Nekromanti Werewolf the Masquerade (Runda 1)

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Cassius said:
Vimes said:
Alright. Hemma, duschad och har sovit en halvtimme. Huvuddelen av kvällen kommer ägnas åt så kallat sambomys, men jag ska försöka skriva något ordentligt om mina tankar om spelet.

4. Klanernas vinstvillkor
Fuck 'em, i'd say. Jag tillhör Camarillan, att vinna med byn är vad som intresserar mig. Är det så att jag vinner som klan också så är det en fjäder i hatten. Men jag tänker göra noll och intet för att min klans vinstvillkor ska uppfyllas (utöver att Camarillan ska vinna). Jag hoppas att andra också är solidariska på detta vis.

Nu rockar vi! Euphoria!
Tack för ett bra inlägg! Jag klurade som fan på det där men klanernas vinstvillkor och funderade på hur man skulle förhålla sig gentemot det. Men jag tänker inte vara fast i arvsynden, jag ska inte döda min broder! Camarillan är död! Länge leve Camarillan!
Men, WTF!? Alltså, jag måste vara helt jävla dum i huvudet, men bör vi inte försöka hålla klanerna hemliga? Liksom, jag förstår att ulvarna troligtvis har klaner (eller hur..? Det är inget jag missar?) men är det inte dumt att bara avslöja vilken klan man tillhör direkt?
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
!Paxen said:
Cassius said:
Vimes said:
Alright. Hemma, duschad och har sovit en halvtimme. Huvuddelen av kvällen kommer ägnas åt så kallat sambomys, men jag ska försöka skriva något ordentligt om mina tankar om spelet.

4. Klanernas vinstvillkor
Fuck 'em, i'd say. Jag tillhör Camarillan, att vinna med byn är vad som intresserar mig. Är det så att jag vinner som klan också så är det en fjäder i hatten. Men jag tänker göra noll och intet för att min klans vinstvillkor ska uppfyllas (utöver att Camarillan ska vinna). Jag hoppas att andra också är solidariska på detta vis.

Nu rockar vi! Euphoria!
Tack för ett bra inlägg! Jag klurade som fan på det där men klanernas vinstvillkor och funderade på hur man skulle förhålla sig gentemot det. Men jag tänker inte vara fast i arvsynden, jag ska inte döda min broder! Camarillan är död! Länge leve Camarillan!
Men, WTF!? Alltså, jag måste vara helt jävla dum i huvudet, men bör vi inte försöka hålla klanerna hemliga? Liksom, jag förstår att ulvarna troligtvis har klaner (eller hur..? Det är inget jag missar?) men är det inte dumt att bara avslöja vilken klan man tillhör direkt?
Det är väl ingen som har outat sin klan?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Cassius said:
!Paxen said:
Cassius said:
Vimes said:
Alright. Hemma, duschad och har sovit en halvtimme. Huvuddelen av kvällen kommer ägnas åt så kallat sambomys, men jag ska försöka skriva något ordentligt om mina tankar om spelet.

4. Klanernas vinstvillkor
Fuck 'em, i'd say. Jag tillhör Camarillan, att vinna med byn är vad som intresserar mig. Är det så att jag vinner som klan också så är det en fjäder i hatten. Men jag tänker göra noll och intet för att min klans vinstvillkor ska uppfyllas (utöver att Camarillan ska vinna). Jag hoppas att andra också är solidariska på detta vis.

Nu rockar vi! Euphoria!
Tack för ett bra inlägg! Jag klurade som fan på det där men klanernas vinstvillkor och funderade på hur man skulle förhålla sig gentemot det. Men jag tänker inte vara fast i arvsynden, jag ska inte döda min broder! Camarillan är död! Länge leve Camarillan!
Men, WTF!? Alltså, jag måste vara helt jävla dum i huvudet, men bör vi inte försöka hålla klanerna hemliga? Liksom, jag förstår att ulvarna troligtvis har klaner (eller hur..? Det är inget jag missar?) men är det inte dumt att bara avslöja vilken klan man tillhör direkt?
Det är väl ingen som har outat sin klan?
vafan, blandar ihop Camarillan med klan.. Tänker bara bybo -.-
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Med min fluffkunskap så tror jag att generation är indikativ för förmåga på så vis att en låg generation med större sannolikhet innebär mäktigare förmåga än om generationen hos vederbörande är hög, därför tror jag att det kan vara smart att gå ut med klan i första hand om man är drevad mot. Det är också klan som minst en av ulvarna kommer vara tvungna att ljuga om skulle jag tippa på (antagligen fler). Vad tror ni om det?

