Nekromanti Villket är....

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Nyvändning.

Ujujuj... Jag är nog oförmögen att prata om genrer som SF
och Fantasy överhuvudtaget, för jag resonerar rätt annorlunda.


Hur resonerar du? (Kanske borde vetat det vid det här laget,
men jag är en sån däringa person som inte kan läsa mellan
rader :gremwink:). Själv sorterar jag mig bland dem som följer den
ortodoxa Litteraturvetenskapen, när det kommer till Genre-
indelningen. Delvis för att jag tycker den är mer intressant än
både "Sagan-Om-Ringen-Fjortisen-Som-Har-Råkoll" och
"Titta-vad-finurlig-jag-är-Påhittaren" (Nej, du vet att du inte
tillhör någon av grupperna Rising, jag pratar om folk jag stött
på som jag diskuterat litteratur med).

Jag pratar förstås om Willow

Willow är vad man skulle kalla en fantastisk berättelse på den
gamla goda tiden. Råbra film förövrigt. Gulliga monster :gremlaugh:
För att inte prata om The Labyrinth, vem vill inte se David
Bowie i tights? :gremwink:

Star Wars är inte SF för mig, utan Fantasy i rymden

För mig med. Gjorde en liten aktion på Herman Andersson
(Karlstads bokshop) när jag började första året på gymnasiet
och flyttade några böcker med Star Wars från en hylla till en
annan. Jag kände mig busig :gremcrazy:

Man märker ju också att när man tar den övergripande
dramaturgin från Star Wars
[snipsnip]

Eller Sagan om Ringen. Det mesta kan nog göras om till
något annat.

Förresten, märker du också hur det här börjar mynna ut till
de där diskussionerna vi hade sent om kvällarna för snart
ett år sedan? Det var tider det :gremwink:

/Alexander Gyhlesten
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Okreativa rollspel = överproducerade spelvärld

"Tja, gårdagens rollspelare klarade sig med färre sidor i färre böcker än dagens och hade roligare (uppenbarligen eftersom fler spelade). Är inte det bevis nog?"

Hur vet du att det finns färre rollspelare idag än tidigare? Har du överhuvudtaget några siffror på hur många aktiva det finns idag jämfört med för några år sedan?

"Det jag tycker är mest skadligt med just neogames taktik är inte att de släpper många moduler utan sättet de gör det på. Att släppa en modul om t.ex. Drakar är ju bra och kan vara inspirerande och användbart. Att _utlova_ en ypperligt detaljerad modul om drakar och hänvisa alla frågor om drakar till denna hypotetiska publikation lägger däremot ett lock på kreativiteten. Varför bygga egna drakar när modulen kommer "snart"? Att sedan modulen fortsätter att dingla framför en i releaseplanen år ut och år in förstärker bara denna effekt."

Kan du ge någt exempel på ett företag som du tycker sköter utgivningen bättre än Neogames?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Okreativa rollspel = överproducerade spelvärld

Hur vet du att det finns färre rollspelare idag än tidigare? Har du överhuvudtaget några siffror på hur många aktiva det finns idag jämfört med för några år sedan?

Man skulle ju kunna vara så fräck att man drar slutsatser från spelens försäljningssiffror och spelföretagens lönsamhet. :gremsmirk:

Kan du ge någt exempel på ett företag som du tycker sköter utgivningen bättre än Neogames?

Alla andra?

Eftersom problemet är en kombination av tre faktorer är det ju ganska lätt att säga så.
För det första känner jag inte till något annat företag som hanterar sin releaseplan lika illa som NG. Visst kan andra företag bli försenade men inget har 10-20 produkter som ständigt hägrar ett eller ett par år bort och aldrig kommer särskilt mycket närmare (speciellt som det kan dyka upp nya produkter som helt går förbi kön).

För det andra brukar folk försöka hålla referenser till produkter som inte finns till ett minimum.

För det tredje siktar majoriteten av alla spel på en lägre detaljnivå än Eon vilket lindrar den här typen av problem.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Okreativa rollspel = överproducerade spelvärldar?

