Nekromanti Villket är....

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Okreativa rollspel = överproducerade spelvärld

"Det är ganska otroligt att du (och andra DoD-användare) skulle spela i "DoDs- värld" innan det _fanns_ en "DoDs värld"."

Det var precis det vi inte gjorde. Vi spelade Dimöns hemlighet och Spindelkonungens pyramid femitelva varv, och skapade egna Dimön- och Spindelkonungen-kopior att krypa omkring i och slå ihjäl monster i. När Monsterboken kom innebar det stort jubel - nu fanns ju ännu mer monster att slå ihjäl.

"Eon hade en värld från början och ambitionen att producera detaljerat med data till den. DoD å andra sidan hade ingen enhetlig värld utan uppmanade (och stödde) folk att skapa sin egen. Det är vad som är intressant här..."

Näe. Det gjorde man inte. Man uppmanade och stödde ingenting. Ingenstans fanns tips eller uppmaningar om att skapa egna världar (de kom först iom kampanjdelen i EDD 1986), utan det var på sin höjd mer äventyr som gällde.

"Nu är det dock inte spelen jag jämför utan dess spelare. Att DoD 85 var mindre utvecklat än eon 96 vet jag."

Vetefaen om jag kan hålla med om. Eon 96 hade mer regler än DoD 85, men det är väl den största skillnaden.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Okreativa rollspel = överproducerade spelvärld

Det var precis det vi inte gjorde.

Som sagt...

Vi spelade Dimöns hemlighet och Spindelkonungens pyramid femitelva varv, och skapade egna Dimön- och Spindelkonungen-kopior att krypa omkring i och slå ihjäl monster i. När Monsterboken kom innebar det stort jubel - nu fanns ju ännu mer monster att slå ihjäl.

Jag noterar med intresse att ni skapade eget. Hade ni gjort det om det varit en utförlig värld med högar av detaljer på lut (och spelet dessutom hänvisat till denna som den värld spelet var till för)?

På baksidan till den mosterboken 2 som kom ut ännu senare kan man f.ö. läsa:
"Denna bok ger dig möjligheten att introducera mer än 80 spännande varelser i din spelvärld" (min emfas)

Låter det som man A: förväntar sig att folk skapar egna världar eller B: att man förväntar sig att de sitter och väntar på Ereb? :gremsmirk:

Näe. Det gjorde man inte. Man uppmanade och stödde ingenting. Ingenstans fanns tips eller uppmaningar om att skapa egna världar (de kom först iom kampanjdelen i EDD 1986), utan det var på sin höjd mer äventyr som gällde.

Nu har jag en DoD-87 snarare än en DoD-85 men jag har för mig att de är i stort sett identiska. Hittar t.ex. detta:
"Innan man kan börja spela måste spelledaren skapa en fantasivärld att spela i."
(från avsnittet "Att skapa en spelvärld" i kapitlet "Spelkampanjer")

Saknas det i DoD-85?

I vilket fall som helst så var ju poängen i tråden att det stimulerade till egen skapelse om man inte fick överdrivet mycket spelmaterial. Spelledartips och stöd är en bonus :gremsmile:

Vetefaen om jag kan hålla med om. Eon 96 hade mer regler än DoD 85, men det är väl den största skillnaden.

Fel av mig, menade naturligtvis Eon 2002. Det var ju den jämförelsen du motsatte dig med motiveringen att DoD var mindre utvecklat. Mitt svar var då att det just var dem mindre utvecklingen hos det ena som gjorde de två exemplen relevanta för tråden. :gremblush:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Okreativa rollspel = överproducerade spelvärld

"Jag noterar med intresse att ni skapade eget. Hade ni gjort det om det varit en utförlig värld med högar av detaljer på lut (och spelet dessutom hänvisat till denna som den värld spelet var till för)?"

Förmodligen. Det var ju inga världar vi skapade, utan labyrinter med monster i. Den stora skillnaden hade väl varit att vi hade lagt in en resa fram till labyrinten med slumpmötestabeller så att man hade något att slå ihjäl på vägen.