(Nu har ju visserligen Mukwa angivit att det ska finnas lasombra-antitribu inom camarillan. Om det inte är det senaste jag missat i wod-wikin så tycker jag att det är anmärkningsvärt att han haft med det.)
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Recca said:
Med min fluffkunskap så tror jag att generation är indikativ för förmåga på så vis att en låg generation med större sannolikhet innebär mäktigare förmåga än om generationen hos vederbörande är hög, därför tror jag att det kan vara smart att gå ut med klan i första hand om man är drevad mot. Det är också klan som minst en av ulvarna kommer vara tvungna att ljuga om skulle jag tippa på (antagligen fler). Vad tror ni om det?

(Nu har ju visserligen Mukwa angivit att det ska finnas lasombra-antitribu inom camarillan. Om det inte är det senaste jag missat i wod-wikin så tycker jag att det är anmärkningsvärt att han haft med det.)
Jag reagerade också på att Lasombra-antitribu stod utskrivet i och med att de står om antiribu allmänt. Recca du som kan världen ordentligt, visst är det så att dom är mer vanligt förekommande än Tzimisce-antitribu, så det kanske bara är därför.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Recca said:
Konrad Konvalj said:
Recca´s "utbrott" och röst på Vimes känns lite som Lu-kaazh tidigare utbrott när jag kallade Stövelkatten för Kattskon. Inlägget som Recca skriver från sin mobil är ju egentligen helt onödigt och sprider mest nån form av disharmoni. Låt Vimes komma hem och skriva på ett riktigt tangentbord om han nu vill det. Att kasta runt en massa röster på grund av en sådan anledning ser jag som rätt löst och framtvingat i stundens hetta bara för att ha en anledning.
Utbrott?

Men för att klargöra så tycker jag att det finns olika anledningar man kan ha att sitta och läsa men inte skriva något. Den mest uppenbara är ju att man är ulv. Då vill man helst läsa in sig först och skriva sedan.
Jag tycker inte att läsplattan är tillräckligt dålig att skriva på för att tjäna som anledning däremot. Jag tycker att en solig söndagskväll är en mycket bättre anledning. Om Vimes skrivit: "Nu kör vi just genom en skog här, det skakar rejält så jag har lite svårt att skriva på min läsplatta." så hade jag tyckt att det var en sjukt bra anledning. Men läsplatta PUNKT är en dålig anledning och fruktansvärt meningslöst att ens skriva in. Till skillnad från mitt inlägg där jag sakligt informerar er om läget. Åkta tåg 207 från Stockholm till Linköping. Ni kan verifiera det med SJ till exempel.

/Recca som egentligen inte tycker att det var så jättefarligt att Vimes inte tyckte att han hade möjlighet att delta aktivit i bilen med läsplattan, men som tyckte att det ändå fanns frågetecken kring hans skäl som hon ville ha svar på.

Ps. Du är på tidigt med kritik och kängor att alla möjliga håll och har redan analyserat flera spelare. Väldigt väldigt okaraktäristiskt från din sida. I förra spelet var du byns klippa, nu verkar du mest vara spetsig och hård.

Röst: K.K

Du är het på gröten K.K. I förra spelet var du byns lugna klippa. I spelet dessförinnan hade du också en lugn framtoning. Varför inte nu?
Jag skrev "utbrott" för att utbrott kanske var ett lite väl tilltaget ord i sammanhanget. Det jag reflekterade över var att dina 4 första inlägg var framhastade och helt utan mening.

1. Tågresa (informativt absolut, och ett fint livstecken)
2. Fluff (kanske är av vikt?)
3. Vimes dålig ursäkt (i min mening onödigt)
4. Röst på Vimes

Flufftexten kanske inte är helt onödig, men det är inget jag lägger någon vikt på i nuläget eftersom jag har noll koll på fluffet. Ditt inlägg fick ju fart på Cassius med flera så det kanske är något alla fluffkännare kan jobba med.

Din reaktion nu sticker ju också ut, men är det något jag har lärt mig de senaste spelen är att man inte skall fastna och lägga fokus på endast en person. Typ som en tidigare version av Kånrad Kånkelman.

Recca said:
Du är het på gröten K.K. I förra spelet var du byns lugna klippa. I spelet dessförinnan hade du också en lugn framtoning. Varför inte nu?
Jag är lugn som en filbunke nu. Absolut inte spetsig och hård. Kanske mer tydlig?

