Nekromanti Vill du räkna ord?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Mitt ordförråd är tydligen i paritet med en infödd tjugosju-och-ett-halvt-årings.

Förmodligen har jag fantasy (som jag läst på engelska i trettio år) och rollspel (som jag läst på engelska i tjugosju och ett halvt år) att tacka för det.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Bra att veta är att den ålder man får fram är åldern på de som tagit testen på sajten.
Men när man gör testen får man även fylla i hur man klarat sig på olika skoltester (jag antar att det motsvarar våra nationella prov och högskoleprov i Sverige), och enligt dessa ligger de som gjort testen bland de 5 % bästa i den engelsktalande befolkningen.

M.a.o. så har jag inte ordförståelse som en vanlig infödd 18-åring, utan som de 5 % av de infödda 18-åringarna med bäst ordförståelse. :gremsmile:
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
wilper said:
Ok, jag undrar hur mycket det skulle ge att läsa några böcker/se några filmer och sedan göra om testet. Det är ju ganska grovhugget, men det borde väl vara en riktig morot att se poängen stiga. Som att levla i språkundervisningen. Speciellt som det är en dubbling av resultatet som hägrar, jfrt tex med aktivt deltagande i lektionerna som bara motsvarade en 50% ökning.
Well, mycket beror nog på vilka böcker och vilka filmer. De flesta filmer har vanligtvis en ganska smal vokabulär (de är sällan särskilt utvecklande språkligt sett, utom att de höjer vanan vid talat språk). Litteratur kan vara väldigt olika - från den enklaste deckare på "populärspråk" till intrikat och språkligt nydanande...

Men med tillräcklig mängd, är det så klart nästan omöjligt att inte lära sig mer. Jag tror dock framför allt på variation. Ju mer man läser från helt olika sektorer, desto mer får man en känsla för hur språket används i olika sammanhang.

Se hjälper det att vara intresserad av språket i sig och då och då fundera över varför författaren använder just det uttrycket. Och att slå upp ord man stöter på som man inte kan. Annars riskerar mycket av de nya ord man lär sig genom sammanhanget, att till viss del förblekna ganska snabbt. (Vi minns en boks handling i regel i en "semantiskt neutral" form. Vi minns i regel inte enskilda ord, som om det är ens första och enda kontakt med ordet i en kontext, så är det lätt att förlora det rätt snabbt...).
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
anth said:
Bra att veta är att den ålder man får fram är åldern på de som tagit testen på sajten.
Men när man gör testen får man även fylla i hur man klarat sig på olika skoltester (jag antar att det motsvarar våra nationella prov och högskoleprov i Sverige), och enligt dessa ligger de som gjort testen bland de 5 % bästa i den engelsktalande befolkningen.

M.a.o. så har jag inte ordförståelse som en vanlig infödd 18-åring, utan som de 5 % av de infödda 18-åringarna med bäst ordförståelse. :gremsmile:
Njaoe... Åtminstone ett av dem (TOEFL) är ett test enbart för personer som inte har engelska som modersmål (Test of English as a Forgein Language).

IELTS är visserligen inte det formellt sett, men det används mest så i praktiken. (För människor som söker utbildning på engelskspråkiga universitet t.ex.) De flesta som söker till brittiska eller amerikanska universitet har motsvarande "kompetensbevis" i form av betyg eller indirekt ingående i andra tester (SAT eller ACT t.ex.)
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Meh 24000 ord räckte det till, känner mig nöjd ändå.
Men jag tror alltid att jag är bättre på engelska än jag faktiskt är, trots allt så läser och skriver jag det mesta på engelska. Men det är ju mest andra engelsktalande lekmän man skriver med så dom ligger väl runt den nivån också.

Men talet är en annan femma, det är ytterst sällan jag talar engelska så då låter man som en onykter ryss som suttit inburad i gulag gruvan halva livet.
 

Stjärnskott

Veteran
Joined
3 Nov 2011
Messages
84
wilper said:
http://testyourvocab.com

Mäter din engelskspråkiga vokabulär, när man har resultatet kan man gå och titta på diagram och grejjer och jämföra sig med omvärlden. De för separat statistik för folk som har engelska som modersmål och för de som har det som andraspråk.