"Låter det som man A: förväntar sig att folk skapar egna världar eller B: att man förväntar sig att de sitter och väntar på Ereb?"

Vid tillfället tyckte jag att det lät som C: Här har du åttio monster till att slå ihjäl.

Får jag dessutom fråga hur du tolkar ett antal uppmaningar bland Eons första sidor att det är ditt rollspel och din spelvärld? Om du är tvungen att skutta in på en så obskyr sak som en baksida till en monsterbok, hur är det då inte med en officiell uppmaning i grundregelboken?

"Saknas det i DoD-85?"

Jag vill faktiskt minnas att det gör det. 87an har jag inte haft, men däremot kan jag dra mig till minnes en liknande fras i kampanjdelen i EDD. Däremot fanns det inte mycket till sådant i DoD'84.

"Fel av mig, menade naturligtvis Eon 2002. Det var ju den jämförelsen du motsatte dig med motiveringen att DoD var mindre utvecklat. Mitt svar var då att det just var dem mindre utvecklingen hos det ena som gjorde de två exemplen relevanta för tråden."

Jag är inte lika snabb som du att göra den tolkningen. Jag vill snarare hävda att DoD kring 1984-1985 var ett spel för nybörjare. Jag tror inte ens att fas två fanns bland svenska rollspelare vid den tiden. Den kom senare, och det var den målgruppen som Expert var riktad till. Möjligen fanns fas två hos spelare som spelade utrikiska rollspel och som därmed hade tjuvstartat, men de hade ju redan allsköns världar till AD&D och Rulewaster att gräva ner sig i.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
kortare rubrik.

Förmodligen. Det var ju inga världar vi skapade, utan labyrinter med monster i. Den stora skillnaden hade väl varit att vi hade lagt in en resa fram till labyrinten med slumpmötestabeller så att man hade något att slå ihjäl på vägen.

Tja, jag dömer inte. Ens första kreativa steg kommer vara stapplande, det viktiga är att de alls tas. Mina första fragment av världar var också ganska rudimentära.

Får jag dessutom fråga hur du tolkar ett antal uppmaningar bland Eons första sidor att det är ditt rollspel och din spelvärld? Om du är tvungen att skutta in på en så obskyr sak som en baksida till en monsterbok, hur är det då inte med en officiell uppmaning i grundregelboken?

Vad är det för obskyrt med monsterbokens baksida? Hade den getts ut till Eon hade det stått "till Mundana" istället. Däri ligger den väsentliga skillnaden. Ereb nämns inte alls i Monsterboken (ett eller två) vilket gör det ganska fåning att anta att den skulle vara bunden till Ereb.

Den "officiella uppmaningen" du talar om är ju bara det fluff som finns i alla spel. Alla spel ger en licens att modifiera efter behov (för sitt eget spel) det innebär inte att alla spel är fokuserade på att man skall skapa sin egen värld. Det är en ganska absurd idé...

Nåväl, DoDs värld är en efterkonstruktion som inte blev bands till spelet för än framemot DoD-91. Det är ett rollspelshistoriskt faktum som du kan motargumentera till du blir blå utan att det ändras. :gremtongue:

Jag vill faktiskt minnas att det gör det.

Jaja... tills någon kollar upp det får vi sväva i ovisshet helt enkelt...

Jag är inte lika snabb som du att göra den tolkningen. Jag vill snarare hävda att DoD kring 1984-1985 var ett spel för nybörjare. Jag tror inte ens att fas två fanns bland svenska rollspelare vid den tiden. Den kom senare, och det var den målgruppen som Expert var riktad till.

...som (säg efter mig) fokuserade på att man skulle skapa sin egen värld, och fortfarande inte var bunden till Ereb. :gremcrazy:

För att återkoppla:
DoD-85are knuffades ut i en värld de fick skapa själva och tog så sina första stapplande steg i detta. Senare kom EDD och GDD som ytterligare stödde och stimulerade det egna skapandet. Folk förväntades och uppmanades att skapa sina egna världar. Senare gavs Ereb och Sagan om ringens värld ut för de som villa ha en värld någon annan skapat.
Eon-96are fick däremot tio sidor värld i första boken de köpte och hänvisningar till den kommande Mundana-modulen (Eons värld). Alla moduler som givits ut till eon sedan dess har varit kopplade till denna värld och det finns vad jag vet inte något "så här skapar du dein egen värld" kapitel i någon av dem.

