Jag är så jävla trött på D&Ds dominans

Status
Not open for further replies.

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hur fan kan man få för sig att göra ett Ghibli-inspirerat rollspel och välja fucking D&D som regelsystem?

Hela jävla poängen med Studio Ghiblis samlade produktion är för tusan att våld inte är svaret.

D&D5, däremot, är ett regelsystem fullständigt fokuserat på våld som primär konfliktlösning. Detta är en central premiss i hela regelsystemet.

Detta är sjuttioelfte gången jag ser folk försöka lansera nån slags myspysig setting till D&D, när hela regelsystemets uppbyggnad signalerar att Goblin Slayer hade legat närmare till hands.

Hur fan tänker folk?

Gör egna regelsystem, snälla, sluta livnär vanföreställningen att D&D är en generisk spelmotor som funkar bra till allt.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Alltså, om du skalar av det som är D&D-specifikt så är ju regelbasen ändå rätt nice. d20 + Mod + Proficiency, slå över svårighetsgrad för att lyckas. Crit Success är en grej. Advantage och Disadvantage. Level ökar din Proficiency.

Kan absolut se en styrka i att inte behöva lära sig hur inför varje nytt spel, även om samma sak för mig är en stor lockelse med hobbyn som sådan.

Att bli sur på den som är störst är väl däremot en väldigt väletablerad sed. Under många år brukade det ju gå såpass långt att folk här på wrnu inte tyckte D&D var rollspel överhuvudtaget.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Alltså, om du skalar av det som är D&D-specifikt så är ju regelbasen ändå rätt nice. d20 + Mod + Proficiency, slå över svårighetsgrad för att lyckas. Crit Success är en grej. Advantage och Disadvantage. Level ökar din Proficiency.
Tja, om man skalar bort allt förutom tärningsmekaniken är inget spel speciellt svårt.

Kollar man vad man får med spelet är det inte X besvärjelser, utan X extra besvärjelser. Känns inte så himla enkelt. De skriver också "New feats and fighting styles" och "20 new weapons and weapon mechanics". "Hela jävla poängen med Studio Ghiblis samlade produktion är för tusan att våld inte är svaret." som det står i trådstarten. Nu skriver förvisso skaparna bakom Dungeon Craft-serien att det inte är officiellt Ghibli, utan inspirerat av. Zelda är en annan inspirationskälla och där är det väldigt mycket våld med.

 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,330
Nån får gärna rätta mig, men är det inte vanligt nuförtiden att spela DnD 5e som ett mys-pys-spel? Lite i nån sorts ”system doesn’t matter”-anda.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Nån får gärna rätta mig, men är det inte vanligt nuförtiden att spela DnD 5e som ett mys-pys-spel? Lite i nån sorts ”system doesn’t matter”-anda.
Ja och nej. Vad som verkar vara alltför vanligt nuförtiden är att använda DnD 5e oavsett vilken typ av spelande man gör.
Många DnD spelare verkar knappt medvetna om att det finns andra system, och de har hur som helst inte lust att lära sig något nytt regelverk.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Många DnD spelare verkar knappt medvetna om att det finns andra system, och de har hur som helst inte lust att lära sig något nytt regelverk.
Det är här som det finns ett aber för mig. Jag har absolut inget emot att D&D är världens största spel, att många gillar det och att många introduceras till rollspel genom det. Men jag tycker det är synd att det verkar finnas en förutfattad mening om att reglerna är de ”bästa”, samt att D&D liksom ”är” rollspel. Typ att många/en del blir nyfikna på rollspel, testar D&D, för det är ju spelet man ”ska” spela, inte gillar just det spelet och därmed tror att de inte gillar rollspel. Eller kanske tror att de inte kommer gilla rollspel, för rollspel är ju fantasy i och med att D&D är fantasy. Sen vågar jag inte säga att dessa saker leder till att D&D gör hobbyn mer skada än nytta, eller tvärtom för den delen, men det är en sak som retar mig lite.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,953
Location
Örebro
ller kanske tror att de inte kommer gilla rollspel, för rollspel är ju fantasy i och med att D&D är fantasy.
Det finns två saker som stör mig med rollspel. Det ena är just att DnD 5 ibland upplevs som det enda rollspelet medan det andra är att rollspel upplevs vara fantasy. Störs inte lika mycket av det längre då jag lägger mindre energi på att störa mig och mer på att utforska delarna jag vill se mer av i rollspel, dock blir jag alltid lika irriterad när jag ser ett nytt spännande projekt med stämpeln 5e... Sen tycker jag att det är bra att 5e hjälpt till att få in fler i rollspel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Jag tänker nog såhär nånting – a rising tide…

