Nekromanti Werewolf the Masquerade (Runda 1)

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
!Paxen said:
Vad tror vi förresten om antalet varulvar? Jag är fast mellan 4 -5 st. 4 så har vi jävligt stor chans att vinna, 5 så blir det inte så mycket svårare ändå. Jag brukar ju tänka mig att ulvarna är 1/3 av deltagarna, men i som det är nu så har ulvarna, med tanke på antalet spelare, ett underlag. Tror vi att dom har förmågor?
Jag är mer inne på 4 och håller inte med om att det i så fall är jävligt stor chans att vinna... grejen är ju att om du kollar på exempelrollpersonen så gäller det inte bara för byn att bli av med sabbaten, utan (vissa?) inom camarillan kommer dessutom vara upptagna med att slå på varandra för att uppfylla klanvinstvillkoret. Den biten är ju förövrigt också sjukt tematiskt korrekt :gremsmile: men kan nog också innebära att 5 ulvar skulle göra det alltför svårt.

Självklart skulle jag säga rent tematiskt så har även sabbaten förmågor, dom har ju discipliner som alla andra så något annat vore konstigt.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
!Paxen said:
Då jag inte kan ändra inlägget jag gjorde så citerar jag om det

!Paxen said:
Ond bråd död said:
Äntligen! :gremsmile:

Detta parti ska jag spela bättre och inte Juholta så mycket. Framför allt ska jag låta bli att ta spelet på för stort allvar, så jag inte blir så otrevlig. Jag ska inte hänga upp mig på att någon är ulv som jag gjorde med !Paxen senast och Recca innan det.

Röst:!Paxen
Min 50/50 taktik fungerar ju iaf på ett sätt, jag finns kvar i spel. Ibland så kan jag också få lite mer misstänkta. Jag tänker inte ge upp det innan jag har fått det bevisat att det är en dålig taktik.
Nu vet jag hur han spelar och att ulvigt spel inte behöver betyda ulv i hans fall, men 50/50-spelet sabbar bara för byn.
Va? Jag fattar inte, försöker du säga något med det här citatet?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Björn den gode said:
Va? Jag fattar inte, försöker du säga något med det här citatet?
Det var mer att jag ändrade mitt tidigare citat som blev helt fel. Det jag försökte säga ursprungligen var att jag kör min 50/50 taktik för att jag lever längre tack vare det, och att det kan ge misstänkta, men det blev och såg ut som att jag citerade Ond Bråd Död med dom meningarna, vilket jag inte gjorde, därför citera jag om och gjorde rätt istället.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Björn den gode said:
Jag är mer inne på 4 och håller inte med om att det i så fall är jävligt stor chans att vinna... grejen är ju att om du kollar på exempelrollpersonen så gäller det inte bara för byn att bli av med sabbaten, utan (vissa?) inom camarillan kommer dessutom vara upptagna med att slå på varandra för att uppfylla klanvinstvillkoret. Den biten är ju förövrigt också sjukt tematiskt korrekt :gremsmile: men kan nog också innebära att 5 ulvar skulle göra det alltför svårt.
Jag håller med. Fyra varulvar känns troligare. Men förvisso skadar det inte att vara öppna för att det kan finnas fler. Det kan sluta illa om man antar för mycket.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Re: Hur man vinner ett varulvsspel! - av Basenanji

Basenanji said:
Att det ska vara så svårt att ljuga!?

Min bästa erfarenhet av varulvsspel är att det är oerhört svårt för en varulv att ljuga eller prata strunt!
Det här håller jag med om. Jag vet av egen erfarenhet hur svårt det är att ljuga som ulv.
vad jag inte förstår är hur du som tänker så här också kan tänka att varulvarna skall prata ihop sig i förväg och smida planer.
tycker inte du att planerade varulvar verkligen sätter sig i ett läge där det handkapar sig själva, genom att hela tiden ha en till sak att tänka på, nämligen den stora planen.

//Lukas som alltid som ulv försökt att inte ha för mycket prat med de andra ulvarna av rädsla att blanda ihop information och försäga sig.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Möller said:
Basenanji said:
Men ändå, jag tror faktiskt att de drar sig för att skriva i början innan de har lagt upp någon sorts strategi. Eller, att den första tiden i den här rundan kommer vara intressant att analysera.
Har du spelat ulv någon gång?