Jag ser en skillnad mellan dessa två exempel. :gremcrazy:

Vad viktigare är så tycker jag att det är en naturligt utveckling att de som matas med "skapa din egen värld" uppmaningar, tips och stöd blir kreativare än de som matas med "det kommer snart ut en ypperligt välgenomarbetad modul om X" för varje upptänkligt X.

Om ett företag klarar sig bättre med konsumenter av typ A eller konsumenter av typ B är en helt annan fråga naturligtvis :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Fel forum numera

"Nåväl, DoDs värld är en efterkonstruktion som inte blev bands till spelet för än framemot DoD-91. Det är ett rollspelshistoriskt faktum som du kan motargumentera till du blir blå utan att det ändras."

Det tänker jag inte ens motargumentera mot. Vad jag tänker argumentera mot är dina slutsatser.

För sjutton, läs på rollspelsmakarforumet! Där finns det mängder med folk som vågar skapa sina egna världar och spel och det vid en ålder som är minst fem år lägre än när jag, arma sate, som tvingades börja spela världslöst och därmed tvingades vara kreativ, började skapa egna världar och spel.

Snart kommer du väl och säger att videovåld ger upphov till gruppvåldtäkter också. :gremwink:

"Den "officiella uppmaningen" du talar om är ju bara det fluff som finns i alla spel. Alla spel ger en licens att modifiera efter behov (för sitt eget spel) det innebär inte att alla spel är fokuserade på att man skall skapa sin egen värld. Det är en ganska absurd idé..."

Och den officiella uppmaning som du pratar om ser jag definitivt som fluff som finns på baksidan på alla moduler. Absurd idé? Precis lika absurt som fluffet i Eon.

"...som (säg efter mig) fokuserade på att man skulle skapa sin egen värld, och fortfarande inte var bunden till Ereb."

Jag håller inte med. Det som fokuserades på var inte att man skulle skapa sin egen värld, vad du än vill säga. Snarare skulle man spela äventyr, egenskapade eller köpta, som by default hamnade i något slags generellt fjantasy-limbo. Detta blir i högsta grad uppenbart om man tittar på de övriga produkter som släpptes utöver regelboken innan Ereb Altor (dvs äventyren).
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Okreativa rollspel = överproducerade spelvärld

"Man skulle ju kunna vara så fräck att man drar slutsatser från spelens försäljningssiffror och spelföretagens lönsamhet. "

Detta förutsätter förståss att man har någon form av djupare insyn i branschen än vad de flesta vanliga rollspelare har. Jag litar fullt och fast på ditt ord i den här frågan, men man kan inte utgå ifrån att alla besitter samma information som man själv gör. :gremwink:

"För det tredje siktar majoriteten av alla spel på en lägre detaljnivå än Eon vilket lindrar den här typen av problem. "

Kanske de få svenska konkurrenter som finns, men inte de stora internationella aktörerna. Få företag som verkligen går in för att tjäna ett uppehälle inom rollspelsbranschen håller tillbaka sin modulutgivning. Däremot kanske de är försiktigare med releaseplaner och liknande.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Okreativa rollspel = överproducerade spelvärldar?

"Jag ser ärligt talat inte mig själv som en "kreativitetsängel" som hjälper okreativa i nöd, dessutom anser jag mig själv numera lida av bristande kreativitet (vilket dock är en produkt av mitt historieintresse). "

Varför så förbaskat blygsam? :gremsmile: Så du tror inte att sådan här inlägg hjälper någon kämpande stackars rollspelsskapare? De flesta av dina inlägg är tunga, genomtänkta och intressanta. Kom inte och påstå något annat.

"Lika lite anklagar jag dataspelsföretag som gör så kallade CRPGs för att de stjäl framtida potentiella rollspelare. De gör inget fel, folk väljer givetvis själva vad de vill spela och hur de vill spela. Jag yttrar endast min oro inför hur det utvecklats och kommer utvecklas, inget illa menat mot någon. Jag tycker bara att just kreativiten i rollspelhobbyn är någonting tilltalande, och gillar inte nödvändigvis en utveckling som lett till mindre kreativitet."

