Nekromanti Werewolf the Masquerade (Runda 1)

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Förtydligande

Basenanji said:
röster måste alltid skrivas i fetstil!
Ett förtydligande här: Det är bra om ni fetmarkerar era röster, de blir lättare att hitta både för er och för mig, men står det "Röst: XXX", så kommer jag räkna den ändå.

Regler said:
En röst skrivs i fetstilt, så här: ”Röst: Mukwa”. Ni kan även lägga ned er röst genom att skriva ”Röst: Ingen”. Det är inte nödvändigt att stava spelarens namn helt korrekt, så länge det inte råder några tvivel om vem rösten avser. Om jag inte förstår vem rösten lagts på kommer det dock räknas som en nedlagd röst. Det är ”Röst:” jag kommer söka efter så om det inte finns med är rösten ogiltig (och då kommer din föregående röst stå kvar).
Jag kommer aldrig räkna Röst: som ligger i citat-boxar heller f.ö. (men det är common knowledge tror jag)
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
I början tror jag inte att det spelar nån roll med röstordning. Det är mer i slutskedet av rundan som vi kan analysera röstningarna. Så kör inte slut på dig nu, basse.

Hej alla. Jag sitter på ett vansinnigt försenat tåg och hoppas komma hem snart. Följer diskussionen via mobilen o hoppas på ok täckning.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Det är för tyst! Jag tycker att jag har gett tillräckligt för stunden, dock har jag flest röster på mig just nu. Vad vill ni ha? Mer aktivitet? Outning? Glass?

Jag flyttar min röst i hopp om att det blir lite mer aktivitet. Vimes ser jag är inloggad, så därför lägger jag min röst på honom.

Min röst: Vimes Jag vill ha något ifrån dig, aktivitet, spelteknisk info, irritation över deltagare, något.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,488
Paxy, det kommer! Jag sitter i bilen och surfar lite på plattan. Har läs allt men inte riktigt kunnat skriva ordentligt. Ska sätta mig vid ett ordentligt tangentbord när jag kommer hem.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Lite tankar och frågetecken. Som byns fluffvetare kan jag ju bärja med att informera om en skum grej i spelupplägget. Gangrel är slrivna som independentklan vilket helt enkelt inte stämmer i rollspelets fluff. Det kan vara något knutet till staden specifikt. Det är antagligen medvetet av mukwa. Men vad tyder det på? En spontan gissning är att klaner som är independent inte har vinstvillkor som säger att en klan måste ut innan man kan vinna. Det skulle fluffmässigt maka mycket sense men jag kan också se det som att klaner inom reapektive indelning har vinstkriterier inom indwlningen. Gangrel skulle då kunna vilja ha ut alla FoS t.ex. that would also make sense.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
Paxy, det kommer! Jag sitter i bilen och surfar lite på plattan. Har läs allt men inte riktigt kunnat skriva ordentligt. Ska sätta mig vid ett ordentligt tangentbord när jag kommer hem.
Dålig ursäkt. Jag sitter med en mobil. Du har en läsplatta och klagar på skrivyta!
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Recca said:
Vimes said:
Paxy, det kommer! Jag sitter i bilen och surfar lite på plattan. Har läs allt men inte riktigt kunnat skriva ordentligt. Ska sätta mig vid ett ordentligt tangentbord när jag kommer hem.
Dålig ursäkt. Jag sitter med en mobil. Du har en läsplatta och klagar på skrivyta!
Vafan, jag tolkade det som att han körde, men då skulle han ju inte sitta med sin padda och surfa. Nu vill jag verkligen att Vimes ska tala
 
G

Guest

Guest
Kul att spelet är igång!