Visst, du kan ha rätt i att ulvarna just nu smider diaboliska planer och inte vill sabba dem genom att delta i början.

Men de kan också inte smida planer. Inte snacka så mycket med varandra utan mest bara spela. Det är nog inte så ovanligt, vi ulvar i Ankeborgs-liret gjorde då det och det är en teknik Vicotnik brukar predika. Ju mindre planer du har ju mindre kan du försäga dig om.

Kommer du med sådanahär inlägg, inklusive den rätt innehållslösa textväggen, är det nästan bättre (för dig) att du avhåller dig från att skriva alls. Mycket prat men lite innehåll betraktar jag som något av ett scum-tell.
jag tycker också att det är en skum teori, Men jag tycker du är lite hård.
tvärtom så är det bra om han skriver mycket för om han är ulv så kommer han nog försäga sig någon gång om han gör sådana text väggar.

jag ser inte riktigt vad vi har att förlora på dem, så varför avråder du honom från det?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Vimes said:
Tillsvidare gör jag här:

Röst: Basse

Iden om att bybor skriver tidigt och ulvar sitter och pratar ihop sig är bullshit.
Tycker jag med, men han har sagt annat som är vettigt så jag kan tänka mig att höra från någon annan.


!Paxen har en röst på sig och jag tror han är online.

Röst: !Paxen

Vad har du för tankar om spelet än så länge !Paxen?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
!Paxen said:
Björn den gode said:
Va? Jag fattar inte, försöker du säga något med det här citatet?
Det var mer att jag ändrade mitt tidigare citat som blev helt fel. Det jag försökte säga ursprungligen var att jag kör min 50/50 taktik för att jag lever längre tack vare det, och att det kan ge misstänkta, men det blev och såg ut som att jag citerade Ond Bråd Död med dom meningarna, vilket jag inte gjorde, därför citera jag om och gjorde rätt istället.
Jag måste säga att jag inte förstår ens när du förtydligar. min gissnig/tolkinig är att du tänker köra ett eget race och satsa på att överleva.
Men jag hoppas förstås att jag missuppfattat dig för dit mål borde självklart vara att ditt lag skall vinna(och strunta blank om du lever eller dör).

Röst:paxen
Den ligger tills jag får ett förtydligande om vad du pratar om, som förhoppningsvis visar på att jag feltolkade dig.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,489
Lu-kaazh said:
Möller said:
Basenanji said:
Men ändå, jag tror faktiskt att de drar sig för att skriva i början innan de har lagt upp någon sorts strategi. Eller, att den första tiden i den här rundan kommer vara intressant att analysera.
Har du spelat ulv någon gång?

Visst, du kan ha rätt i att ulvarna just nu smider diaboliska planer och inte vill sabba dem genom att delta i början.

Men de kan också inte smida planer. Inte snacka så mycket med varandra utan mest bara spela. Det är nog inte så ovanligt, vi ulvar i Ankeborgs-liret gjorde då det och det är en teknik Vicotnik brukar predika. Ju mindre planer du har ju mindre kan du försäga dig om.

Kommer du med sådanahär inlägg, inklusive den rätt innehållslösa textväggen, är det nästan bättre (för dig) att du avhåller dig från att skriva alls. Mycket prat men lite innehåll betraktar jag som något av ett scum-tell.
jag tycker också att det är en skum teori, Men jag tycker du är lite hård.
tvärtom så är det bra om han skriver mycket för om han är ulv så kommer han nog försäga sig någon gång om han gör sådana text väggar.

jag ser inte riktigt vad vi har att förlora på dem, så varför avråder du honom från det?
jag håller med, Lukas. Möller är väldigt neggo mot Basses inlägg. Det känns inte som Möller, som brukar vara försiktig och klok som bybo. Jag vill gärna se Möller resonera lite djupare om vad som är fel med Basses inlägg.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Tyr said:
Vimes said:
Tillsvidare gör jag här:

Röst: Basse

Iden om att bybor skriver tidigt och ulvar sitter och pratar ihop sig är bullshit.
Tycker jag med, men han har sagt annat som är vettigt så jag kan tänka mig att höra från någon annan.


