Nekromanti Vilket/Vilka Spel är era Main Games?

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,755
Location
Stockholm
För många spel, för lite tid.

Jag spelar som regel ett spel 1-5 spelmöten och sedan går jag vidare till ett nytt. Jag är för nyfiken och rastlös för att orka med samma regelsystem i oändlighet, det händer för mycket coolt i spelvärlden för att stanna nu, särskilt när spelen kostar en femtiolapp och läses in på en halvtimme!
 

Higa

Veteran
Joined
7 Nov 2013
Messages
41
RasmusL said:
För många spel, för lite tid.
Så sant.

Kul att höra att det faktiskt finns folk som spelar Call of Cthulhu - var spelledare i det på tidigt 90-tal men spelgruppen var för besatta av fantasy för att det skulle "fastna". Samma öde drabbade många andra bra spel som bara blev en kort kampanj och sen: ajöss. Shadowrun är ytterligare ett exempel.

Fixade Dying Earth när det kom eftersom Vance är en favoritförfattare, och det spelet verkade imponerade kul, men tyvärr spelade vi aldrig det.

För lite tid, för många bra spel, som sagt. Och i tråden har ni nu rabblat upp en massa intressanta spel som jag aldrig har hört talas om... så jag antar att jag har en del att sätta mig in i framöver. Ska bli kul.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Ulfgeir said:
Exalted 2nd edition
Oooooh! va kul! Jag önskar att jag hade en grupp att spela Exalted med. (inte leda, nejnejnej!)

Ulfgeir said:
Världen har en del intressanta saker, men systemet är trasigt till och med för att vara ett White Wolf-spel.

Så det är definitivt inte ett av mina favoritspel.
Jag gillar min rollperson i kampanjen, men det är för att spelledaren lät mig göra saker som går ganska långt utanför vad reglerna egentligen tillåter.

/Ulfgeir
Jag är ett stort fan av världen, den roar mig enormt. reglerna är (som du säger) väldigt dåliga, men som spelare kan jag hantera det. Det är även ett av de ytterst få spelen där jag orkar bygga "gubbar" för optimal prestanda.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
slanf*n said:
Ulfgeir said:
Exalted 2nd edition
Oooooh! va kul! Jag önskar att jag hade en grupp att spela Exalted med. (inte leda, nejnejnej!)
Världen har en del intressanta saker, men systemet är trasigt till och med för att vara ett White Wolf-spel.

Så det är definitivt inte ett av mina favoritspel.
Jag gillar min rollperson i kampanjen, men det är för att spelledaren lät mig göra saker som går ganska långt utanför vad reglerna egentligen tillåter.

/Ulfgeir
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Sedan cirka 15 års tid har Eon varit det klart dominerande spelet i mina spelgrupper, och eftersom jag numera är med och gör Eon har det nog liksom kommit för att stanna. Jag har kampanjplaner som i nuvarande speltakt kommer ta decennier IRL att fullfölja, trots allt, så jag kan nog föreställa mig SL:andes Eon på ålderdomshemmet...

med det sagt har jag alltid älskat World of Darkness, men dess bajsiga regelsystem har förstört alla mina försök att SL:a WoD då det aldrig gått att hitta ett tillfredställande alternativ.

Jag skulle vilja SL:a ett bredare spektrum av settingar än tradfantasy i framtiden, och så mycket som jag älskar Eon hoppas jag en dag kunna minska på Eon-spelandet till förmån för andra spel.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Jag har nyligen kommit tillbaka till hobbyn och spelar för tillfället bara Fantasy! Passar mig som handen i handsken, snabbt, dödligt och okomplicerat :), dock håller jag med Krille om att visst tweakande behövs, men pga spelets enkelhet fixar man det mesta på stående fot :gremsmile:
 

Kindtand

Veteran
Joined
12 Aug 2013
Messages
21
Location
Karlskrona
Jag har en nyfunnen kärlek till Fantasy som jag spelleder just nu. Dock utspelas äventyren i ett Ereb Altor som råkat bli rätt så trudvangifierat.

Annars älskar jag MUA och även om jag spelar det på tok för sällan så gillar jag att spela gamla mutant.

Vi har även en kampanj med VtM igång som dock ligger i vila just nu. Drar igång den igen när det blir riktigt kallt, mörkt och ruggigt ute. Typ i slutet av januari när allt hopp om ljus och sommar igen nästan är borta.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,109
Location
Göteborg
De senaste åren har det blivit:

CoC 5e
D&D 4e
D&D Next Beta

och en minikampanj av Dungeon World

Det som står på tur härnäst är nog:

CoC 7e
13th Age
RQ 6e
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Recca said:
Till Arvidos och Pilzeman som förklarade Hacks; är husregler också hacks? *Nyfiken.*
Till att börja med vill jag säga att jag inte är ute efter att bestämma något åt någon annan: "nej, det där är inget hack, det är husregler" osv. Allt jag vet om detta kommer från att ha sett vad andra hemmafnulare kallar sina grejer. För det andra vill jag säga att jag inte tycker den här distinktionen är så viktig som en kanske tror baserat på hur mycket jag skriver om det.


Det första försöket jag vill göra för att skilja dem åt är att ett hack är till för att spridas på ett annat sätt en husregler. Att skriva ett hack innebär, för de flesta spel jag sett det användas om, att man skapar något som är meningsfullt att dela med sig av och som inte går att dela med sig av lika enkelt som husregler. Mer konkret: en samling husregler kan man som ny spelare komma in till och lära sig lite i taget, och få höra "nej, vi skiter i att slå saves för det där, husregler" är kanske irriterande om man inte blivit varnad men det är absolut möjligt att klara sig med bara muntliga under-tiden-förklaringar. Om jag däremot skulle ta mitt Redwall-hack till Dungeon World, som är det hack jag kommer på som är mest lik en samling husregler, så skulle jag fortfarande behöva langa upp det när vi börjar kampanjen, och säga "jag föreslår att vi spelar Redwall istället för standard-DW". Jag skulle aldrig bjuda in någon som spelat Dungeon World till den gruppen senare och säga "kom och spela DW med oss" för att sedan vid bordet börja berätta "förresten, det här är våra husregler". Det är en annan skala.

