Nekromanti Vilket skräckrollspel?

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: All Flesh Must Be Eaten

På ÖrnKon som ju blev väldigt obesökt hade de en AFMBE-turnering i norrländsk miljö, "Allt fläsk måst' ätas" (bör uttalas på nolaskogsmål, och jo, "flesh" betyder "kött", men det är medvetet) som verkade vara värt att besöka konventet för bara för DET. Ähum.

AFMBE verkar suveränt, var det jag ville säga. Fast inget för de dyngseriösa "åh, skräckspel hjälper mig att leva ut min ångest och skänker en viktig insikt i mänsklig psykologi"-spelarna, förstås. Även om man säkert kunde säga något om alienation och förlusten av induvidualitet och bla bla...

Nightowl, jiddrar

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Lite synpunkter

"Modulen Masque of the red death utspelar sig på en alternativ jord under 1800-talet, och är väldigt bra."
Nja och njä. Jag diggar Ravenloft, och har samlat på mig allt till just Gothic Earth för jag gillar konceptet, men det kunde gjorts bra mycket bättre. De tre äventyren... tja, suger är ett för starkt ord, men inte är de bra. Dessutom får man inte veta ett smack om en massa man VILL veta mer om.
But don't you worry! "The Gazetteer to Gothic Earth", det första supplementet, reparerar detta med bravur. "The Guide to Transylvania" är DET ultimata supplementet för den som vill leka Jonathan Harker, oavsett spel. Kan man leta i gamla Dragon kan man finna ett par oerhört sköna artiklar till Masque, bland annat en som kopplar ihop alla TSR's Historical Guides till en "secret history" med monster och magi genom världshistorien...

Det bästa med Ravenloft och Masque är dock att det har det allra bästa fan-materialet av något spel jag sett, förutom Glorantha/RuneQuest.
"The Kargatane" är en grupp som insamlar spelarmaterial och ger ut det i absolut suveräna netbooks - Book of Shadows, Book of Souls etc. Minst en fjärdedel eller så är alltid Gothic Earth, och det är fanimej bättre än boxen! Även om man inte spelar RL är dessa böcker värda att sno till andra skärckspel - jag har satt ihop ett par nattjägar-äventyr till Gondica för privat bruk utifrån dem.

www.kargatane.com, hoppas jag.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: All Flesh Must Be Eaten

<I>AFMBE verkar suveränt, var det jag ville säga. Fast inget för de dyngseriösa "åh, skräckspel hjälper mig att leva ut min ångest och skänker en viktig insikt i mänsklig psykologi"-spelarna, förstås.</I>

Iofs <I>kan</I> man köra ångest i zombieflicks också, medelst den forne kamraten/älskaren/pappa/nåt som plötsligt blir till ett hjärnlöst fläskätande monstrum.
En gammal favoritscen från 'Dawn of the Dead', när en kvinna springer fram och kramar om sin man, och han tar en tugga av hennes axel. (-:

--
Åke
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Det bästa med Kargatane...

...är att det är de som ska göra d20 Ravenloft, och White Wolf som ska ge ut det!!!!!

FETTFETTFETT!

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: nja...

"liknande monster visst...
men i MC hack n slashar man monstren...
I KULT blir man plågade av dem i all oändlighet..."


...såvida man inte får tag på en gatling gun (står i KULTs vapentabeller) och kräks iväg 80 kulor per sekund som var och en har ca 1 chans på 6 att ge ett dödligt sår, mot ett monster som dör efter 3 dödliga sår...

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Som jag ser det...

...kan man göra båda dera i både Kult och MC.

Men så har jag väl en mer oortodox syn på vad man kan göra med olika "settings" än genomsnittsbrasilianaren.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: nja...

men i MC hack n slashar man monstren...

...och det skulle man alltså inte göra i Kult då eller? *bläddrar snabbt igenom dom grejer till Kult som står i hyllan*
Jag måste erkänna att jag inte ser nån större skillnad. Betänk den _enorma_ mängd splatter och äckel som förekommer lite varstans i Kult...

