Vilket företag skulle ni helst se ägde rätten till Drakar och Demoner

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
avatarex;n338884 said:
För några år sen fanns det en tråd om ett hypotetiskt spel vid namn Demonfurstar och Drakjägare men jag tror inte det blev mer än ett namn och en logotyp som Arfert gjorde.

https://www.rollspel.nu/threads/72621 Fan nu blir jag spelsugen bara av loggan!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
avatarex;n338884 said:
För några år sen fanns det en tråd om ett hypotetiskt spel vid namn Demonfurstar och Drakjägare men jag tror inte det blev mer än ett namn och en logotyp som Arfert gjorde.

https://www.rollspel.nu/threads/726...spelprojekt att DFoDR måste läggas på hyllan.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Det stora problemet med varumärket DoD är att det inte riktigt har någon identitet. Det betyder så mycket för så många. Och för det mesta är det helt olika saker.

För vissa är DoD helt enkelt BRP-fantasy (men det har det inte alltid varit)
För vissa är det enkla äventyr i en lös spelvärld (men så har det inte alltid varit)
För vissa är det en spelvärld att utforska (men så har det inte alltid varit)
Etc.

Och saken är att det idag finns spel som gör detta bättre och intressantare - Vi har Eon, Hjältarnas Tid, Fantasy!, Svärdets Sång, Trudvang, Symbaroum, Äventyr, Svavelvinter; Saga och Ensamma Vargen*. Och snart Kopparhavets hjältar. Nästan alla dessa är någons önskedröm om vad DoD borde vara. Och ska jag vara ärlig så föredrar jag nog det. Det är nämligen den grund DoD la för 40 år sedan. Men det går inte att skapa det spelet idag även om Hjältarnas tid kommer rätt nära**.

*Jag har säkert missat något.
**Hade Helmgast och FL samverkat här och petat in Nisses bilder i HT så vetefan om vi inte hade varit hemma.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Måns;n338892 said:
**Hade Helmgast och FL samverkat här och petat in Nisses bilder i HT så vetefan om vi inte hade varit hemma. [/I]
Nisses bilder, Eriks värld, BRP-baserad motor - dags att skriva Hjältarnas Sång.... ;)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Jag tror att vi som är inne i hobbyn undermedvetet tänker att alla vet allt. Men så är det inte. Senast förra veckan var jag på SF-bokhandeln i Göborg och blev på fullt allvar vittne till hur en mamma som skulle köpa rollspel till sina barn bad om hjälp. Hon ville ha Drakar och Demoner, för det kände hon igen sedan hon var barn. Det var ju som det här "Dandjöns änd Dräggöns" som de spelade i Big Bang Theory, fast på svenska. När expediten visade henne rollspelshyllan blev hon lamslagen av alla val, och det slutade med att hon köpte DoD Retro och gick. För det kände hon igen. Jag har den naggande känslan i bakhuvudet av att hon trodde att DoD var en översatt version av DnD, men det sade hon aldrig.

Jag tror på fullt allvar att DoD och DnD lockar in nybörjare i hobbyn utan att de kommer i kontakt med oss gamlingar på en nivå vi inte riktigt förstår. Jag vill ha ett DoD i produktion just därför. Igenkänningsfaktorn är en säljare även utan nostalgi. På samma sätt som Risk fortsätter sälja år efter år efter år trots att majoriteten av oss som spelat mycket annat tycker det är rätt kass. Men det är något folk känner igen utan att behöva göra efterforskningar. Det kommer man långt med.

TL:DR. Ni som inte vill ha DoD i produktion - jag är helt enig med er för egen del. Jag är rätt ointresserad av att spela DoD i någon form bara för att det står DoD på lådan. Men jag är övertygad om att namnet drar folk in i hobbyn. Och mer folk i hobbyn är en bra sak.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
avatarex;n338884 said:
För några år sen fanns det en tråd om ett hypotetiskt spel vid namn Demonfurstar och Drakjägare men jag tror inte det blev mer än ett namn och en logotyp som Arfert gjorde.

https://www.rollspel.nu/threads/726...s://www.rollspel.nu/threads/72621/post-874356

