Nekromanti Vilket/Vilka Spel är era Main Games?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Krille said:
Arfert said:
Lite OT, men skulle gärna se ett Krilles Fantasy!. dvs om du skrev om reglerna för din smak. Nyfiken. Nåt att lägga ut på sagagames.com
Det kan med lite tur hända strax efter att Krilles BRP blir lite mer spelbart. :gremgrin:
Najs! Kanske i paket med underjorden? :gremwink:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ja, men de hade fortfarande kvar en massa ex för att de knappt lyckades skänka bort dem.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Som flera andra här har jag inte spelat på länge...
När vi spelade som mest:
Drakar och Demoner Expert
Mutant UA (ett av de absolut bästa rollspel jag har läst och spelat)
Call of Cthulhu (som Keeper)
Nu verkar det luta åt nytt spelande med Cariolis, om allt funkar blir det vårt nya Main Game.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
wilper said:
Gemini!

Coolt! Jag gick just runt och sa till mig själv att om jag skulle köra tradfantasy skulle jag köra just Gemini.
Jag har varit sugen på Gemini i flera år. Har alla böcker som kom, tror jag.

Men det är ännu ett i listan över spel jag inte lyckats skriva äventyr till ännu.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Som jag minns det så släppte Cell en serie helt ok äventyr för nedladdning, frågan är om de går att få tag på.

Själv har jag gjort många datorbyten sedan dess, så jag har inte kvar dem. :-(
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
wilper said:
Som jag minns det så släppte Cell en serie helt ok äventyr för nedladdning, frågan är om de går att få tag på.

Själv har jag gjort många datorbyten sedan dess, så jag har inte kvar dem. :-(
Jag har för mig att jag läst åtminstone några av dem, och tyckte iaf då att de var...

...eh. Jag tror inte "helt ok" var riktigt det intryck jag fick.

Men då tycker jag de flesta köpeäventyr/färdiga äventyr är ganska kassa också. För rälsade, för stridsfokuserade, för tråkiga "gåtor", etc etc.

Jag ska kanske förtydliga att jag inte lyckats komma på något äventyr som är bra nog för att jag skulle kunna tänka mig att spelleda det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
1. D&D: En salig röra av olika editons kört i old school stil. Ibland kör jag bara med två klasser och att alla vapen gör 1d6 skada. Ibland kör jag Pathfinder fast utan feats och skills och 60% av reglerna. Ibland kör jag Pathfinder klasserna fast allt annat är 1ed. Ibland spelarn någon en 4ed karaktär, någon en Pathfinder karaktär och någon en magic user från basic. Jag kör en kampanj så här just nu i Ravenloft.

2. Pathfinder. Alltså, med alla reglerna och regel bemästrandet och min/maxandet. Det är också nice. Och jag spelar i två sådana kampanjer just nu.

3. Wushu. Världens bästa rollspel för one-shots. Improvisera grymma saker NU! NU! NU! NU! Hittade du på något coolt vinner du. Är du mindre cool förlorar du. Kräver bra spelare men har man dem rockar det. Kört en massa one-shots i det nyligen.

4. World of darkness. Min första rollspels kärlek. Hunter: the reckoning är min eviga favorit men Vampire är den jag spelat mest. Spelar just nu i en Vampire kampanj där jag sneakar för snake snacks som en follower of Set.


Bubblare:

Savage Worlds. Jag har spelat oavbrutet savage Worlds i 7 månader i tre olika kampanjer. Och medan det funkar är det inte en av mina favoriter. Men jag har spelat så mycket av det att det måste nomineras.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Anchorman said:
Fantasy! Osg är det som gäller för mig just nu. Tyvärr pga tidsbrits blir det väldigt sällan spelat.
Jag är i precis samma situation.

Edit: Lirar även God45:s Mord-a-palooza då och då :gremsmile:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Tja, det vi kör just nu är:

Dresden Files RPG
Exalted 2nd edition
Sedan just startat en kampanj i Pathfinder

/Ulfgeir
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Kul fråga!

Vi är nu inne på vår andra kampanj i Staden som Gud glömde. Det är ett spel som kommer i nästa Fenix. Så det får bli mitt svar. Kör en kampanj i Mississipi 1962 där kriget mellan svarta (studenter, frihetskämpar och rebeller) och vita (KKK och plantageägare) blossar upp allt mer. Två rollpersoner är klanmedlemmar och två är afroamerikaner...

