Vilket företag skulle ni helst se ägde rätten till Drakar och Demoner

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570
Ett par tidigare poster har nämnt att Drakar och Demoner lockar nybörjare men jag undrar, stämmer det verkligen? Jag har förstått att AP:s som Critical Role skapat ett stort intresse för hobbyn (särskilt DnD) och detsamma gäller Handbok för superhjältar - rollspelet. Däremot har jag aldrig hört att DoD skulle locka särskilt många nybörjare i dagsläget.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,030
Location
Ereb Altor
pappa;n338776 said:
Lite OT. Men personligen är jag noll intresserad av AD&D och gammal gnognardig 70-tals-dnd. Jag älskar det nya, innovativa och galna som kommer ur OSR-genren. MÖRK BORG, Into the Odd och Veins of the Earth liknar ju liksom inte Keep on the Borderlands jättemycket, även om det finns spår kvar av idéer och principer. Av samma anledning är jag mycket mer pepp på Kopparhavets Hjältar än DoD16, t.ex.
Jag har dålig koll på OSR-scenen men den tycks vara lika driven av nytänk som "nostalgivurmen". Jag har väldigt svårt att se exakt vilka spel det är som trampar vatten och vältrar sig i nostalgi.

Men det kan mycket väl vara en slags "back to basics"-reaktion mot indievågen där alla normer skulle brytas. Mycket gott kom av de men de spelen var inte direkt tillgängliga alla gånger.

Jag ser det som rätt positivt att vi vågar ge oss på traditionell fantasy igen, med nya fräscha ögon.

DoD16 är väl undantaget vars enda raison d'etre är just nostalgi, även om det inte är den trogna nyutgåva som utlovades.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,030
Location
Ereb Altor
luddwig;n338778 said:
Ett par tidigare poster har nämnt att Drakar och Demoner lockar nybörjare men jag undrar, stämmer det verkligen? Jag har förstått att AP:s som Critical Role skapat ett stort intresse för hobbyn (särskilt DnD) och detsamma gäller Handbok för superhjältar - rollspelet. Däremot har jag aldrig hört att DoD skulle locka särskilt många nybörjare i dagsläget.
När vi 70-talister ska köpa spel till våra barn eller släktingars barn är jag rätt övertygad om att DoD är det självklara valet. Eller rekommendationen från vuxna om barn frågar.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,449
pappa;n338776 said:
Lite OT. Men personligen är jag noll intresserad av AD&D och gammal gnognardig 70-tals-dnd. Jag älskar det nya, innovativa och galna som kommer ur OSR-genren. MÖRK BORG, Into the Odd och Veins of the Earth liknar ju liksom inte Keep on the Borderlands jättemycket, även om det finns spår kvar av idéer och principer. Av samma anledning är jag mycket mer pepp på Kopparhavets Hjältar än DoD16, t.ex.
Grymt - då är jag med. 100% - det finns ju ingen poäng i att harva i samma hjulspår utan att tillföra något nytt. Och jag håller helt med om att det finns mycket coolt och nyskapande inom den bredare OSR-genren, däribland Mörk Borg förstås.

Men inget skapas i ett vakum, och det är en kul kreativ utmaning att både förhålla sig till sina referenser och föregångare och samtidigt göra något nytt och spännande med materialet.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Måns;n338779 said:
Jag har dålig koll på OSR-scenen men den tycks vara lika driven av nytänk som "nostalgivurmen". Jag har väldigt svårt att se exakt vilka spel det är som trampar vatten och vältrar sig i nostalgi.
Finns många OSR-titlar som är helt fokuserade på att tillgängliggöra och återskapa äldre system, nu senast Old School Essentials av Necrotic Gnome som hade en väldigt framgångsrik Kickstarter. Men den här diskussionen har vi haft förut och inget bra kom ur den. Dessutom är det OT (mitt fel), så jag backar vänligt men svavelosande ut och återvänder till de mörka borgarnas kryptor.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,449
pappa;n338782 said:
, så jag backar vänligt men svavelosande ut och återvänder till de mörka borgarnas kryptor.
Inte för att avbryta lite härligt svavlande, men jag tror att ni (vi) håller med varandra. Dåligt utförda T-Fordkopior är tråkigt, men det går utmärkt att designa en ny, snygg rentav banbrytande Ford. The proof of the pudding is in the eating, för att blanda metaforerna
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570
Måns;n338780 said:
När vi 70-talister ska köpa spel till våra barn eller släktingars barn är jag rätt övertygad om att DoD är det självklara valet. Eller rekommendationen från vuxna om barn frågar.
Så skulle det kunna vara. DoD formade ju en hel generation svenska rollspelare.