Just nu sitter jag med en kall öl på en brygga så jag återkommer ikväll.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Recca said:
Lite tankar och frågetecken. Som byns fluffvetare kan jag ju bärja med att informera om en skum grej i spelupplägget. Gangrel är slrivna som independentklan vilket helt enkelt inte stämmer i rollspelets fluff. Det kan vara något knutet till staden specifikt. Det är antagligen medvetet av mukwa. Men vad tyder det på? En spontan gissning är att klaner som är independent inte har vinstvillkor som säger att en klan måste ut innan man kan vinna. Det skulle fluffmässigt maka mycket sense men jag kan också se det som att klaner inom reapektive indelning har vinstkriterier inom indwlningen. Gangrel skulle då kunna vilja ha ut alla FoS t.ex. that would also make sense.
Tror det beror på upplagan. I gamla WoD, så vitt jag kommer ihåg, så var gangrel knutna till Camarilla. Sedan vid något tillfälle så bröt sig klanen ur och blev independent. Så jag tror den enda slutsats vi kan göra är att Mukwa använt sig av den nya klanindelningen. Byn är ju Camarilla, så frågan är vad Independent-klanernas roll är. Inte för att vi vet om det ens finns några independents, men jag skulle bli förvånad om så inte var fallet.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Tyr said:
Recca said:
Lite tankar och frågetecken. Som byns fluffvetare kan jag ju bärja med att informera om en skum grej i spelupplägget. Gangrel är slrivna som independentklan vilket helt enkelt inte stämmer i rollspelets fluff. Det kan vara något knutet till staden specifikt. Det är antagligen medvetet av mukwa. Men vad tyder det på? En spontan gissning är att klaner som är independent inte har vinstvillkor som säger att en klan måste ut innan man kan vinna. Det skulle fluffmässigt maka mycket sense men jag kan också se det som att klaner inom reapektive indelning har vinstkriterier inom indwlningen. Gangrel skulle då kunna vilja ha ut alla FoS t.ex. that would also make sense.
Tror det beror på upplagan. I gamla WoD, så vitt jag kommer ihåg, så var gangrel knutna till Camarilla. Sedan vid något tillfälle så bröt sig klanen ur och blev independent. Så jag tror den enda slutsats vi kan göra är att Mukwa använt sig av den nya klanindelningen. Byn är ju Camarilla, så frågan är vad Independent-klanernas roll är. Inte för att vi vet om det ens finns några independents, men jag skulle bli förvånad om så inte var fallet.
Mycket riktigt så bryter sig Gangeral ut i senaste upplagan, har ögat infon i första inlägget och den ser ut att stämma. Så ifall jag inte har missat något så bör det vara klart.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
!Paxen said:
Det är för tyst! Jag tycker att jag har gett tillräckligt för stunden, dock har jag flest röster på mig just nu. Vad vill ni ha? Mer aktivitet? Outning? Glass?
Glass vore gott men inte nödvändigt. Enda anledningen till att min röst ligger kvar är att jag inte bestämt mig för vem jag ska rösta på härnäst. Vimes skulle fungera, men han verkar ju ha något på gång så jag kör på någon som är online helt enkelt.

Röst: Cassius

Vilka tankar har du om spelet så här långt?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Nu ska vi se.

Rundan har dragit igång i rätt bra tempo må jag säga. Några saker som jag direkt reflekterade över:

!Paxen: Aktivitet, aktivitet, full fart och fläkt + lite random 50/50 spel. Inte riktigt likt !Paxen att flå på så som han gör i runda 1. Jag brukar alltid ha rätt starka misstankar mot !Paxen i första rundan mest på grund av hans spelstil. Nu har !Paxen växlat upp till en lite annorlunda gear och matar ut inlägg.
Det här !Paxen inlägget:
!Paxen said:
Då jag inte kan ändra inlägget jag gjorde så citerar jag om det

!Paxen said:
Ond bråd död said:
Äntligen! :gremsmile:

Detta parti ska jag spela bättre och inte Juholta så mycket. Framför allt ska jag låta bli att ta spelet på för stort allvar, så jag inte blir så otrevlig. Jag ska inte hänga upp mig på att någon är ulv som jag gjorde med !Paxen senast och Recca innan det.

Röst:!Paxen
Min 50/50 taktik fungerar ju iaf på ett sätt, jag finns kvar i spel. Ibland så kan jag också få lite mer misstänkta. Jag tänker inte ge upp det innan jag har fått det bevisat att det är en dålig taktik.
Nu vet jag hur han spelar och att ulvigt spel inte behöver betyda ulv i hans fall, men 50/50-spelet sabbar bara för byn.
Ett väldigt underligt och obegripligt inlägg som jag inte greppar riktigt.

Lu-kaazh: Startade upp med ett par rejäla inlägg med Lu-kaazh mått mätt. Har inte gått in så värst djupt i dem ännu, men det var lite snack om !Paxens random 50/50 spel.

Basse: Drog genast på stora trumman och pekade ut de inaktiva som möjliga ulvar.
Basse said:
Alltså kommer alla som INTE är aktiva de närmaste tre timmarna bli extra intressanta att följa för min del.
Alltså, vi är 17 spelare. Jag har aldrig upplevt något så episkt och säkerligen betyder det att spelet kommer gå till på ett annat vis än vad bland annat jag är van vid. Minns jag inte fel har Basse deltagit i de tidigare mastodontspelen, och då kanske ulvarna körde inaktivitet som någon form av sköld.

Alla spel jag har deltagit i har i stort sätt aldrig ulvarna hållt sig undan och varit inaktiv. Nutidens ulvar är framåt och syns väldigt mycket. Superulven-Mukwa ledde byn rakt igenom hela spelet i (stort sätt). Hade han dragit sig undan mer än vad han gjorde så hade vi troligen hängt honom i en tidigare runda.

