faktum att jag var Nosferatu gav mig förmågan att sia, eftersom jag fluffmessigt vet att Nossar ofta har tillgång till en massa information om städerna de bosätter.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Oskyldig fråga till Vildkatt

Vildkatt said:
Jag fick inget veta annat än att Vicotnik tyvärr dödats och att mitt siande således kammade noll.
Okay, min oskyldiga fråga var inte så oskyldig. I onsdags kväll satt jag och väntade på att få besked om mitt siande. Klockan 21:19 skrev Möller att Vildkatt var grön. Mitt svar var: "Åh va skönt, jag lever." Möller skrev då att han inte kommit till den biten ännu.

Därför ville jag veta om du fått svar om Vicotnik. För jag fick ju svar innan folk dog men du fick inte det. Hur kommer det sig?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Re: Oskyldig fråga till Vildkatt

Recca said:
Vildkatt said:
Jag fick inget veta annat än att Vicotnik tyvärr dödats och att mitt siande således kammade noll.
Okay, min oskyldiga fråga var inte så oskyldig. I onsdags kväll satt jag och väntade på att få besked om mitt siande. Klockan 21:19 skrev Möller att Vildkatt var grön. Mitt svar var: "Åh va skönt, jag lever." Möller skrev då att han inte kommit till den biten ännu.
What-what?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Oskyldig fråga till Vildkatt

xyas said:
Recca said:
Vildkatt said:
Jag fick inget veta annat än att Vicotnik tyvärr dödats och att mitt siande således kammade noll.
Okay, min oskyldiga fråga var inte så oskyldig. I onsdags kväll satt jag och väntade på att få besked om mitt siande. Klockan 21:19 skrev Möller att Vildkatt var grön. Mitt svar var: "Åh va skönt, jag lever." Möller skrev då att han inte kommit till den biten ännu.
What-what?
Blä. Jag blandar alltid ihop Mukwa och Möller.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Re: Oskyldig fråga till Vildkatt

Recca said:
Vildkatt said:
Jag fick inget veta annat än att Vicotnik tyvärr dödats och att mitt siande således kammade noll.
Okay, min oskyldiga fråga var inte så oskyldig. I onsdags kväll satt jag och väntade på att få besked om mitt siande. Klockan 21:19 skrev Möller att Vildkatt var grön. Mitt svar var: "Åh va skönt, jag lever." Möller skrev då att han inte kommit till den biten ännu.

Därför ville jag veta om du fått svar om Vicotnik. För jag fick ju svar innan folk dog men du fick inte det. Hur kommer det sig?
Woah, snacka om att ha blivit ninjad. Det här är ju en extremt stark scumtell på Vildkatt, vilket i sin tur antagligen skulle innebära att Möller inte är ulv, vilket jag iofs tycker är lite synd eftersom jag då inte hade 4 rätt första dagen :gremwink:

Hur som helst, det gör det ju bara ännu tydligare att vi måste rösta ut KK den här rundan. Jag tänker inte släppa Möller helt men jag får hålla med övriga att om vi kollar på skillnaden mellen KK och Möllers reaktioner på mitt och många andras "ni är båda ulvar, helt säkert" strategi den här dagen så får jag ju erkänna att KK's ser betydligt ulvigare ut.

Angående hur ulvarna tänkte första dagen, dom använde antagligen den där helt värdelösa krank/Vicotnik-taktiken och inte pratade ihop sig överhuvudtaget för att det inte ska finnas planer som kan avslöjas. Och när var och en funderade på om dom skulle gå ut med KVV eller inte, så kom flera till den felaktiga slutsatsen att det är dumt att ljuga. Dom missade biten att det visserligen är väldigt dumt att ljuga, men bara om man är bybo.