Många vänder sig mot de översimpla CRPG:n, men är det ingen som tror att de kan bidra till att öka intresset för rollspel? När jag ser mig omkring så upptäcker jag mängder med fantasy och sci-fi inslag på de mest oväntade ställen. Små aptitretare. När jag började fick jag själv söka upp potentiella inspirationskällor, nu finns de överallt. Varför minskar antalet rollspelare i en värld som svämmar över av inspiration och hjälpmedel? Är det för mycket? Dör rollspelshobbyn av en överdos?

"Jag anklagar på inget vis Neogames eller något annat enskilt förlag, jag beklagade mig bara över den utveckling jag sett. Det bådar inte gott för independent-delen av hobbyn i framtiden. "

Menar du att independent-rollspelen är på väg att dö ut? Hur många färre finns det idag jämfört med tidigare? Jag blev själva aldrig medveten om dem förrän internet dök upp.
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Re: Okreativa rollspel = överproducerade spelvärldar?

"Varför så förbaskat blygsam? Så du tror inte att sådan här inlägg hjälper någon kämpande stackars rollspelsskapare? De flesta av dina inlägg är tunga, genomtänkta och intressanta. Kom inte och påstå något annat."

Har du inte hört talas om falsk blygsamhet;). Njae, jag skämtar bara (eller gjorde jag?;).
Jag håller iofs inte med dig. Jag tror många av mina "tunga" inlägg är urtrista för genomsnittsbesökaren. Apropå inlägget du länkade till rensade jag ungefär bort hälften av all text, den höll på att utveckla sig till en genomgång av bronsålderns alla yxsorter:).

"Många vänder sig mot de översimpla CRPG:n, men är det ingen som tror att de kan bidra till att öka intresset för rollspel? När jag ser mig omkring så upptäcker jag mängder med fantasy och sci-fi inslag på de mest oväntade ställen. Små aptitretare. När jag började fick jag själv söka upp potentiella inspirationskällor, nu finns de överallt. Varför minskar antalet rollspelare i en värld som svämmar över av inspiration och hjälpmedel? Är det för mycket? Dör rollspelshobbyn av en överdos?"

Jag tror ärligt talat att datarollspel tar folks intresse från den vanliga bordsrollspelen. Folk som vill "leka" fantasy kan få utlopp för det på enklare vis genom datorn. Naturligtvis händer det att det kommer folk från andra hållet också, dataspelare som lockas till rollspelshobbyn. Där har Codextidningen faktiskt gjort en stor insats, tror jag. Men jag tror ändå att den del är försvinnande liten, i jämförelse med hur många som försvinner från rollspelshobbyn på grund av datarollspel, eller som aldrig inser att de går miste om en otroligt kreativ och rolig hobby.

Nej, jag vill inte säga att rollspelshobbyn håller på att dö, den kommer alltid att leva så länge någon sitter och pular med rollspel, och det tror jag det alltid kommer finnas. Däremot vill jag tro att rollspelshobbyn tunnas ut tack vare datarollspelen. Den inspiration som du tycker dig se överallt förvandlas istället till konsumtion av olika produkter, snarare än får utlopp i form av kreativitet. Det är inte så att jag egentligen vill angripa datarollspelen, folk spelar vad de själva vill. När den dagen kommer då de flesta av oss har svårt att finna medspelare är det troligen datarollspelens fel.

Men den dagen kanske dataspelen är såpass avancerade att bordsrollspelen inte behövs mer? I grunden är jag väl egentligen en optimist (även om det kanske inte märks?;) och jag vill gärna tro det.

"Menar du att independent-rollspelen är på väg att dö ut? Hur många färre finns det idag jämfört med tidigare? Jag blev själva aldrig medveten om dem förrän internet dök upp."