Mjae, nu kretsade min paranoia mer kring WoD, men jag ger dig ju faktiskt att du har en poäng - många Eonspelare tycks sanslöst okreativa och oförmögna att själva forma sin spelvärld. Varför förstår emellertid inte jag, för jag vill låta påskinna att välbeskrivna, välgjorda kampanjvärldar snarare kan främja och sporra fantasin än tvärtom. Det här inlägget till Rising förklarar saken lite närmare:
http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...;o=&fpart=1

Själv föredrar jag lugnt en välbeskriven, rik värld att forma helt efter eget tycke än en dåligt beskriven, fattig spelvärld där jag själv måste bygga precis allt. Jag vill oftast få inspiration och element att bygga vidare på från annat håll, för att sedan göra det till något helt eget. Jag ser få skäl än att känna mig mer bunden av Eon än något annat spel - det framgår ju fortfarande tydligt att det är ens egen spelvärld, som det står en fritt att göra vad man vill med. Neogames har dock en väldigt förmanande attityd ibland, vilket stör mig oerhört. Där WW skriver 'Gör vad faen du vill så länge du har roligt, det är din kampanjvärld' så skriver Neogames 'Det är absolut inte tillrådigt att...', och det torde väl på sätt och vis kunna förklara varför folk, speciellt nyböjare, är så okreativa och tycks så bundna när det gäller Eon.

Utveckla gärna 'överproducerat', också.

- Ymir, som trots detta inte förstår varför DoD6 skulle vara mer kreativitetsfrämjande än Eon
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Okreativa rollspel = överproducerade spelvärldar?

"Där WW skriver 'Gör vad faen du vill så länge du har roligt, det är din kampanjvärld' så skriver Neogames 'Det är absolut inte tillrådigt att...', och det torde väl på sätt och vis kunna förklara varför folk, speciellt nyböjare, är så okreativa och tycks så bundna när det gäller Eon."

Jag tror mer på att det beror på att många Eon-spelare är just nybörjare. Eller förresten, det var klumpigt uttryckt. Låt mig förtydliga mig:

Rollspelare går ofta (inte alltid) genom ett antal stadier. I det första stadiet är man precis grön och ny inför hobbyn. I det andra stadiet börjar man komma in på mer komplexa och detaljerade världar. Allt eftersom släpper man det och provar dess radikala motsats, fria och öppna världar och regler med massor med rollgestaltande (eller till och med friform). DoD6 är något mer anpassad för stadie 1. Eon är mer anpassat för stadie 2. Vampire mfl är mer anpassat för stadie 3.

Så orsaken till att Eon-spelare är som de är beror inte så mycket på spelet som på stadiet, och orsaken till att Eon är som det är beror på spelarna. Det är helt enkelt riktat mot en målgrupp som uppskattar den sortens spel.
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Re: Okreativa rollspel = överproducerade spelvärldar?

"Själv föredrar jag lugnt en välbeskriven, rik värld att forma helt efter eget tycke än en dåligt beskriven, fattig spelvärld där jag själv måste bygga precis allt. Jag vill oftast få inspiration och element att bygga vidare på från annat håll, för att sedan göra det till något helt eget. Jag ser få skäl än att känna mig mer bunden av Eon än något annat spel - det framgår ju fortfarande tydligt att det är ens egen spelvärld, som det står en fritt att göra vad man vill med. Neogames har dock en väldigt förmanande attityd ibland, vilket stör mig oerhört. Där WW skriver 'Gör vad faen du vill så länge du har roligt, det är din kampanjvärld' så skriver Neogames 'Det är absolut inte tillrådigt att...', och det torde väl på sätt och vis kunna förklara varför folk, speciellt nyböjare, är så okreativa och tycks så bundna när det gäller Eon. "

Ja, egentligen föredrar man väl en välbeskriven och rik värld när man köper ett spel, man vill gärna få inspiration och sådant. Det håller jag med om. Men denna vana har som sagt lett till att få spelare som börjar med rollspel som tillhör denna "välbeskrivna/överproducerade" kategori känner sig manade eller kanske ens inspirerade att göra något eget. Allt är redan serverat, och man tror sig kanske inte heller kunna göra det bättre själv. Om det nu är så att Eon dessutom har pekpinnar på vad en spelledare inte får göra och göra, så är det ärligt talat riktigt dåligt och kväver antagligen den möjliga kreativetet som finns med från början.

