Vilket företag skulle ni helst se ägde rätten till Drakar och Demoner

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,633
Location
Uppsala
Inget! Jag vill att det ska komma nya saker istället. Drakar och demoner är och förblir det kanske viktigaste rollspel som gjorts i Sverige, men idag finns det värdiga arvtagare. Personligen har jag helst kvar mina minnen av DoD precis som de är.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Just nu, snudd på wizards of the coast.

De hade så klart inte varit intresserade av ett andra fantasylir, men jag hade gärna sett ett företag som dels gjorde något nytt med det, men sammtidigt gjorde gamla editioner tillgängliga.

Hade gärna sett nytryck av de gamla versionerna, för de som vill ha sånt. Men också en helt ny tagning på det.

I princip tycker jag RM är inne på helt rätt spår på många sätt. Jag önskar bara att de hade gjort det bättre än vad de gör.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,204
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Något företag som kastar licensen i en låda och aldrig gör något med den igen. Låt DoD dö, och marknaden röra sig bort från nostalgitrenden och mot mer nyskapande grejer.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,515
Det är bara en okej version av BRP fantasy. Det blev stort för att D&D inte introducerade sig på vår lilla svenska marknad i tid. Och den enda av de indivudiella världarna värda att bevara har redan sitt eget, bättre, rollspel med Svavelvinter. Det finns inget värt att göra något mer med i övrigt. Lägg ner det. Kylo Ren högre upp i tråden har rätt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,309
Location
Kullavik
Precis som många är inne på så ser jag nog helst att varumärket fick gå till den sista vilan. Det är en enormt viktig milstolpe i rollspelets historia och en nostalgifaktor, men det är också allt. Världen har gått vidare.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag väntar med spänning på Kopparhavets Hjältar.
kanske har vi svaret där?

Jag är inte ute efter ett nytt regelsystem.
Jag vill ha ett samlat världsbygge som innehåller allt det som gjorde Drakar o Demoner till platsen som lockade mig att börja spela. Kandra, Trakorien, Nidland, Krilloan, Grå Hallarna m.m.
Och att det till detta kommer scenarion, äventyr & kampanjer som är mer genomarbetade enligt dagens standard.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,031
Location
Ereb Altor
Lightshy;n338745 said:
Jag väntar med spänning på Kopparhavets Hjältar.
kanske har vi svaret där?

Jag är inte ute efter ett nytt regelsystem.
Jag vill ha ett samlat världsbygge som innehåller allt det som gjorde Drakar o Demoner till platsen som lockade mig att börja spela. Kandra, Trakorien, Nidland, Krilloan, Grå Hallarna m.m.
Och att det till detta kommer scenarion, äventyr & kampanjer som är mer genomarbetade enligt dagens standard.
Det låter åtminstone som vår projektbeskrivning och utgivningsplan :) Åtminstone till viss del. Vi har ett nytt regelsystem men alla som spelat BRP känner igen sig och jag har ännu inte hört något påstå att Hjältarnas Tid/Kopparhavets hjältar har en sämre regelmotor än BRP-spelen. Uteslutande tvärtom.

Ps. Nidland får du inte heller. Men resten finns där.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,031
Location
Ereb Altor
Ymir;n338740 said:
Något företag som kastar licensen i en låda och aldrig gör något med den igen. Låt DoD dö, och marknaden röra sig bort från nostalgitrenden och mot mer nyskapande grejer.
Jag tror nog att DoD hade kunna leva vidare precis som D&D med helt nya populära versioner som inte nödvändigtvis blickade bakåt. Åtminstone inte utan att blicka framåt minst lika mycket (alltså typ som de flesta andra spel ;) ). Och i viss mån har det gjort det. Det är väl mest att det inte riktigt känns som en utarbetat plan med gedigna produkter utan mer som någon form av affärs/marknadsmässig trial and error.

Min poäng är att kultur alltid kommer bygga på det som tidigare varit, och det snarast är det personliga perspektivet som avgör om man anser att det är pastisch, nostalgi eller nyskapande.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
God45;n338742 said:
Det är bara en okej version av BRP fantasy. Det blev stort för att D&D inte introducerade sig på vår lilla svenska marknad i tid. Och den enda av de indivudiella världarna värda att bevara har redan sitt eget, bättre, rollspel med Svavelvinter. Det finns inget värt att göra något mer med i övrigt. Lägg ner det. Kylo Ren högre upp i tråden har rätt.
Jag håller inte med.

Vare sig vi vill det eller ej är DoD synonymt med rollspel i Sverige än idag, på samma sätt som D&D är det i engelsktalande länder. När ett barn uttalat sig om att vilja testa rollspel, eller en gaming som inte varit i svängen på trettio år vill tillbaka är det DoD de letat efter, för det här ser åtminstone hört förr.

DoD retro fick rätt ljummen kritik av de flesta, men säljer klart bättre än många andra rollspel, och jag gissar att det är just därför. Att ha ett DoD på marknaden är bra för att locka in nybörjare, oavsett var vi tycker om det.