Att D&D är störst och att rätt många som spelar rollspel idag är av uppfattningen att D&D är det enda riktiga rollspelet, att det vore svårt/onödigt att lära sig nåt annat, att D&D passar till allt, att allt annat är fejk/dåligt… Det är absolut irriterande. Jag tycker ju inte ens om standard-äventyrande. så jag känner ju sådär inför D&D och inför större delen av andra populära spel också. Jag är irriterad över "D&D är det enda rollspelet"; men också inför "rollspel måste ha strid".

MEN – jag tänker att med så många som överhuvudtaget dras in i hobbyn, så ökar antalet personer som hittar andra spel också.

Låt oss säga att 2% av alla som hittar D&D därefter hittar och testar något annat.

Om vi då går från 100 som spelar D&D till 1000 som spelar D&D så har vi ju ökat från 10 till 100 pers som hittar typ Blades in the Dark eller Dungeonworld eller whatever.

Även om det också är störigt att vi gått från 90 till 900 som aldrig gör det.


Hade alternativet varit att de här 810 personerna istället hittat BitD direkt?
Eller hade det kanske snarare mer realistiskt sett varit så att ingen av de här 900 överhuvudtaget hittat rollspel? Jag lutar åt det senare.

Jag ogillar D&D, men förutom lite irritation när franchises jag gillar görs av folk jag tycker gör tråkiga spel av dem (något som absolut inte är unikt för D&D – jag gillar inte Transformers- eller Terminatorspelen heller, och de är inte D&D) så ser jag det mest som positivt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Det ena är just att DnD 5 ibland upplevs som det enda rollspelet medan det andra är att rollspel upplevs vara fantasy.
100% detta!

Just att D&D är "enda rollspelet" har nog alltid varit fallet i Amerikatt. Och fantasy har vi fått dras med sedan hobbyns början. Så just de här två sakerna är nog svåra att tvätta bort. :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
MEN – jag tänker att med så många som överhuvudtaget dras in i hobbyn, så ökar antalet personer som hittar andra spel också.
Man kan se det från andra hållet också. Folk vill testa på rollspel och inser att det inte är deras grej för det enda de testat på är D&D som de tror är synonymt med rollspel. Folk som spelar rollspel idag är rent generellt resterna av de som faktiskt gillar hur (mainstream)rollspel ser ut idag.

[edit: nu skrev du förvisso det i inlägget.]

Ska något nytt slå måste det till en ny målgrupp. Tror jag i alla fall.
 
Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Ska något nytt slå måste det till en ny målgrupp. Tror jag i alla fall.
+1 på den.

De som gjort denna kickkampanj vill inte sälja in rollspelet till en ny publik utan sälja sin produkt till en redan etablerad.

Känns som ett missat tillfälle att lansera rollspel till en ny grupp, de skulle ändå inte förvänta sig att det är D&D.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,330
Ja och nej. Vad som verkar vara alltför vanligt nuförtiden är att använda DnD 5e oavsett vilken typ av spelande man gör.
Många DnD spelare verkar knappt medvetna om att det finns andra system, och de har hur som helst inte lust att lära sig något nytt regelverk.
Jag har också förstått det, och det är väl tråkigt. Men jag tänkte mer ur regelmässigt perspektiv, att DnD bara skulle handla om våld. Självklart gör det det också men det kanske finns andra dimensioner. Jag tänker att ”system DOES matter”, men kanske inte alltid på ett sätt som är självklart. Just att DnD är så känt och familjärt gör att spelare kan känna sig trygga i att hacka, homebrewa, och kanske friforma lite i ett par timmar, utan en enda strid. Sen är det väl som du skriver, att de kanske inte tror att de har nåt annat val. Men jag tycker det är intressant med tanken på ett sorts folk-DnD, där systemets begränsningar också ger upphov till kreativitet och paradoxalt nog frihet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
100% detta!

Just att D&D är "enda rollspelet" har nog alltid varit fallet i Amerikatt. Och fantasy har vi fått dras med sedan hobbyns början. Så just de här två sakerna är nog svåra att tvätta bort. :)
Ja, så är det ju. Och många av de som tänker att rollspel är inte bara fantasy tänker ”Det är ju scifi och skräck också!”. :gremsuck::gremgrin:
 
Status
Not open for further replies.
Top