Vilket företag skulle ni helst se ägde rätten till Drakar och Demoner

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,944
Mekanurg;n339941 said:
Frågan blir omedelbart: vad skulle du och andra svenska gamers tycka om en sådan produkt?
För att jag skulle vara intresserad skulle det kunna få finnas ändringar, men att dessa skulle vara såpass små att man fortfarande skulle kunna spela gamla Expertäventyr med de nya reglerna utan några astronomiska förändringar. Eller att nyutgåvor till gamla äventyr och moduler med nya regler kommer. Har ännu inte fått äran att spela Rösten från forntiden, Dödens väg, Djupets fasor eller den sista delen i Den femte konfluxen än och möjligheten att få göra detta skulle vara awesome!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Rymdhamster;n339944 said:
Bäst vore kanske typ ta innehållsförteckningen från EDoD (minns inte om det var en bra innehållsförteckning, kanske behöver det delas upp ännumer) och göra nån slags frågeformulär av det. Låta folk klicka för vilka delar som de tycker är viktiga för att det ska vara EDoD. Kanske låta dem skriva efter vad det är med varje del som de tyckte var bra (bör behållas) och vad det var som var dåligt (bör plockas bort eller tweakas).
Jag har ingen relation till DoD alls, men här är en helt orealistisk idé jag gått och funderat på några gånger:

Man går till en hemsida. Den har en massa kategorier med kryssrutor i. Varje kryssruta är en regelmodifikation, och det finns en liten förklarande text till varje kryss. Vissa kryss är inte kompatibla med varandra, så när en är ikryssad blir den eller de andra gråmarkerade.

När man är klar så genereras dels en PDF och dels en länk man kan skicka till andra som vill ha samma inställningar. PDF:en har ingen avancerad layout alls, utan något ganska generiskt. Och alla är medvetna om att det inte blir perfekt med radbrytningar etc.

Vips – helt personligt DoD med exakt de original- respektive nya/husregler var och en vill ha. Remixkultur. Alla har sitt eget personliga DoD. Bäst vore såklart om man dessutom kunde få PDF:en tryckt och bunden.


Jag har tidigare tänkt lite i den riktningen när det gäller klippningar av film. Så länge man utgår från samma grundklippning så borde det gå att distribuera ganska små filer som innehåller t.ex. vilka delar som måste bort för att man ska slippa se Jar Jar Binks…
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
krank;n339951 said:
men här är en helt orealistisk idé jag gått och funderat på några gånger:
Jäklar vad coolt det vore! Både för rollspel och filmer (då kanske jag äntligen skulle kunna få se MIN version av Bladerunner =D).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,228
Min fem öre:

En hållbar nyversion av DoD skulle för att tilltala mig utgå från 1987s version och utifrån den göra vissa smärre förändringar. Sen kommer många tycka olika om vilka sådana förändringar som är bäst men så länge det sker en viss strömlinjeformning som inte ruckar på viktiga principer i spelet tror jag inte det spelar så stor roll vilka de blir. Det ska också vara ett spel på max 80 sidor.

Det viktiga tror jag dock är att direkt förse spelet med en tunn men ändå hyfsat färdig spelvärld (några länder, lite historia och geografi, lite befolkning). Den behöver inte alls vara innovativ (eller, den ska nog inte vara det) och inte fylla mer text än 10-15 sidor. Och sedan fylla på med många korta och välgjorda äventyr i andan av Döda skogen, Äventyrspaket 1 och 2 etc. Äventyren är nyckeln här, ett DoD ska fresta med många spännande färdiga äventyr, som gärna får passa ihop i geografi m.m., inte bara ett system eller en setting.

Aspekter av detta finns i flera existerande spel (Hjältarnas tid, Fantasy!, Svärdets sång, säkert kommande Kopparhavets hjältar och andra jag glömmer) men inte alla i ett och samma.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Jag är kluven till denna fråga.

En del av mig vill säga att Drakar och demoner inte behövs. Dagens kidz är så bra på engelska och lever i ett sådant informationssamhälle att behovet av ett svenskspråkigt basic-spel är lågt och att D&D redan fyller den nishen väl.

