Ghiblirollspel

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Har lite av en händelse tittat på Spirited Away och Princess Mononoke nyligen och drabbades hårt av båda. Har ju sett dem förr och älskade dem redan då men det är ju ändå 15-20 år sedan. Vet att @Sinisa_ pular med något med släktskap men finns det något befintligt spel som har hittat den här magin och lyckats förmedla den i spel?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Har lite av en händelse tittat på Spirited Away och Princess Mononoke nyligen och drabbades hårt av båda. Har ju sett dem förr och älskade dem redan då men det är ju ändå 15-20 år sedan. Vet att @Sinisa_ pular med något med släktskap men finns det något befintligt spel som har hittat den här magin och lyckats förmedla den i spel?
Prosopopée tycker jag absolut kan ha en del Spirited Away-känsla. Jag brukar nämna filmen när jag försöker förklara spelet. Även Les larmes du soleil, som handlar om en pilgrim. Inte samma sorts story, men den där lite mysiga, mytiska, mystiska känslan. Överhuvudtaget mycket i den franska surrealismen tycker jag rör sig i den typen av atmosfär. La clé des songes, Inflorenza (beroende på vilka teman man använder i setupen, tror jag).

Sämre koll på engelskspråkiga spel, men Golden Sky Stories kanske kan vara något?

EDIT: @Leon kan väl franska, du får be honom att spela dem med dig. :gremgrin:
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Utifrån det jag läst om spelet (vilket inte är mycket) så borde inte wander home ge studio Ghibli känsla ? Miyazaki nämns väll också som en influens till wander home.

Ryuutama

Golden sky stories

Chuubos marvelous wishgranting engine
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
820
Location
Umeå
Chuubos marvelous wishgranting engine är det närmaste studio ghibli jag kommit.
 
Top