Vore intressant med statistik över vilka spel som faktiskt lockar både vuxna och barn att prova på rollspel idag, fast det är ett ämne för en annan tråd.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,030
Location
Ereb Altor
pappa;n338782 said:
Finns många OSR-titlar som är helt fokuserade på att tillgängliggöra och återskapa äldre system, nu senast Old School Essentials av Necrotic Gnome som hade en väldigt framgångsrik Kickstarter. Men den här diskussionen har vi haft förut och inget bra kom ur den. Dessutom är det OT (mitt fel), så jag backar vänligt men svavelosande ut och återvänder till de mörka borgarnas kryptor.
Ber om ursäkt, jag var otydlig. Jag menar alltså att jag upplever både OSR och "nostalgivågen" som rätt nyskapande. Jag anser alltså inte att nostalgivågen (eller OSR) i första hand handlar om att blicka bakåt utan att snarare använda dåtiden som språngbräda mot nya höjder. De (relativt få visserligen) OSR-produkter jag har läst tycks ha samma mål. Jag ser det alltså som två rätt lika rörelser där den främsta skillnaden är att D&D har världsmonopol medan den svenska spelfloran från 80-talet är betydligt mer begränsad.

Som sagt, god kultur som, precis som all annan kultur, bygger på det som kommit före :)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Jag hade gärna sett ett projektteam bestående av mig själv, Krille och Petter Nallo göra en modern och lite annorlunda version av DoD. Deadline på sex månader. Less is more. Enkelt men med visst djup. Moderna men simpla verktyg för drama och narrativbyggande för spelledaren. En lättfattlig översiktlig värld och en tydlig startplats. En sandbox-light. RPna är hyfsade hjältar och utforskning ska vara intressant och lite annorlunda.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Nu är detta Riotminds varumärke, och jag tycker det är som det ska att de då får gör sin grej av det, även om den grejen inte riktigt är min!

Men jag tänker att man också kan se på tidigare försök att flörta med DoD utan att det nödvändigtvis heter DoD. Av det jag sett på den svenska marknaden (inklusive Riotminds grejer) tycker jag för min del att grundboxen till Svärdets sång är det spel som bäst och mest självklart skulle passa med titeln Drakar och Demoner. Det är kanske lite tjockt, men det är inte p.g.a. att det är omständligt eller så, utan beror på att så mycket är inkluderat i böckerna som hade kunnat ligga i expansioner. Det STÖRSTA varumärket är liksom pricken över i som saknas på boxen. Det mesta annat skriker DoD i ny tappning. Man har liksom prickat en känsla utan att för den skull hamna i alltför mycket harvande av det gamla.

Ett alternativ till Fria Ligan och Riotminds hade varit ett fullstädigt okänt namn som fick varumärket och sedan kunde bygga ett nytt, helt dedikerat förlag med hjälp av det. Det hade varit kul, för jag tycker att Sverige kan behöva ännu fler förlag. Det ger mer konkurrens, fler ställen för frilansare att få ut sina alster, o.s.v. Just ett dedikerat förlag, som alltså bara ägnar sig åt utvecklandet av ett enda spel, är ju något av en nisch där Järnringen lämnat ett stort hål.

Hälsar

Christian
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,201
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
luddwig;n338778 said:
Ett par tidigare poster har nämnt att Drakar och Demoner lockar nybörjare men jag undrar, stämmer det verkligen? Jag har förstått att AP:s som Critical Role skapat ett stort intresse för hobbyn (särskilt DnD) och detsamma gäller Handbok för superhjältar - rollspelet. Däremot har jag aldrig hört att DoD skulle locka särskilt många nybörjare i dagsläget.
Jag kan säga som så, att de stora mängder nybörjare som dras till rollspelskvällarna på Spelens hus i Malmö, har basically en enda inkörsport - Dungeons & Dragons. Sedan händer det att de branchar ut till andra spel, men mitt personliga intryck är att de då ofta är ute efter något mer annorlunda från D&D - jag har tex hört att det spelas Mutant och Vampire - the Masquerade.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Har förr tyckt att det vore kul om Järnringen eller Fria Ligan fått göra DoD. Nu när de slagits ihop och har två riktigt bra fantasyspel i Symbaroum och Svärdets Sång så känns det som att det skulle bli alldeles för mycket om de även fick DoD. Tycker även behovet av DoD har minskat med så mycket intressanta fantasyspel från olika aktörer på svenska marknaden.