Det gör inte heller saken bättre att Eon är ett så pass inkomplett rollspel i grundutförande. Det finns som bekant mängder av hänvisningar till andra moduler, varav vissa inte ens har kommit ut ännu! (Har det inte tagit hela 6 år att få regler för odöda? För att inte tala om regler för och information om drakar och demoner. Osv.)

Problemet är att man kanske måste skrota mycket av det man själv gjort när nästa produkt kommer ur är iofs ett problem som alltid funnits. Men så som jag ser det så har det blivit värre. Denna nya generation rollspelare som föds upp med någon sorts ovilja att själv bestämma över sitt rollspel kommer inte ens våga komplettera de delar som saknas. Men självklart finns det alltid några som vågar ta steget och modda och pula.

Därför föredrar jag världlösa rollspel som förlaget möjligen släpper en värld till senare. Det kanske bara var hälften (naturligtvis ren uppskattning baserad på vad jag fått för mig) som spelade i Ereb Altor, resten spelade i egna världar. Hade Krille inte gjort Skymningshem som ett "bevis" att man kan göra egna världar till Eon också tror jag ärligt talat inte en enda Eon-spelare skulle spelat med någon annan värld än Mundana.

Denna världsfanatism som dagens rollspel verkar innebära (tror jag) att folk konsumerar endast färdiga världar. När folk skall spela "valfritt världsbaserat rollspel" så spelar man det spelet, när de vill uppleva något annat väljer de nästa "valfritt världsbaserade rollspel". Tanken att göra något eget slår nog inte de flesta som bara nöjer sig med att konsumera färdiga produkter.

"Utveckla gärna 'överproducerat', också."

En värld där man som spelledare inte vågar göra något eftersom det antingen går emot riktlinjerna eller rent av skulle förändra hela eller delar av världen och därmed göra hundrasidiga moduler värdelösa. Världsbeskrivningen är alltså för heltäckande, samtidigt som man inte riktigt vågar peta i de luckor som faktiskt finns. Vem vet, det kanske kommer en officiell modul som beskriver företeelsen i detalj? Samtidigt vågar man kanske inte tillåta några större händelser som riskerar att förändra världen för mycket, för då är återigen befintliga och kommande moduler "värdelösa". (Det bästa exemplet är att det blir svårt att ha riktiga krig i Mundana, vilket leder till en väldigt statisk och ickedynamisk värld. Tiden tycks liksom stå stilla och ingenting är i rörelse.)

Första gången jag personligen mötte på den "rädslan" var i del 3 av Den nidländska reningen till Drakar och Demoner. Där fanns det ett ganska tjockt häfte (för att vara på den tiden) med en relativt detaljerad beskrivning av landet Nidland, som intressant nog skulle förintas helt (och därmed bli obrukbar) när äventyret i det andra medföjande häftet var över. Annars tyckte jag nog inte att Ereb Altor led av det problemet, tvärtom fanns det flera stora konflikter beskrivna i olika moduler. Dessutom fanns det gott om plats att placera ut egna länder med mera mitt i gröten om man inte ville röra om för mycket i det som hade beskrivits i modulerna.

Men jag erkänner, skulle jag göra en rollspelsvärld precis som jag ville ha den så skulle den också bli "överproducerad", för jag gillar verkligen detaljerna. Men jag ifrågasätter faktiskt själv om den skulle bli spelbar för andra än mig själv då allt skulle vara väldigt låst och strukturerat. (Fast jag skulle snarare förutbestämma vilka krig och andra händelser som kommer att äga rum, hur olika samhällen skulle förändras och liknande.)