!Paxen har en röst på sig och jag tror han är online.

Röst: !Paxen

Vad har du för tankar om spelet än så länge !Paxen?
Då jag har noll kunskap om Vampire så blir det speltekniska funderingar.

Antalet varulvar. 4 -5 ulvar. Jag tror att jag för någhra veckor sedan praqtade med Vic och Recca om att jag tror på antingen 5 ulvar med inga förmågor eller 4 med starka förmågor. Nu kanske jag ändrar om det dock lite, med tanke på..

Klan vinstvillkorna! Okej, det här ska tydligen passa in i lore, men det kan också vara ett sätt för Mukwa att se till så att byborna kan bråka sinsemellan, för att göra så att deras klan vinner. Därför så kanske är det bara 4 ulvar med svaga eller inga förmågor.. Jag själv skulle dock inte skapa ett sådant spel, då jag vet att byborna, generellt iaf, föredrar bybo seger.

Vad ska vi leta efter? Då jag inte har erfarenhet av Vampire så har jag ingen aning om det. Om vi har tur så är ulvarna några som inte har kunskap om Vampire, vilket betyder att dom kan göra lätta misstag som ni veteraner kan se, eller så kanske det stämmer lite väl överens. Jag tänker leta efter attacker mot individer, och deltagare som är alldeles för tysta, speciellt när det inte finns krav att dom ska vara aktiva. Är alldeles för lätt att gömma sig som ulv om man inte får någon press.

Sen förlitar jag mig på min taktik också, förstås, och hoppas någon är tillräckligt dum för att gå hårt in på att attackera mig för den. :gremgrin:
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Lu-kaazh said:
!Paxen said:
Björn den gode said:
Va? Jag fattar inte, försöker du säga något med det här citatet?
Det var mer att jag ändrade mitt tidigare citat som blev helt fel. Det jag försökte säga ursprungligen var att jag kör min 50/50 taktik för att jag lever längre tack vare det, och att det kan ge misstänkta, men det blev och såg ut som att jag citerade Ond Bråd Död med dom meningarna, vilket jag inte gjorde, därför citera jag om och gjorde rätt istället.
Jag måste säga att jag inte förstår ens när du förtydligar. min gissnig/tolkinig är att du tänker köra ett eget race och satsa på att överleva.
Men jag hoppas förstås att jag missuppfattat dig för dit mål borde självklart vara att ditt lag skall vinna(och strunta blank om du lever eller dör).

Röst:paxen
Den ligger tills jag får ett förtydligande om vad du pratar om, som förhoppningsvis visar på att jag feltolkade dig.
Mitt mål är självklart att jag ska vara med i gruppen som vinner, min taktik är att jag försöker överleva så länge som möjligt genom att aldrig bli tillräckligt grönad, eller misstänkt. Du vet det Luu-Kaazh, och jag tror att du förstod det genom att läsa det inlägget/citatet som jag gjorde.

Nu vill jag höra lite teorier från dig, gärna speltekniskt.

Min röst: Luu-Kaazh
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Lu-kaazh said:
!Paxen said:
Björn den gode said:
Va? Jag fattar inte, försöker du säga något med det här citatet?
Det var mer att jag ändrade mitt tidigare citat som blev helt fel. Det jag försökte säga ursprungligen var att jag kör min 50/50 taktik för att jag lever längre tack vare det, och att det kan ge misstänkta, men det blev och såg ut som att jag citerade Ond Bråd Död med dom meningarna, vilket jag inte gjorde, därför citera jag om och gjorde rätt istället.
Jag måste säga att jag inte förstår ens när du förtydligar. min gissnig/tolkinig är att du tänker köra ett eget race och satsa på att överleva.
Men jag hoppas förstås att jag missuppfattat dig för dit mål borde självklart vara att ditt lag skall vinna(och strunta blank om du lever eller dör).

