Nekromanti Vilket skräckrollspel?

derMeister

Veteran
Joined
3 Jun 2001
Messages
2
Hej
Lirar endel D&D v3 och mutant chronicles men vill börja med något skräckrollspel så jag vill ha åsikter om olika sådana.
tack
/derMeister
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Jag har testat tre stycken och kan bara tala om dom. Observera att det endast är mina åsikter och andra kan älska det spelet jag inte gillar.

Chock/Chill: Spelsystemet är väl ok. Skräckstämningen är en sådan som man helst avnjuter med en kopp te och en allmän myspysstämning. Inte så jäte hemskt.. Ganska mysigstämning över spelet dock. (betyg 5.5/10)

Call of Cthulhu: Baserat på H.P. Lovecrafts böcker. Jag älskar det. Reglerna baseras på Basic RolePlaying systemet från Chaosium. Jättebra (första DoD baseras på det..resten har utvecklats från det). Världen är jätteskön. Om du har läst ngn H.P. Lovecraft novell och gillade den stämningen är detta spelet verkligen för dig. Har dessutom en av världens bästa äventyrrkampanjer till sig. Det heter Complete Masks of Nyarlathotep och har nu kommit i repress. Med rätt spelledare kan man verkligen bli RÄDD. (9/10)

Kult: Detta spelet ä väldigt bra. Medans Call of Cthulhu har en sorts 'romantisk' skräck känsla över sig så har Kult en skräckkänsla som får en att äcklas. Det är skitigt, ont och cyniskt. Helt underbart. Försök ordna första versionen det är den jag har. Väldigt bra spel. Regelsystemet är smidigt och oerhört bra faktiskt. Bland de bästa jag läst faktiskt.. Svenskproducerat är det också! /images/icons/smile.gif (9/10)

Vampire: Detta spelet gillar jag faktiskt inte alls (även om andra älskar det). Så jag låter nog mina åsikter om det spelet vara osagda och istället hoppas på att ngn objektiv person talar om vad han tycker om spelet. (4/10)


mvh
/joakim kalcidis
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Vampire: Detta spelet gillar jag faktiskt inte alls (även om andra älskar det). Så jag låter nog mina åsikter om det spelet vara osagda och istället hoppas på att ngn objektiv person talar om vad han tycker om spelet. (4/10)

Nu hänger jag inte riktigt med... Är det objektivt så länge man kan ge positiva omdömen (som du gör till CoC och Kult)?

Nu räknar jag med att du återkommer och berättar varför du inte tycker om Vampire. Å hör sen!

/Azagthoth
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
Tja... Som i alla andra frågor är ju smaken är ju som baken. Men vill man "modern" nutidsskräck som går i Stephen King/Clive Barker-anda (och det är klart man vill... Det är ju så mysigt otäckt...= ) är nog Kult det bästa valet.

Vampire är också mycket bra. Här är skräcken inåtvänd mot "jaget" och världen är mörk, så mörk...

Call of Cthullu är också ett mycket bra spel, men det kräver gärna en del researh för att bli riktigt bra. Lovecraftnoveller och hur världen såg ut på 20-talet kan vara bra att kolla upp. Men är man villig att offra lite är CoC-stämning någonting unikt!

Lycka till att orientera genom det dimhöljda skräckträsket...

/Daniel
 

Blaze^

Veteran
Joined
7 Jan 2001
Messages
57
Location
Uppsala
Re: Vampire

Har spelat en hel del Vampire i mina dar så kan klämma in en trevlig kommentar om det:

Vampire är liksom alla White Wolfs böcker stereotyp baserat, det finns vissa klaner som intrigerar mot varandra p.g.a. deras olika politiska vyer.
Jag älskade vampire i början för det var det enda jag spelat av sitt slag. Det var gotiskt, det var nutid och det fanns allehanda magiska ting. Nu har jag spelat flera andra skräckspel och kan säga att det är väl inte så bra på "skräck delen".
Dessutom tenderar Vampire att bli tråkigare ju mer man känner till om världen. I början är allt mystiskt men mystiken försvinner efter ett tag och 3rd Ed är inte bra på denna front.
Det är mer ett intrigrollspel (se tidigare inlägg om Montreal By Night) och personligen älskar jag det i lajv form.

Eftersom du haft tidigare erfarenheter av Äventyrsspels produkter kanske en tidig version av KULT skulle passa. Några av mina mest skrämmande rollspels momenton har spenderats med KULT (Första gången jag utsattes för det var LinCON 98, Hönnsjögatan 12, Tack Bosse).

Som du märker är inte jag en erfaren skräckrollspelare som många andra. Men valet står mellan Kalcidis förslag och vad du än väljer så kan du inte missa.

Mens agitat molem.
- Vergilius, Aenis
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Jag var inte objektiv när det kom till CoC och Kult, men sp påstod jag inte det heller. Men jag föredrar att ngn förklarar vad han tycker är bra med ett spel än att ngn som inte gillar det spyr galla över det.

När det kommer till objektiviteten och Vampire så tyckte jag det eftersom spelet är så pass älskat/hatat. Det finns ju nästan ingen som tycker det är sådär (inte många av dom jag träffat i vilket fall). Så om ngn objektiv person beskriver spelet så vet man att det kommer vara en beskrivning som baseras på spelet och inte på åsikterna. Varför är inte jag objektiv när det kommer till de andra spelen då? Antagligen för att jag gillar dom för mkt för att inte kunna vara subjektiv (iaf CoC och Kult). Ser hellre att man skriver positiva åsikter än negativa åsikter när de endast kan styrkas med att de är åsikter.