I övrigt har Basse en hel del bra tankar tycker jag, men jag fastnade direkt för den där första linan han skrev tio minuter efter start.

Recca said:
Vimes said:
Paxy, det kommer! Jag sitter i bilen och surfar lite på plattan. Har läs allt men inte riktigt kunnat skriva ordentligt. Ska sätta mig vid ett ordentligt tangentbord när jag kommer hem.
Dålig ursäkt. Jag sitter med en mobil. Du har en läsplatta och klagar på skrivyta!
Recca´s "utbrott" och röst på Vimes känns lite som Lu-kaazh tidigare utbrott när jag kallade Stövelkatten för Kattskon. Inlägget som Recca skriver från sin mobil är ju egentligen helt onödigt och sprider mest nån form av disharmoni. Låt Vimes komma hem och skriva på ett riktigt tangentbord om han nu vill det. Att kasta runt en massa röster på grund av en sådan anledning ser jag som rätt löst och framtvingat i stundens hetta bara för att ha en anledning.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basenanji said:
Svaret på din fråga är enkelt: jag vill stressa varulvarna.

Det kan ju vara så att varulvarna inte följer en genomtänkt strategi. Men då måste man komma ihåg att även det är en plan som ska kommuniceras mellan varandra.

Jag är misstänksam mot alla de som är inaktiva just nu. Min röst tillfaller en av de som spelade brallorna av mig förut och som jag verkligen vil höra mer från nu:

Röst: Vildkatt
Att vara misstänksam mot de inaktiva och rösta på de inaktiva försvårar för byn och drar ut på tiden. Skall vi ha lite shyssta drev igång så måste vi ju sätta press på de som är aktiv till en början.

Jag är som dig väldigt intresserad av Vildkatt (och ett helt gäng andra spelare som jag inte spelat med tidigare). Dock så har inte Vildkatt dykt in i matchen ännu så att rösta där känns ju i mina ögon helt ovärt.

I min mening skall vi rösta på den vi misstänker mest så klart. Att misstänka någon som inte har skrivit några inlägg är väldigt svårt tycker jag. Misstankar byggs och gror i det som skrivs och det är så vi skall plocka fram ulvarna.

I upptakten av runda 1 när inte alla kommit in i matchen är det ju däremot svårare att lägga en vettigt röst, men det bästa är ju att försöka lägga sin röst och sätta press på en spelare som är med i matchen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,695
Jag håller med om att det är dåligt att sitta och hetsa mot inaktiva. Men i nuläget vill jag ha igång folk.

Det ÄR tyst, mest för att folk inte deltar.

Kom igen nu!
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Konrad Konvalj said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">
!Paxen said:
Ond bråd död said:
Äntligen! :gremsmile:

Detta parti ska jag spela bättre och inte Juholta så mycket. Framför allt ska jag låta bli att ta spelet på för stort allvar, så jag inte blir så otrevlig. Jag ska inte hänga upp mig på att någon är ulv som jag gjorde med !Paxen senast och Recca innan det.

Röst:!Paxen
Min 50/50 taktik fungerar ju iaf på ett sätt, jag finns kvar i spel. Ibland så kan jag också få lite mer misstänkta. Jag tänker inte ge upp det innan jag har fått det bevisat att det är en dålig taktik.
Nu vet jag hur han spelar och att ulvigt spel inte behöver betyda ulv i hans fall, men 50/50-spelet sabbar bara för byn.
</div>Ett väldigt underligt och obegripligt inlägg som jag inte greppar riktigt.</div></div>
Det är delvis eftersom han felciterat. Den sista meningen är från OBD, inte från !Paxen. :gremtongue:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,488
Alright. Hemma, duschad och har sovit en halvtimme. Huvuddelen av kvällen kommer ägnas åt så kallat sambomys, men jag ska försöka skriva något ordentligt om mina tankar om spelet.

1. "Tänk lagom mycket"
Jag tycker BDG är spot on på hur jag brukar argumentera för att man ska spela som bybo här. Var aktiv och skriv, rota i allt som du tycker det verkar rimligt att rota i. Och var inte rädd! Rocka! Det är bara varulvar som behöver vara oroliga för vad dom skriver.

2. Basse
Jag gillar en hel del av vad Basse skriver. Han är tydlig med sina egna tankar och försöker utveckla dem på ett konstruktivt sätt. jag tror dock att han har helfel om att ulvarna snackar ihop sig och spelar så jävla planerat, det är inte alls min erfarenhet. Men jag gillar honom ändå.

3. Möller
Lukas plockade upp en bra grej på Möller. Hans attityd mot Basses wall-of-text var orimligt oresonlig. Min erfarenhet av Möller som bybo är att han är klok och lite försiktig. Det här känns inte som bybo-Möller. Alls. Trots att spelet är så ungt kan jag säga att om det vore utröstning nu skulle jag rösta på Möller.

