Nekromanti Vilket skräckrollspel?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Om jag skulle skriva Kult...

"Det flyter helt ok och dessutom om man ska spela det för skräckkänslans skull så behövs det inte så mkt och därav känns det lite onödigt att ändra och ha sig. Det är nästan aldrig slagsmålen/striderna som inbringer skräckkänslan."

Exakt. Varför då ha med ett så komplicerat system om det inte används? Det utrymmet kunde ha använts till bättre saker. Släpp en Kult Offensiv istället med mer våldsregler, om det nu skulle vara så ämlans viktigt. /images/icons/wink.gif

"Neotech och Kult kan jag absolut INTE hålla med om i upplägg."

Observera att jag talar om upplägg och struktur, inte miljö eller innehåll. Innehållet i Kult säger att det borde vara ett skräckrollspel, medan strukturen snarare antyder att det borde vara ett actionrollspel. Innehåll och struktur kommer därmed inte överens, och resultatet blev IMHO en halvmesyr. Om strukturen byggs om så kommer innehållet också att prioriteras om, vilket tonar över fokus från ett blekt allmängiltigt lätt schizofrent rollspel till ett renodlat skräckrollspel.

"Men om dom hade lagt in det som en del av regelsystemet hade de nya gruppenra nog inte tagit bort det då de skulle vara rädda för att störa spelets karma. Man skulle nog anse det vara onödigt komplicerat och folk skuille istället tjata om att man inte har valmöjligheten att göra som man vill i RP-genereringen och att spelet var för styrt."

Inte nödvändigtvis. Babylon Project har till exempel ett oerhört öppet rollpersonsgenereringssystem som är knutet till bakgrunden. Friheten finns där fortfarande och man kan fortfarande spela vad man vill, men man får en bakgrund som passar rollpersonen och egenskaper som motiveras av bakgrunden. Till viss del finns ju detta redan med i form av Mörka Hemligheter<sup>TM</sup> och Arketyper<sup>TM</sup>, fast dessa är bra mycket mer begränsande än lösningen som jag funderar på.

Fördelen med att ha en bakgrund som generator för färdigheter och för- och nackdelar är dessutom att spelledaren har bra mycket enklare att dra in rollpersonens bakgrund i spelet. Varje gång spelaren använder en färdighet så dras bakgrunden in. Varje gång spelledaren tvingar spelaren att använda en av rollpersonernas nackdelar så dras bakgrunden in. Det gör det mer personligt för spelaren och inlevelsen för spelaren blir därmed större.

Dessutom inbillar jag mig att skräckrollspelare gärna lägger ner tid på bakgrunden, så varför inte uppmuntra dem att göra det?

"En fråga dock. Varför är du inte längre på #rollspel?"

Lättja och ont om tid.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Sobjektiv eller ubjektiv? (OT)

Och jag tycker också att det är "sådär". Jag är inte lika irro på det som Krille, även om det är lite samma saker jag retar mig på (Krilles Vampire-hat är väl legendariskt vid det här laget).

Men det är en sidosak. Vad som är intressant tycker jag fortfarande är _objektivitet_.

Det är ju jäkligt svårt att vara objektiv om något överhuvudtaget, men man kan ju ha motiverad subjektivitet. _Varför_ gillar man eller gillar inte något, och allt som oftast varför just varför.
T.ex. så tycker jag att affekterad/tillgjord ångest är lika kul som att diska, och eftersom det är ett tema i Vampire så har vi en anledning jag inte gillar det. Någon annan kanske _älskar_ det, så då kan han av mina negativa kommentarer dra slutsatsen att "hej, man kanske skulle pröva Vampire ändå".