(Dagens forumtips: Om man högerklickar på inläggsnumret uppe till höger, dvs för det här inlägget borde det stå "#48", och kopierar den länken så får man en direktlänk till det inlägget. Länken överlever paginering, men inte alltid ändring av forummjukvara eller uppdateringar… Som med alla länkar, mao.)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Khan;n338895 said:
Jag tror att vi som är inne i hobbyn undermedvetet tänker att alla vet allt. Men så är det inte. Senast förra veckan var jag på SF-bokhandeln i Göborg och blev på fullt allvar vittne till hur en mamma som skulle köpa rollspel till sina barn bad om hjälp. Hon ville ha Drakar och Demoner, för det kände hon igen sedan hon var barn. Det var ju som det här "Dandjöns änd Dräggöns" som de spelade i Big Bang Theory, fast på svenska. När expediten visade henne rollspelshyllan blev hon lamslagen av alla val, och det slutade med att hon köpte DoD Retro och gick. För det kände hon igen. Jag har den naggande känslan i bakhuvudet av att hon trodde att DoD var en översatt version av DnD, men det sade hon aldrig.

Jag tror på fullt allvar att DoD och DnD lockar in nybörjare i hobbyn utan att de kommer i kontakt med oss gam i lingar på en nivå vi inte riktigt förstår. Jag vill ha ett DoD i produktion just därför. Igenkänningsfaktorn är en säljare även utan nostalgi. På samma sätt som Risk fortsätter sälja år efter år efter år trots att majoriteten av oss som spelat mycket annat tycker det är rätt kass. Men det är något folk känner igen utan att behöva göra efterforskningar. Det kommer man långt med.

TL:DR. Ni som inte vill ha DoD i produktion - jag är helt enig med er för egen del. Jag är rätt ointresserad av att spela DoD i någon form bara för att det står DoD på lådan. Men jag är övertygad om att namnet drar folk in i hobbyn. Och mer folk i hobbyn är en bra sak.
Mycket bra inlägg! Jag har flera gånger tänkt att det är enorm skillnad på vad forumet anser common knowledge och hur det ser ut i "verkligheten" (mycket beroende på vänskapskretsar förstås). Tittar man på en "vanlig" människa i medelåldern så är det Drakar och Demoner de känner till (ibland menar de Dungeons and Dragons, ibland menar de Drakar och Demoner, oavsett så känner de inte till att de finns femtioelva versioner av spelen). Utanför forumet har jag aldrig någonsin hört någon säga "Trail of Cthulhu", "Svärdets sång" eller OSR.

Hade Symbaroum (jag behöver googla för att vara säker på stravningen, och jag hänger dagligen på ett rollspelsforum...) sålt bättre om det hade haft exakt samma innehåll men hette Drakar och Demoner? Hade Hjältarnas Tid gjort det? Hur stor roll spelar innehållet? Hur många av rollspelen som köps i en affär köps av en person som inte gjort research på regelsystemet, analyserat och jämfört resulationsmekanismer i timtal eller kan rabbla grundegenskaperna till DoD4 om de väcks mitt i natten, utan bara köper nåt med en bekant titel?

Mängden rollspel är bra för oss nernördade utövare. För en "vanlig" människa är det som pensionsfonder: en enorm grå massa och en övertygelse om att man antagligen valt fel.

(Jag hamnade visst i nåt rant-läge här och har ingen aning vad jag argumenterar emot eller hur off topic det blev... Jag skiter i vem som gör DoD-spel, men jag ser hellre ett nytt DoD än ett nytt fantasy-spel med nåt generiskt namn, oavsett innehåll, just för namnets dragningskraft)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Khan;n338767 said:
Jag skulle nog sätta projekt ny-DoD i händerna på Krille Sundelin. Han har ju redan fixat och trixat ihop ett Hjältarnas Tid, som är 95% av vad jag tror ett nytt DoD borde vara.
Tack för det! Men jag är förmodligen bara rätt person om vi talar pre-Ereb-DoD. Så fort vi talar Ereb så skulle jag känna mig så inlåst att dekonstruktionen som skulle bli resultatet skulle göra mig till mer folkets fiende än Rian Johnson.