Själv tycker jag nog att Riots första utgåvor var precis vad jag ville ha. Något helt annat, en helt ny värld och ett spel utan koppling till tidigare versioner utöver namnet. Jag skulle gärna se en ny version som är lika långt från Trudvang som Trudvang var från Ereb och Chronopia. Kanske ett regelverk enbart, och att man kan köpa till en näve världar (inkl Ereb och Chronopia och Trudvang), men helst något helt nytt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,163
Khan;n338752 said:
Vare sig vi vill det eller ej är DoD synonymt med rollspel i Sverige än idag, på samma sätt som D&D är det i engelsktalande länder. När ett barn uttalat sig om att vilja testa rollspel, eller en gaming som inte varit i svängen på trettio år vill tillbaka är det DoD de letat efter, för det här ser åtminstone hört förr.

DoD retro fick rätt ljummen kritik av de flesta, men säljer klart bättre än många andra rollspel, och jag gissar att det är just därför. Att ha ett DoD på marknaden är bra för att locka in nybörjare, oavsett var vi tycker om det.
Hade de levererat den produkt de sa de skulle leverera, dvs. det bästa från de tidigare utgåvorna med nya illustrationer, hade jag hållit med dig. Men nu är risken stor att nybörjare och återvändare testar DDR och får avsmak. Det kan ju i och för sig vara så att alla problem är åtgärdade i senare tryckningar, men det tvivlar jag på.

Den svenska utgivare jag tror hade gjort det bästa jobbet med licensen är Eloso förlag.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Rangertheman;n338765 said:
Hade de levererat den produkt de sa de skulle leverera, dvs. det bästa från de tidigare utgåvorna med nya illustrationer, hade jag hållit med dig. Men nu är risken stor att nybörjare och återvändare testar DDR och får avsmak. Det kan ju i och för sig vara så att alla problem är åtgärdade i senare tryckningar, men det tvivlar jag på.

Den svenska utgivare jag tror hade gjort det bästa jobbet med licensen är Eloso förlag.
Missförstå mig rätt - det jag menade var att Riots tidigaste utgåvor var en bra ingång i tankesättet. Var inte rädd för att ha ihjäl varenda helig ko som finns.

Jag skulle nog sätta projekt ny-DoD i händerna på Krille Sundelin. Han har ju redan fixat och trixat ihop ett Hjältarnas Tid, som är 95% av vad jag tror ett nytt DoD borde vara.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Något av följande
1. Inget, låt licensen självdö
2. Ett förlag som köper licensen och aldrig gör något med den
3. Ett förlag som köper licensen och gör något HELT galet av det, a la Chronopia.

Är liksom många enormt trött på DoD-vurmen och den eviga nostalgi-loopen som våra svenska IPn går igenom. Gör nytt!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,450
pappa;n338769 said:
Är liksom många enormt trött på DoD-vurmen och den eviga nostalgi-loopen som våra svenska IPn går igenom. Gör nytt!
Men du har inga liknande problem med den eviga OSR-vurmen ;)

P.s. jag tycker Mörk Borg är ett grymt spel, och tycker inte det är några problem att vi har olika darlings...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,031
Location
Ereb Altor
Alltså, DoD är ett varumärke. Man kan naturligtvis hantera det hur kreativt man vill. Att tro att varumärke är passe för att det är gammalt känns för mig helt världsfrånvänt.

"Lägg ner Ford! Gammalt mög ju!" ;)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Eftersom alla som någonsin spelat Drakar och Demoner ändrade eller missförstod reglerna så att de hade en helt unik version, vore det bästa om licensen var fri, så att alla får publicera sin egen version, om de känner för det.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,450
Gurgeh;n338773 said:
Eftersom alla som någonsin spelat Drakar och Demoner ändrade eller missförstod reglerna så att de hade en helt unik version, vore det bästa om licensen var fri, så att alla får publicera sin egen version, om de känner för det.
Det här! +100
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Leon;n338771 said:
Men du har inga liknande problem med den eviga OSR-vurmen ;)
Lite OT. Men personligen är jag noll intresserad av AD&D och gammal gnognardig 70-tals-dnd. Jag älskar det nya, innovativa och galna som kommer ur OSR-genren. MÖRK BORG, Into the Odd och Veins of the Earth liknar ju liksom inte Keep on the Borderlands jättemycket, även om det finns spår kvar av idéer och principer. Av samma anledning är jag mycket mer pepp på Kopparhavets Hjältar än DoD16, t.ex.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Måns;n338772 said:
Alltså, DoD är ett varumärke. Man kan naturligtvis hantera det hur kreativt man vill. Att tro att varumärke är passe för att det är gammalt känns för mig helt världsfrånvänt.

"Lägg ner Ford! Gammalt mög ju!" ;)
Men Ford hade känts gammalt om man rehashade T-Forden år ut och år in. Hade samma innovation hänt DoD som Ford hade vi inte haft den här diskussionen tror jag. Det är ju samma omslagsbild IGEN, t.ex.
 
Top