Nekromanti Vilket/Vilka Spel är era Main Games?

Higa

Veteran
Joined
7 Nov 2013
Messages
41
Som ny på forumet så skulle jag gärna vilja få en liten fingervisning om vilka spel som är era "main games" när ni sätter er vid bordet och lirar med er spelgrupp.

Själv har jag i år återupptagit hobbyn, och även om det började med Burning Wheel så har det i år - och som alltid - varit gamla WFRP som gäller för mig och min grupp. Köper dock ihop gamla White Wolf-böcker igen, eftersom det, tillsammans med Sengoku, kom att bli min grupps absoluta favoriter genom åren.

Så, för min del:

WFRP (börjar tröttna, har spelat (SL) det sedan 86)
Old WoD

Har beställt Äventyr: ett sagospel, och tänkte spela det med mina döttrar. Så jag antar att jag har två spelgrupper snart :gremsmile: Och förhoppningsvis ett nytt "Main Game" till.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,818
Fantasy! Osg är det som gäller för mig just nu. Tyvärr pga tidsbrits blir det väldigt sällan spelat.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,914
Location
Nordnordost
Jag har nog inget huvudspel enligt din definition, egentligen. Men följande trio är väl de spel jag spelar mest nuförtiden:

* Swords & Wizardry, ett Old School D&D-spel. Vi har lagt på en massa husregler och grejjs.

* Vampire (NWoD), just nu har kampanjen vilat lite medan SL skriver klart sitt ex-jobb. Men så sent som i söndags pratade vi om att väcka liv i den igen.

* The Daughters of Verona, rollspel/teaterlek där man spelar komedier i Shakespeares anda. Det dyker upp som gubben i lådan vid spelbordet någon gång i månaden trots att vi inte planerat att spela det som så.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Apocalypse World. Till det läggs hack av Apocalypse World till andra settings, som Dungeon World och Monsterhearts.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Original Dungeons & Dragons / Basic Dungeons & Dragons-varianter. Labyrinth Lord, Lamentations of the Flame Princess, etc.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag är med i en grupp som spelar Fantasy!, och leder en andra grupp i Marvel Heroic Roleplaying.

Fantasy är trevligt, men kräver en del tweakande enligt min åsikt (på tok för långsamt levlande för min smak jämfört med sannolikheter att lyckas; förmågan Stridsvana är fett obalanserat bäst, och med extremt långsamt levlande innebär det att man inte motiveras att ta eller öka andra förmågor; och lite andra sådana saker).

Marvel Heroic Roleplaying bara växer i mina ögon. Det är synd att Marvel/Disney tog tillbaka licensen i vintras, men regelsystemet Cortex+ även i andra spel och snart kommer även Cortex Plus Hacker's Guide.

(Sen skriver jag på förstavärldskrigsfantasyspelet Blå Himmel som har speltestats under hur många år som helst och nu är ute som beta 10 RC1, och så skriver jag på den hårda och håriga BRP-klonen Järn som det också snart är dags att speltesta.)
 

Higa

Veteran
Joined
7 Nov 2013
Messages
41
Läste precis en recension av Apocalypse World, och det verkar väldigt annorlunda, på ett positivt sätt.

Angående "Hacks". Förstår jag er rätt när jag tänker mig att ett "hack" är att använda ett spels regler till ett annat spel?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
World of Darkness (old style). Närmare bestämt Vampire.

Jag skulle vilja skriva Apocalypse World, jag skulle hemskt gärna vilja ha det som mitt "main game". Nån gång ska det bli det. Sedan känns det som att jag skulle behöva ha ett indiespel som main game också, nånting i stil med Svart av kval, vit av lust.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Pathfinder har länge varit det som spelats mest, men på senare tid blir det mer och mer Lamentations of the Flame Princess.

Och ju mer LotFP/OSR jag spelleder/läser ju mer tungt känns Pathfinder att dra vidare på.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Higa said:
Läste precis en recension av Apocalypse World, och det verkar väldigt annorlunda, på ett positivt sätt.

Angående "Hacks". Förstår jag er rätt när jag tänker mig att ett "hack" är att använda ett spels regler till ett annat spel?
Det är vad de menar, yes. :gremtongue:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Higa said:
Läste precis en recension av Apocalypse World, och det verkar väldigt annorlunda, på ett positivt sätt.

Angående "Hacks". Förstår jag er rätt när jag tänker mig att ett "hack" är att använda ett spels regler till ett annat spel?
AW är verkligen designat efter att man ska spela det i en postapokalyptisk setting med konstig energi (malströmmen) och närvaron av mycket sex. Vill du använda det till något annat måste man ändra på ganska mycket (fast ibland på väldigt små sätt) för att det inte ska bli väldigt märkligt. Lösningen är "Hack" som ibland bara är en liten pdf på nätet eller ibland andra tryckta böcker, kompletta spel "powered by the Apocalypse" som tex Dungeon World.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Higa said:
Läste precis en recension av Apocalypse World, och det verkar väldigt annorlunda, på ett positivt sätt.

