Vilket regelsystem skulle du välja till ett Ghibli-inspirerat spel?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,337
Det verkar finnas delade meningar om huruvida DnD 5e är rätt system för ett rollspel inspirerat av Studio Ghiblis filmer.

Vilket system skulle passa perfekt, enligt dig? Berätta gärna vad det är med systemet som gör det lämpligt.

Om ditt val är "mitt eget feta homebrew-system" så berätta gärna om hur det funkar och vad det är som gör att det passar särskilt bra.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,337
Själv skulle jag nog luta åt att välja FATE

För att:
  • Det finns lite färdigheter vilket aldrig skadar
  • Det kan hantera en magisk värld tack vare flexibla "stunts" och "extras"
  • Karaktärer kan göra heroiska handlingar utan att det blir regeltungt
  • Det har ett skadesystem som kan tonas ner och göras milt så att det känns mer "utmattning" än "hemska skador"
  • Fate-points gör att spelarna har visst inflytande över berättelsen, vilket jag också tror kan passa en magisk miljö
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,760
Location
Göteborg
Prosopopée är nog det ghibliskaste spelet jag spelat, baserat på begränsad Ghibli-kunskap. Det har inga regler för våld, och problemen löses medelst saker som perception, empati, hantverk, etc. Det har ett system för hur underlig man är. Allteftersom rollpersonerna fortsätter i världen, desto underligare blir de, tills de är så underliga att de inte längre kan vara kvar i världen. Detta är ghibliskt baserat på att jag har sett Spirited Away.

Skulle någon fråga om tips om ghibliska spel skulle jag väl nämna Chuubo's Marvelous Wish-Granting Engine, utan att ha spelat det. Men det är väl det klassiska Ghibli-spelet, såvitt jag vet (har dålig koll).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,632
Location
Uppsala
Phoenix Command. Givet val.

Egentligen tycker jag bara “vilket regelsystem?” är en konstig fråga.

Steg ett skulle vara att hitta gemensamma nämnare. Vad är Ghibli, och Ghibliska upplevelser?

Steg två, att väga vilka av dem som alls tjänar på att reglifieras.

Steg tre, vad kan ett spel som detta göra som inget annat spel redan gör, nu när vi vet vad vi vill uppnå?
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
136
Tror att 2D20 systemet skulle fungera rätt väl. Med tanke på att Ghibli-film är rätt varierade så behövs ett flexibelt system och det tycker jag att 2D20 är. Det brukar inte vara för crunchy och är rätt bra på att sätta fokus på story men har lite crunch i sig i alla fall. Tror att sättet Dishonored implementerar sina meta currencies borde fungera rätt bra för de flesta Ghibli-filmerna också, spelarna får göra lite fantastiska saker när det behövs eller när de vill, men spelledaren kan också sätta in lite otrevligehter tillbaka utan att det känns för arbitrary.
(bör erkänna att jag bara sett en handfull Ghibli-filmer i mitt liv)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,760
Location
Göteborg
Utan att ha läst det:

Det är ett fint spel, men systemet är väldigt specifikt för just det som det handlar om. Så bra om man vill göra en Ghibli-historia om djurandar som hjälper folk, men kanske sämre om man vill göra något annat. Som jag minns det (var länge sedan jag spelade det).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Beror på vilken film man tar inspiration från. För Howl's Moving Castle hade jag använt Our Traveling Home, eftersom det är ett spel mer eller mindre gjort för det. För Prinsessan Mononoke tror jag att en hel del fantasysystem skulle funka, så varför inte använda Travellers on a Red Road? Filmen utgjorde ändå en inspirationskälla.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,030
Location
Ereb Altor
Ställde samma fråga för ett tag sedan:


Var nog ungefär samma svar men tror också på något i stil med Sorcerer där man kan speca "humanity" och ersätta med vad man vill.