Just nu är jag rätt nöjd med att Leon och Måns förvaltar arvet i Kopparhavets hjältar. De kan och respekterar världen mycket bättre än vad jag kan göra.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Krille;n338925 said:
Tack för det! Men jag är förmodligen bara rätt person om vi talar pre-Ereb-DoD. Så fort vi talar Ereb så skulle jag känna mig så inlåst att dekonstruktionen som skulle bli resultatet skulle göra mig till mer folkets fiende än Rian Johnson.

Just nu är jag rätt nöjd med att Leon och Måns förvaltar arvet i Kopparhavets hjältar. De kan och respekterar världen mycket bättre än vad jag kan göra.
Vem som än gör ett nytt DoD kommer dra upp sin folkets-fiende-räknare till åtminstone 20%, helt enkelt för att (som redan konstaterats i tråden) folk associerar olika saker till DoD. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Krille;n338925 said:
Tack för det! Men jag är förmodligen bara rätt person om vi talar pre-Ereb-DoD. Så fort vi talar Ereb så skulle jag känna mig så inlåst att dekonstruktionen som skulle bli resultatet skulle göra mig till mer folkets fiende än Rian Johnson.

Just nu är jag rätt nöjd med att Leon och Måns förvaltar arvet i Kopparhavets hjältar. De kan och respekterar världen mycket bättre än vad jag kan göra.
På samma sätt är vi rätt nöjda med att kunna luta oss mot Krilles regelmotor från Hjältarnas Tid som var precis vad settingen behövde! En kärleksfull win-win med kramar! :)

Ps. Dessutom anser vi att Gustav Pilesjö är vår Ackegård/Gulliksson/Etc
Ornaldo & Bastiana
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/i.postimg.cc\/BLFjvKrH\/kopparhavet-duo.jpg"}[/IMG2]
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Hazelight studios.

Jag vill att någon tar DoD licensen och gör ett fantastiskt single player äventyr (digitalt) av det.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Khan;n338895 said:
Jag har den naggande känslan i bakhuvudet av att hon trodde att DoD var en översatt version av DnD, men det sade hon aldrig.
Det är en väldigt, väldigt vanlig missuppfattning, enligt mina skattningar ungefär lika vanlig som att Postnord fuckar upp en paketleverans.

Det var en användbar missuppfattning i början, men idag ligger den spelet till last.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Feuflux;n338927 said:
Vem som än gör ett nytt DoD kommer dra upp sin folkets-fiende-räknare till åtminstone 20%, helt enkelt för att (som redan konstaterats i tråden) folk associerar olika saker till DoD. :)
Det tror jag inte. Just för att DoD kan vara så olika saker, alltifrån gam-dod till Chronopia till trudvang, så kan man nog komma undan med nästan vad som helst.

Tricket är att vara tydlig med vad man har för avsikt att göra, och sen leverera just det. Inte lova en sak och göra något annat.

Troberg;n338932 said:
Det var en användbar missuppfattning i början, men idag ligger den spelet till last.
Möjligen bland etablerade rollspelare. För nya till hobbyn är det knappast ett problem. DnD gestalltas ju sällan särskilt ingående eller korrekt i media, så folk som plockar upp DoD i tron om att det är samma vet troligen inte något annat. Det som sätter käppar ihjulet då är väl möjligen att det inte är T20.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Kopplat till den tidigare diskussionen om vad som lockar folk till hobbyn. En kollega till mig har tänkt börja spela rollspel. Hon och hennes syster blev inspirerade av en AP-podd. Spelet i fråga är DoD 2016.
 

Red2

Veteran
Joined
6 Jul 2010
Messages
4
Som svar på frågan "Vilket företag skulle ni helst se ägde rätten till Drakar och Demoner?" så vet jag faktiskt inte.

Det jag dock personligen skulle vilja ha är ett nytryck av gamla Drakar & Demoner Expert, UTAN några "egna regeltolkningar" osv...
Bara möjligen en genomgång av böckerna, fixa uppenbara fel i texter och regler osv. Precis som jag hade hoppats på att den senaste "retroboxen" skulle vara och sedan blev mäkta besviken då jag sedan höll i produkten.