Röst:paxen
Den ligger tills jag får ett förtydligande om vad du pratar om, som förhoppningsvis visar på att jag feltolkade dig.
Då ska vi se om det går bra att skriva från mobilen... ville bara säga att jag håller med här, det verkar som att paxen fått för sig att han överlever längre om han spelar som en ulv? eller vad i hela friden står 5050 för? Om det nu är som det låter så kan jag gärna hänga paxen om inte annat i rent uppfostringssyfte... Röst: !paxen
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
!Paxen said:
Lu-kaazh said:
!Paxen said:
Björn den gode said:
Va? Jag fattar inte, försöker du säga något med det här citatet?
Det var mer att jag ändrade mitt tidigare citat som blev helt fel. Det jag försökte säga ursprungligen var att jag kör min 50/50 taktik för att jag lever längre tack vare det, och att det kan ge misstänkta, men det blev och såg ut som att jag citerade Ond Bråd Död med dom meningarna, vilket jag inte gjorde, därför citera jag om och gjorde rätt istället.
Jag måste säga att jag inte förstår ens när du förtydligar. min gissnig/tolkinig är att du tänker köra ett eget race och satsa på att överleva.
Men jag hoppas förstås att jag missuppfattat dig för dit mål borde självklart vara att ditt lag skall vinna(och strunta blank om du lever eller dör).

Röst:paxen
Den ligger tills jag får ett förtydligande om vad du pratar om, som förhoppningsvis visar på att jag feltolkade dig.
Mitt mål är självklart att jag ska vara med i gruppen som vinner, min taktik är att jag försöker överleva så länge som möjligt genom att aldrig bli tillräckligt grönad, eller misstänkt. Du vet det Luu-Kaazh, och jag tror att du förstod det genom att läsa det inlägget/citatet som jag gjorde.

Nu vill jag höra lite teorier från dig, gärna speltekniskt.
Uppenbarligen förstod jag inte av att läsa citaten, och jag har aldrig fått ett grepp om din taktik. Det jag har kommit fram till att jag sällan ser dig som speciellt hjälpsam som bybo.
du kanske överlever länge med det känns som om det är på bekostnad av bybona. Jag ville här få dig att förtydliga din taktik i förhoppningen att du hade någon smart plan är bakom, vilket jag inte tycker du har.
Eftersom jag personligen tycker att det är bättre om folk grönar sig helt.
ja de blir tydliga mål för ulvarna men det får också en runda där man vet att man kan lita på dem.
så jag tycker du gör en tankevurpa när du vill överleva genom att inte gröna dig.

-----
mina tankar om spelet är inte så komplicerade,
Jag ser inte så stort värde i att ha en lång disskution om hur många ulvar som finns, jag tycker vi skall koncentrera oss på att hitta dem.

men om du nu vill veta så tror jag på 4ulvar och att focus ligger på förmågor och bråk mellan olika klaner blandbyborna.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Hej alla! Det var någon som tidigare började med att presentera sig lite, jag kör på det också.

Detta är mitt andra lir men första som bybo, ska blir spännande att se hur skillnaden är. Jag har aldrig spelat Vampire men har läst jävligt mycket och skulle säga att jag är bra införstådd i världen. Efter att ha läst min roll och för den delen infon vi har fått från början så ska det bli spännande att se hur mycket av t.ex våra dicipliner är med i spelet.

Något jag reagerar på som också skedde en smula i förra spelet är när spelare gör som Basenanji gjorde i denna omgång. Ifall man t.ex tycker att det är skumt om man inte skriver innan dom första 4 timmarna så bör man inte skriva ut det fråns efter att folk har betett sig skumt. Det finns ingen anledning att hjälpa till på de sättet. Förstår faktiskt inte hur Basenanji tänkte när hen uttryckligen skriver ut hur man ska undvika att spela skumt. Förstår ni hur jag menar?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Då ska vi se om det går bra att skriva från mobilen... ville bara säga att jag håller med här, det verkar som att paxen fått för sig att han överlever längre om han spelar som en ulv? eller vad i hela friden står 5050 för? Om det nu är som det låter så kan jag gärna hänga paxen om inte annat i rent uppfostringssyfte... Röst: !paxen [/quote]