I en helt annan tråd tyckte ju Shadow att Paranoia var världens löjligaste och därmed dåligaste spel, varpå Krille påpekade att det var _avsett_ att vara löjligt. Här har vi en annan sorts "objektivt" resonemang: uppnår spelet (i det här fallet, man kan ju prata så här om annat också) sitt mål, vad det nu är. Jag gav en gång i tiden ut fanzinet Black Duck, där en av grundförutsättningarna var att man fick skämta om rollspel, fantasy, Tolkien mfl heliga kor. Vi var kanske inte särskilt roliga egentligen, men om någon protesterade mot detta hade jag blivit mindre arg. Vad som hände stup i kvarten var att folk - oftast andra fanzinredaktörer - protesterade mot att vi ens försökte. Det är två slags kritik - antingen tycker man inte om målet, eller så tycker man inte att målet är uppnått. Det förra är enligt min mening _mer_ subjektivt, mer av en gut feeling. Huruvida målet är uppnått är mer något man kan redovisa konkreta skäl för. Jämför Krilles Kult-kritik ovan: ett spel som inte skall innehålla en massa strid, behöver det verkligen detaljerade stridsregler, _oavsett_ hur bra de är? Eller en av mina egna käpphästar: Min gamla hatkärlek Khelataar utspelas i en värld med ett samhälle som är ivrigt influerat av järnålderskulturer i verkligheten - så varför har man färdigheter som Undre Världen (finns inte den sortens brottslighet i så glest befolkade samhällen) eller Rida (hästar är lika sällsynta på Khelataar som pegaser i Ereb Altor)?

Den sortens kritik är mer "objektiv" och således mer intressant i en diskussion - det finns något "att ta på" sas. Jämför den andra ytterligheten - "Kult regerar/suger!" säger mig inte ett smack annat än att nån i alla fall tyckte spelet var bra/uselt. Och?

Nightowl, tillräckligt OT för idag...

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
ignorera denna...

råkade lägga in den dubbelt...<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by kalcidis on 2001-06-07 13:38.</EM></FONT></P>
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
lång titel, jag ändra.

Varför då ha med ett så komplicerat system om det inte används? Det utrymmet kunde ha använts till bättre saker. Släpp en Kult Offensiv istället med mer våldsregler, om det nu skulle vara så ämlans viktigt.

Jag sa inte att det används däremot påpekade jag att det finns men det är inte det som inbringer skräckkänslan. Dessutom man kan inte sitta på helspänn ett helt spelmöte (det är omöjligt skule jag tro) därför kan man ngn gång använda strid sparsamt för att få spelarna att slappna av lite innan nästa gång man slänger in 5 minuter intensiv 'popo-in-the-pants'.

Att släppa en extra modul som behandlar endast vapen känns faktiskt inget vidare. För det är som att säga 'köp den inte och ha inga vapen' eller 'köp den och blasta allt som rör sig'.

Observera att jag talar om upplägg och struktur, inte miljö eller innehåll.

Jaha ok. Men det är mijön som är det viktiga i skräckrollspel och inte reglerna. Reglerna ska egentligen bara finnas om man behöver dom och de reglerna i Kult som finns är väsentliga tycker jag. Neotechs regler kan jag inte uttala mig om då jag inte är så jättebra på dem.

När det kommer till bakgrundsdelen så är det ju så att olika spel passar olika system. Babylon 5 har jag aldrig prövat (men min vän är Trekkie om det gör ngn skillnad :D) men i Kult så är det ju skönt att få ha friheten att kunna skapa ens bakgrund utifrån vad man har för RP. Hellre fritt än ett så kallat 'life path'-system.

Dessutom inbillar jag mig att skräckrollspelare gärna lägger ner tid på bakgrunden, så varför inte uppmuntra dem att göra det?

De flesta rutinerade tror jag gör det. Men inte alla... På ett konvent jag var på (CalCon är det enda jag varit på...hehe) så var det ett par killar som lät ens bakgrund skapas allt eftersom kampanjen pågick. Det var ganska intressant faktiskt. Uppmuntras tycker jag det ska göras. Men spelar det ingen roll för dom som spelar och dom är galda med det så kvittar det ju egentligen.

mvh
/joakim kalcidis
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: lång titel, jag ändra.

"Att släppa en extra modul som behandlar endast vapen känns faktiskt inget vidare. För det är som att säga 'köp den inte och ha inga vapen' eller 'köp den och blasta allt som rör sig'."