Men den andra delen ser en storhet i att ha ett spel på svenska som är "precis lagom", som inte har någon ambition att vara innovativt eller detaljerat. Som är en bra plattform att improvisera från, där reglerna stöttar utan att ligga i vägen för kreativitet. Därtill skulle jag vilja att den erbjöd en palett av stöd anpassade för dagens mediakonsumenter där infomation levereras i korta, kärnfulla rutor för den som behöver snabba lösningar eller information och där det även finns en större range från jättekorta händelser, mindre till större äventyr och upp till scenarion för att det skall vara enkelt att välja nivå. Jag tänker mig att kids av i dag (med anektdotiska bevis i form av min egen barnaskara) åtminstone initialt kommer vilja spela superkorta spännade saker, inte nödvändigtvis längre och mer komplicerade historier. Jag skulle vilja ha tillbaka DoD på affärshyllor på liknande sätt som till exempel Exit-spel och liknande finns i dag. Det skall vara skitenkelt att spela ett rollspelsscenario helt enkelt. Där tror jag DoD har en fin nisch att fylla.

Så, jag antar att jag vill att... Alga skall äga licensen och göra ett modern rollSPEL som kan ta in rollspelande i det vardagliga rummet.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,228
Bifur;n339956 said:
Aspekter av detta finns i flera existerande spel (Hjältarnas tid, Fantasy!, Svärdets sång, säkert kommande Kopparhavets hjältar och andra jag glömmer) men inte alla i ett och samma.
Tillägg: jag är kanske en av få, men jag uppskattar ganska mycket av vad man försökte göra i DoD 2016, det föll på utförandet mer än ambitionen (även om jag också saknar saker i ambitionen).

Annars gillar jag tanken på DoD som ett familjebrädspel utan bräde - borde kunna bli en hit.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,889
Location
Port Kad, The Rim
Ram;n340010 said:
Jag är kluven till denna fråga.

En del av mig vill säga att Drakar och demoner inte behövs. Dagens kidz är så bra på engelska och lever i ett sådant informationssamhälle att behovet av ett svenskspråkigt basic-spel är lågt och att D&D redan fyller den nishen väl.
De svenska ungdomar som inte är bra på engelska behöver också få sitt. :grin:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Även om det inte är nödvändigt är det rätt trevligt att ha ett spel skrivet på det språk man faktiskt spelare på.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,450
Som namn på en ny svensk översättning av DnD (5th ed) ;) Bara för att göra saker och ting ännu krångligare ;)
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
482
Location
Uppsala
Rymdhamster;n340058 said:
Även om det inte är nödvändigt är det rätt trevligt att ha ett spel skrivet på det språk man faktiskt spelare på.
Jag är positiv till allt som får kidsen att säga SL istället för GM eller *rys* DM!
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Rymdhamster;n339944 said:
Jag känner lite spontant att om jag kan EDOD redan, och plockar up den här "reviderade" utgåvan, så borde kanske 90% av reglerna (siffra tagen ur luften) vara som jag kommer ihåg dem. Texen kan vara lite omformulerad, men funktionen borde vara den samma.
Problemet med detta är att nästan alla kommer ihåg reglerna helt åt helvete. Fanns tex nästan ingen som använde hjältepoäng som det står i reglerna på Expert. Jag tror inte heller de flesta kommer ihåg färdighetskostnadstabellerna som rinnande vatten (även om jag gör det) med mera. Det finns sjukt mycket i det spelet som kan göras "bättre" utan att förlora stämningen men utan att vara samma som förr.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Rymdhamster;n340058 said:
Även om det inte är nödvändigt är det rätt trevligt att ha ett spel skrivet på det språk man faktiskt spelare på.
Som kommentar på detta kan jag nämna att jag spelar med ungdomar regelbundet. De föredrar att spela rollspel på engelska av någon anledning.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Anarchclown;n340301 said:
Det finns sjukt mycket i det spelet som kan göras "bättre" utan att förlora stämningen men utan att vara samma som förr.
Absolut, 100%. Men då tycker jag inte man ska kalla det för en reprint av EDOD.

Då gör man en helt ny version av DOD som dock "asspierer att ha samma känsla som EDoD" eller som "är en spirituell uppföljare" eller något i den stilen.

