Nekromanti Vill du räkna ord?

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är kul hur många av orden man kan bara för att man är rollspelare, , jag hade aaaaldrig fått så här bra på testet (34000 ord) utan att ha läst en massa WoD. Några exempel:

caitiff, legerdemain, tenebrous, oneiromancy, terpsichorean, svelte.

rollspelande verkar rentav ge bättre skills än tillochmed allmän academica gör på att förstå obskyra engelska ord (vad nu sådana skills egentligen är bra till, givet att typ 75% av engelskans ordförråd är helt redundant).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ymir said:
caitiff, legerdemain, tenebrous, oneiromancy, terpsichorean, svelte.
Jo, jag reagerade också på de orden (och ett par andra liknande - just för att jag läser engelska rollspelsböcker.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Ymir said:
Det är kul hur många av orden man kan bara för att man är rollspelare, , jag hade aaaaldrig fått så här bra på testet (34000 ord) utan att ha läst en massa WoD. Några exempel:

caitiff, legerdemain, tenebrous, oneiromancy, terpsichorean, svelte.

rollspelande verkar rentav ge bättre skills än tillochmed allmän academica gör på att förstå obskyra engelska ord (vad nu sådana skills egentligen är bra till, givet att typ 75% av engelskans ordförråd är helt redundant).
Arvet efter Gygax...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Sapient said:
Ymir said:
Det är kul hur många av orden man kan bara för att man är rollspelare, , jag hade aaaaldrig fått så här bra på testet (34000 ord) utan att ha läst en massa WoD. Några exempel:

caitiff, legerdemain, tenebrous, oneiromancy, terpsichorean, svelte.

rollspelande verkar rentav ge bättre skills än tillochmed allmän academica gör på att förstå obskyra engelska ord (vad nu sådana skills egentligen är bra till, givet att typ 75% av engelskans ordförråd är helt redundant).
Arvet efter Gygax...
Och det skadar ju inte att man är inläst på obskyra 1920-talsförfattare som hade ett väldigt omständigt språk.
Att, som 15-åring, försöka läsa Lovecraft på engelska var inte lätt...
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
30,900 ord som en normal 44-45 åring.
Men jag läser nästan uteslutande på engelska samt pratar det dagligen.
Dock så anser jag att ordvalen var konstiga i vissa fall, fick bland annat "bugbear".
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
anth said:
Och det skadar ju inte att man är inläst på obskyra 1920-talsförfattare som hade ett väldigt omständigt språk.
Att, som 15-åring, försöka läsa Lovecraft på engelska var inte lätt...
Nej, men lägger man ihop Lovecraft, Tolkien, CS Lewis, med lite modern SF och rollspel... Ja, då har vi nog svaret på hur man skaffar sig en ovanligt bred vokabulär. :gremsmile:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Spider Jerusalem said:
Dock så anser jag att ordvalen var konstiga i vissa fall, fick bland annat "bugbear".
Vilket alla vet är en lusbjörn, eller var det gryle... :gremsmile:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Guud, Tolkien, den jävla Tolkien...ord jag tror jag kan tack vare honom, rent spontant (särskilt "typiska" Tolkienord i kursivt):

host, moor, ere, doom, mirth, scarcely, loon, dwelling, usurping, onset, stronghold, overtook, nor, beheld, fullness, bore, midst, thus, reign, whom, issued, splendor, harken, woven, void, interweave, imperishable, faltered, arose, forth, behold, lofty, vale, wrath, firth, awoke, squandered, coveted, realm, dominion, allegiance, scourge, lore, deed, ruinous

och det där var alltså bara de jag först kommer på när jag gör några snabba nedslag i Tolkien-texter.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Jag ansluter mig till er, ni ärofyllda krigare, som ramlade under 18 års strecket.

11,900 ord ska jag alltså kunna. Vilket borde vara någonstans runt en 7-9 årings ordförråd.

Men oavsett. Jag har ju några år på mig att komma ikapp er top-scoreers :gremwink:
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
krank said:
Jag tipsade ett par elever, som omedelbart gjorde testet. Jag undrar om man inte skulle kunna använda mer webbaserad undervisning, övningar, texter... Webben - väl använd - verkar ju vara lite av en automatisk "addera intresse"-krydda. Tror inte de varit lika aktiva om jag gett dem ett papperstest. But I digress. Eleverna hamnade bland 5-6-åringarna iaf.
Haha! Då var jag bättre (hamnade runt 7-9-åringarna) än de mina jämnåriga (andra året på gymnasiet själv)! Nu kan jag gå till sängs med ett leende :gremsmile:

Edit: Naww. såg precis att det var bottom-class förstaårs elever. A ja, jag är ändå bäst. Ja, utöver alla ni andra på wrnu då :gremsmile:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jag hamnade runt 16-17 år. Jag får anse mig själv nöjd med tanke på att jag hade stora problem med att lära mig engelska i skolan.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Ymir said:
Det är kul hur många av orden man kan bara för att man är rollspelare, , jag hade aaaaldrig fått så här bra på testet (34000 ord) utan att ha läst en massa WoD. Några exempel:

caitiff, legerdemain, tenebrous, oneiromancy, terpsichorean, svelte.
Låg på samma nivå och hade samma reaktion.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Uppskattad vokabulär på 32700 ord. Så nästan som en 61-åring..

Link

Nu kan det säkerligen vara så att jag blandar ihop en del ord och tror mig veta vad de betyder när jag egentligen inte vet.

Undrar hur mycket mitt gamla TOEFL-testresultat påverkade. Skrev 667 på det av 677 möjliga. =^_^=

Vill man se konstig engelska så skall man läsa Canterbury Tales på originalspråket. Tog sin tid att komma igenom...

/Ulfgeir
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Hur ser alla vilken ålderskategori de hamnade i?

Hamnade själv på 23 900 ord, men hittade inte något sätt att placera in det i en ålderskategori.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Robert Jonsson said:
Hur ser alla vilken ålderskategori de hamnade i?

Hamnade själv på 23 900 ord, men hittade inte något sätt att placera in det i en ålderskategori.
Psst. Uppskattningsvis en 20 år gammal person med engelska som modersmål.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Svarte faraonen said:
Så... jag kan nog med ord för att redan ha dött av ålder?
Jag valde att tolka det som att jag är äldre än alla andra engelsktalande. Lite Gandalf, höjd över mänskliga trivialiteter så där... :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Öhm, jag måste fråga... Handlar det om att kryssa i ord kan förstår betydelsen av, typ att "Aha, jo, jag förstår vad som menas med det här ordet", eller ska man svara på ord man känner till betydelsen av iom att man kan andra ord - synonymer - för ordet (typ "Like", bl.a. synonymen "Fancy" osv)?
 
Top