Jag menade inte att alla våldsregler skulle kastas ut, bara allt utom det mest grundläggande och nödvändiga. Resten, tillsammans med större delen av vapen och otäckheter, kan gott hamna i en egen modul.

"Babylon 5 har jag aldrig prövat (men min vän är Trekkie om det gör ngn skillnad :D) men i Kult så är det ju skönt att få ha friheten att kunna skapa ens bakgrund utifrån vad man har för RP. Hellre fritt än ett så kallat 'life path'-system."

Håller med. Det är just därför som jag älskar Babylon Projects bakgrundsgenereringssystem - man får nämligen en logisk koppling mellan bakgrund och färdigheter, samtidigt som man har fullständig frihet i rollpersonsskapandet, samtidigt som man får det enklare att inkorporera rollpersonernas bakgrund i äventyret (för spelare såväl som spelledare), samtidigt som det saknar "life path"-system.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: lång titel, jag ändra.

Babylon 5 ska jag definitivt kolla lite närmare på om jag får chansen.

Jag är fortfarande skeptiskt mot en modul till kult täckandes den så kallade "vapen-delen". För jag tycker att informationen man får i spelet inte är överdriven och dessutom att släppa en modul kretsande kring bara det skulle vara ett riktigt låghetsmärke! Då skulle det definitivt vara i stil med 'köp denna och bli våldsam'.

Jag tycker kult är bra som det är. Inget är iofs perfekt men det kan man ju ändra det man inte gillar. Synd (eller bra) att alla inte har samma smak bara.

mvh
/joakim kalcidis
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Vapenmoduler

"<EM>...skeptiskt mot en modul till kult täckandes den så kallade "vapen-delen". /---/ det skulle vara ett riktigt låghetsmärke!</EM>"
Det finns vapen- och stridsmoduler till flera rollspel. N2 har offensiv t.ex.

/[color:green]Han</font color=green> som inte har nåt emot våldsamma spel. Bara man kör på en lagom nivå
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Vapenmoduler

Det finns det säkert. Men så är det ju meningen att N2 ska vara mer actionorienterat.

mvh
/joakim kalcidis
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Redogör gärna för de där erfarenheterna!

Min erfarenhet av Kult är dock att den inte funkar som skräck annat än hos gåffare som lyssnar alldeles för mycket på Nephilim, Mission och Sisters och med nästan patologiskt fanatisk inställning ignorerar vad som faktiskt står i regelboken.

Skulle du kunna berätta lite närmare om dina erfarenheter som ligger till grund för din uppfattning?

Det här med att det bara skulle fungera som skräck hos en viss grupp personer, är det något som ska anses positivt för gruppen i fråga? Det borde väl vara bra om man kan skapa skräckstämning i ett spel som är tänkt som ett skräckspel, men av orden ”patologiskt” och ”fanatisk” att döma så verkar du tycka att det är fel att göra förändringar i spelet åt det hållet. De förändringar du föreslog längre ner i tråden håller jag med om, men jag ser det inte som att jag har en patologiskt fanatisk inställning för den sakens skull. Tycker snarast det är ett sundhetstecken att man tar ställning till vilka delar i spelet man vill betona och gör om regler som inte passar den egna gruppen.
Måste säga att jag har svårt för dina kategoriseringar av hur man spelar. Antingen har man med vapen och monsterdelen i spelet och då är det inte skräck eller så har man inte med det och då har man en sjuklig inställning. Hmm. Jag kan av egen erfarenhet säga att det inte behövs några större mängder inställning/ansträngning för att skapa skräck och inte action i Kult. Det är faktiskt väldigt enkelt att inte läsa en tredjedel av spelet; själv har jag ägnat cirka 10 minuter åt de sista hundra sidorna i min regelbok (1993 års upplaga). Ditt perspektiv på hur man kan spela tycks vara lika snävt som i fallet med Vampire.

snarare ger intrycket att vara någon slags actionsplattertaktiksimuleringsbogus [...] än ett skräckrollspel.