(Själv var jag i nivå med en 15:årig, vilket tydligen är väldigt bra. :) )
Mitt vokabulär, uppenbarligen 27500 ord...
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
17.000 ord, eller som en 11åring med engelska som modersmål. Verkar ju vara okej.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Jag kunde en miljon ord. Vilket gör mig till en tusenårig britt. Fuck yeah! (<- obs engelska!)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Vimes said:
Jag kunde en miljon ord. Vilket gör mig till en tusenårig britt. Fuck yeah! (<- obs engelska!)
Har du även ett svärd som du använder när du jagar andra immortals för att till slut bli den enda som är kvar?

:gremgrin:

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Tjohoo! Enligt distributionen över engelsktalande ska jag snart gå i pension!

Show me the money!

/M
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Magnus Seter said:
Tjohoo! Enligt distributionen över engelsktalande ska jag snart gå i pension!

Show me the money!

/M
Okej, om vi ska tolka resultaten på det sättet. Jag är äldre än alla engelsktalande i världen.

Det kan förvisso vara så jag känner mig, vissa morgnar. Men att få det bekräftat så här...
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
w176 said:
Hmm. 25800 ord, men jag vet inte om jag hade tur med urvalet av ord.

Matchade min egen ålder
Det är frågan det. På den första sidan så fick jag ord som jag verkligen kände igen.. På sid 2 så fick jag jävligt konstiga. Ska nog göra ett test nr 2
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Testets upplägg är så att svaren på det första urvalet styr det andra urvalet. Det första är s.a.s. diagnostiskt.

Tanken i det andra urvalet är att man förväntas kunna alla eller åtminstone övervägande antalet i första kolumnen och i stort sett inget i fjärde kolumnen, utifrån hur statistiskt vanliga dessa ord är och ditt diagnostiska resultat.

Om du tyckte det första var enkelt, så betyder det att du hamnade i en "avancerad" grupp och därför blev andra urvalet desto svårare.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
!Paxen said:
Det är frågan det. På den första sidan så fick jag ord som jag verkligen kände igen.. På sid 2 så fick jag jävligt konstiga. Ska nog göra ett test nr 2
Du tror inte det är sà att antalet rätt pà första sidan bestämmer vilka ord du fàr pà sida tvà?

Edit: för làngsam
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Sapient said:
Testets upplägg är så att svaren på det första urvalet styr det andra urvalet. Det första är s.a.s. diagnostiskt.

Tanken i det andra urvalet är att man förväntas kunna alla eller åtminstone övervägande antalet i första kolumnen och i stort sett inget i fjärde kolumnen, utifrån hur statistiskt vanliga dessa ord är och ditt diagnostiska resultat.

Om du tyckte det första var enkelt, så betyder det att du hamnade i en "avancerad" grupp och därför blev andra urvalet desto svårare.
Jo, jag förstod nästan det. men när jag kunde alla förutom en på den första och sen kunde mindre än hälften på den andra funderar jag på om jag bara är dum eller för cocky...
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Försök #2

15,500. Funderade en längre tid på orden innan jag totalt avfärdade dom. Totalt la jag kanske 1- 1 och en halv min mer tid på på varje sida där jag skulle välja orden, så det är inte så illa att jag lyckades öka det med 1,100 ord. Ska nog testa imorgon igen, bara för att. Skulle vara intressant att se en märkbar förbättring.

Just nu ligger jag precis under 11-års sträcket. Jag ska sikta på att komma in i tonåren till imorgon.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Njae, jag tror snarare att du fått ett test precis som de önskade sig. Så som upplägget är gjort, är femtio procent precis den andel du förväntas klara på sidan två...

Jag tror inte att de har alltför många klassifikationsniåver, så om det var ett ord eller fem du inte klarade på sidan ett, kan det mycket väl ha gett samma urval i steg två. (Ska kolla om de säger något om hur många urvalsnivåer de har...)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Försök #2

Oh noes - nu kommer jag inte in på deras sida längre.
Paxen, är det du som kraschat sajten efter att ha försökt mata den med kinesiska (Du brukar ju mata WRNU-botarna med kinesiska så de kraschar... :gremsmile: )
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Försök #2

anth said:
Oh noes - nu kommer jag inte in på deras sida längre.
Paxen, är det du som kraschat sajten efter att ha försökt mata den med kinesiska (Du brukar ju mata WRNU-botarna med kinesiska så de kraschar... :gremsmile: )
Well, jag hade extremt svårt att komma in på deras sida när jag skulle göra test 2. Tog väl över 2 min att ladda upp nästa sida när jag väl hade gjort klart ett teststeg.

Och jag testade med kinnesiska, men den ville inte..
 
Top