Nej, independent-hobbyn kommer inte dö ut, av samma anledning som rollspelen i sig inte kommer dö ut. Jag vill tro att det finns fler idag än tidigare. Det är mycket enklare att skriva och sprida sina alster idag än tidigare. Internet i sig borde leda till en fullkomlig explosion vad gäller tillgängligheten.

Däremot har internet verkligen skadat en hobbyn verkar det som, och då tänker jag på pappersfansinen. De har snudd på tynat bort senaste åren vilket är riktigt tragiskt, fansinen var en viktig del av independent-hobbyn.

Jag tror att jag för övrigt har skrivit ett kåseri om just detta, om du vill läsa maila mig.

Nella
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Fel forum numera

"Snarare skulle man spela äventyr, egenskapade eller köpta, som by default hamnade i något slags generellt fjantasy-limbo. Detta blir i högsta grad uppenbart om man tittar på de övriga produkter som släpptes utöver regelboken innan Ereb Altor (dvs äventyren). "

Nja, det var väl mest för att de skulle kunna placeras in i vilken spelvärld som helst?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Fel forum numera

Det tänker jag inte ens motargumentera mot. Vad jag tänker argumentera mot är dina slutsatser.

Det glädjer mig att du givit upp den idén. Synd att det skulle ta så många inlägg.

För sjutton, läs på rollspelsmakarforumet! Där finns det mängder med folk som vågar skapa sina egna världar och spel och det vid en ålder som är minst fem år lägre än när jag, arma sate, som tvingades börja spela världslöst och därmed tvingades vara kreativ, började skapa egna världar och spel.

Ålder känns här inte alls lika relevant som hur länge man spelat rollspel.

Intressant är att du "tvingades vara kreativ". Det är ju litet min poäng. Om du sedan ser denna "tvugna" kreativitet som något dåligt (hade du föredragit att passivt konsumera?) är en helt annan fråga.

Och den officiella uppmaning som du pratar om ser jag definitivt som fluff som finns på baksidan på alla moduler. Absurd idé? Precis lika absurt som fluffet i Eon.

Tja, om du vill bortse från all kontext och bara analysera meningens bokstavliga innebörd så är det klart att det blir litet meningslöst.

Jag håller inte med. Det som fokuserades på var inte att man skulle skapa sin egen värld, vad du än vill säga.

Jag nöjer mig med att citera från den aktuella produkten (EDD):
"En intressant och välkonstruerad värld är en underbar kuliss för äventyr och sjänker liv och färg till spelledarens påhitt."
...
"Ditt första steg när du skapar en värld är naturen. Du skall rita en översiktskarta med all viktig terräng (bergskedjor, floder, "
...
osv...
Citatet från DoD-87 om att spelledaren måste skapa världen innan man kan spela i den känns också ganska relevant.

Snarare skulle man spela äventyr, egenskapade eller köpta, som by default hamnade i något slags generellt fjantasy-limbo.

Ett generellt fantasy-limbo som spelledaren fick skapa själv.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Okreativa rollspel = överproducerade spelvärld

Detta förutsätter förståss att man har någon form av djupare insyn i branschen än vad de flesta vanliga rollspelare har. Jag litar fullt och fast på ditt ord i den här frågan, men man kan inte utgå ifrån att alla besitter samma information som man själv gör.

Att rollspelsbranchen är magrare nu än under sent åttiotal, tidigt nittiotal är väl i.o.f.s. ganska allmän kunskap bland rollspelare...

Kanske de få svenska konkurrenter som finns, men inte de stora internationella aktörerna. Få företag som verkligen går in för att tjäna ett uppehälle inom rollspelsbranschen håller tillbaka sin modulutgivning.

Sant, däremot gör ju kanske vissa grundförutsättningar hos Eon (allt utepelar sig i en värld som siktar på att bli sammanhängande) modulerna mindre modulära. Det är lättare att skyffla runt ett äventyr i D&D än att flytta på Jargien s.a.s :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Fel forum numera

"Det glädjer mig att du givit upp den idén. Synd att det skulle ta så många inlägg."

Vad dillar du om nu? Jag har sedan rätt länge försökt tuta i folk på DoD-forumet att Altor är en efterkonstruktion. Vad jag försöker få in i dig är inte att Altor inte var en efterkonstruktion, utan att det inte skapades fler världar på grund av att Altors frånvaro tvingade fram kreativitet.

