Nekromanti Werewolf the Masquerade (Runda 1)

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Föreningen WRNU
och Mukwa presenterar
______________________

WEREWOLF

- The Masquerade -
______________________

Camarillan i staden har infiltrerats av besläktade som säger sig tillhöra den fruktade Sabbaten. Prinsen har utlöst ett Elysiemöte i sin herrgård och nåde den som inte kommer! Alla besläktade ska närvara eller möta den slutgiltiga döden. Väl på herrgården handlar det om att avgöra vilka som tillhör Sabbaten och förgöra dem så att de inte kan störta Camarillans styre och ta staden i sin besittning. Kommer Camarillan att hålla ställningarna, eller kommer Sabbatens beryktade Patriark att göra sitt intåg för att frälsa staden i blod och våld?

Regler

Regler
<ul style="list-style-type: disc">[*]Det är förbjudet att kommunicera med varandra eller andra om varulvsspelet utanför dessa trådar.[*]Det är förbjudet att citera PM från mig. Berätta med egna ord om ni vill hänvisa till era PM.[*]Det är förbjudet att editera (ändra) inlägg.[*]Du måste göra minst ett inlägg varje runda, annars diskvalificeras du (spelare som stängs av från forumet diskvalificeras omgående)[*]Oavsett om det kommer ett STOPP-inlägg efter avslutad dagrunda eller inte får ni inte posta något efter sluttiden (om ni går över tiden med nån minut är det inte hela världen, men försök följa det här).[*]Om ni åker ut får ni posta ett avskedsinlägg, men det får inte påverka spelet på något sätt.[*]Varje runda består av en dagfas och en nattfas.[*]Dagfasen:
Ny tråd – I början av dagfasen postar jag en ny tråd med spelets namn och runda som rubrik. I startinlägget kommer en summering av vilka som är kvar i spel och vilka som åkt ut, samt vilken fraktion de som åkt ut tillhörde.
Röstning - I dagfasen får ni rösta på den som ni vill ska åka ut. Ni får rösta hur många gånger som helst, men det är bara din sista röst som räknas när jag sammanställer dem. En röst skrivs i fetstilt, så här: ”Röst: Mukwa”. Ni kan även lägga ned er röst genom att skriva ”Röst: Ingen”. Det är inte nödvändigt att stava spelarens namn helt korrekt, så länge det inte råder några tvivel om vem rösten avser. Om jag inte förstår vem rösten lagts på kommer det dock räknas som en nedlagd röst. Det är ”Röst:” jag kommer söka efter så om det inte finns med är rösten ogiltig (och då kommer din föregående röst stå kvar). Om två eller fler spelare har lika många röster när tiden för rundan tar slut kommer rundan att gå till Sudden Death (rundan öppnas och avslutas så fort en av kandidaterna har fått flest röster. Ingen får rösta på någon annan än de spelare som hade flest röster innan Sudden Death började gälla).
Meddela förmåga – Om ni vill använda en förmåga skickar ni ett PM till mig och förklarar att ni vill använda den. Ni får ändra er hur många gånger som helst, det är det sista PM:et innan Tidsstoppet som räknas. Förmågor inkomna efter tidsstoppet kommer ej gälla.
Tidsstopp – Det sista som händer i dagfasen är att jag postar ett STOPP-inlägg. Ingen får posta någonting efter det i tråden. Vänta istället på att en ny tråd postas.[*]Nattfasen:
Hängning – Den som fått flest röster på sig i dagfasen får lämna spelet.
Förmågor används – De förmågor som meddelats i dagfasen används i nattfasen. I vilken ordning de används är hemligt.[*]Vinstvillkor: Byn vinner om det bara finns bybor kvar i spel. Varulvarna vinner om det inte finns något sätt för byn att vinna på (vid lika vinner alltså Varulvarna). Eventuella övriga vinstvillkor står i era Roll-PM[/list]
Världen

Om ni funderar på något kan den här WoD-wikin kanske hjälpa er.