Angående "Hacks". Förstår jag er rätt när jag tänker mig att ett "hack" är att använda ett spels regler till ett annat spel?
Man tar grunden i ett spel och arbetar om det till att göra något annat.

Vissa AW-hack är baserade på andra spel, andra är baserade på helt egna settings. Vissa AW-hack tar alla regler/principer/moves direkt från AW, vissa behåller grundfilosofin/mekaniken men skriver om den.

(Ett extremt exempel är Murderous Ghosts av samma författare, som han skriver är "powered by the Apocalypse", men jag har verkligen svårt att se hur. Han kanske bara menar att han tryckte det med pengarna han fick ihop på AW? :gremsmile: )

Och så har vi ju nästade hack! Min favorit är World of Shadows, som är ett hack på World of Dungeons, som är ett hack på Dungeon World, som är ett hack på Apocalypse World. :gremsmile:

Eller multi-hack! Som In A Wicked Archipelago, som är ett hack på In A Wicked Age och Archipelago. Och jag sitter och pysslar med ett spel som kommer vara ett hack av In A Wicked Archipelago och Nobilis. :gremlaugh:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Arvidos MC said:
Och så har vi ju nästade hack! Min favorit är World of Shadows, som är ett hack på World of Dungeons, som är ett hack på Dungeon World, som är ett hack på Apocalypse World. :gremsmile:
Skulle du kunna köra en kort crashcourse på skillnaderna? Har läst DW men inget av de andra.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
chrull said:
Arvidos MC said:
Och så har vi ju nästade hack! Min favorit är World of Shadows, som är ett hack på World of Dungeons, som är ett hack på Dungeon World, som är ett hack på Apocalypse World. :gremsmile:
Skulle du kunna köra en kort crashcourse på skillnaderna? Har läst DW men inget av de andra.
World of Dungeons är OSR-versionen av Dungeon World:

World of Dungeons is a complete short roleplaying game that answers the question “If Dungeon World was the latest version of a classic roleplaying game, what would the original look like?”
Det är två sidor långt, skrivet av John Harper, och man kunde få det som belöning om man backade Dungeon World.

Sen skrev Zack Wolf om World of Dungeons till att handla om Shadowrun istället, komplett med XP-för-nuyen: World of Shadows, också det två sidor långt.

(Skulle man inte kunna kalla alla OSR-kloner för "hacks"?)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Dungeon World är en spel ungefär lika "stort" som AW, dvs samma mängd regler, förmågor, komplexitet, settingdetaljer och tips. Det är också lite av ett kärleksbrev till DnD, i det att det tagit en del saker från DnD som nästan känns nostalgiska.

World of Dungeons kom till under DWs Kickstarter-kampanj. Det är ett extremt lätt spel, på två sidor bara. Idén är följande: "DnD var ju enkelt och old school och grejer ursprungligen, men blev större och mer det DnD många känner till (i stort DnD 3 / 3.5 antar jag) över tid. Om Dungeon World svarar mot DnD 3.5, hur skulle dess motsvarighet till 0ed se ut? Om DnD aldrig funnits, utan Dungeon World funnits istället, hur skulle dess första utgåva sett ut?"

Det är World of Dungeons.

World of Shadows är en variant på det, dvs utgår från de extremt nedbantade WoDu-reglerna snarare än DW eller AW, men ändrar settingen på något vis.
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
World of dungeons känns klart bättre än Dungeon World för min del, klasserna känns bättre (framförallt fightern), startnivån känns mycket lägre (Dungeon World känns som att man startar på lvl 7) och passar därmed monstren i DW mycket bättre.

Jag skulle mycket gärna se ett komplett World of Dungeons i ungefär samma storlek som D&D basic (runt 50 sidor) som ett fristående spel.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,040
Location
Sthlm
Hos oss kör vi ungefär:

The One Ring
Call of Cthulhu
Conan d20
Mutant: Undergångens Arvtagare
TeknoChock
WFRP 3:d ed (fast jag gillar 2:nd mycket mer)
DoD: Trudvang
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,727
Arvidos MC said:
Eller multi-hack! Som In A Wicked Archipelago, som är ett hack på In A Wicked Age och Archipelago. Och jag sitter och pysslar med ett spel som kommer vara ett hack av In A Wicked Archipelago och Nobilis. :gremlaugh:
Vi som är gamla i gemet och hippa säger bara Wicked Archipelago. :gremwink: Ska bli kul att höra om ditt hack!

Det, tillsammans med gamm-D&D i olika former (Labyrinth Lord, Lamentations… , etc.) får väl sägas vara de spel jag huvudsakligen spelat senaste året.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,600
Location
Rissne
Mitt eget More than Human är det enda jag spelat någorlunda regelbundet över flera år. Annars brukar jag föredra att ha ordentliga men begränsade kampanjer, en per spel. Det finns ju så många bra spel därute jag är sugen på att testa, så det känns lite som slöseri att binda upp sig vid bara ett eller två...
 
Top