"Intressant är att du "tvingades vara kreativ". Det är ju litet min poäng. Om du sedan ser denna "tvugna" kreativitet som något dåligt (hade du föredragit att passivt konsumera?) är en helt annan fråga."

Urk. Ironi går inte fram i text, märker jag. Jag trodde det skulle räcka med "jag, arma sate". Mitt fel. Sorry. Ska aldrig upprepas.

"Tvingades vara kreativ" är din mycket håriga synvinkel på det hela. Jag valde de orden mest för att vara ironisk, och det var det jag hoppades skulle gå fram iom "jag, arma sate". Tydligen gjorde det inte det, så nu kommer jag att förtydliga det i stället, i förhoppningen att betelgeusianer kan begripa vad jag menar.

Jag tvingades inte vara kreativ. Jag var kreativ. Punkt. Hade jag inte spelat rollspel så hade jag varit kreativ som modellbyggare istället. Vad jag ville få fram är att folk är mer kreativa idag, trots "kreativitetshämmande rollspel" (eller vad du vill kalla dem), än vad jag var vid tiden ifråga.

"Ett generellt fantasy-limbo som spelledaren fick skapa själv."

Håller inte med. Ett generellt fjantasy-limbo skapas inte. Det bara är.

Man skapar inte en värld och sätter in Rösten från Forntiden i ena änden av den, och Spindelkonungens Pyramid i andra änden. I alla fall, jag gjorde det inte. Jag spelade helt enkelt Rösten från Forntiden och Spindelkonungens Pyramid. Plus mina egna hemmagjorda kopior. Värld? Ha! Vad var det för något? Det var på sin höjd en ursäkt att ha slumpmötestabeller i.

Det mest kreativa som jag någonsin var med om var att tejpa ihop flera rutade A4 för att på så sätt få plats att göra en jättelabyrint.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Fel forum numera

Vad dillar du om nu? Jag har sedan rätt länge försökt tuta i folk på DoD-forumet att Altor är en efterkonstruktion.

Jag är som sagt glad över att vi är på samma sida där igen. :gremsmile:

Vad jag försöker få in i dig är inte att Altor inte var en efterkonstruktion, utan att det inte skapades fler världar på grund av att Altors frånvaro tvingade fram kreativitet.

Eftersom man var tvungen att skapa sig sin egen värld så skapades det säkerligen också flera världar (en per grupp). Visst var många av dem säkert lika varandara och tungt derivativa från de tips och implikationer som regler, monsterbok m.m. innehöll men det är inte så intressant. Det viktiga är att de skapades och att de skapades eftersom det inte fanns tunga luntor världsmaterial att köpa.

Vad jag ville få fram är att folk är mer kreativa idag, trots "kreativitetshämmande rollspel" (eller vad du vill kalla dem), än vad jag var vid tiden ifråga.

Folk generellt är inte så intressant. Det folk som är intressant är ju de som börjat som nybörjare med ett dylikt rollspel. Hur mycket skapar de själva och hur mycket föredrar de att vänta på den officiella versionen?

Håller inte med. Ett generellt fjantasy-limbo skapas inte. Det bara är.

Jag skapade mitt och jag spelade med många spelledare som skapade sina. Om man tänker på hur unga vi var (~10) så är det inte förvånande att det inte är mästerverket inom världsskapande. Att det _är_ världsskapande däremot borde vara svårt att förneka.

Man skapar inte en värld och sätter in Rösten från Forntiden i ena änden av den, och Spindelkonungens Pyramid i andra änden. I alla fall, jag gjorde det inte. Jag spelade helt enkelt Rösten från Forntiden och Spindelkonungens Pyramid. Plus mina egna hemmagjorda kopior. Värld? Ha! Vad var det för något? Det var på sin höjd en ursäkt att ha slumpmötestabeller i.

Tja, om du kräver att det skall vara ett orginellt mästerverk för att kalla det en egenskapad värld så är du bara orimlig.