4. Klanernas vinstvillkor
Fuck 'em, i'd say. Jag tillhör Camarillan, att vinna med byn är vad som intresserar mig. Är det så att jag vinner som klan också så är det en fjäder i hatten. Men jag tänker göra noll och intet för att min klans vinstvillkor ska uppfyllas (utöver att Camarillan ska vinna). Jag hoppas att andra också är solidariska på detta vis.

5. Min egen roll i spelet
Jag kommer njuta mer av det här spelet än tidigare, tror jag. Det är så många profilstarka spelare med, så många spelare över huvud taget, att jag inte behöver kräva av mig själv någon form av ledarställning i byn. Detta kommer kanske innebära att jag drar på mig några "Vimes spelar otypiskt"-röster, men det tänker jag kallt skita i. Givetvis ska jag försöka vara konstruktiv och engagerad ändå. Men jag har inga illusioner om att vara byns ledare (vilket jag brukar ha :gremsmile: ) i den här speluppsättningen.

Nu rockar vi! Euphoria!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Konvalj said:
Recca´s "utbrott" och röst på Vimes känns lite som Lu-kaazh tidigare utbrott när jag kallade Stövelkatten för Kattskon. Inlägget som Recca skriver från sin mobil är ju egentligen helt onödigt och sprider mest nån form av disharmoni. Låt Vimes komma hem och skriva på ett riktigt tangentbord om han nu vill det. Att kasta runt en massa röster på grund av en sådan anledning ser jag som rätt löst och framtvingat i stundens hetta bara för att ha en anledning.
Utbrott?

Men för att klargöra så tycker jag att det finns olika anledningar man kan ha att sitta och läsa men inte skriva något. Den mest uppenbara är ju att man är ulv. Då vill man helst läsa in sig först och skriva sedan.
Jag tycker inte att läsplattan är tillräckligt dålig att skriva på för att tjäna som anledning däremot. Jag tycker att en solig söndagskväll är en mycket bättre anledning. Om Vimes skrivit: "Nu kör vi just genom en skog här, det skakar rejält så jag har lite svårt att skriva på min läsplatta." så hade jag tyckt att det var en sjukt bra anledning. Men läsplatta PUNKT är en dålig anledning och fruktansvärt meningslöst att ens skriva in. Till skillnad från mitt inlägg där jag sakligt informerar er om läget. Åkta tåg 207 från Stockholm till Linköping. Ni kan verifiera det med SJ till exempel.

/Recca som egentligen inte tycker att det var så jättefarligt att Vimes inte tyckte att han hade möjlighet att delta aktivit i bilen med läsplattan, men som tyckte att det ändå fanns frågetecken kring hans skäl som hon ville ha svar på.

Ps. Du är på tidigt med kritik och kängor att alla möjliga håll och har redan analyserat flera spelare. Väldigt väldigt okaraktäristiskt från din sida. I förra spelet var du byns klippa, nu verkar du mest vara spetsig och hård.

Röst: K.K

Du är het på gröten K.K. I förra spelet var du byns lugna klippa. I spelet dessförinnan hade du också en lugn framtoning. Varför inte nu?
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Vimes said:
Alright. Hemma, duschad och har sovit en halvtimme. Huvuddelen av kvällen kommer ägnas åt så kallat sambomys, men jag ska försöka skriva något ordentligt om mina tankar om spelet.

4. Klanernas vinstvillkor
Fuck 'em, i'd say. Jag tillhör Camarillan, att vinna med byn är vad som intresserar mig. Är det så att jag vinner som klan också så är det en fjäder i hatten. Men jag tänker göra noll och intet för att min klans vinstvillkor ska uppfyllas (utöver att Camarillan ska vinna). Jag hoppas att andra också är solidariska på detta vis.

Nu rockar vi! Euphoria!
Tack för ett bra inlägg! Jag klurade som fan på det där men klanernas vinstvillkor och funderade på hur man skulle förhålla sig gentemot det. Men jag tänker inte vara fast i arvsynden, jag ska inte döda min broder! Camarillan är död! Länge leve Camarillan!
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Basenanji tycker jag spelar rätt typiskt sig själv. Det är han och KK som brukar komma med längre "så här spelar du-inlägg".

Jag delar också hans uppfattning om att det är bra att stressa och oroa ulvarna med att kommentera hur ulvar brukar göra. Nu betyder det intet om en person gör inlägg tidigt eller inte egentligen, men det kan stressa ulvarna att göra misstag.

Därför är jag också för att jaga inaktiva, inte nödvändigtvis rösta på dem i slutet eftersom det brukar utkristalliseras några lämpligare kandidater till dess, men lägga fokus på deras inaktivitet för att stressa.
 
Top