Hur som helst, jag tycker vi hänger KK nu och sen är jag inte längre speciellt sugen på att hänga Möller imorrn (om inte KK visar sig vara bybo förstås... troligt...inte.).
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Oskyldig fråga till Vildkatt

Björn den gode said:
Recca said:
Vildkatt said:
Jag fick inget veta annat än att Vicotnik tyvärr dödats och att mitt siande således kammade noll.
Okay, min oskyldiga fråga var inte så oskyldig. I onsdags kväll satt jag och väntade på att få besked om mitt siande. Klockan 21:19 skrev Möller att Vildkatt var grön. Mitt svar var: "Åh va skönt, jag lever." Möller skrev då att han inte kommit till den biten ännu.

Därför ville jag veta om du fått svar om Vicotnik. För jag fick ju svar innan folk dog men du fick inte det. Hur kommer det sig?
Woah, snacka om att ha blivit ninjad. Det här är ju en extremt stark scumtell på Vildkatt, vilket i sin tur antagligen skulle innebära att Möller inte är ulv, vilket jag iofs tycker är lite synd eftersom jag då inte hade 4 rätt första dagen :gremwink:
Haha, ja verkligen. Synd att knipa en ulv pga en SL-blunder dock. Även om Mukwa jävlades lite så har han i högsta grad påverkat spelet. Recca får anses vara grön tills vidare. Det är det eller att hon kört en riktigt, riktigt djärv varulvsmanöver. Det hela förklarar många av de scum tellsen jag sett hos Recca också. Jag visste inte att hon satte inne på en sådan bomb. :gremtongue:

Björn den gode said:
Hur som helst, det gör det ju bara ännu tydligare att vi måste rösta ut KK den här rundan. Jag tänker inte släppa Möller helt men jag får hålla med övriga att om vi kollar på skillnaden mellen KK och Möllers reaktioner på mitt och många andras "ni är båda ulvar, helt säkert" strategi den här dagen så får jag ju erkänna att KK's ser betydligt ulvigare ut.

Angående hur ulvarna tänkte första dagen, dom använde antagligen den där helt värdelösa krank/Vicotnik-taktiken och inte pratade ihop sig överhuvudtaget för att det inte ska finnas planer som kan avslöjas. Och när var och en funderade på om dom skulle gå ut med KVV eller inte, så kom flera till den felaktiga slutsatsen att det är dumt att ljuga. Dom missade biten att det visserligen är väldigt dumt att ljuga, men bara om man är bybo.

Hur som helst, jag tycker vi hänger KK nu och sen är jag inte längre speciellt sugen på att hänga Möller imorrn (om inte KK visar sig vara bybo förstås... troligt...inte.).
Ja, efter denna dagen så tycker jag absolut KK först. Vem vi hänger efter det kan påverkas av vad som händer med siandet eller om vi snappar upp några scum tells fram tills dess. Just nu känns det som att KK försökte att åtminstone ta med sig Möller i fallet innan han blev hängd. Kan inte tänka mig annat än att han är varulv.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Röst:KK

Möller verkar faktiskt mindre skum när han tvingas försvara sig. KK å andra sidan spelar helt annorlunda när han är i rampljuset.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Recca said:
Du får gärna förklara fördelarna med den på ett mer pedagogiskt vis, Elmrig.
Runda 1 -> Runda 2
En massa har siats. Vad som är korrekt siande och vad som är felaktigt är omöjligt att säga.

Vad vi behöver för att verifiera tidigare och kommande siande
En ordentlig referens, något vi kan jämföra allas siande mot. Allt siandet är helt random just nu och om någon inte hittat något väldigt spännande mönster under natten så ser jag inte att det finns någons siande som går att lita på. Om vi inte bara ska strunta i siandet rakt av (vilket också är en variant) behöver vi mer information. Det finn kanske så många som 4 st som kommer att ljuga om sitt siande och om vi sprider ut vårat siande på flera mål blir det svårare att skilja ut denna minoritet (dela på två och i värsta fall får du en majoritet av ulvar som siar den ena, informationen blir helt värdelös).
Ska vi kunna använda siandet alls för att dra slutsatser tror jag att vi måste sia samma person en runda.