Klaner

Camarilla (bybor)
Camarillan består av (klandiscipliner i parentes):
Brujah (Celerity, Presence, Potence)
Malkavian (Auspex, Dementation, Obfuscate)
Nosferatu (Animalism, Obfuscate, Potence)
Toreador (Auspex, Celerity, Presence)
Tremere (Auspex, Dominate, Thaumaturgy)
Ventrue (Dominate, Fortitude, Presence)
Ovanstående är de klaner som grundade Camarillan, men det finns några till som är värda att nämna.
Gargoyle (Fortitude, Potence, Visceratika, Flight)
Caitiff (Klanlösa, har 3 discipliner men dessa varierar)
Lasombra Antitribu (se nedan)


Sabbat (varulvar)
Sabbaten består av (klandiscipliner I parentes):
Lasombra (Dominate, Obtenebration, Potence)
Tzimisce (Animalism, Auspex, Vicissitude)
Panders (Klanlösa som erkänts som klan, har 3 discipliner men dessa varierar)
Camarilla-klanerna kan ibland ingå I Sabbaten, men då kallas de ”[Klan] Antitribu” (de ingår I motsatt sekt). De har samma discipliner som originalmedlemmarna


Independent (?)
Oberoende klaner kan hittas i både Camarillans och Sabbatens led ibland, men allra oftast står de utanför de två stora sekterna.
Assamite (Celerity, Obfuscate, Quietus)
Followers of Set (Obfuscate, Presence, Serpentis)
Gangrel (Animalism, Fortitude, Protean)
Giovanni (Dominate, Necromancy, Potence)
Ravnos (Animalism, Chimerstry, Fortitude)

Generation
Ju lägre generation en vampyr har, desto närmre står vampyren Kain (den första vampyren). Blodet tunnas ut allteftersom och vampyrer med lägre generation är oftast mäktigare än de med högre generation. Kain (Caine) anses ha Generation 1.

1 – Kain
2 – Kains barn
3 – Antediluvians (Klangrundarna)
4-5 – Methuselah (Vanligtvis flera tusen år gamla vampyrer)
6-8 – Elders (Vanligtvis flera hundra år gamla vampyrer)
9-13 – Ancillae (Vanligtvis upp till ca 200 år)
14-15 – Thin Bloods (Räknas inte som vampyrer, egentligen)

Åldern är bara en fingervisning av hur gammal någon med en specifik generation är. Det finns unga vampyrer av den sjunde generationen också, även om det är ovanligt.
Exempelroll

Fraktion: Camarillan (Bybo)
Klan: Cappadocian
Generation: 6
Mortis: Tjuvkikare (Du kan klicka på knappar det står ”Visa dolt innehåll” på).
Camarillans vinstvillkor: Byn vinner om det bara finns bybor kvar i spel.
Klanens vinstvillkor: Din klan vinner om samtliga av dessa krav uppfylls: byn vinner, du och/eller någon annan eventuell Cappadocian överlever, samt att det inte får finnas någon Giovanni kvar i spel.
Deltagare
!Paxen
Basenanji
Björn den gode
Cassius
Elmrig
Konrad Konvalj
Lu-Kaazh
Måns
Möller
Ond bråd död
Recca
Stövelkatten
Tyr
Vicotnik
Vildkatt
Vimes
Xyas

Denna runda slutar på onsdag (30:e) kl 21:00
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Okej. Gott om officiel information från Mukwa i varje fall.

Intressant med klan-vinsterna...
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Wihoo!

Min erfarenhet av Vampire är noll, werewolf tror jag att jag har spelat 1 gång (och dom är väl närbesläktade, eller hur?). Min erfarenhet av varulvsspel är alltför mycket för att kunna listas snabbt, så jag är erfaren av varulvsspel. Jag har vunnit som bybo, varulv och DTF (var dock länge sen jag var en ulv, och min winningstreak har varit som DTF eller bybo..).

Jag tänker slänga ut en röst, och det blir no2 på listan, Basenji.

Min röst: Basenji

Vad vill jag med min röst? Jag vill ha den på någon deltagare, Basse valdes för att han var nästan högst upp. Jag tolkar infon som står i "exempelroll" att det är bra att ha reda på vilken klan man tillhör, men jag skulle nöja mig med ev info, eller vad Basse tycker om spelet, vad vi ska leta efter, etc, etc.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Okej! Då var vi igång.

Jag insåg precis en sak som är viktig för byn:

Varulvarna kommer nu sitta och PM:a eller mejla varandra och de har förmodligen fullt upp med att få kontakt med varandra och sätta ihop någon sorts plan för hur de ska agera. Jag tror att vi har fyra varulvar med i spel.