Vet inte om jag skulle vilja gå så långt som att aldrig mer ge ut något DoD men hade varit helt ok om de tog en rätt lång paus. Och kanske viktigast om de inte tar en paus är att de hittar någon som helhjärtat vill jobba och har en vision för DoD så de regelbundet ger ut böcker/tillägg.

Ang nya som introduceras i hobbyn så har en på jobbet som brukar spela Warhammer 40K blivit introducerad av hans Warhammerspelande kompis via DoD Retro. Tror många som bara vill testa rollspel någon gång och inte regelbundet följer vad som ges ut går på namn de känner igen och det blir nog ofta DoD eller D&D isf.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag tycker det verkar som Riotminds gör en produkt som är helt rätt för kundkretsen. Spelet säljer som smör. Själv tillhör jag inte målgruppen, så min åsikt om och hur det ska göras är inte så intressant. Har läst lite i nya Drakar och Demoner och tycker det verkar ungefär lika bra/ dåligt som andra svenska fantasyspel. Hoppas de släpper en fet kampanj, det skulle nog många gilla.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Mitt eget såklart, så kunde jag håva in rollspelsmiljonerna* och få beställa fina bilder.

* En rollspelsmiljon är ungefär 600 kronor
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,035
Location
Sthlm
Jag tycker Riotminds Trudvang är intressantare Drakar och Demoner än Ereb Altor. Det kom massor av snygga böcker med ospelbara regler som man fick försöka få ihop till något som i sämsta fall levererade vikingar och monster men i bästa fall var helt magisk stämning.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,161
Big Marco;n338797 said:
Jag hade gärna sett ett projektteam bestående av mig själv, Krille och Petter Nallo göra en modern och lite annorlunda version av DoD. Deadline på sex månader. Less is more. Enkelt men med visst djup. Moderna men simpla verktyg för drama och narrativbyggande för spelledaren. En lättfattlig översiktlig värld och en tydlig startplats. En sandbox-light. RPna är hyfsade hjältar och utforskning ska vara intressant och lite annorlunda.
Och då är det alltså DREAMTEAM som ska in på vågrätt 4 :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,030
Location
Ereb Altor
Nässe;n338812 said:
Jag tycker det verkar som Riotminds gör en produkt som är helt rätt för kundkretsen. Spelet säljer som smör. Själv tillhör jag inte målgruppen, så min åsikt om och hur det ska göras är inte så intressant. Har läst lite i nya Drakar och Demoner och tycker det verkar ungefär lika bra/ dåligt som andra svenska fantasyspel. Hoppas de släpper en fet kampanj, det skulle nog många gilla.
Tveksamt. DoD16 säljer bra, men de har tappat förtroende. DoD EA drog 1000 färre backers. Trots att spelet var billigare. Kritiken är rätt hård på KS.

Det här är bara en hyfsat korrekt affärsanalys. Givetvis får RM släppa vad de vill, hur de vill. Men det finns en större potential i varumärket.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,889
Location
Port Kad, The Rim
Fiktionslek;n338799 said:
Just ett dedikerat förlag, som alltså bara ägnar sig åt utvecklandet av ett enda spel, är ju något av en nisch där Järnringen lämnat ett stort hål.
Jag befinner mig faktiskt vid det vattenhålet med mitt nyligen publicerade Expert Nova. Jag och min vuxna dotter Elin jobbar som Team Fox under varumärket Rävspel och vi avser att hålla oss till en och samma produktlinje, Expert-serien, under de kommande åren.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Det här var ju ingen bra tråd alls! Den fick mig att börja fundera "Vad hade jag gjort om jag hade licensen?" och nu har jag lagt hela helgen på att skriva ett spel. Om jag släpper Bestar och bravader så vet ni nu att det är ert fel.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
ceruleanfive;n338881 said:
Det här var ju ingen bra tråd alls! Den fick mig att börja fundera "Vad hade jag gjort om jag hade licensen?" och nu har jag lagt hela helgen på att skriva ett spel. Om jag släpper Bestar och bravader så vet ni nu att det är ert fel.
Själv började jag damma av gamla anteckningar för min Eon-heartbreaker... Jag har ju ingen nämnvärd relation till DoD, så mina tankar gick annorstädes.
 
Top