Kult och Vampire
Chock har jag väldigt lite erfarenhet av, men är ett rätt enkelt spel som kör med klassiska skräckteman ihop med lite detektivarbete. Det är mer nostalgistämpel än kvalitetsstämpel på det bland de som åsikter jag hört om det från andra. En klar nackdel är att varken spelet eller några moduler till det givits ut sedan 87-88 då det gick i graven... Spelet är en översättning av ett spel som heter Chill, huruvida det fortfarande ges ut vet jag inte.
Vampire är ett spel som det tvärtom finns enormt mycket material till, vilket förstås kan vara mycket tacksamt. Utan att vara någon expert på dessa moduler gissar jag att man klarar sig lika bra utan många av dem, vilka som är bra att köpa finns det folk på forumet som nog har bättre koll på än jag. Regelsystemet är bra och flexibelt och världen underbar. Inget riktigt bra nybörjarspel dock. Betoningen i spelet ligger för övrigt minst lika mycket på intriger och karaktärsspel som på skräck.
Kult är ett nyskapande skräckrollspel som verkligen har kapacitet att skapa skräckstämning. Mörka hemligheter från uppväxten och trauman som tar sig olika uttryck gör att man här kan skapa karaktärer som ingen annan stans. Lite för mycket av det goda kan det bli, man kan få hålla tillbaka spelarnas vilja att skapa intressanta karaktärer något för att inte gruppen ska bli helt galen. Tyvärr verkar konstruktörerna ha en viss förkärlek för monster av olika slag. Skrota dessa och satsa på en mer krypande skräck om du inte vill förvandla ett äkta skräckspel till en halvdålig actionrulle. Spelet ges inte längre ut på svenska, men det ska nog gå att få tag på det och moduler till det.