Nekromanti Villket är....

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
argh

Se upp med att ställa sånna här frågor, det kan vara livsfarligt...
De flesta förstår nog varför jag är orolig. :gremtongue:
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Ang. språket

Är det din fiende eller är det du som gjort det till din fiende?

/Den post-postmoderne
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,442
Re: Ska jag...

Jag bara svarar på det XertaiXs inlägg, för det brukar bli fruktansvärt mycket diskussioner när diskussionerna väl kommer igång. :gremsmile:

Och nej, jag har ingen motivering... :gremlaugh:
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Vi kanske skall hitta... [NTIT]

... en defenition på skräckrollspel när vi ändå är på gång?

Jag har en ganska enkel modell:

Ett skräckrollspel är ett rollspel där fokuset ligger på att
lyfta känslan man får när man blir skrajsen.

Då kan jag väl ta lite rollspel som jag tycker hör till
sammanhanget och värdera dem efter min modell:

Vampire
Har inte gjort och kommer antagligen aldrig göra mig skrajsen.

Call of Cthulhu
Det här rollspelet har gjort mig rädd, riktigt rädd. Det var till
och med svårt att gå på toaletten själv :gremlaugh:

Kult
Nope. Inte här inte. Däremot har jag lyckat gestalta en
morbiditet som utlöste lite äckel hos spelarna. Det är allt.

Sådärja, då har jag väl satt en boll i rullning.

(NTIT - New Topic In Topic :gremwink:)

/Alexander Gyhlesten
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vampire, men...

Vampire - Kindred of the East, men knappast för skräckens skull.

Det bästa skräckrollspelet finns inte, det är friform eller precis vilket vettigt* rollspel som helst.

- Ymir, som sagt vad han tycker om saken otaliga gånger förr

*Här avses spel där regelsystemet tillåter, och gärna också främjar, en känsla av sårbarhet och påtaglighet. I min bok är det inte tex D&D eller DoD6.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
CoC har ju en gansak brutal skräckfaktor. men det var tyvärr LÄNGE sedan jag spelade det... :gremfrown:

Sen såtycler jag att man kan lägag in VtM & VtDA. Kan man klassa som skräck faktsikt..
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Call of Cthulhu

"Har du någon bra motevering till det??"

Om inte det faktum att det fortfarande lever och är uppskattat trots tjugo år på nacken så...

Spelvärlden är riktigt otäck, riktigt underfundig och riktigt läbbig. Det finns inga konstiga premisser som att man är monster och har ångest, eller inspärrade gudar som inte har insett sin sanna potential. Man är helt enkelt en liten lyckligt ovetande myra på en liten lugn fläck i Universum, och ens psyke skulle kollapsa om man fick reda på det kaotiska universum som finns utanför Jorden. Vilket är vad som händer också: man blir läbbans snabbt en olyckligt vetande myra om man inser sin roll.

Reglerna är snabba och enkla och saknar krusiduller. Grundegenskaper på skalan 3-18, färdigheter på skalan 1-100, slå procenttärning under ett värde. Enkelt, snabbt och effektivt. Krutet spenderas inte på saker som inte behövs (till exempel ser man inte röken av komplixerade stridsregler, kung fu eller tjohejansdiscipliner som förvandlar en till en halsgnagande superhjälte i långrock), och den enskilt viktigaste regeln är den om Sanity.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Arrrg! [ARG]

Vadå NTIT? Vadå NTIT? Jag får nog ställa upp några regler för NT ANT och OT, och sedan straffa alla som inte rättar sig..

Det här rollspelet har gjort mig rädd, riktigt rädd. Det var till
och med svårt att gå på toaletten själv

Säker på att det inte var Ago? :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det finns förstås inga "skräckrollspel", men...

...min röst hamnar förstås på Kult. Varför? Jo, tre skäl:

#1: Det börjar i rätt ände
I andra rollspel är rollpersonen den aktiva parten. Man är SAVE-medlemmar, investigators eller någon sorts cooling som söker upp det okända och försöker stoppa det.

I Kult är det det okända som söker upp dig. Rollpersonerna har mörka hemligheter och (ofta) låg mental balans. De har haft kontakter med verkligheten bortom illusionerna och därför utgör de ett möjligt hot mot spelets monster. De söker upp dig. Du är målet. Du är offret.

#2: Skräck med tanke bakom
Det finns ytliga skräckrollspel (monster som ser äckliga ut) och så finns det skräckrollspel där skräcken betyder något. Kult kan man analysera över, fundera över, och skräcken lämnar djupare spår i publiken än något som ser otäckt ut och som är svårt att döda.

Det finns andra rollspel som är smartare än Kult, men Kult är inte ett torrt akademiskt rollspel som ställer hårda krav på publikens bildning, utan koncentrerar sig på det viktiga; skräcken.

#3: Kult erbjuder friast spelledarmöjligheter
Man har en oerhörd frihet att skapa sig sin egen stämning och sitt eget kultuniversum med regelbokens inspirerande uppslag. Man behöver inte följa någon torr folklore, någon författares verk eller läsa tusen miljarder med bogus-böcker från WW och leka WoD-trivia, utan Kult är SL's verktyg. Inget annat skräckrollspel kräver därför så mycket av SL och inget annat skräckrollspel når således sådana fantastiska resultat med en SL som bemästrar sina verktyg.

De andra skräckrollspelen är fantastiskt bra också. En hel del spel som inte anses vara skräckrollspel är faktiskt nästan ÄNNU bättre på skräck (eftersom termen "skräckrollspel" är väldigt felaktig), särskilt då Changeling.

Men Kult är min favorit.

/Rising
 

vinterdraken

Veteran
Joined
26 Oct 2001
Messages
90
Location
Arvika, Värmland
Re: Det finns förstås inga "skräckrollspel", men..

Hur kan du säga så??? Du har uppenbarligen aldrig spelat CoC, i alla fall inte ordentligt. Jag som SL har fått spelare springa och tända alla ljus, vägra gå hem i mörkret och allmänt hoppat tio meter ur deras soffor. Dessutom när jag var Spelare så lyckades jag och en annan spelare få SL att bli så paranoid genom att vi var paranoida att han började titta bakom sin rygg med jämna mellanrum!

Skräckrollspel är ett faktum, och roligt! =)
 
Top