Nekromanti Vill du räkna ord?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
http://testyourvocab.com

Mäter din engelskspråkiga vokabulär, när man har resultatet kan man gå och titta på diagram och grejjer och jämföra sig med omvärlden. De för separat statistik för folk som har engelska som modersmål och för de som har det som andraspråk.

(Själv var jag i nivå med en 15:årig, vilket tydligen är väldigt bra. :) )
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Ha, jag är som en 16-åring!

Men jag hade föredragit ett test där jag fått svara på vad ord betydde, på samma sätt som på högskoleprovet, framför ett där jag själv fått bedöma vilka ord jag kan. Det kan ju mycket väl vara så att jag bara inbillar mig att jag vet vad orden betyder. (Å andra sidan skulle jag kunna gissa rätt på betydelsen av ord som jag egentligen inte har en aning om.)

/tobias
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Jag läste deras info, tydligen har de fokuserat på att ta bort ord som folk ofta "tror fel" på, tydligen är det många som blandar ihop kitchen och chicken(!).

Dock de där upprensningarna var inriktade på att ta bort falska tvillingar för portugiser, jag tror de tänker använda testet i syd och latinamerika.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
wilper said:
Jag läste deras info, tydligen har de fokuserat på att ta bort ord som folk ofta "tror fel" på, tydligen är det många som blandar ihop kitchen och chicken(!).
Det var överraskande.

Däremot har jag noterat på engelska forum att förvånansvärt många engelskspråkiga personer inte kan skilja på he's och his, och liknande. Men kanske inte lika många som antalet svenskar som inte kan skilja på var och vart.

/tobias
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Det var uppmuntrande! Jag har ordförråd som en 30-åring :gremsmile:

Visserligen tog jag några tack vara språkkunskaper i latinska språk, men ändå.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Gurgeh said:
wilper said:
Jag läste deras info, tydligen har de fokuserat på att ta bort ord som folk ofta "tror fel" på, tydligen är det många som blandar ihop kitchen och chicken(!).
Det var överraskande.

Däremot har jag noterat på engelska forum att förvånansvärt många engelskspråkiga personer inte kan skilja på he's och his, och liknande. Men kanske inte lika många som antalet svenskar som inte kan skilja på var och vart.

/tobias
Eller you're och your...
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Fantastiskt upplyftande!

Hela 11.000 ord mäktar jag med! Jag klassas som en 7-åring, och det måste man ju vara nöjd med.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Mitt ordförråd stämmer överens med min ålder. Gött! Men så är engelska mitt vardagsspråk åtminstone en tredjedel av tiden.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kul sida.
Jag ligger på en 18-årings nivå.

Och för de som inte får så bra resultat kan jag alltid glädja er med att det finns folk som är sämre, t.ex. George
George is havening serius problems with the english lagnuage...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Om någon sitter och förfasas över hur "bra" vi är så har det en naturlig förklaring. Om vi bortser från länder där man talar engelska som modersmål är de nordiska länderna bäst i världen på engelska.

Det där testets siffra på 10000 ord som snitt omfattar huvudsakligen svarande från andra delar av världen. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag tipsade ett par elever, som omedelbart gjorde testet. Jag undrar om man inte skulle kunna använda mer webbaserad undervisning, övningar, texter... Webben - väl använd - verkar ju vara lite av en automatisk "addera intresse"-krydda. Tror inte de varit lika aktiva om jag gett dem ett papperstest. But I digress. Eleverna hamnade bland 5-6-åringarna iaf.

Jag tycker att det här ändå kan vara ett praktiskt verktyg att sätta i händerna på svenskar som t.ex tycker att de kan uttrycka sig "bättre" på engelska... och då man misstänker att så inte är fallet.

Finns det något liknande, jämförbart test för svenska?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
14,400 ord. Vart lite besviken, men så blir det när man gör såna här test ärligt
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Vilken nivå undervisar du på? Från gymnasiet och framåt har man ju ofta sådan koll på språket att man kan börja ta till sig populärkultur på det. Jag såg i analyserna på testets sida att de märkt att de som ser film/TV och läser böcker på engelska dubblar sin vokabulär.

(Och det är ju det enda testet mäter, vokabulär, grammatisk förmåga osv täcks ju inte.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
wilper said:
Vilken nivå undervisar du på? Från gymnasiet och framåt har man ju ofta sådan koll på språket att man kan börja ta till sig populärkultur på det. Jag såg i analyserna på testets sida att de märkt att de som ser film/TV och läser böcker på engelska dubblar sin vokabulär.
Gymnasiet, det här var elever i första ring. Och inte de allra... mest motiverade eleverna heller.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Ok, jag undrar hur mycket det skulle ge att läsa några böcker/se några filmer och sedan göra om testet. Det är ju ganska grovhugget, men det borde väl vara en riktig morot att se poängen stiga. Som att levla i språkundervisningen. Speciellt som det är en dubbling av resultatet som hägrar, jfrt tex med aktivt deltagande i lektionerna som bara motsvarade en 50% ökning.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Fick 27,500, så det kan man väl vara nöjd med. Fast jag arbetar ju med språket som engelsklärare.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vill även tillägga att användarna på rollspel.nu antagligen inte representativa för genomsnittssvensken.
Många av oss läser dagligen rollspel, fantasyböcker, sifi-böcker och facklitteratur på engelska.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Jarl said:
Fick 27,500, så det kan man väl vara nöjd med. Fast jag arbetar ju med språket som engelsklärare.
Du kan få vara wrnus representant om det skulle dyka upp tävling
 
Top