Nekromanti Villket är....

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Fel forum numera

Och det är där jag inte håller med. Jag tror inte att de skapades i lika hög utsträckning som du vill påskina. Tvärtom, jag tror de flesta enbart skapade äventyr att spela, och jag tror att de flesta plagierade existerande förebilder, till och med i Äventyrsspels egen produktion. Dimön är ju egentligen mest en Spindelkonungen fast under marken istället för i en pyramid, och med några sidor by på slutet. Maktens Portar är Dimön i repris, fast med Döda skogen som förspel. Äventyrsspel själva klagade ju på att nittio procent av bidragen till Monsterboken 2 var nazgûler, balroger och andra Tolkien-otäckheter. Så jag är inte förvånad över att det som framförallt skapades var kopior av Äventyrsspels äventyr.

...och som äventyrsspels klagomål i MB visar: kopior av grunkor från andra medier och områden. Jag hade t.ex jättekul med min kopia-av-willow när det begav sig.

Återigen: det är orimligt att ställa enorma kvalitetskrav på det skapande folk gör när de tar sina första kreativa steg. Jag har aldrig hävdat att 95% av DoD-85arna var orginella kreativa genier... men _att_ de skapade är ganska tydligt.

När allt kommer kring så är många kommersiella världar också 90% plagiat, även om man kanske maskerar det bättre när man är litet mognare.

...så den ironiska poängen har fortfarande inte kommit in? Kommer du från Betelgeuse, eller?

Jag kan ju bara säga detsamma...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Okreativa rollspel = överproducerade spelvärld

Kanske bland de rollspelare som hållit på ett tag, men inte ibland de yngre.

Du har så rätt. Ledsen att jag var så otydlig. :gremsmile:
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
CoC

men det är nästan för enkelt att säga...

Så i stället säger jag Hunter The Reckoning från White-Wolf som utgår från vanliga personer som dras in i en okult värld där monster existerar. Naturligtvis upptäcker de här vanliga personerna att de är mer än normala och kan utveckla speciella förmågor för att bekämpa ondskan.

Spelet har en bra punch-line och mycket att ta av för kampanjspel.

Testa.

Själv har jag bara köpt regelboken samt Survivals Guide som ger en hel del att jobba vidare på.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: DESSUTOM...

"Det hade varit ganska kul med en lärling-mentor-sektion här på forumet. Då kunde de unga fråga de mer erfarna om erfarenhetspecifika, värld-kreations-frågor, eller annat smått och gott som man undrade i början av sitt rollspelande. "

Så länge det inte blir någon direkt styrning så hade det nog kunnat fungera bra. Risken är dock att gamla fördomar och missuppfattningar hade cementerats och förts vidare genom leden. Kunde man hitta något sätt att locka in även nybörjare och oerfarna forummedlemmar till rollspel och rollspelsmakarforumen så hade man vunnit mycket. Alltför ofta är det samma gamla uvar som återigen idisslar samma gamla frågor. Sådant beteende skrämmer säkert bort många nyfikna, unga rollspelare. Kanske bör man sänak ribban och inta en mer ödmjuk attityd istället för att klanka ner på stavfel och okunskap. Rent allmänt så är det sällan så att rollspelarna förenas över åldersgränser och åsikter för att spela rollspel tillsammans. Spelgruppen brukar vara mycket sluten och består oftast av killar i samma ålder och med samma åsikter som spelar samma sorts rollspel som de alltid har gjort.
 
Top