Alltså kommer alla som INTE är aktiva de närmaste tre timmarna bli extra intressanta att följa för min del.

Alla bybor: hjälp byn genom att skriva något kort så snart som möjligt så ser vi vilka som verkar vilja "vänta ut" sitt första inlägg.

(Och om varisarna läser det här och tänker sig en motstrategi måste de agera utan att ha HUNNIT prata med varandra. DET är good stuff att analysera för byn)
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Basenanji said:
Okej! Då var vi igång.

Jag insåg precis en sak som är viktig för byn:

Varulvarna kommer nu sitta och PM:a eller mejla varandra och de har förmodligen fullt upp med att få kontakt med varandra och sätta ihop någon sorts plan för hur de ska agera. Jag tror att vi har fyra varulvar med i spel.

Alltså kommer alla som INTE är aktiva de närmaste tre timmarna bli extra intressanta att följa för min del.

Alla bybor: hjälp byn genom att skriva något kort så snart som möjligt så ser vi vilka som verkar vilja "vänta ut" sitt första inlägg.

(Och om varisarna läser det här och tänker sig en motstrategi måste de agera utan att ha HUNNIT prata med varandra. DET är good stuff att analysera för byn)
Jag är inte säker på det.. Se vad Mukwa skrev kl 11:28 i anmälningstråden

Mukwa said:
Alla roller är skickade. Starting Count down

3
Därför bör ulvarna redan ha haft tid att planera.. Inte sagt att ulvarna kan ha haft något bättre för sig, men det behöver inte betyda att dom är automatiskt misstänkta..
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Basenanji said:
Alla bybor: hjälp byn genom att skriva något kort så snart som möjligt så ser vi vilka som verkar vilja "vänta ut" sitt första inlägg.
Meh. Lite löst va? Ulvarna kan ju bara skriva ett första, rätt innehållslöst inlägg där de t.ex. presenterar sin VtM- och varulvsspelserfarenhet så slipper de undan din radar. Medan de som, tja, är och spelar rollspel såhär på helgen blir misstänkta helt utan rimlig anledning.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Hur man vinner ett varulvsspel! - av Basenanji

Jag tänker nu i ett antal poster dela med mig av mina erfarenheter av varulvsspel och hur man kan spela. Jag tycker faktiskt att jag har en del erfarenhet värd att dela med mig av. Dessutom så blir det ett sätt att hjälpa er andra bybor att förstå er på mig. Den här gången ska jag försöka förbättra mig på punkten: "spela klokt, tålmodigt, smart och ekonomiskt!". Ett annat delmål är att försöka bli bättre skribent rent allmänt, vilket bland annat innebär att hitta ett format som passar spelet. Jag tror att jag skriver för långt och invecklat. Jag ska försöka bli bättre på den punkten.

1. Att det ska vara så svårt att ljuga!?


Min bästa erfarenhet av varulvsspel är att det är oerhört svårt för en varulv att ljuga eller prata strunt!

Det här är faktiskt märkligt svårt att förstå sig på för en bybo: att ljuga borde ju vara världens enklaste grej?! Jag tror att det beror på att byborna är så paranoida att de själva skulle kunna haspla ur sig hur många teorier som helst. Man glömmer bort hur det känns att vara varulv: att varulven egentligen bara vet vilka som är/inte är varulvar. Att varulven blir asskraj för att råka försäga sig. Eller kanske det värsta: att han/hon börjar lägga ut teorier om fluffet som någon annan lätt kan genomskåda…

Varulvarna måste aktivt "glömma bort" sådan information som de har, tex att "den och den" är oskyldig och att "den och den" faktiskt är ledare för varulvarna.
Det är därför det är assvårt att sitta och "hitta på" saker. Det känns som att lögnerna alltid är löjligt genomskinliga. Om ett gäng bybor helt plötsligt riktar (felaktiga) misstankar mot en annan bybo måste varulvarna (som säkert också tycker att teorierna, med all rätt, suger appung) välja mellan att antingen:

–"haka" på den knasiga teorin. Därför ska vi vara misstänksamma mot folk som bara säger just "Låter rimligt! jag röstar som X!". Och därför ska vi bybor också vara ambitiösa nog att hela tiden utveckla teorier som vi röstar efter och inte vara lata. Om vi ändå tycker att resonemang är bra och inte kan tillägga så mycket kan vi göra annat: vi kan tex falsifiera andra teorier, samla in och analysera statistik, etc.