"- Ymir, som trots detta inte förstår varför DoD6 skulle vara mer kreativitetsfrämjande än Eon "

Har jag sagt det? Jag använde till och med ett konkret exempel där DOD6 hade hindrat någons kreativitet. Men jag kan väl ändå säga det nu, jag tycker DOD6 inbjuder mycket mer till kreativitet än Eon, eftersom de medvetet beskriver allting så luddigt, även om framtiden får utvisa hur stort utrymme DOD6-spelarna i själva verket kommer att få.

Var det förresten inte Rising som använde den geniala termen "dockskåpsfantasy" om Mundana? Oavsett så beskriver ordet fenomenet väldigt bra, tycker jag.

Mitt inlägg skall dock inte tolkas som ett angrepp på vare sig Eon, DOD6 eller någon speltillverkare. Mitt inlägg är endast en beklagan över den utveckling jag tycker mig se, ni väljer själva att ignorera deb eller ej, för oavsett kommer våra respektive åsikter ändå inte göra någon skillnad på hur dagens rollspel ser ut och hur de kommer att se ut i framtiden.

Nella
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Re: Okreativa rollspel = överproducerade spelvärldar?

"Men hur ska man lösa detta dilemma? Neogames är trotsallt ett företag som har för avsikt att iallafall gå runt rent ekonomiskt. Man kan inte gärna kräva att de ska släppa färre moduler för att det nuvarande upplägget på lång sikt kan skada rollspelshobbyn. Är ni helt säkra på att det inte är nostalgi som spökar?"

Jag anklagar på inget vis Neogames eller något annat enskilt förlag, jag beklagade mig bara över den utveckling jag sett. Det bådar inte gott för independent-delen av hobbyn i framtiden. Jag anser inte Neogames gör fel när de försöker kränga så många moduler de bara kan, eller för att de följer sin egna modulfilosofi (dock är alla hänvisningar och vissa andra ting något som lämnar mycket att önska, men deras försäljningstaktik är upp till dem själva). Jag kräver absolut ingenting av någon, jag bara yttrar min personliga åsikt. Däremot håller jag med Vindhand i de två postningar han gjort ifrågan.

Jag vill inte kalla det nostalgi, det är mina personliga observationer och är absolut inte någon absolut sanning.

Lika lite anklagar jag dataspelsföretag som gör så kallade CRPGs för att de stjäl framtida potentiella rollspelare. De gör inget fel, folk väljer givetvis själva vad de vill spela och hur de vill spela. Jag yttrar endast min oro inför hur det utvecklats och kommer utvecklas, inget illa menat mot någon. Jag tycker bara att just kreativiten i rollspelhobbyn är någonting tilltalande, och gillar inte nödvändigvis en utveckling som lett till mindre kreativitet.

"Den meningen har man hört i väldigt många sammanhang. Dagens rollspelsungdomar är inte gårdagens. Världen har blivit mycket snabbare och intensivare och de är vana att bli underhållna istället för att underhålla sig själva. Kanske innebär detta att äldre rollspelare borde ta ett visst ansvar och vissa de yngre rollspelarna en annan sida av hobbyn. Men hur många spelargrupper består av medlemmar med ett åldersspann på tio år eller mer? "

Jag tror du har rätt. Snart kommer rollspelen vara analoga dataspel där till och med fantasin är serverad, som ett dataspel;). Vad är viktigast - fantasi och kreativitet, eller rabblande av fakta och läsa innantill? (Obs retorisk fråga):)

"Kom även ihåg att det här forumet är en utmärkt plats att få positiv feedback och hjälp med sina galna idéer vilket borde hjälpa iallafall några tappra själar att förbli kreativa och skärpta. "

Jag ser ärligt talat inte mig själv som en "kreativitetsängel" som hjälper okreativa i nöd, dessutom anser jag mig själv numera lida av bristande kreativitet (vilket dock är en produkt av mitt historieintresse).