Jag pratade om att sprida dem, och förutom sättet (muntligt under tiden vs skriftligt i förväg) så är det också i praktiken många fler hack som flyter runt med "hey, spela gärna detta!" än vad det finns husregelsamlingar. Eller tja, det vet jag ju inte inom till exempel OSR-kretsen, men från vad jag sett så börjar saker kallas hack som sammanställs för att spridas på internet. Men jag får erkänna att orsaks-sambandet kanske går åt just det hållet: det är inte så att ett hack är något som lämpar sig för att spridas, utan att en samling husregler som sprids kallas ett hack. Det är också möjligt att skillnaden egentligen är subkulturell: att det heter hack på story-games men husregler annars.


Mitt andra försök att skilja dem åt handlar om vad man ändrar. De spel som jag sett flest hack av är såklart AW, och de spel jag hört ordet användas om är AW, Lady Blackbird och andra spel från det hållet. Något de har gemensamt är att det finns en hel del content som bestämmer saker om settingen, men som samtidigt känns som att den går att utöka eller byta ut. Exempel är playbooks i AW, roller och deras Keys och Secrets i Lady Blackbird. I väldigt många fall tror jag att det är det här som är hack: att byta ut just sådant innehåll, men behålla reglerna i övrigt. Med den beskrivningen är skillnaden tydligare: i DnD kan du husregla en hel massa detaljer i player's handbook eller monsterstats, men du spelar fortfarande i en värld som beskrivs någorlunda av spelet (som ju i likhet med AW inte ger till exempel en karta, utan bara en känsla och beskrvning av hur saker funkar) och du har fortfarande samma klasser att välja på.

Ett hack på samma nivå som Redwall gentemot Dungeon World skulle vara att byta ut alla tillgängliga spelarklasser. Du får inte spela Fighter, Wizard, Cleric, allt är borta. Istället har jag skrivit de här egna klasserna (och kanske snott en del grejer från de gamla klasserna). Att skriva en egen spelvärld är också ett gränsfall, men mer hack än husregler skulle jag säga.

Ett hack på samma nivå som Dungeon World gentemot Apocalypse World skulle vara typ... Cthulhu D20 eller D20 Modern. Samma regelmotor, men helt andra klasser, ny lista på skills, annat eller borttaget magisystem... Ingen skulle kalla Cthulhu D20 för en samling husregler. Men jag skulle inte blinka om den som släppte det kallat det ett hack av DnD.



I gengäld skulle jag ha svårt att göra ett hack av till exempel Eon. En alternativ spelvärld är en sak, men spelet är simulationistiskt på ett annat sätt än DnD och AW, så... Om jag skapar en drös nya yrken och säger att "de här måste ni spela" så är det fortfarande kanon i spelvärlden att finns det en smed, ja, då är han rätt lik yrket "smed" som spelarna inte fick välja på. Jag har skapat en kampanj. Likaså om jag skapar nya färdigheter: så länge jag vill behålla i närheten av samma regelsystem, så kommer en person som vill rida använda färdigheten Rida, ungefär som beskriven i regelboken, och ändringar därpå känns klockrent som... husregler. Skillnaden är att klasserna i DnD eller playbooks+basic moves i AW bestämmer settingen, spelreglerna och vad som finns med på ett annat sätt än färdighetslistan och yrkena i Eon. Byter jag ut några basic moves så känns det som ett annat spel, men är fortfarande likt nog att kallas ett hack.

Det kan såklart vara att jag spelat för lite Eon för att föreställa mig.


DotA är ett hack av WC3.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,727
Jag satt och funderade på ett svar igår men det blev inte av. Nu sitter jag här och nickar instämmande istället. Riktigt bra inlägg tycker jag, upplever det som en bra förklaring.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Instinktiv så är ett Hack för mig när man tagit ett spel och gjort om det till att göra något annat eller fungera på ett annat sätt. Tex: Jag har hackat om Vampire till att bli ett BRP-spel.
En husregel är ändringar på mindre detaljer. Tex: Jag har bytt ut Toreadorens Auspex till Potence, för jag vill att muskelbyggning ska räknas som en konst! (eeeh.)


Det här är antagligen exakt vad Pilzeman sa iofs...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
För min del så är det Svavelvinter ifrån Fria Ligan som är mitt main games i andra hand så är det Opration Fallen Reich.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Ymir said:
Jag har kampanjplaner som i nuvarande speltakt kommer ta decennier IRL att fullfölja, trots allt, så jag kan nog föreställa mig SL:andes Eon på ålderdomshemmet...
Älskar att höra sånt här!! Fan vad glad jag blir att det spelas eviga kampanjer. Önskar jag hade möjlighet att göra det.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Mutant: UA, sakta men säkert närmar vi oss slutet på den feta kampanjen

Trail of Cthulhu, sakta men säkert närmar vi oss början på den feta kampanjen

Coriolis, om det någonsin blir klart med det nya.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Mina "main games" är Vampire the masquerade och DoD.

Har spelat DoD med samma grupp i sju år snart och det är alltid lika roligt.

Vampiregruppen är med en eminent Recca som SL och jag har varit med i gruppen i drygt 1,5 år. Också väldigt roligt och framförallt spännande. Nu var det ett tag sen vi spelade dock... Recca! Jag vill spela!!!
 
Top