Men är det inte det här med en sorts inre skräck (som du kallar ångest och kritiserat Vampire för) som det finns rikligt av i Kult i form av mardrömmar, scizofrenier, förföljelsemanier m.m. som du borde vilja plocka bort ur spelet snarare än monster och pangade? Nefariter och livsfarliga vapen borde väl passa utmärkt i”spruta-adrenalin-genom-öronen”-skräcken som du talat om tidigare på forumet. Det måste ju vara rackans läbbigt att bli jagad av ett monster från helvetet med kapacitet att ta ihjäl hela gruppen på några sekunder.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Redogör gärna för de där erfarenheterna!

"Skulle du kunna berätta lite närmare om dina erfarenheter som ligger till grund för din uppfattning?"

Majoriteten av de rollspelare som jag känner som uppskattar Kult är gåffare (eller möjligen hobbygåffare som jag) och/eller friformare, eller så spelar de Kult som actionsplatterbogus. Det finns ett par notervärda undantag i min bekantskapskrets, det erkänner jag, men de är försvinnade få.

"Det borde väl vara bra om man kan skapa skräckstämning i ett spel som är tänkt som ett skräckspel, men av orden ”patologiskt” och ”fanatisk” att döma så verkar du tycka att det är fel att göra förändringar i spelet åt det hållet."

Då känner du inte mig tillräckligt väl. "Med nästan patologiskt fanatisk inställning ignorerar vad som faktiskt står i regelboken" hänsyftar till min inställning om friform. Att reparera trasiga regler och strunta i regler då och då när de inte har så stort avgörande är en sak. Att totalt skita i regler och överlämna allt avgörande till spelledarens vilda goja... eh, goda vilja, är något helt annat.

"Det är faktiskt väldigt enkelt att inte läsa en tredjedel av spelet"

Exakt. Om de inte läses, vad har de då där i spelet att göra? Hade den tredjedelen inte funnits där så hade priset kunnat dras ner med en tredjedel. Slöseri med trycksvärta, papper, tryckplåtar och pengar.

"Men är det inte det här med en sorts inre skräck (som du kallar ångest och kritiserat Vampire för) som det finns rikligt av i Kult i form av mardrömmar, scizofrenier, förföljelsemanier m.m. som du borde vilja plocka bort ur spelet snarare än monster och pangade? Nefariter och livsfarliga vapen borde väl passa utmärkt i”spruta-adrenalin-genom-öronen”-skräcken som du talat om tidigare på forumet. Det måste ju vara rackans läbbigt att bli jagad av ett monster från helvetet med kapacitet att ta ihjäl hela gruppen på några sekunder."

Bara så länge som man faktiskt inte kan ha ihjäl monstret genom en välriktad salva från gruppens minigun som sedan följs upp med två fosforhandgranater. Då har vi ramlat över på taktiskt tärningsrullande istället för skräck.

Adrenalinet sprutar inte ur öronen när man håller på med taktiskt tärningsrullande. Visst, hemska monster är trevliga att skrämma skiten ur spelarna med. Taktiskt tärningsrullande är dock lika skrämmande som ett parti ASL eller Axis&Allies. Således bör det taktiska tärningsrullandet minskas till ett minimum. Så länge som taktiskt tärningsrullande finns som möjlighet så kommer spelare att använda det - det är ju trots allt deras rollpersoner som hotas. Bara det faktum att de flesta monster går att ha ihjäl med en kulspruta (och om de inte gör det så tar man en tyngre kulspruta - då brukar det funka) är ett skräckhämmande element. Ta bort den möjligheten så blir situationen en helt annan.

Hur man sedan uppnår adrenalinsprutandet är en annan sak. Personligen skulle jag inte tveka att utnyttja mardrömmar (Freddy Krueger, någon) eller schizofreni (Jacob's Ladder) för att skrämma skiten ur mina spelare, men det är i så fall i form av yttre skräckkällor som spelarna inte har någon som helst kontroll över, till skillnad från ångestspelen där den större delen av skräcken är artificiellt skapad av spelaren själv och således så kallad "inre skräck".