Förhoppningsvis kan "generation Eon" (oj där kom jag på en ny term;) få idéer genom saker som rollspelsmakarforumet eller den kommande independentskapar-sidan. Huvudsaken är i alla fall att de får för sig att man kan göra saker själva också, rollspelshobbyn är inte en konsumtionshobby (OBS skall ej tolkas som politiskt motiverat budskap eller annat fjantigt) utan en fantastiskt kreativ hobby där endast ens egen fantasi är begränsningen.

Se förövrigt mitt svar till Ymir i denna tråd för en utförligare kommentar till hur jag ser på saken.

Nella
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Akademiska rollspel [OT]

"Kult är inte ett torrt akademiskt rollspel"

Vad är de för torrt med akademiska rollspel? Argumentet att obildade inte kan spela det är som att argumentera för att getter inte kan hoppa hopprep - meningslöst. :gremwink:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Barcelona
Re: Akademiska rollspel [OT]

Argumentet att obildade inte kan spela det är som att argumentera för att getter inte kan hoppa hopprep - meningslöst.

Tja, du likställer ju faktiskt obildade personer med getter. :gremsmile:

Men du har fel: det är inte som att argumentera för att getter kan hoppa hopprep. (det är ingen riktig tes, eftersom det inte omfattar några värderingar). Det är snarare som att argumentera för att hopprep är dåliga, för att getter inte kan använda dem.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Okreativa rollspel = överproducerade spelvärld

Rollspelare går ofta (inte alltid) genom ett antal stadier.

Det är en allvarlig förenkling men OK...

Rollspelare går ofta (inte alltid) genom ett antal stadier. I det första stadiet är man precis grön och ny inför hobbyn. I det andra stadiet börjar man komma in på mer komplexa och detaljerade världar. Allt eftersom släpper man det och provar dess radikala motsats, fria och öppna världar och regler med massor med rollgestaltande (eller till och med friform).

Det intressanta apropå Eonspelare då är IMHO följande: Om en person spelade t.ex. DoD-85 (som verkligen har en lättviktig värld =) och gick igenom dina faser så innebär fas två en febril kreativ aktivitet. Om en person spelar Eon och når fas två så innebär den ett ångestfyllt väntande och sparande till moduler. Litet förenklat men skillnaden borde vara ganska tydlig.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Akademiska rollspel [OT]

Det är snarare som att argumentera för att hopprep är dåliga, för att getter inte kan använda dem.

Tack för omformuleringen, givetvis var det så jag menade [insert dösnack]. *läsa fusklapp* Ser tyvärr forfarande inte... *vad står det här?* lo-giiiken? *slå upp i ordbok* Ah. Ser fortfarande inte logiken i att argumentera för ett hoppreps värde, bara för att getter inte kan använda dem. Hopprepet gjordes inte för getternas skull, utan för att humanoida varelser skulle ha lite skoj på rasterna.

/Mogge, ursäktar liknelsen, men var inte mer människa än att dra en paralel mellan sig själv och en get. (getter är himlans fina djur, faktiskt... tugga och sova, vad mer kan ett däggdjur önska?)
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Akademiska rollspel [OT]

tugga och sova, vad mer kan ett däggdjur önska

Det vet vi nog alla, men eftersom vi inte tycks lida någon skriande brist på getter så tycks det vara så att de ägnar sig åt det också.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Okreativa rollspel = överproducerade spelvärld

"Om en person spelade t.ex. DoD-85 (som verkligen har en lättviktig värld =) och gick igenom dina faser så innebär fas två en febril kreativ aktivitet. Om en person spelar Eon och når fas två så innebär den ett ångestfyllt väntande och sparande till moduler. Litet förenklat men skillnaden borde vara ganska tydlig."

Egentligen inte: 1986 kom ju Expert, och sedan rullade det på med Kandra, Svavelvinter och en hejjans massa annat. Och jo, det innebar ett ångestfyllt väntande och sparande till moduler - de där stackars folken i leksaksbutiken i Mölndals Bro höll på att få krupp på mig.