När det kommer till Vampire och mina åsikter och spelet så låter jag faktiskt den delen vara osagd. Hade jag haft åtanken att sprida mina åsikter om det spelet så hade jag gjort det. Men jag kan väl iofs säga så mkt som att jag tycker att kampanjvärlden inte är så speciellt givande ich att konceptet känns tråkigt. Men det är ju som sagt mina åsikter.

mvh
/joakim kalcidis
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Unknown armies...

Det är skoj. Kanske inte så mycket skräck som CoC och Vampire, men det går nog att spela riktigt skräckigt.

Har jag inte skrivit nog med inlägg för att bli Webchef snart? - Axel
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vampire !

Jag för min del tycker att Vampire är bland de bästa skräckspelen. Tänk va´trevligt att spela en blodsugande rackare !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Det finns ju nästan ingen som tycker det är sådär (inte många av dom jag träffat i vilket fall).

Tja, jag tycker det är...sådär.

/Azagthoth
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Kult och Vampire

Chock har jag väldigt lite erfarenhet av, men är ett rätt enkelt spel som kör med klassiska skräckteman ihop med lite detektivarbete. Det är mer nostalgistämpel än kvalitetsstämpel på det bland de som åsikter jag hört om det från andra. En klar nackdel är att varken spelet eller några moduler till det givits ut sedan 87-88 då det gick i graven... Spelet är en översättning av ett spel som heter Chill, huruvida det fortfarande ges ut vet jag inte.

Vampire är ett spel som det tvärtom finns enormt mycket material till, vilket förstås kan vara mycket tacksamt. Utan att vara någon expert på dessa moduler gissar jag att man klarar sig lika bra utan många av dem, vilka som är bra att köpa finns det folk på forumet som nog har bättre koll på än jag. Regelsystemet är bra och flexibelt och världen underbar. Inget riktigt bra nybörjarspel dock. Betoningen i spelet ligger för övrigt minst lika mycket på intriger och karaktärsspel som på skräck.

Kult är ett nyskapande skräckrollspel som verkligen har kapacitet att skapa skräckstämning. Mörka hemligheter från uppväxten och trauman som tar sig olika uttryck gör att man här kan skapa karaktärer som ingen annan stans. Lite för mycket av det goda kan det bli, man kan få hålla tillbaka spelarnas vilja att skapa intressanta karaktärer något för att inte gruppen ska bli helt galen. Tyvärr verkar konstruktörerna ha en viss förkärlek för monster av olika slag. Skrota dessa och satsa på en mer krypande skräck om du inte vill förvandla ett äkta skräckspel till en halvdålig actionrulle. Spelet ges inte längre ut på svenska, men det ska nog gå att få tag på det och moduler till det.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Lite synpunkter

1.Gillar du Mutant Chronicles är det stor chans att du gillar Kult (sikta på den andra engelska utgåvan). Du kommer att känna igen en hel del... ;-)

2. Chock är ascoolt! Lagom serietidningskänsla, och skräck a la Hammer-filmerna. Skulle jag spela Mumien-filmerna (de senaste) skulle jag välja Chock.

3. Ravenloft till D&D är asbra. Och det kommer till D&D3e i höst. Modulen Masque of the red death utspelar sig på en alternativ jord under 1800-talet, och är väldigt bra. Den rekommenderas varmt till alla! Du måste visserligen konvertera till D&D3e men det ska nog gå om du tar några av häftena med konverteringsregler som finns i butikerna. Om du vill spela fantasy-skräck är det bara att köra på de "vanliga" Ravenloft-modulerna.

4. In nomine, där spelar du ängel eller demon och slåss om mänskilghetens själar. Eller nått sånt. Ascoolt, och har en tärningssystem de kallar d666. Har inte spelat men tycker att det verkar hur coolt som helst.

5. Till TSR:s Alternity-system kom Dark Matter. En prisbelönt blandning av skräck och X-files, som kanske kan tilltala finsmakaren. Kan köpas separat, innehåller Fast-play-regler.

6. Och sjäklvklart Call of Cthulhu. Bäst.

MVH

Magnus



Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
HeHe !

Tack för det ! Fick nästan skrämselhicka..../images/icons/wink.gif

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
KULT för bövelen... (eller CoC)

KULT är (tillsammans med CoC) det tveklöst bästa skräckspelet som gjorts IMHO, ny upplaga på väg. Annars tycker jag du ska försöka få tag på första svenska upplagan (i box), de senare upplagorna blev tamare, även om layouten på den senaste engelska upplagan slår det mesta. Dock inget för totala nybörjare. Krypande skräck och en världsbild som kan ge vem som helst mardrömmar.

CoC har av någon anledning inte nämnts så mycket i nedanstående diskussion. Läs artikeln om spelet i senaste Codex så får du en bra överblick över spelet och varför det är så fantastiskt bra!

Vampire - sorgligt överskattat spel som IMHO inte har så mycket med skräck att göra.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
famous last word [OT]

kom å tänka på en grej som redaktör Bosse sa när han SLade KULT här uppe en gång...
"det krävs mer än en pinne och en dålig skytt för att ta kål på en nefarit"
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
1. Samma utgivare

2. För den andra uppplagan, samma utvecklare

3. En del samma monster

Fast du har rätt... det kanske inte är så hemskt lika, fast det sa jag ju inte heller, jag sa bara att man kan känna igen saker från Kult i MC, och det kan man väl hålla med om?

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 
Top