/Tobbe - har inget emot nåt av spelen
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
CoC

Ja Call of Chtulu är enligt mig det bäste skräckspelet men sen ska inte jag påstå att jag har spelat överdrivet mycket kult. Det lilla jag har spelat har jag faktiskt inte tyckt om spelet.

Nämnda Vampire tycker också jag har en elak liten tendens till att inte bli ett Skräckspel. Om man har en diseplinerad grupp så kan man dock få riktigt go skräck i Vamp också.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

derMeister

Veteran
Joined
3 Jun 2001
Messages
2
Tillbehör?

Om man köper grundboken räcker den bra då eller behöver man köpa fler böcker?
tack
/derMeister
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
svar på de 3 oavnstående inläggen

Alltså... jag vet inte riktigt hur ni grabbar lirar KULT, men jag spelar det som SKRÄCK spel, inte action spel... bara för att blaffavapen de facto finns beskrivna så innebär ju inte det, som i tex Neotech och andra taffliga actionspel, att man per automatik använder sig av dessa...

Och visst finns stats på en massa monster... men jag har alltid sett dessa som ett tecken på att det inte är meningen att RPs ska få för sig att börja SLÅSS mot dem...

Som redaktör Bosse sa en gång under en av mina KULT RPs sista stunder
"Det krävs mer än en pinne och en dålig skytt för att ta kål på en nefarit"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Slöseri med trycksvärta

"bara för att blaffavapen de facto finns beskrivna så innebär ju inte det, som i tex Neotech och andra taffliga actionspel, att man per automatik använder sig av dessa..."

Så varför finns de där då om de inte ska användas? Slöseri med trycksvärta, IMHO.

Men visst, jag förstår din poäng. Icke desto mindre leder Kult av ett större strukturproblem som motsäger dess påtagna roll som skräckrollspel.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: Slöseri med trycksvärta

"Så varför finns de där då om de inte ska användas?"

Tja... de KAN ju använvändas... inte sällan av RPs motståndare kanske...

För att dra det hela till det fånigas gräns: Allt som finns beskrivet SKA användas av RPna?

"Icke desto mindre leder Kult av ett större strukturproblem som motsäger dess påtagna roll som skräckrollspel."

Och det problemet ligger i...?

Jag är medveten om att vissa tänker som så att "Åhå, mängder med slemmon att skicka på mina spelare!" och använder sig av nefariter och razider som vore de utomjordingar i Alien II. Det sätt som jag misstänker att det var tänkt att de skulle användas på är lite mer som Alien I... du vet att någon finns där, någon som håller i trådarna... men inte riktigt vem... eller vad...

Dålig liknelse, men jag hoppas du förstår vari min poäng ligger.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Slöseri med trycksvärta

"Och det problemet ligger i...?"

...att det på grund av dessa strukturproblem snarare ger intrycket att vara någon slags actionsplattertaktiksimuleringsbogus - en korsning mellan Clive Barkers kladdigaste noveller och Delta Force med Chuck Norris - än ett skräckrollspel.

Och ja, jag förstod din poäng. Min erfarenhet av Kult är dock att den inte funkar som skräck annat än hos gåffare som lyssnar alldeles för mycket på Nephilim, Mission och Sisters och med nästan patologiskt fanatisk inställning ignorerar vad som faktiskt står i regelboken. I övrigt har det en mycket stor tendens att bli actionsplattertaktiksimuleringsbogus.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Slöseri med trycksvärta

håller jag faktiskt inte med om. Tycker att kult är väldigt bra för skräck om man spelar med en seriös grupp (och en skicklig spelledare förstås).

Sen får det gärna vara actionsimuleringsblahablaha i dina ögon, men om man kan spela spelet och lyckas bli rädd är det inte skräck då? Eller är kriterierna andra för att det ska kunna kallas ett skräckspel?

mvh
/joakim kalcidis
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Slöseri med trycksvärta

"Sen får det gärna vara actionsimuleringsblahablaha i dina ögon, men om man kan spela spelet och lyckas bli rädd är det inte skräck då?"