Tror en rätt viktig grej är att få till det grafiska med.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,307
I ett spel som drar åt Min granne Totoro hade Ur Varselklotets regler funkat bra. Båda handlar om barn som upplever märkliga situationer och lyckas få RP att kännas små, samtidigt som de faktiskt kan lösa situationerna. Det passar också bra för att båda spela vardagsrealism och fantasifulla upptåg. Enkla system passar också bra. Att inte kunna dö är också en fördel.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,942
Jag är likt @Gabrielle de Bourg inne på det här att inte kunna dö i spelet. Håller helt med om detta, att huvudpersonen ska dö är väl sällan ett orosmoment i Ghibli. För filmerna med lite mer fart och fläkt i, typ Porco Rosso, kanske någon slags blandning av Troubleshooters och Kopparhavets Hjältar skulle passa? Man kan ju såvitt jag förstår inte dö i Troubleshooters, och Kopparhavets Hjältar har snabba spännande regler för sjöstrid vilka kanske kunde göras om till luftstrid?
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
788
Som många varit inne på så beror lite på Ghibli-film. För Princessan Mononoke så tror jag Vindsjäl skulle funka bra. För Spirited away och Totoro skulle Ur varselklotet passa fint. Medans för Nausicca så skulle Mutant År Noll kanske vars ett hyggligt alternativ.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Mitt eget Tistelriddare försöker emulera lite av känslan i världen, men de yrken man kan välja, till exempel, men är egentligen inte tänkt att återskapa så mycket av den typiska handlingen i Ghiblis filmer; snarare är det nog en sorts mysigt Call of Cthulu med skogens smådjur. Och det har ju dessutom typ inga regler.

Jag tänker att ett Ghibli-spel möjligen bör ta följande i beaktande vad gäller systemet:

1. Det händer faktiskt rätt ofta i Ghibli-filmer att folk fäktas och skjuter på varandra, men minst lika ofta handlar action om att stora, farlig varelser — en drake som glömt sitt namn, en jättelik omu-gråsugga, en vildsvinsgud — går bärsärk och måste lugnas ner snarare än dödas; att döda monstret får alltid hemska konsekvenser; om inte annat därför att det är fel att döda, och den som har dödat typ drivs bort från sitt folk och sådär. Kanske kunde man ha ett ”stridssystem” som handlar om att undvika ett monster medan man försöker få ner dess ”Raseripoäng”. Där man på sätt och vis förlorar både om man dör och om man tvingas försöka döda monstret, därför att det leder till att det kommer fler monster till byn, eller till att man smittas av en förbannelse, eller därför att man inte kan förstå varelserna efter det, eller — jag vet inte. Och där man i andra fantasy-spel bara har stridsförmågor kunde man kanske också ha lika viktiga förmågor som handlar om just att prata snällt med främmande varelser, och ha ett rent hjärta, och att ducka undan och klättra upp på stora djurs ryggar, och sånt. Jag vet inte riktigt hur det skulle funka, men jag tänker att ett Ghibli-spel bör ha ett system där man å ena sidan absolut kan vara en bågskytt eller jägare eller krigare, som kan fäktas och slåss mot skurkar men som inte kan hantera världens större monster med våld, därför att dessa måste lugnas ner, klappas på nosen, viskas till, etc. Och att detta är en självklar del av spelvärlden, yrkesbalansen, och äventyren.

2. Förvånansvärt mycket ”action” handlar om att springa och klättra och hoppa på saker som rasar samman. Rör och rangliga trappor utanpå badhusfasader, flygmaskiner som störtar, levande slott som ramlar ihop, och så vidare. Istället för att besegra en vakt behöver man ta sig över en bro, som kommer att rasa ihop när man kliver ut på den, typ. Kanske kunde ett mindre detaljerat stridssystem ge plats åt en sorts utbroderat ”klätter- och hoppsystem”.

3. Det handlar väldigt ofta om folk som rör sig mellan världar, så att säga. Människor som hamnar i andarnas värld, eller i magiska slott, och som både plågas av och har nytta av sin mänsklighet där, eller en prinsessa som lever mellan vindarnas by och den förgiftande djungeln, etc. Kanske kan detta kodifieras i reglerna, på ett eller annat sätt. Magiska förmågor ökar när ens ”humanity” minskar, och vice versa.
 
Top