Jag förvånades över !Paxens nya 50/50 modell.
Jag imponerades av Lu-kaazh mastiga inlägg.
Jag ansåg och anser fortfarande att Basses första inlägg att jaga inaktiva för att dom kan vara planerande ulvar är lite skevt.
Jag tyckte att du kunde ha hoppat över ditt inlägg och att det var en onödig reaktion.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,515
Röst: Möller

Möller får gärna utveckla vad som var så dåligt med Basses inlägg, resonera lite kring spelet och engagera sig lite.

Recca borde pressas också.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Recca said:
Med min fluffkunskap så tror jag att generation är indikativ för förmåga på så vis att en låg generation med större sannolikhet innebär mäktigare förmåga än om generationen hos vederbörande är hög, därför tror jag att det kan vara smart att gå ut med klan i första hand om man är drevad mot. Det är också klan som minst en av ulvarna kommer vara tvungna att ljuga om skulle jag tippa på (antagligen fler). Vad tror ni om det?
Nu har jag som sagt var noll koll på fluffet, men jag tror som du gällande förmågor och generationen på vampyren.

Att i förväg besluta att vi skall gå ut klan i första hand om man blir drevad gillar jag inte. Den drevade under press skall outa det den vill och motivera sin outning. Det har funkat bra de senaste spelen och det gör det knivigare för en ulv.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Vimes said:
Lu-kaazh said:
Möller said:
Basenanji said:
Men ändå, jag tror faktiskt att de drar sig för att skriva i början innan de har lagt upp någon sorts strategi. Eller, att den första tiden i den här rundan kommer vara intressant att analysera.
Har du spelat ulv någon gång?

Visst, du kan ha rätt i att ulvarna just nu smider diaboliska planer och inte vill sabba dem genom att delta i början.

Men de kan också inte smida planer. Inte snacka så mycket med varandra utan mest bara spela. Det är nog inte så ovanligt, vi ulvar i Ankeborgs-liret gjorde då det och det är en teknik Vicotnik brukar predika. Ju mindre planer du har ju mindre kan du försäga dig om.

Kommer du med sådanahär inlägg, inklusive den rätt innehållslösa textväggen, är det nästan bättre (för dig) att du avhåller dig från att skriva alls. Mycket prat men lite innehåll betraktar jag som något av ett scum-tell.
jag tycker också att det är en skum teori, Men jag tycker du är lite hård.
tvärtom så är det bra om han skriver mycket för om han är ulv så kommer han nog försäga sig någon gång om han gör sådana text väggar.

jag ser inte riktigt vad vi har att förlora på dem, så varför avråder du honom från det?
jag håller med, Lukas. Möller är väldigt neggo mot Basses inlägg. Det känns inte som Möller, som brukar vara försiktig och klok som bybo. Jag vill gärna se Möller resonera lite djupare om vad som är fel med Basses inlägg.
Jag tyckte Basse öppnade riktigt blajgt. Som sagt, mycket text men lite innehåll. Läser jag deltagarlistan lätt har vi väldigt få nybörjare - de basala grejerna Basse kommer med är helt enkelt inte nödvändiga. Och teorin om att ulvarna håller sig borta de första timmarna håller inte vatten alls.

Så, tja, jag kritiserar det. Det finns inte så mycket annat att gå på så tidigt i rundan och jag såg ingen poäng med att vänta.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
"Blajigt"?

Öh, jag hänger inte med faktiskt. Skulle det vara slug varulvstaktik att skriva det jag skrev menar du?

Men ok, du kanske menar att vi borde hålla varulvarna för smartare än vad de ser ut i min post? Grejen är att jag tror faktiskt att varulvarna i det här spelet kommer vilja komma i kontakt med varandra, även om det bara handlar om att komma överens om att man inte ska ha någon övergripande plan.

Kom ihåg att varulvarna den här gången borde vara minst fyra personer. Skulle man som varulv verkligen ge sig hän i spelet bara sådär utan att först stämma av med sina varulvskompisar?

Tänk då om någon av de där fyra sitter på ett landställe utan internet el. dyl. ...

Nej, jag tror verkligen att det finns en del information i första rundans första timmar. Nu kan det ex. vara så att någon av de som har varit aktiva faktiskt är ulv som reagerat på vår diskussion och klämt dit en framstressad post.

Däremot kan jag självkritiskt tänka mig att det nog inte handlar om de första fyra timmarna, utan om den första dagen.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Basenanji said:
"Blajigt"?

Öh, jag hänger inte med faktiskt. Skulle det vara slug varulvstaktik att skriva det jag skrev menar du?

Men ok, du kanske menar att vi borde hålla varulvarna för smartare än vad de ser ut i min post? Grejen är att jag tror faktiskt att varulvarna i det här spelet kommer vilja komma i kontakt med varandra, även om det bara handlar om att komma överens om att man inte ska ha någon övergripande plan.