Jag har gjort ett förtydligande, men jag kan fortsätta med att jag tidigare har kört med den taktiken som bybo och DTF, aldrig som ulv. Jag kan vara ulv nu, men att rösta ut mig endast pga min taktik är dumt.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
!Paxen said:
Då ska vi se om det går bra att skriva från mobilen... ville bara säga att jag håller med här, det verkar som att paxen fått för sig att han överlever längre om han spelar som en ulv? eller vad i hela friden står 5050 för? Om det nu är som det låter så kan jag gärna hänga paxen om inte annat i rent uppfostringssyfte... Röst: !paxen
Jag har gjort ett förtydligande, men jag kan fortsätta med att jag tidigare har kört med den taktiken som bybo och DTF, aldrig som ulv. Jag kan vara ulv nu, men att rösta ut mig endast pga min taktik är dumt. [/quote] Din taktik är dum. Men ja, jag kommer hela tiden ha min röst på den jag tror det är troligast är ulv, principer har man inte råd med. Men snubben som aktivt arbetar för att inte framstå som grön har ett fett jävla försprång på skummisskalan, taktik eller ej....
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,697
Svaret på din fråga är enkelt: jag vill stressa varulvarna.

Det kan ju vara så att varulvarna inte följer en genomtänkt strategi. Men då måste man komma ihåg att även det är en plan som ska kommuniceras mellan varandra.

Jag är misstänksam mot alla de som är inaktiva just nu. Min röst tillfaller en av de som spelade brallorna av mig förut och som jag verkligen vil höra mer från nu:

Röst: Vildkatt
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Basenanji said:
Okej! Då var vi igång.

Jag insåg precis en sak som är viktig för byn:

Varulvarna kommer nu sitta och PM:a eller mejla varandra och de har förmodligen fullt upp med att få kontakt med varandra och sätta ihop någon sorts plan för hur de ska agera. Jag tror att vi har fyra varulvar med i spel.

Alltså kommer alla som INTE är aktiva de närmaste tre timmarna bli extra intressanta att följa för min del.

Alla bybor: hjälp byn genom att skriva något kort så snart som möjligt så ser vi vilka som verkar vilja "vänta ut" sitt första inlägg.

(Och om varisarna läser det här och tänker sig en motstrategi måste de agera utan att ha HUNNIT prata med varandra. DET är good stuff att analysera för byn)
Bra inlägg, eller ja mycket vettiga invändningar har redan tagits upp, och dom har mer rätt än dig. men samtidigt så har det här inlägget gjort att du klättrat till 90% grön på min lista (från snittet 75% alltså)
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Basenanji: Du har en poäng med att vilja stressa dom. Tänkte inte på det, men jag tror verkligen man måste vara försiktig med att spoila fällor.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,697
Röstningsläget
(med reservation för fel)

OBS! Jag har tagit med BDG:s röst på !Paxen trots att den är felaktigt skriven: röster måste alltid skrivas i fetstil!

(4) !Paxen OBD, Tyr, Lu-kaazh, BDG
(2) Basenanji Möller, Vimes
(1) Lu-kaazh !Paxen
(1) Vildkatt Basenanji

Ingen röst: Cassius, Elmrig, KK, Måns, Recca, Stövelkatten, Vicotnik, vildkatt, xyas

---
!Paxen-> Basenanji

(1) Basenanji !Paxen

OBD-> !Paxen

(1) Basenanji
(1) !Paxen

Möller-> Basenanji

(2) Basenanji !Paxen, Möller
(1) !Paxen OBD

Vimes-> Basenanji

(3) Basenanji !Paxen, Möller, Vimes
(1) !Paxen OBD

Tyr-> !Paxen

(3) Basenanji !Paxen, Möller, Vimes
(2) !Paxen OBD, Tyr

Lu-kaazh-> !Paxen

(3) Basenanji !Paxen, Möller, Vimes
(3) !Paxen OBD, Tyr, Lu-kaazh

!Paxen-> Lu-kaazh

(3) !Paxen OBD, Tyr, Lu-kaazh
(2) Basenanji Möller, Vimes
(1) Lu-kaazh !Paxen

BDG-> !Paxen

(4) !Paxen OBD, Tyr, Lu-kaazh, BDG
(2) Basenanji Möller, Vimes
(1) Lu-kaazh !Paxen

Basenanji-> Vildkatt

(4) !Paxen OBD, Tyr, Lu-kaazh, BDG
(2) Basenanji Möller, Vimes
(1) Lu-kaazh !Paxen
(1) Vildkatt Basenanji
 
Top