Nekromanti Vilket/Vilka Spel är era Main Games?

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
nWoD och ett lite mer okänt spel som heter Eldritch är mina 'go to' games.

Warhammer 2nd ed figurerar också.

Sen har vi plöjt igenom ett gäng spel från ganska indie (typ TsOY, Solar System, Fudge m.m.) till väldigt mainstream (D&D, BRP m.m.).

EDIT: Hur kunde jag glömma Savage Worlds som figurerat vid flertalet tillfällen också :gremsmile:

Cog.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det jag spelar just nu:

OSR (Old School Renaissance) - Gamla DnD från 70- och 80-talet samt kloner av dessa. Jag är mer åt ODnD- och ADnD-hållet, d.v.s. INTE BDnD där raser (som alv, dvärg och halvlängdsman) är klasser.
- Sword and Wizardy Complete (S&W)
- Labyrinth Lord Advanced Edition Companion (LL)
- OSRIC
- Lamentations of the Flame Princess (LotFP)
- Basic Fantasy (BF)
(fördelen med dessa är att de finns som gratis pdf:er, men går givetvis att köpa som böcker med)

***

Det jag kan tänka mig att spela just nu:

Pathfinder (PF) som får ses som det nya DnD.

GURPS4

Call of Cthulhu (CoC), version 7 släpps nu lagom till jul.

MYTHS (Anarchclowns d20-spel)

Jag kan även tänka mig att spela indiespel som oneshots (en indie-kampanj tror jag inte att jag skulle klara av).

***

Sen finns en hel bunt spel som jag skulle vilja testa, men det är tveksamt om jag någonsin får tillfälle:

Shadowrun 4 (som släpptes för någon månad sen)

13th Age (en DnD3-DnD4 mashup)

Numenera (Monte Cooks nya spel)

RuneQuest 6 (vi har sagt att vi ska spela det så många gånger, men det har hittills aldrig blivit av :gremfrown: )

Dying Earth (om man tycker om Jack Vances novellsamlig om Dying Earth är detta ett måste)

Unhallowed Metropolis (Steampunk-zombie-apokalyps)

***

Sen finns det massor med spel som jag väntar på (om jag kommer spela dem är en annan femma, men jag kommer att läsa dem)

DnD:Next (nya DnD som släpps augusti 2014)
Science Fiction! OSG (SF-versionen av Arferts Fantasy, som Mekanurg skriver)
Krilles framtida spel (inte Blå himmel som i princip färdigt, utan hans nästa projekt som ska bli något fantasy-mashup)
kranks Rotsystem.
Roberts Jonssons Leviathan
Fria Ligans Mutant: År Noll
Mylingspels Skuggornas mästare
Niklas73s Starchallenge
Rävspels Ensamma vargen-översättning (jag har originalet på engelska och det är ruggigt bra)
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Klurig fråga.
Jag leder en grupp som spelar Lamentations of the Flame Princess, det är ett OSR. Ungefär Basic Dungeons and Dragons. Jag älskar den här skiten!

Bland de (få) moderna spelen jag testat väljer jag Fiasco alla dagar!

När det kommer till traddiga spel så erkänner jag att Vampire the Masquerade nog är favoriten.

Hedersomnämnanden får Barbarians of Lemuria och Kult.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Higa said:
Som ny på forumet så skulle jag gärna vilja få en liten fingervisning om vilka spel som är era "main games" när ni sätter er vid bordet och lirar med er spelgrupp.
De senaste 8-9 veckorna har Torchbearer varit min pöbels kanyl av RPG så just nu får jag lov att säga att det är vårt main game.

På torsdag är det tänkt att Numenera skall invigas och förhoppningsvis så är Numenera det nya rosa.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,911
Location
Nordnordost
Gemini!

Coolt! Jag gick just runt och sa till mig själv att om jag skulle köra tradfantasy skulle jag köra just Gemini.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
wilper said:
Gemini!