OM vi tror att vi fångat en ulv i KK
...så har vi ett guldläge för siandet. Vi har ett "facit" att sia som vi ändå kommer att rösta ut rundan efter för att verifiera siandet. Om vi bestämmer oss för att alla sia KK måste han dö rundan efter, men den förlorade siarrundan tar vi igen på att vi kan använda informationen från runda 1 -> runda 2's siande.

Fördelar med att använda den här metoden/u]
Det är det enda sättet att få ordning i siandet.

Risker med den här metoden
Om ulvarna kan styra siandet kan det bli väldigt kajko, men det är imo en risk vi kan ta så länge vi är medvetna om att det är en möjlighet.
Om KK är bybo och någon mirakulös information dyker upp i runda 3 som grönar honom så har vi offrat en del och inte fått något i gengäld. Jag ser denna risk som väldigt liten dock.

Nackdelar med denna metod
Vi kan inte rösta ut KK denna runda. Det här är mest ett bekvämlighetsskäl och kan även vändas till en fördel i och med att vi måste börja gräva efter ulvkandidat nr 2 för utröstning.

Alternativ
Vi struntar helt i siandet resten av spelet. VI har tid att verifiera den här rundan, sedan är risken stor att tiden blir för knapp för att man ska hinna verifiera sianden och teorier, samtidigt som ulv/bybo-ration stiger om vi inte prickar en ulv i utröstningen (vilket försämrar säkerheten i det här testet).

Är det något mer som är oklart? Jag påstår att det här är enda sättet att verifiera hur och varför siandeförmågorna fungerar och därmed enda sättet att nå en godkänd "jag-kan-lita-på-resultatet"-procentsats.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Jag tycker det är bra tänkt, men jag är nog faktiskt mer inne på alternativet att strunta i sianden, eller rättare sagt spela det mer traditionellt. Vi röstar ut den vi tror är mest skum och sen siar folk den som dom personligen tror är mest skum av de kvarvarande.

Att ge upp en utröstning på KK idag är inte bara en nackdel av bekvämlighetsskäl, det är också en nackdel därför att vi imorgon har mer information om vem som annars kan vara ulv än vi har idag, och det är alltid bra att försöka ta beslut så sent so möjligt (men inte senare).

Ett annat problem med att alla siar samma person är att vi antagligen inte kommer kunna säga så mycket om sianden i det läget heller, då det nog inte är så enkelt att vissa siar sant och vissa siar falskt. Jag tror helt enkelt det är för svårt att få ut något vettigt av sianden för att det ska vara värt att ge upp någonting annat för det.

Däremot har vi en plan där vi inte ger upp något annat för det så är jag mer på, ett sådant alternativ skulle vara att alla siade Stövelkatten. Det är nämligen lite win-win, om ulvarna plockar honom så slipper vi oroa oss för att han är ulv (eller så har dom plockat en egen, det är också win), och om han inte plockas så misstänker jag att vi snart kommer rösta ut honom (även om jag inte tycker att vi ska bestämma det nu) och då har vi fått lite bonusinformation av alla sianden.

Idag ska jag på Liseberg, #gbgftw!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Jag tycker stt vi siar efter bästa flrmåga så får folk motivera varför på måndag. Jag tror att det ger mer.

Nu ska jag bygga en altan och måla ett hus. Adios.

Bra med Vildkatt där Recca!!!
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag sticker och spelar rollspel nu. Borde ha tid att titta in här ikväll. Jag räknar med att ha gott om tid på söndag, så ni vet det.

Och, nja. Jag ogillar nog Elmrigs teori. Jag tror inte att vi/ni (det är väl jag som ska ut istället för Konrad då?) kan kalibrera siandena så. Det är, som sagt, antagligen mer komplicerat än så. Bättre att alla siar lite kors och tvärs och så får vi analysera resultatet i efterhand.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Motivera ditt siande!

Snyggt Recca! Jävligt lurigt.