–ifrågasätta teorin. Då måste varulvarna gröna den som byns misstankar riktar sig mot. Det här tror jag är väldigt användbart för byn: att försöka hitta misstänkta "smartheads" som verkar veta hur det ligger till. Vad vi i byn vill är nämligen att varulvarna ska börja misstänka varandra – speciellt om de försöker sig på en tidig gambit (en schackterm som går ut på att man offrar pjäser för att vinna terräng/position). Genomskådar vi en sådan drastisk taktik tidigt har vi grymma chanser att vinna! Och om vi pressar varulvarna till att välja en sådan riskfylld manöver har vi vunnit mycket.

Därför är en god strategi för byn att hela tiden jobba för:

–allmän aktivitet (men hellre analyser än meningslöst snack, hellre analyser av statiskt, än enbart statistik)
–att man motiverar sina röster
–hypoteser om hur spelet är konstruerat
–att man läser och reagerar på vad folk skriver
–att man hela tiden motiverar varför den ena eller den andre är misstänkt

Det där sista är sagolikt viktigt: bland det värsta som varulvarna vet är att behöva "hitta på" konstiga teorier om varandra. Anledningen är enkel: det är svårt att "hålla ihop" en lögn. Till slut spricker den. Tänk dig själv att din varulvspolare helt plötsligt, under press, börjar hitta på grejer om dig! Då måste du i din tur förhålla dig till detta. Lögnen växer, varpå varulvarna blir allt mer pressade. Och hur som helst så lämnar varulvarna ifrån sig material som de senare måste förhålla sig till.

Och som byn kan använda sig av.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Basenanji said:
Alltså kommer alla som INTE är aktiva de närmaste tre timmarna bli extra intressanta att följa för min del.
What paxen said. Jag ahr i varje fall haft min roll sedan ett par timmar tillbaka.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Jaha, då var det ännu ett nytt parti att grotta ner sig i. Jag kommer att snart försvinna iväg till golfbanan. Så min aktivitet under dagen kommer vara låg. Där emot bör jag kunna ha en hyfsad aktivitet under veckan.

Så vad är mina tankar i nuläget. Jag tror att vi kommer ha medlemar ur sabbaten i både höga och låga genrationer. Troligtvis så lär det finnas en högre vampyr och ett par låga. Om man kolla på värdsinfon så näms det att camarilans klaner kan finns bland sabbat, så jag skulle misstänka att det finns i alla fall en "infiltratör" i camarilan's klaner som egentligen tillhör sabbaten.
Sen så skulle jag gissa på att vi har troligtvis med 4, möjligtvis 5 sabbat anhängare att göra. 5 ifall vi har krafitigare förmågor. 4 om förmågorna är mer begränsade.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Möller said:
Meh. Lite löst va? Ulvarna kan ju bara skriva ett första, rätt innehållslöst inlägg där de t.ex. presenterar sin VtM- och varulvsspelserfarenhet så slipper de undan din radar. Medan de som, tja, är och spelar rollspel såhär på helgen blir misstänkta helt utan rimlig anledning.
Jo, visst så kan det ju vara. Och det kan också vara så att varulvarna har meddelat sig innan starten tack vare Mukwas nedräkning.

Men ändå, jag tror faktiskt att de drar sig för att skriva i början innan de har lagt upp någon sorts strategi. Eller, att den första tiden i den här rundan kommer vara intressant att analysera.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Äntligen! :gremsmile:

Detta parti ska jag spela bättre och inte Juholta så mycket. Framför allt ska jag låta bli att ta spelet på för stort allvar, så jag inte blir så otrevlig. Jag ska inte hänga upp mig på att någon är ulv som jag gjorde med !Paxen senast och Recca innan det.

Röst:!Paxen

Nu vet jag hur han spelar och att ulvigt spel inte behöver betyda ulv i hans fall, men 50/50-spelet sabbar bara för byn.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Om det är så att ulvarna drar sig för att skriva innan dom har planerat så blir det enklare för oss.