Så skillnaden är inte särskilt tydlig. Likheten är däremot slående. :gremwink:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Okreativa rollspel = överproducerade spelvärld

Egentligen inte: 1986 kom ju Expert, och sedan rullade det på med Kandra, Svavelvinter och en hejjans massa annat.

Expert (och senare Gigant) fokuserade på att skapa sina egna världar. Gigant hade inte ett kapitel om politik i Ereb utan ett kapitel om politik generellt. o.s.v...
Ereb nämns i förbigående i min Expertbok som ett exempel och kallas "Äventyrsspels spelvärld", inte "DoDs spelvärld" utan bara _en_ spelvärld till DoD.

Att Ereb är en ganska annorlunda best från Mundana är så uppenbart att jag inte borde behöva nämna det men eftersom du inte verkar se någon skillnad så gör jag det i.a.f:
Ereb har inte riktigt samma detaljnivå, attityd och ambitioner som Mundana.

Och jo, det innebar ett ångestfyllt väntande och sparande till moduler - de där stackars folken i leksaksbutiken i Mölndals Bro höll på att få krupp på mig.

Vad gjorde du i spelet under tiden?
 

Twooshort

Veteran
Joined
31 Oct 2002
Messages
82
Location
Stockholm, typ
Getter [OT]

Dert kan ju vara en mycket djuptgående konspiration bland världens nationer där de klonar getterna, men får oss att tro att getter också ägnar sig åt den tredje nödvändigheten.

Eller så förökar de sig asexuellt, och allt det där ryggklättrandet de håller på med är egentligen ganska kassa försök på axelmassage.

Men det kan också vara som så att det finns getter som inte heller har något liv, utan spelar rollspel eller utför någon annan "nördig" aktivitet och således inte har tid att göra annat än att äta och sova.

Eller så är det så att det kanske inte är så bra att jämföra getter och människor, då det finns för många likheter.

/Munchkin, som vet väldigt lite om getter men låtsas att han vet allt.
 

Twooshort

Veteran
Joined
31 Oct 2002
Messages
82
Location
Stockholm, typ
IMHO...

Vampire, om man spelar det på ett sätt där spelarna upplever skräckelement.
Men med den motiveringen kan "Dr. Snuggles RPG" också vara ett bra skräckrollspel om det spelas med mycket skräckelement.

Så jag får väl säga att Vampire är det spel jag tycker är bäst då det är det enda skräckrollspel jag spelat förutom Kult som spelats vid ett par tillfällen för några år sedan, till skillnad från Vampire som spelats många tillfällen sedan något år tillbaka.

/Munchkin, som skulle bli jätteskraj om "Barney the RPG" eller "Storpotätenspelet" någonsin skapades.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Okreativa rollspel = överproducerade spelvärld

"Ereb har inte riktigt samma detaljnivå, attityd och ambitioner som Mundana."

Det där är speltekniskt bjäfs. Det viktiga är attityden hos spelarna, inte spelvärldens tekniska beskaffenhet. Folk skaffade inte Expert för att det hade regler för allt. Folk skaffade Expert för att det hade mer regler. Folk skaffade inte Ereb Altor för att det var en konsekvent värld. Folk skaffade Ereb för att det var en värld till Drakar&Demoner.

"Vad gjorde du i spelet under tiden?"

Ungefär samma sak som Eon-spelare gjorde under 1996 - dvs spelade i världen ändå och väntade på att den skulle komma. Hurså?

En viktig skillnad mellan DoD 1985 och Eon 2003 är att DoD år 1985 snarast ligger i motsvarande produktfas som Eon låg i 1996. Ska du jämföra de båda spelen så gör det under motsvarande fas i respektive produktcykel. Så Eon 2003 bör snarast jämföras med DoD 1992, och DoD 1985 bör egentligen jämföras med Eon 1996.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Okreativa rollspel = överproducerade spelvärld

Det där är speltekniskt bjäfs. Det viktiga är attityden hos spelarna, inte spelvärldens tekniska beskaffenhet.