Och den skräcken anser jag vara lika skrämmande som beskedet att Neotech Offensiv är försenat.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Fosforgranater och sånt

"Med nästan patologiskt fanatisk inställning ignorerar vad som faktiskt står i regelboken" hänsyftar till min inställning om friform. Att reparera trasiga regler och strunta i regler då och då när de inte har så stort avgörande är en sak. Att totalt skita i regler och överlämna allt avgörande till spelledarens vilda goja... eh, goda vilja, är något helt annat.

Friformsspelande är inte jag heller inne på. Min poäng är att det inte kräver en sjuklig inställning för att betona skräckdelen i Kult på bekostnad av actiondelen, utan bara en väldigt enkel åtgärd som att kort bläddra igenom monsteravsnittet och konstera att den här delen skiter jag i. Sen sätter man sig och läser igenom för- och nackdelar och mörka hemligeter en gång till och gör äventyr där de delarna betonas. Både lätt och normalt enligt min mening!

Exakt. Om de inte läses, vad har de då där i spelet att göra? Hade den tredjedelen inte funnits där så hade priset kunnat dras ner med en tredjedel. Slöseri med trycksvärta, papper, tryckplåtar och pengar.

Med tanke på den begränsade marknaden i Sverige så får man väl acceptera att konstruktörerna väljer att göra ”breda” spel där köparna själva kan välja vilka delar de vill lägga tyngdpunkten på. Möjligheten att ta bort och lägga till grejer är genomgående i Target Games spel och det tycker jag är bra. Att låsa ett spel till att vara exakt på ett visst sätt tror inte jag på.
Priset hade knappast sjunkit med en tredjedel om man tagit bort monsterdelen. Priset på böcker är inte proportionellt mot antalet sidor och dessutom hade upplagan antagligen blivit mindre eftersom spelet hade vänt sig till en snävare grupp spelare, vilket ökat kostnaden per tillverkat spel.

Bara så länge som man faktiskt inte kan ha ihjäl monstret genom en välriktad salva från gruppens minigun som sedan följs upp med två fosforhandgranater. Då har vi ramlat över på taktiskt tärningsrullande istället för skräck.

Adrenalinet sprutar inte ur öronen när man håller på med taktiskt tärningsrullande. Visst, hemska monster är trevliga att skrämma skiten ur spelarna med. Taktiskt tärningsrullande är dock lika skrämmande som ett parti ASL eller Axis&Allies. Således bör det taktiska tärningsrullandet minskas till ett minimum. Så länge som taktiskt tärningsrullande finns som möjlighet så kommer spelare att använda det - det är ju trots allt deras rollpersoner som hotas. Bara det faktum att de flesta monster går att ha ihjäl med en kulspruta (och om de inte gör det så tar man en tyngre kulspruta - då brukar det funka) är ett skräckhämmande element. Ta bort den möjligheten så blir situationen en helt annan.


Fosforgranater och minigun? Alltså, Kult utspelar sig i en värld som till det yttre är densamma som vår egen. Det är jäkligt få personer bär med sig ett gäng fosforgranater i det här landet (hoppas jag). En majoritet av de arketyper som presenteras i Kult kan på sin höjd få tillgång till en pistol, flera av dem har sannolikt inget farligare vapen hemma än en brödkniv. Och dessutom; börjar de skjuta med sin puffra så kan de räkna med att polisen dyker upp rätt omgående och syr in dem. Jag misstänker att en genomsnittlig Kultperson nog har all anledning att vara jävligt skraj för de där mysko snubbarna som man hittar bilder på i regelboken.

Majoriteten av de rollspelare som jag känner som uppskattar Kult är gåffare (eller möjligen hobbygåffare som jag)

Hobbygåffare, vad är det för några och hur skiljer de sig från andra gåffare? Nyfiken! /images/icons/smile.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Taktiskt tärningsrullande

"En majoritet av de arketyper som presenteras i Kult kan på sin höjd få tillgång till en pistol, flera av dem har sannolikt inget farligare vapen hemma än en brödkniv."