Vad tror vi förresten om antalet varulvar? Jag är fast mellan 4 -5 st. 4 så har vi jävligt stor chans att vinna, 5 så blir det inte så mycket svårare ändå. Jag brukar ju tänka mig att ulvarna är 1/3 av deltagarna, men i som det är nu så har ulvarna, med tanke på antalet spelare, ett underlag. Tror vi att dom har förmågor?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Basenanji said:
Men ändå, jag tror faktiskt att de drar sig för att skriva i början innan de har lagt upp någon sorts strategi. Eller, att den första tiden i den här rundan kommer vara intressant att analysera.
Har du spelat ulv någon gång?

Visst, du kan ha rätt i att ulvarna just nu smider diaboliska planer och inte vill sabba dem genom att delta i början.

Men de kan också inte smida planer. Inte snacka så mycket med varandra utan mest bara spela. Det är nog inte så ovanligt, vi ulvar i Ankeborgs-liret gjorde då det och det är en teknik Vicotnik brukar predika. Ju mindre planer du har ju mindre kan du försäga dig om.

Kommer du med sådanahär inlägg, inklusive den rätt innehållslösa textväggen, är det nästan bättre (för dig) att du avhåller dig från att skriva alls. Mycket prat men lite innehåll betraktar jag som något av ett scum-tell.

Röst: Basenanji
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Då var det igång. Härliit!

Men. Det är söndag och rätt soligt ute så jag lär dyka upp när det mulnat på och pojken ligger i sängen.

Noterar att Basse har dragit på rejält från första inlägg.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Ja, jag har spelat ulv. Jag var "Batman" i Risings lir.

Och du kan ju förstås ha rätt i att varulvarna gör som i Ankeborgsliret eller följer Vic's teser om att inte ha något att behöva ljuga om. Vi får väl se.

Min textvägg var mest menad som en hint till andra hur jag tänker. Jag är fortfarande övertygad om att det är bra att pressa varulvarna till aktivitet och till att behöva prata om liret.

Det är svårare för en varulv att behöva vara aktiv och skriva än att bara vara tyst. That's my logic.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Jag är vaken och med i spelet. Och löjligt taggad. Men just nu sitter jag i bilen från Kumla, jag ska återkomma senare ikväll med något vettigt.

Tillsvidare gör jag här:

Röst: Basse

Iden om att bybor skriver tidigt och ulvar sitter och pratar ihop sig är bullshit.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Ond bråd död said:
Äntligen! :gremsmile:

Röst:!Paxen

Nu vet jag hur han spelar och att ulvigt spel inte behöver betyda ulv i hans fall, men 50/50-spelet sabbar bara för byn.
Det här är något jag missat, kan du förklara vad det går ut på?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Ond bråd död said:
Äntligen! :gremsmile:

Detta parti ska jag spela bättre och inte Juholta så mycket. Framför allt ska jag låta bli att ta spelet på för stort allvar, så jag inte blir så otrevlig. Jag ska inte hänga upp mig på att någon är ulv som jag gjorde med !Paxen senast och Recca innan det.

Röst:!Paxen


Min 50/50 taktik fungerar ju iaf på ett sätt, jag finns kvar i spel. Ibland så kan jag också få lite mer misstänkta. Jag tänker inte ge upp det innan jag har fått det bevisat att det är en dålig taktik.
Nu vet jag hur han spelar och att ulvigt spel inte behöver betyda ulv i hans fall, men 50/50-spelet sabbar bara för byn.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Då jag inte kan ändra inlägget jag gjorde så citerar jag om det

!Paxen said:
Ond bråd död said:
Äntligen! :gremsmile:

Detta parti ska jag spela bättre och inte Juholta så mycket. Framför allt ska jag låta bli att ta spelet på för stort allvar, så jag inte blir så otrevlig. Jag ska inte hänga upp mig på att någon är ulv som jag gjorde med !Paxen senast och Recca innan det.

Röst:!Paxen
Min 50/50 taktik fungerar ju iaf på ett sätt, jag finns kvar i spel. Ibland så kan jag också få lite mer misstänkta. Jag tänker inte ge upp det innan jag har fått det bevisat att det är en dålig taktik.
Nu vet jag hur han spelar och att ulvigt spel inte behöver betyda ulv i hans fall, men 50/50-spelet sabbar bara för byn.
 
Top