Kom ihåg att varulvarna den här gången borde vara minst fyra personer. Skulle man som varulv verkligen ge sig hän i spelet bara sådär utan att först stämma av med sina varulvskompisar?

Tänk då om någon av de där fyra sitter på ett landställe utan internet el. dyl. ...

Nej, jag tror verkligen att det finns en del information i första rundans första timmar. Nu kan det ex. vara så att någon av de som har varit aktiva faktiskt är ulv som reagerat på vår diskussion och klämt dit en framstressad post.

Däremot kan jag självkritiskt tänka mig att det nog inte handlar om de första fyra timmarna, utan om den första dagen.
Nog om att tjabba om den taktiken, men ifall vi skulle ta den som sann, vilka har inte skrivit, första dagen är snart slut. Bygg vidare på din teori helt enkelt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
Hej allihopa. Har suttit och rollspelat sedan förmiddagen och ska i säng nu (jobb imorgon) men kör ett litet förstainlägg nu när jag plöjt mig igenom tråden så här långt.

Möller said:
Jag tyckte Basse öppnade riktigt blajgt. Som sagt, mycket text men lite innehåll. Läser jag deltagarlistan lätt har vi väldigt få nybörjare - de basala grejerna Basse kommer med är helt enkelt inte nödvändiga. Och teorin om att ulvarna håller sig borta de första timmarna håller inte vatten alls.

Så, tja, jag kritiserar det. Det finns inte så mycket annat att gå på så tidigt i rundan och jag såg ingen poäng med att vänta.
Jag är ny och även om det Basse skriver kanske kan ses som självklarheter så uppskattar jag att få ta del av lite idéer och erfarenheter om hur det här kommer att funka.

Det kanske är så här det brukar se ut men jag känner att de första "hur-man-spelar"-inläggen fick oförtjänt mycket uppmärksamhet, särskilt om det bara är sånt som är självklart som staplades upp.

Jag har lite teorier om klaner och eventuella förmågor och så (baserat på förra varulvsspelet som var min första kontakt med konceptet, som åskådare förstås, samt fiktionen), är det dumt att börja fundera/skriva om sånt så här tidigt?
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Alla verkar vara försiktiga med att skriva, jag följer KK inlägg och försöker få igång snacket då. Xyas skriver ett inlägg snabbt som fan och sen en kommentar som jag tolkar som att hen håller med Basse om att vi ska hålla koll på dom som är inaktiva. I vilket fall som helst skriver in Xyas ett skit mer. Jag vill höra en förklaring.

Röst: Xyas
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
Cassius said:
Jag vill höra en förklaring.
Inte svårare än sol, öl och grill :gremsmile:

Och hur du får mitt inlägg till att jag håller med Basse fattar jag inte alls. Jag skriver att jag haft min roll i ett par timmar innan spelstart. Vi kan nog anta att detsamma gäller för ulvarna. Så initial inaktivitet är helt ointressant att titta på.

Inaktivitet är ett rätt trubbigt vapen överhuvudtaget i mitt tycke.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,515
Nä, kom igen nu. Lite samlande av röster! Möller har gjort en sak i det här spelet: gnällt på Basses start, jag håller visserligen Basses teori om ulvarnas ihopsnackande och planerande som sannolikt oanvändbar. Men att som Möller gör kritisera någon som försöker vara konstruktiv utan att själv bidra med något whatsoever är en scum tell.

Låtom oss börja dreva Möller!

(sen borde Recca få sina fiskar varma för rösten på KK också)
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
xyas said:
Cassius said:
Jag vill höra en förklaring.
Inte svårare än sol, öl och grill :gremsmile:

Och hur du får mitt inlägg till att jag håller med Basse fattar jag inte alls. Jag skriver att jag haft min roll i ett par timmar innan spelstart. Vi kan nog anta att detsamma gäller för ulvarna. Så initial inaktivitet är helt ointressant att titta på.

Inaktivitet är ett rätt trubbigt vapen överhuvudtaget i mitt tycke.
Då missförstod jag dig. Men jag tycker att det kvarstår att du tog dig tid att skriva två inlägg och de var i princip innehållslösa. Men vem bangar inte öl och sol.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
Vimes said:
Låtom oss börja dreva Möller!
Ja varför inte. Hen var ju ganska aggro mot Basse, även om jag håller med om att Basses inlägg var ganska blajjigt.

Röst: Möller
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Vad innebär klandiscipliner?

Är de »bara« personlighetsdrag som klanerna beskrivs med eller har de kanske nån koppling till vilka förmågor (i VtM) vampyrerna av klanen kan besitta?
 
Top