...förutsatt att man spelar i ett snällt och civiliserat land som Sverige med rollpersoner som inte har tillgång till kontakter hos den undre världen. Ett antal av arketyperna har helt andra grundförutsättningar och funkar illa i Sverige.

Dessutom missade du poängen. Poängen är inte att det finns miniguns i vapendelen, utan att det faktiskt är möjligt att medelst en sjujefla massa våld skjuta bort slemproppen. Då spelar det inte någon större roll att vapen är illegala, Sverige är ett snällt och fint land eller att arketyperna inte har tillgång till vapen. Är du jagad av en nefarit så blir du desperat nog för att leta upp Lundqvist, lumparpolaren som gick med i Hemvärnet, och sno hans nyckel till mobförrådet för att hämta en stor jefla massa sprängdeg, en hög AK-4or, en ksp m/58 och så mycket ammunition som din Volvo 740 kan rymma. Skit samma om det är illegalt eller inte.

Och då är vi inne på taktiskt tärningsrullande igen, som är precis lika skräckdödande som en normal psykoanalyssession. Dessvärre lär det funka. Det är det som är problemet.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Läbbigt med färgglada monster

Poängen är inte att det finns miniguns i vapendelen, utan att det faktiskt är möjligt att medelst en sjujefla massa våld skjuta bort slemproppen. Då spelar det inte någon större roll att vapen är illegala, Sverige är ett snällt och fint land eller att arketyperna inte har tillgång till vapen. Är du jagad av en nefarit så blir du desperat nog för att leta upp Lundqvist, lumparpolaren som gick med i Hemvärnet, och sno hans nyckel till mobförrådet för att hämta en stor jefla massa sprängdeg, en hög AK-4or, en ksp m/58 och så mycket ammunition som din Volvo 740 kan rymma.

Men majoriteten av befolkningen (inklusive jag själv) i såväl Sverige som i andra länder har aldrig gjort militärtjänst, vet överhuvudtaget inte vad en ksp m/58 är för något eller hur man använder sprängdeg (Att 3 av 17 arketyper har färdigheten Sprängteknik är en indikatior på att spelkonstruktörerna också insett detta). Och volvon blir svår att ha med sig på många ställen, bl.a. när man är inomhus och att gå runt dagarna i ända med massa sprängmedel i famnen är nog ingen bra idé... Nä, fortfarande är det nog så att jag skulle bli grymt skraj om det var en nefarit som jagade mig, men det är ju skönt att veta att det åtminstone finns en snubbe här i landet som fixar läget. Hoppas du inte har något emot att jag ber dig om hjälp om mot förmodan kultvärlden visar sig vara verklighet och helvetets portar öppnar sig i min lägenhet!

Men visst, med rätt karaktär och med rätt utrustning ska det väl gå att läxa upp något monster. Fattar dock inte riktigt hur spelkonstruktörerna tänkt att händelserna ska utveckla sig. Spränger man bort kräket med en volvo fylld med sprängmedel så kommer farbror polisen (gäller inte bara i ordningssamma Sverige) och varken de eller rättsläkaren kommer gilla förklaringen: ”Men han jag sprängde var ju en av djävulerns hantlangare som kommit till jorden för att hämta mig”. Rollpersonen blir inspärrad på livstid och så var sagan slut. Jag vet att detta inte direkt har något med själva skräckbiten att göra; jag bara funderar lite över hur det egentligen kan vara tänkt att Kult ska spelas.

