Vilket regelsystem skulle du välja till ett Ghibli-inspirerat spel?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
För att ge ett svar lite mer i trådens anda, och efter att ha sett lite mer Ghibli-filmer, om jag skulle välja ett regelsystem som skulle användas till alla de filmer jag sett och inte bara de mer actionpackade, så skulle jag välja systemet från Neverwhere RPG 1st edition.

Osäker på hur mycket som gjorts om till senare utgåvor, men i 1st edition är ett väldligt avskalat system som ändå känns väldigt intressant för mig. Dock lägger det väldigt mycket "hitta på något som passar" i händerna på SL, på gott och ont.

Du beskriver din karaktär med ett antal adjektiv och färdigheter. När du behöver slå för något slår du 1T10 och adderar +1 för varje passande adjektiv eller färdighet du har som passar in på situationen. Slår du svårighetsgraden (eller motståndarens resultat) lyckas du.

Du kan förstärka både adjektiv och färdigheter så de ger mer plus. Exempelvis kan du vara "Väldigt stark" istället för bara "Stark" eller "Tränad i Närkamp" och får då +2 istället för +1 när dessa är relevanta (man kan också vara veteran, mästare eller legend på en färdighet för upp till +5).

Ett misslyckande kan innebära att du helt enkelt inte kom någon vart, eller (om du exempelvis misslyckas att försvara dig från en moståndares attack) så kan SL ge dig ett nytt passande adjektiv (så som "Lam", "Blind", eller om man inte tycker det är så noga med att det ska vara just adjektiv, "Bruten arm") som kan vara tillfälligt eller permanent.

"Dåliga" adjektiv kan så klart ge dig minus på ditt tärningsslag, om du inte lyckas vända dem till din fördel.

Död är inte riktigt nån uttalad grej, men teoretiskt möjligt om SL så bestämmer. Det här är biten om "hitta på något som passar" som jag inte alltid gillar. Det kräver en SL man litar på, eller ett väl definierat socialt kontrakt.

Så ett väldigt flexibelt system. Det finns en lista över färdigheter man kan sno och utgå ifrån, eller så hittar man på färdigheter helt själv. I Neverwhere finns ett antal stammar och folkslag som kommer med lite olika low key specialförmågor (vilket helt enkelt kan vara extra adjektiv, eller någon mer unik förmåga) eller riktlinjer som SL och spelare bör ha i åtanke.

Här är ett troll som exempel:

Troll.PNG
Man kan ha ett mer traditionellt karaktärsblad (vilket jag nog föredrar), men annars är spelets tanke att man beskriver sin karaktär mer som löpande text:

Grimjaw is a very large troll, who is very strong, precise, intelligent, and friendly. But he is also slow and ugly. He is generally quite resistant and hard to wound. Grimjaw is practiced at unarmed combat, and a beginner at smithing. He caries a sledgehammer, and smithing tools.

Om Grimjaw försöker slå någon på truten, skulle jag kunna hävda att han är "very large, very strong, precise and practiced at unarmed combat" för totalt +7 på mitt slag (om SL går med på det).
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,960
Location
Örebro
Man kan ha ett mer traditionellt karaktärsblad (vilket jag nog föredrar), men annars är spelets tanke att man beskriver sin karaktär mer som löpande text:

Grimjaw is a very large troll, who is very strong, precise, intelligent, and friendly. But he is also slow and ugly. He is generally quite resistant and hard to wound. Grimjaw is practiced at unarmed combat, and a beginner at smithing. He caries a sledgehammer, and smithing tools.
Det här måste jag kika närmare på, för det här är ju typ ett sätt som får rollpersonen eller karaktären att bli levande och sin egen individ. Bort med alla värden och in med beskrivningar som säger något om monstret. Här känner jag att ser en person framför mig, ett levande väsen istället för ett block av siffror och värden.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Det här måste jag kika närmare på, för det här är ju typ ett sätt som får rollpersonen eller karaktären att bli levande och sin egen individ. Bort med alla värden och in med beskrivningar som säger något om monstret. Här känner jag att ser en person framför mig, ett levande väsen istället för ett block av siffror och värden.
Jag har 1st edition från åratal sedan. Det som finns tillgängligt nu är 3rd edition, och den har jag nog inte kollat in. Gratis på Drivethrough:

Edit: Ah, tydligen finns 2nd edition uppe för nedladdning också! Återigen, inget jag kollat på:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Jag har 1st edition från åratal sedan. Det som finns tillgängligt nu är 3rd edition, och den har jag nog inte kollat in. Gratis på Drivethrough:

Edit: Ah, tydligen finns 2nd edition uppe för nedladdning också! Återigen, inget jag kollat på:
Och efter att ha kollat igenom båda kan jag konstatera att 2nd edition är det jag tänkt på som 1st edition. Det är den jag rekomenderar.

3rd edition är... gillade jag inte. Fler regler, och det är regler jag tycker förstör snarare än hjälper nått. Och inte lika charming utseende.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,960
Location
Örebro
Och efter att ha kollat igenom båda kan jag konstatera att 2nd edition är det jag tänkt på som 1st edition. Det är den jag rekomenderar.

3rd edition är... gillade jag inte. Fler regler, och det är regler jag tycker förstör snarare än hjälper nått. Och inte lika charming utseende.
Guld, då vet jag vilken edition jag ska kika på :gremsmile:
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Och efter att ha kollat igenom båda kan jag konstatera att 2nd edition är det jag tänkt på som 1st edition. Det är den jag rekomenderar.

3rd edition är... gillade jag inte. Fler regler, och det är regler jag tycker förstör snarare än hjälper nått. Och inte lika charming utseende.
Intressant system. Finns det ngn mer generisk variant av motorn?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Intressant system. Finns det ngn mer generisk variant av motorn?
Ingen jag känner till, men det vore awesome så om du hittar en så hojta gärna till (så gör jag detsamma)!

Det är nästan så jag blir sugen på att skriva ett annars :giggle:
 
Top