CoC blir det en del, mest för att trevliga människor bjudit in mig till sin grupp. Inte mitt spel egentligen, även om det allt mer växer i mina ögon.

Jag hoppas mitt framtida svar blir Hillfolk, fick mitt ex igår och det ser ruskigt Nässigt ut, dvs fett med relationsdrama, bråk, kärlek, allvar och blandning av meta och immersion.
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
305
Location
Jönköping
Spelen vi alltid återkommer till:

1. World of Darkness, owod då. Hunter samt Vampire, och då mestadels Dark Ages.

2. Svavelvinter har tagit sig långt upp på listan. Underbart spel.

3. CoC, ett av världens bästa spel, systemet till trots.

4. Witchcraft. Underbart spel, underbar värld.

5. Star Wars, WEGs utgåva.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Mitt "hemsystem" de senaste 15 åren eller så måste jag säga är Earthdawn. Jag har spelat (fast mest SL:at) alla versioner utom den senaste men det beror på att jag kört en heffakampanj i D&D4 i två år. Jag har ändå senaste ED i min ägo och kommer kanske att plocka upp det igen.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,301
Location
Kullavik
1. Svavelvinter (efter att ha påbörjat Konfluxkampanjen 2008 med Drakar och Demoner och därefter via WFRP2 börjat betatesta Svavelvinter. Vi kör fortfarande Konfluxkampanjen sedan dess - just nu halvvägs genom O4Ö).

2. Version Noll (tidigare med äventyren Uppdrag i Mos Mosel och Grå Döden, just nu i MUA-kampanjens inledning PDIK efter ett karaktärsdrivet antagonistspel i VRS).

3. Call or Cthulhu (Tidigare diverse småäventyr i Insmouth, Chicago och New York - just nu kampanjen Mask of Nyarlathotep)
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Spelar just nu äventyret Järntunga i Trudvang. Vi har väl för det mesta mer eller mindre följt Riotminds ständiga regelpetande men nu har vi äntligen bytt till regelsystemet från Fantasy! OSG (skönt att slippa tre timmars pingpong-strider). Synd att Riotminds ständiga regelexperiment gjort det svårt att spela i den i mitt tycke fantastiska spelvärlden Trudvang. Jag är medveten om att många gnäller på Riotminds och det har jag full förståelse för men när det gäller världen har jag ännu inte hittat någon spelvärld som har samma djup och ger mig samma inspiration som Trudvang.

Så för att svara på tråden - main game är Trudvang.

Vi spelade även en del CoC för ganska många år sedan nu (jisses vad tiden går fort!) men mina spelare kom nog aldrig riktigt överens med premissen att rollpersonerna själva måste söka upp faran för att det ska bli åka av.

Personligen skulle jag väldigt gärna prova på något modernare spel/system i story now-svängen, typ Apocalypse World eller Fate, men det blir nog svårt att övertyga gamla spelgänget om att det är en bra idé. Får se om jag vågar söka mig utanför tryggheten i min gamla spelgrupp någon gång.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Drakar & Demoner Expert
Call of Cthulhu
Little Fears: Nightmare Edition
Alternity: Dark Matter
KULT

Och nu hoppas på att få in Adventurers! och Fiasco på listan också!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Ram said:
Drakar och demoner 82, solar system och friform++.
Oj, första Drakar minsann! Får man be om några rader om hur det är att spela det?
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Har spelat alltför lite den senate tiden för att anse att jag har något Main Game alls, friformande av ett eller annat slag kanske. Meh, vet inte riktigt. Borde spela mer.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Till Arvidos och Pilzeman som förklarade Hacks; är husregler också hacks? *Nyfiken.*
 

gruntl

Veteran
Joined
28 Sep 2010
Messages
26
Location
Stockholm
Jag är inte så mycket för att återvända till gamla spel jag spelade som barn, i allmänhet tycker jag de spel som produceras nu (oavsett regelsystem eller setting) är bättre än det som gjordes för 20-30 år sedan.

Jag spelar/spelleder för tillfället:
- Star Wars: Edge of the Empire, FFGs nya SW-rollspel. Lysande spel och otroligt snyggt. Dessutom slipper man jedis.
- Warhammer FRP 3ed.
- Dungeon World
- Only War

Ska jag välja ett så är Edge of the Empire mitt main game för tillfället.
 
Top