Visst är det skräck, men snudd på samma nivå som Neotech är skräck eller Phoenix Command är skräck. Det går säkert att skrämma spelarna i Kult, men enligt min erfarenhet först om man sågar bort nånstans omkring hälften av spelet.

"Eller är kriterierna andra för att det ska kunna kallas ett skräckspel?"

Nepp. Kriterierna är desamma som alla andra rollspel: "reglerna ska passa miljön".

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Slöseri med trycksvärta

Personligen så är det lika svårt att skrämma min grupp med Kult som med CoC. Om nu Neotech är lika lätt/svårt kan jag inte uttala mig om.

Men det som är det mest fundamentala är att dom kallar det för skräckspel eftersom de tycker att det ska användas på ett sätt som gör att spelarna blir rädda. Neotech är upplagt på ett annat sätt och förväntas inte vara ett skräck spel. Det ska snarare spelas med action och är därför inte ett skräckspel.

Sedan kan spelen spelas hur man vill, men de döps-genre-mässigt efter vad de är tänkta att användas till i början. Om nu antalet vapen i en regelbok tar bort den känslan vet inte jag. Men ska jag vara ärlig så gjorde användandet av tunga vapen mig bara mer rädd än innan eftersom skitigheten som spelledaren fått in och känslan av grymhet endast förstärktes av att de bar vapnen. Det avfyrades faktiskt knappt några skott alls det äventyret men fortfarande var det hemskt (ett gammalt äventyr med en äldre grupp).

Dessutom i en mörk värld så är det klart att vapen kommer florera runt mer än vad det gör idag. Folk kommer vilja kunna försvara sig och de vansinninga kommer samla på sig tyngre saker än förrut.

Jag förstår faktiskt inte hur regelsystemet inte passar världen. Vad är det som förefaller ologiskt i struktureringen? Och vilken lösning skulle finnas på det som är mer logisk? Spelet fungerar PRIMA hemma hos mig och min grupp. Inga paradoxala delar har funnits och jag har faktiskt aldrig modifierat reglerna (som jag brukar göra)!

Kanske blev ett långt inlägg. Men jag var tvungen att säga vad jag tyckte.. Trots allt Kult gick från en svag trea till en femma i betyg hos mig.

mvh
/joakim kalcidis
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
KULT och CoC är mina skräck-favoriter. Om jag skall välja en att rekomendera blir det nog CoC, därför att det finns så inåt helvete mycket bra scenarior o.dyl. att köpa till. Fast "Den svarta madonnan" till KULT går inte av för hackor den heller.....
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Om jag skulle skriva Kult...

"Neotech är upplagt på ett annat sätt och förväntas inte vara ett skräck spel."

Nja, upplägget är faktiskt inte särskilt annorlunda. Däremot förväntas Kult vara ett skräckrollspel, vilket Neotech inte förväntas vara. Men uppläggnings- och strukturmässigt är skillnaden inte särskilt stor.

"Jag förstår faktiskt inte hur regelsystemet inte passar världen. Vad är det som förefaller ologiskt i struktureringen? Och vilken lösning skulle finnas på det som är mer logisk?"

Om jag skulle skriva Kult så skulle en hel del ha hänt.

Färdighetssystemet skulle ha simplifierats och blivit mer konsekvent. En hel del färdigheter skulle ha byggts om. Brottsplatsundersökning skulle till exempel breddats och splittrats upp till flera färdigheter, medan vapenmanövrer skulle ha utgått helt. Andra akademiska färdigheter skulle ha tillkommit. Grundchanserna skulle ha byggts om. Kvalitetsgrader skulle ha försvunnit helt och ersatts med BRPs gamla Perfekt-Lyckat-Misslyckat-Fummel. Mer kvalitetsgrader än så behövs inte. Hjältepoäng skulle ha kastats i slasken.