Om man talar om hur världsmaterialet påverkar kreativiteten är det säkerligen så att världsmaterialets beskaffenhet är relevant.

Folk skaffade inte Expert för att det hade regler för allt. Folk skaffade Expert för att det hade mer regler. Folk skaffade inte Ereb Altor för att det var en konsekvent värld. Folk skaffade Ereb för att det var en värld till Drakar&Demoner.

Det intressanta är dock om de var mer kreativa (hittade på mer själv) tack vare att världen inte var lika detaljerat beskriven.

Ungefär samma sak som Eon-spelare gjorde under 1996 - dvs spelade i världen ändå och väntade på att den skulle komma. Hurså?

I vilken värld då? Kandra var det första som kom som ens nämnde Ereb. Andra spel från tiden (ävetyrspaket 1 och 2, ärans väg, dödens väg o.s.v) bodde inte i den världen (även om en del kanska knölades in med skohorn i efterhand.
Det är ganska otroligt att du (och andra DoD-användare) skulle spela i "DoDs- värld" innan det _fanns_ en "DoDs värld". Blir man synsk av att använda DoD? Det borde man nästan märkt...

Eon hade en värld från början och ambitionen att producera detaljerat med data till den. DoD å andra sidan hade ingen enhetlig värld utan uppmanade (och stödde) folk att skapa sin egen. Det är vad som är intressant här...

En viktig skillnad mellan DoD 1985 och Eon 2003 är att DoD år 1985 snarast ligger i motsvarande produktfas som Eon låg i 1996. Ska du jämföra de båda spelen så gör det under motsvarande fas i respektive produktcykel. Så Eon 2003 bör snarast jämföras med DoD 1992, och DoD 1985 bör egentligen jämföras med Eon 1996.

Nu är det dock inte spelen jag jämför utan dess spelare. Att DoD 85 var mindre utvecklat än eon 96 vet jag. Det är s.a.s hela poängen med jämförelsen. Att ett _mindre_ utvecklat spel kan stimulera till mer kreativitet.
Att bemöta det med att det mindre utvecklade spelet var mindre utvecklat biter inte riktigt. :gremwink:
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Re: Okreativa rollspel = överproducerade spelvärld

"I vilken värld då? Kandra var det första som kom som ens nämnde Ereb. Andra spel från tiden (ävetyrspaket 1 och 2, ärans väg, dödens väg o.s.v) bodde inte i den världen (även om en del kanska knölades in med skohorn i efterhand."

1989 gav till och med Äventyrspel ut äventyret Dödens väg som inte heller hade något med Ereb Altor att göra. Vilket jag tycker klart indikerade till DoD-spelarna att man inte måste spela i Ereb-Altor.

Sedan gav Äventyrspel även ut Sagan om ringen-moduler med tillhörande Expert-kompabilitet, vilket ledde till att åtminstone några spelade i den världen istället.

Jag vill också minnas att folk skrev in till Sinkadus och klagade på att Äventyrspel "bara" gjorde Ereb Altor-specifika DoD-produkter. Vilket antyder att självständigheten gentemot tillverkaren fanns redan då.

Det skulle vara intressant att se Eon-spelare klaga på att Neogames bara gör Mundana-specifika produkter;).

Nella
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Okreativa rollspel = överproducerade spelvärld

Man skulle ju kunna vara så fräck att man drar slutsatser från spelens försäljningssiffror och spelföretagens lönsamhet.

Och spelens upplagor. Alla utom ett par stora drakar är nere på vad som närmast skulle ha räknats som fanzineupplaga för 10-12 år sedan.
Vad jag har hört så hade hade Target Games 20-25 anställda i slutet av 80-talet. Idag består de flesta spelföretag av ett par tre personer - som jobbar med nåt annat på dagtid och inte lever på spelverksamheten.

--
Åke
 
Top