Det förutsätter förstås att Mukwa skulle sköta nattfasen i den här ordningen: [allas förmågor] och sedan [ulvarnas nattmord]. Och inte att han bara tar PM:en i den ordning de kom in, uppifrån och ner, nerifrån och upp. Det är ju fullt möjligt att han tog [ditt siande] - [ulvarnas nattmord] - [vildkatts siande]. Ju.

Nåja.

Jag tror inte VildKatt är ulv, hon pingar inget för mig.

Jag tycker som BDG att vi ska sia Stövelkatten. Han ligger bra till för att röstas ut, och då får vi kvitto på det.

Om vi ska göra något vettigt den här rundan kan ju alla ta och motivera sina sianden. (ulvarna kommer behöva ljuga eftersom de inte har siat)

Jag siade Elmrig. Det berodde inte på att han var så vansinnigt misstänkt för mig, utan för att han var en sån där som var lite obehagligt osynlig. Jag siade inte KK eller Möller för att jag tänkte att de ändå var rejält i pipelinen, och tyckte det var intressantare att sia någon som inte stod i rampljuset. Egentligen ville jag ju välja någon av de stora drakarna: BDG, Måns, Basse till viss del. Men det kändes som om risken att de skulle nattmördas var överhängande. Så, det blev Elmrig. Det kunde lika gärna blivit typ Cassius eller Tyr också.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Motivera ditt siande!

Btw kommer min aktivitet i tråden ligga mellan 0 inlägg och 1 inlägg för resten av helgen. Jag litar på att ni sköter er i min frånvaro.

Röst: Konrad Konvalj - för tydlighets skull.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Basenanji briljerar!

Jaha, så Måns och Vimes bara checkar ut så där?

Alltså om nu KK/Möller är bybo då kommer ulvarna i det här parteiet reta oss grymt mycket för att vi inte ens kämpade emot.

Med det sagt så vill jag ändå rösta ut KK i den här rundan – jag vill bara påminna folk om att vi måste jobba hela tiden.

"Hur tänkte du när du siade?"

Jag har ju "Obfuscate". Efter lite läsning av WW-wikin insåg jag att min förmåga förstås var helt wacko, den verkade inte vara en "ren" siarförmåga. Inte heller har jag en låg generation (dvs gen 4-8). Kanske att den var en sorts naiv/falsk/paranoid siare? så jag tyckte att Tyr vore en vettig person att sia – han har gjort ett solitt intryck och verkade mao vara grön. Om mitt siande skulle vara uppfuckat borde jag då få i svar att han är röd.

Men! Så tittade jag lite i wikin igen och såg att "Auspex" var som ett skydd mot "Obfuscate" dvs att "Obfuscate" inte skulle funka mot Tyr!

Ajajdå!

Bytte mot OBD som siades som röd.

Till nästa runda vill jag faktiskt inte säga vem jag tänker sia, eftersom jag hellre vill pressa folk med hjälp av resultatet. Oavsett om jag är dålig siare eller ej.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Möller said:
Jag sticker och spelar rollspel nu. Borde ha tid att titta in här ikväll. Jag räknar med att ha gott om tid på söndag, så ni vet det.

Och, nja. Jag ogillar nog Elmrigs teori. Jag tror inte att vi/ni (det är väl jag som ska ut istället för Konrad då?) kan kalibrera siandena så. Det är, som sagt, antagligen mer komplicerat än så. Bättre att alla siar lite kors och tvärs och så får vi analysera resultatet i efterhand.
Jagh har hellre inga sianden än bara random sianden om vi ändå ska strunta i att försöka lista ut hur de fungerar. Jag kan förstå hur ni tänker även om jag inte håller med öht. Jag kör ett eget race och siar mig själv kommande två rundor för att se om det verkar finnas någon r.fak eller om det är konsekvent.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Re: Basenanji briljerar!

Basenanji said:
Till nästa runda vill jag faktiskt inte säga vem jag tänker sia, eftersom jag hellre vill pressa folk med hjälp av resultatet. Oavsett om jag är dålig siare eller ej.
"Jag slog en tärning och det blev en trea, alltså är du ulv. Nu känner du dig allt pressad, va!?!"
 
Top