Hur som helst; vi är ense om att vi inte vill ha med monstrena i spelet, men det är lite paradoxalt att ett av mina argument för det är att de är så gott som oslagbara, medan du inte gillar att de går att spöa. /images/icons/smile.gif Fast iofs, jag skulle ju förstås inte vilja ha med de där färgglada figurerna oavsett om de gick att klå upp med en läcker Snakebiter.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Läbbigt med färgglada monster

<I>har aldrig gjort militärtjänst, vet överhuvudtaget inte vad en ksp m/58 är för något</I>

Var glad för det; de är ett litet h-e att rengöra efteråt. (-:

--
Åke
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Tvetydighet (OT)

Var glad för det; de är ett litet h-e att rengöra efteråt. (-:

Menar du göra rent vapnet (om det nu är ett sådant) eller menar du att göra rent platsen där offren befann sig? /images/icons/smile.gif

Eller är ksp m/58 en bomb av något slag? Jag är verkligen glad att jag slapp göra lumpen, men det stör mig att jag inte har de vapenkunskaper som krävs för att göra ett spel i nutidsmiljö. Jag har aldrig ens ägt något plastvapen att leka cowboys och indianer med...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Tvetydighet (OT)

<I>Menar du göra rent vapnet (om det nu är ett sådant) eller menar du att göra rent platsen där offren befann sig?</I>

Take your pick... (-:

<I>Eller är ksp m/58 en bomb av något slag?</I>

Nej, det betyder <I>kulspruta modell 1958</I>. Mata in ett patronband i ena änden och håll in avtryckaren; duddudduddudduddudduddudduddudd...
Fast numera är den väl utbytt mot ksp m/90 på militärförbanden; den senare är mindre och lättare att bära på än 58:an - men kör också med sönderfallande band, vilket jag hatar.(Länkarna i bandet hålls ihop av patronerna, så istället för ett tomt band på marken får man kvar en stor hög med lösa länkar efteråt; nån som har en trädgårdsspade..?)

<I>Jag har aldrig ens ägt något plastvapen att leka cowboys och indianer med...</I>

Oh the poor youth of today...

--
Åke
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Men å andra sidan...

Oh the poor youth of today...

Hehe... men jag hade ju å andra sidan något som inte du hade under din uppväxt, nämligen: ROLLSPEL./images/icons/smile.gif

Utifrån vad som står på din profil så var du 18 bast när du började lira, själv var jag 9. Hur överlevde du mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet utan rollspel??? Idrottade, träffade tjejer eller klirrade gatlyktor? Jag lider med dig i vilket fall! /images/icons/wink.gif
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Men å andra sidan... (OT)

<I>Hur överlevde du mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet utan rollspel??? Idrottade, träffade tjejer eller klirrade gatlyktor?</I>

Läste, skrev noveller, tecknade serier... konstruerade. Jag satte nog ihop fler "spelvärldar" av olika genrer på den tiden för att ha som bakgrund till serier och noveller, än jag har gjort till rollspel senare.

--
Åke
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Läbbigt med färgglada monster

Men majoriteten av befolkningen (inklusive jag själv) i såväl Sverige som i andra länder har aldrig gjort militärtjänst,

Det är dock tillräckligt vanligt att _ha_ gjort lumpen för att en dylik karaktär knappast skulle vara orealistisk eller dum...
Sedan så är det inte så svårt... en genomsnittsintelligent person kan nog få igång en kulspruta om han bara får alla erfoderliga delar. Visst kanske den kärvar ihop efter ett tag när den aldrig rengörs rätt men vid det laget har man klippt många nefratiter eller vad de heter :)

Rollpersonen blir inspärrad på livstid och så var sagan slut.

Det är _sverige_ vi talar om här... livstid är 15 år med en massa permissioner. Är man galen (vilket man är om man ser genom illusionen) får man vård istället... med massa mysiga permissioner, frigång m.m...
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Sverige är fantastiskt

Det är _sverige_ vi talar om här... livstid är 15 år med en massa permissioner. Är man galen (vilket man är om man ser genom illusionen) får man vård istället... med massa mysiga permissioner, frigång m.m...

Ja, det gäller verkligen att det är Sverige man spelar i. I USA t.ex. är inte myndigheterna lika inne på att låta nazister få permis för att häva ur sig nazistsnack på teaterscener och råna banker...

Men det här med permisar skulle kanske kunna skapa nya äventyrsinledningar. Den gamla klassikern "ni sitter på ett värdshus då en fet köpman kommer in..." kan ersättas av "hela sällskapet har fått permis samtidigt...".
 
Top