Det mest kreativa som jag någonsin var med om var att tejpa ihop flera rutade A4 för att på så sätt få plats att göra en jättelabyrint.

Du överdriver. Var det verkligen det mest kreativa som du stötte på mellan 85 och 90? Det tog mig inte ens en vecka av DoD-87 innan jag började rita landskartor. Att du skulle varit totalt kreativt utfattig kan jag inte tro på givet din nuvarande historia av produktion.
Jag får väl naturligtvis ta dig på ditt ord om du envisas... men tidigare i samma inlägg anser du ju att du faktiskt var kreativ och när du säger emot dig själv antar jag att jag får välja den version jag trivs bäst med :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Fel forum numera

"Jag är som sagt glad över att vi är på samma sida där igen."

Igen? Vad dillar du om?

"Det viktiga är att de skapades och att de skapades eftersom det inte fanns tunga luntor världsmaterial att köpa."

Och det är där jag inte håller med. Jag tror inte att de skapades i lika hög utsträckning som du vill påskina. Tvärtom, jag tror de flesta enbart skapade äventyr att spela, och jag tror att de flesta plagierade existerande förebilder, till och med i Äventyrsspels egen produktion. Dimön är ju egentligen mest en Spindelkonungen fast under marken istället för i en pyramid, och med några sidor by på slutet. Maktens Portar är Dimön i repris, fast med Döda skogen som förspel. Äventyrsspel själva klagade ju på att nittio procent av bidragen till Monsterboken 2 var nazgûler, balroger och andra Tolkien-otäckheter. Så jag är inte förvånad över att det som framförallt skapades var kopior av Äventyrsspels äventyr.

Personligen tror jag att den stora tändningen för världsskapandet var Altor. Innan dess fanns det ingen värld att plagiera, och därför plagierades äventyren istället. Men när Altor väl kom till och släpptes så tror jag att världsskapandet exploderade.

Fast om du inte vill tro samma sak så ska jag väl inte hindra dig. Vi har religionsfrihet i det här landet.

"Tja, om du kräver att det skall vara ett orginellt mästerverk för att kalla det en egenskapad värld så är du bara orimlig."

Det gör jag inte. Men jag anser att en värld är lite mer än en hexkarta med terrängsymboler och en kasse slumpmässiga mötestabeller.

"Jag får väl naturligtvis ta dig på ditt ord om du envisas... men tidigare i samma inlägg anser du ju att du faktiskt var kreativ och när du säger emot dig själv antar jag att jag får välja den version jag trivs bäst med"

...så den ironiska poängen har fortfarande inte kommit in? Kommer du från Betelgeuse, eller?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Okreativa rollspel = överproducerade spelvärld

"Att rollspelsbranchen är magrare nu än under sent åttiotal, tidigt nittiotal är väl i.o.f.s. ganska allmän kunskap bland rollspelare..."

Kanske bland de rollspelare som hållit på ett tag, men inte ibland de yngre.

Jag råder dig att surfa över till Rollspelsforumet och min nystartade tråd där. Det är antagligen en lämpligare plats för en fortsatt diskussion än det här forumet.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,070
Location
Sthlm
Re: Fel forum numera

Vill bara tilklägga att jag ritade kartor och spelade (friform!!!) på dem när jag precis hade fått DoD91 och hade läst men inte lyckts förstå reglerna, jag nöjde mig med att titta på bliderna.

och lägga in sånt som jag tyckte var coolt när jag gick i fyran/femman vilken var fällor spiraltrappor på väg ner unfer jorden och humor från Liftarens Guide Till Galaxen (fällorna var nog pankade från Duck Tails och Indiana Jones kan jag tro). sen lärde jag mig reglerna med en kompis under en helg och skapade min första alv och några andra jeppar, varpå jag tvinga hem kompisarna för att spela.

och lite mer privat: snart läker mitt knä helt, då kommer jat tillbaka och naginatar ner er allihopa! haha.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Hupp! *hoppar in*

"Jag tror många av mina "tunga" inlägg är urtrista för genomsnittsbesökaren."