Coolt! Jag gick just runt och sa till mig själv att om jag skulle köra tradfantasy skulle jag köra just Gemini.
Jag har alltid drömt om en fet geminikampanj som ska vara riktigt jävla skitig och fullt av socialt spel och backstabbing.

Men nu tror jag att jag har tappat bort mitt gemini, tillsammans med western och en massa andra grejjer. Jag verkar ha blivit av med en hel flyttlåda rollspel :gremfrown:
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Det är för sällan det blir spelande för att jag skulle vilja påstå att jag har något main game.

I år har det bara varit Pathfinder samt Drakar och Demoner som varit mer än en ett spelpass av. Då DoD har hängt med länge så skulle det kanske kunna räknas.

Rollspel som jag ägnat minst 20 timmar att läsa och mecka med; eller korta spel som man snabbt sätter sig in i, och skulle vilja spela... desto flera :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Utöver Fantasy! och Saga:

Labyrinth Lord
Lamentations of the Flame Princess
Pathfinder
Dragon Warriors
RQ
och naturligtvis CoC, fast det var ett tag sen nu.

Förr var det Warhammer FRP 1 ed och AD&D 1&2 ed. Och D&D3.5

Kommande: Numenera, tror jag.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Och ändå kunde de inte skänka bort restlagret. Gemini-böcker tjänstgör nu genom att balansera slitna bordsben på Dragons Lair...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Krille said:
Jag är med i en grupp som spelar Fantasy!, och leder en andra grupp i Marvel Heroic Roleplaying.

Fantasy är trevligt, men kräver en del tweakande enligt min åsikt (på tok för långsamt levlande för min smak jämfört med sannolikheter att lyckas; förmågan Stridsvana är fett obalanserat bäst, och med extremt långsamt levlande innebär det att man inte motiveras att ta eller öka andra förmågor; och lite andra sådana saker).

Marvel Heroic Roleplaying bara växer i mina ögon. Det är synd att Marvel/Disney tog tillbaka licensen i vintras, men regelsystemet Cortex+ även i andra spel och snart kommer även Cortex Plus Hacker's Guide.

(Sen skriver jag på förstavärldskrigsfantasyspelet Blå Himmel som har speltestats under hur många år som helst och nu är ute som beta 10 RC1, och så skriver jag på den hårda och håriga BRP-klonen Järn som det också snart är dags att speltesta.)
Lite OT, men skulle gärna se ett Krilles Fantasy!. dvs om du skrev om reglerna för din smak. Nyfiken. Nåt att lägga ut på sagagames.com
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Hmm de närmsta 15 åren kommer jag enbart ha spelat Ensamma Vargen, så det är väl det då. Vi kommer ha spelat Star Wars, Mutant, OSR gråttkräl och spännande gangsterdrama med systemet.

Ser framåt
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
IcarusDream said:
Ja, så vitt jag vet är det enda utgåvan som heter DoD Trudvang och inte DoD 91,9, 42, 729 eller så.
Ja, om vi ska prata om vad de heter så var det första utgåvan som inte bara hette Drakar & Demoner. Sen kallar i dem förstås lite andra saker.

Jag tänkte mest eftersom det finns i alla fall två utgåvor till som har Trudvang som spelvärld. :gremsmile:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Eksem said:
Och ändå kunde de inte skänka bort restlagret. Gemini-böcker tjänstgör nu genom att balansera slitna bordsben på Dragons Lair...
Men... Dragon's Lair skänker ju bort Gemini.
Jag fick mitt Gemini-ex gratis av Dragon's Lair.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Arfert said:
Lite OT, men skulle gärna se ett Krilles Fantasy!. dvs om du skrev om reglerna för din smak. Nyfiken. Nåt att lägga ut på sagagames.com
Det kan med lite tur hända strax efter att Krilles BRP blir lite mer spelbart. :gremgrin:
 
Top