Bra mycket mer plats skulle ha lagts på att hjälpa spelaren att bygga en bakgrund till sin rollperson, och detta skulle knytas bra mycket hårdare till för- och nackdelar. Målet skulle vara att man skapar en bakgrund först, och från bakgrunden får för- och nackdelar (och gärna också färdigheter). Arketyper skulle försvinna helt. Nattens barn skulle komma i en separat modul, och det i bästa fall.

Stridssystemet skulle ha förenklats en hel del. Handlingar, faser och Gud vet vad är onödigt krångligt. Automateldsreglerna skulle ha skrivits om från början, och en massa bjäfsregler som till exempel skademinskning pga avstånd skulle ha förenklats eller försvunnit. Vapenlistorna skulle få bra mycket mindre plats, biljakter jagas ut, och Hong Kong-tjofräset skulle kapas längs med fotknölarna.

Magin skulle kanske också skickats till en separat modul, och i vilket fall som helst så bör den lämna BRPs gamla besvärjelser och DoDs magiskolor. Förmodligen hade jag byggt det bra mycket friare, inspirerat av Mage eller Ars Magica, men inte i samma magnitud och bra mycket långsammare och med allvarligare konsekvenser. Att gå in djupare i magins mysterier skulle vara ungefär som att lära sig mer Cthulhu Mythos i Cthulhu - visst, man vet mer, men blir också mer och mer förtappad och sårbar.

På så sätt skulle man säkert kunna vinna åtminstone en tredjedel och kanske till och med så mycket som hälften av den tillgängliga platsen i regelböckerna. Den platsen hade jag lagt på att hjälpa spelledaren att skrämma skiten ur spelarna. Mer tips, mer goda råd, mer bakgrund om världen etc, och kanske till och med ett äventyr för att visa hur spelet bör spelas. Dessutom skulle man få ett regelsystem som inte hämmar spelandet och skräcken.

"Trots allt Kult gick från en svag trea till en femma i betyg hos mig."

För min del var det tvärtom - det gick från en stark fyra till en svag tvåa.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Om jag skulle skriva Kult...

Du har ju endel poänger. Fast det finns två saker jag inte kan hålla med om. Stridssystemet och uppläggegsskillnaderna i Neotech och Kult.

Stridssytemet är inte ngt större problem. Det flyter helt ok och dessutom om man ska spela det för skräckkänslans skull så behövs det inte så mkt och därav känns det lite onödigt att ändra och ha sig. Det är nästan aldrig slagsmålen/striderna som inbringer skräckkänslan.

Neotech och Kult kan jag absolut INTE hålla med om i upplägg. Först och främst en sådan sak som kampanjsettingsen. En är jorden andra också (likhet. :D).. En i en grovt störd värld där den riktiga världen är allt annat än enkel och possitiv. Jag finner ingentings i den andra som kan liknas vid denna..det finns ju inte ens övernaturliga krafter (den absolut största skillnaden).

Magi i kult reglerna kör jag inte ens med (kanske har ändrat lite när jag tänker efter). Gillar inte magi i Kult jag tycjer det förstör stämningen.

När det kommer till bakgrunden är det sånt som varierar från grupp till grupp. I min grupp (eller den jag hade iaf) så brukade jag (jag var nästan alltid SL) tvinga dom att skapa en bakgrunds historia innan vi började spela. Bakgrunds historia är lika viktigt i alla spel (för mig) och oviktigt (för andra) för den delen. Genom att ha det så som dom har det så finns det möjlighet för båda grupperna med enkelhet att skapa RP's med varierande bakgrunder. Vill man ha det med stor bakgrund så har man det, om man inte vill så har man det inte. Men om dom hade lagt in det som en del av regelsystemet hade de nya gruppenra nog inte tagit bort det då de skulle vara rädda för att störa spelets karma. Man skulle nog anse det vara onödigt komplicerat och folk skuille istället tjata om att man inte har valmöjligheten att göra som man vill i RP-genereringen och att spelet var för styrt. Den lösningen dom har tyhcker jag är elementär.

mina fem öre

En fråga dock. Varför är du inte längre på #rollspel?

mvh
/joakim kalcidis
 
Top