Det tror jag inte alls. Jag är förvisso inte någon "genomsnittsbesökare" med flest röster av alla och ett medelbetyg på fyra stjörnor (ha ha, en röst mer än du, Krille! Ät mitt fotdamm!)
men jag ser ändå mig själv som en av forumets största puckon.

Jäpp, jag är nämligen sanslöst obildad. På forumet sympatiserar jag med de ungdomliga entusiasterna, de med gränslös fantasi, inte med akademikerna. Jag är dock inte så pass inskränkt att jag vänder goda pedagogiker ryggen. Här kommer snälla människor som du och Herr Nils in. Jag har funnit ett enormt nöje i att läsa dina inlägg, och jag lovar att många andra kan backa upp mig på den här punkten. Du inspirerar, men du slår inte folk på fingrarna. Sådana är det alltid roligt att lära sig utav. Jag gillar att få lära mig saker, men att bli undervisad tycker jag inte är något vidare. Du och Herr Nils klarar detta konststycke galant i mitt tycke. Känn er stolta, ni har nämligen förtjänat det.

Nå, jag tänker inte bli långrandig här. Dock, i dessa kärva tider ges det väldigt lite beröm åt andra människor, jag tyckte att det var på plats med en liten eloge till dem som verkligen förtjänade det. Jamenar, för ett år sedan pratade jag med mina kompisar om vilken tid vi helst inte skulle ha åkt till med en tidsmaskin och vi svarade alla "bronsåldern", men nu tycker jag att det låter som en asfräck tidsperiod. Bara en sådan sak! :^)

Jag håller förresten med Kornella om allt hon skriver, fast kanske inte riktigt om det där med internet. Jag tror helt enkelt att rollspelare idag föredrar levande medier (såsom det här forumet) framför döda sådana, såsom fanzin.

/Rising
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
DESSUTOM...

...demoraliserar det säkert några nybörjare i alla fall. Hur kul kan det vara att vara rollspelare sedan ett år och höra dem som spelat under två decennier att "dagens ungdomar" blivit beroende av de moderna spelens utvecklade världar?

Nog uppläxat - fram för mer positivitet!

Det hade varit ganska kul med en lärling-mentor-sektion här på forumet. Då kunde de unga fråga de mer erfarna om erfarenhetspecifika, värld-kreations-frågor, eller annat smått och gott som man undrade i början av sitt rollspelande.

Vad säger ni?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kohai-sempai

"Det hade varit ganska kul med en lärling-mentor-sektion här på forumet. Då kunde de unga fråga de mer erfarna om erfarenhetspecifika, värld-kreations-frågor, eller annat smått och gott som man undrade i början av sitt rollspelande."

Hähä! Kul idé, men ska man nu vara helt petig så är det väl redan så med hela forumet? :gremwink:
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Re: Hupp! *hoppar in*

"Jamenar, för ett år sedan pratade jag med mina kompisar om vilken tid vi helst inte skulle ha åkt till med en tidsmaskin och vi svarade alla "bronsåldern", men nu tycker jag att det låter som en asfräck tidsperiod. Bara en sådan sak! :^)"

Jag skall nog avslöja en liten hemlis;). Bronsåldern är den tidsepok som är mest fantasy. Inte nog med det den även är den "tuffaste". Under bronsåldern var "yta" allt under krigföringen i central- och nordeuropea. Att rustningar skyddade knapp men det hade ingen betydelse för bronset var ändå en "magisk" metall, det gällde att se så "jävlig" ut som möjligt så man skulle avskräcka fienden från att våga duellera med en;).

Nej, du skall bara veta att bronsåldern är utan tvekan den intressantaste perioden. Okej, den saknar en hel del typiska rollspelsinslag (men det gör iofs den verkliga medeltiden också) men det den har är så mycket mer. Det är den storslagna fantasyns tidsålder:).

"Jag håller förresten med Kornella om allt hon skriver, fast kanske inte riktigt om det där med internet. Jag tror helt enkelt att rollspelare idag föredrar levande medier (såsom det här forumet) framför döda sådana, såsom fanzin."

Jag var väl positiv till Internet? Jag beklagade mig bara att all kreativitet på Internet har dödat fansin (som var en annan slags kreativitet)?

Nella
 
Top