Sedan tycker jag personligen att de antigen kan fortsätta och putsa upp och släppa de resterande av de gamla modulerna efter det och kanske till och med släppa nya äventyr och moduler till det.
Eller lägga ned det helt. För mej finns det bara det gamla DoD (Expert) och jag ser ingen anledning att försöka släppa några fler nya versioner av det.

Gör gärna nya spel inspirerade av gamla DoD, men låt bli att döpa dem till just Drakar & Demoner! Tro på era produkter och sluta försöka åka snålskjuts på de gamla speltitlarna.
Och som jag såg någon annan i tråden sa "Tricket är att vara tydlig med vad man har för avsikt att göra, och sen leverera just det. Inte lova en sak och göra något annat." och håller med till fullo! Det börjar vara vara väldigt svårt att lita på företag och kickstarters numera. Jag vet inte hur många titlar jag väldigt gärna skulle ha stöttat men backade ur just pga att man blivit bränd så många gånger på företag som lovat saker som de sedan inte levererat..
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Personligen skulle jag gärna att mitt egna bolag plockat upp DoD-licensen. :)

Med betoning på "plockat", för nu har vi nog inte råd med att förvärva den om tillfället skulle ges.

Kan väl på rak arm också säga att Riot har utvecklat spelet bra mycket mer än vad jag hade haft fantasi att göra. De hade större planer och större ambitioner, vilket jag tror varit positivt för varumärket.

/Magnus
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Red2;n339912 said:
Som svar på frågan "Vilket företag skulle ni helst se ägde rätten till Drakar och Demoner?" så vet jag faktiskt inte.

Det jag dock personligen skulle vilja ha är ett nytryck av gamla Drakar & Demoner Expert, UTAN några "egna regeltolkningar" osv...
Bara möjligen en genomgång av böckerna, fixa uppenbara fel i texter och regler osv. Precis som jag hade hoppats på att den senaste "retroboxen" skulle vara och sedan blev mäkta besviken då jag sedan höll i produkten.

Sedan tycker jag personligen att de antigen kan fortsätta och putsa upp och släppa de resterande av de gamla modulerna efter det och kanske till och med släppa nya äventyr och moduler till det.
Eller lägga ned det helt. För mej finns det bara det gamla DoD (Expert) och jag ser ingen anledning att försöka släppa några fler nya versioner av det.
Gamla Expert DoD har många brister (ingen borde väl veta det bättre än jag :wink: ) så en nyutgåva bör få exvis magireglerna, stridsreglerna och färdighetslistan polerade. Frågan blir omedelbart: vad skulle du och andra svenska gamers tycka om en sådan produkt?

Hursomhelst, det är inte ett aktuellt projekt för mig. Jag har andra konstruktörsbollar i luften. :cool:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Mekanurg;n339941 said:
Frågan blir omedelbart: vad skulle du och andra svenska gamers tycka om en sådan produkt?
För mig är motfrågan: kommer jag känna igen det som Expert DoD när jag läser det?

Jag känner lite spontant att om jag kan EDOD redan, och plockar up den här "reviderade" utgåvan, så borde kanske 90% av reglerna (siffra tagen ur luften) vara som jag kommer ihåg dem. Texen kan vara lite omformulerad, men funktionen borde vara den samma.

Övriga 10% kanske lite strömlinjeformning, slå ihop ett par färdigheter och dela upp en annan färdighet. Sånna saker.

Jag menar, om jag vill ha en ny version av just EDoD, då bör ju det spelet fortfarande vara EDoD. Om ni helt gör om hur färdigheter fungerar, byter ut stridsystemet och lägger till laserpistoler... då är det rätt svårt att påstå att det fortfarande är EDoD.

Bäst vore kanske typ ta innehållsförteckningen från EDoD (minns inte om det var en bra innehållsförteckning, kanske behöver det delas upp ännumer) och göra nån slags frågeformulär av det. Låta folk klicka för vilka delar som de tycker är viktiga för att det ska vara EDoD. Kanske låta dem skriva efter vad det är med varje del som de tyckte var bra (bör behållas) och vad det var som var dåligt (bör plockas bort eller tweakas).
 
Top