Att alla tolkat reglerna olika är en aspekt jag funderade över också, men jag tycker inte det är ett problem nödvädnigtvis, då jag tycker en självklar del av arbetet (för alla vettiga spelskapare, skall kanske tilläggas =) är att sätta sig in i hur reglerna faktiskt var tänkta att fungera och utgå från det. Om folk sen inte gillar det så är det för att de har fel, inte för att man gjort en ändring =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Anarchclown;n340303 said:
Som kommentar på detta kan jag nämna att jag spelar med ungdomar regelbundet. De föredrar att spela rollspel på engelska av någon anledning.
Åh, det ser jag inget konstigt i alls. Fantasy låter mycket coolare på engelska, tills man lärt sig att termer vi enbart förknippar med fantasy låter lika fåniga för en faktisk egenslkfödd som motsvarande svenska översättningar låter för oss.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Företaget i sig spelar ingen roll bortom att jag inte vill ha att göra med företag som fular sig när det gäller miljö, mänskliga rättigheter och sånt.

Då jag inte är intresserad av att själv spelleda eller köpa skulle jag för fansen vilja se åtminstone en levande pågående linje/värld med åtminstone 4 släpp om året för den pågående linjen. (Och en topp också, kanske 12 släpp? Genomsnittskostnad på 200kr?) Med släpp menas splatbok, äventyr och liknande. Sidogrejer som formulär, tärningar och figurer är inte inräknat.
Om jag gillade DoD skulle jag gärna se att det fanns en grundbok för alla världar och att varje värld fick åtminstone ett släpp om året.
Att göra tidigare utgåvor tillgängliga digitalt eller fysiskt skulle jag se som sjysst fanservice.
En plattform där skaparna är tillgängliga där man kan fråga om regler och annat.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,279
Location
Örebro
Lightshy;n338745 said:
Jag är inte ute efter ett nytt regelsystem.
Jag vill ha ett samlat världsbygge som innehåller allt det som gjorde Drakar o Demoner till platsen som lockade mig att börja spela. Kandra, Trakorien, Nidland, Krilloan, Grå Hallarna m.m.
Och att det till detta kommer scenarion, äventyr & kampanjer som är mer genomarbetade enligt dagens standard.
Detta. Jag är pepp på Kopparhavets hjältar, men det är tyvärr inte riktigt det som jag vill ha - men jag gissar på att det är det närmaste som vi kan få. Allt utgivet ska vara canon, inte öppet för att modulera som både Kopparhavets hjältar och (brr...) Riotminds Ereb Altor: Caldarox gör, och bygga vidare på materialet. Det är okej att flytta fram det typ hundra år eller så i framtiden (idealt så som Chronopia gjorde till 685 e. Odo - och börja bygga mot sjätte konfluxen). Men alla försök att retconna, ta bort, justera eller helt ignorera (Caldarox, vi tittar särskilt på dig!) minskar drastiskt intresset för mig...

...men som sagt var, jag tror inte det går att få. Det närmsta vi kommer är Kopparhavets hjältar (som jag dock ser fram emot, men inte lika mycket som jag borde!).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,031
Location
Ereb Altor
Robert Jonsson;n341053 said:
Detta. Jag är pepp på Kopparhavets hjältar, men det är tyvärr inte riktigt det som jag vill ha - men jag gissar på att det är det närmaste som vi kan få. Allt utgivet ska vara canon, inte öppet för att modulera som både Kopparhavets hjältar och (brr...) Riotminds Ereb Altor: Caldarox gör, och bygga vidare på materialet. Det är okej att flytta fram det typ hundra år eller så i framtiden (idealt så som Chronopia gjorde till 685 e. Odo - och börja bygga mot sjätte konfluxen). Men alla försök att retconna, ta bort, justera eller helt ignorera (Caldarox, vi tittar särskilt på dig!) minskar drastiskt intresset för mig...

...men som sagt var, jag tror inte det går att få. Det närmsta vi kommer är Kopparhavets hjältar (som jag dock ser fram emot, men inte lika mycket som jag borde!).
Efter att jag (och flera i teamet) deltagit i projekt erebaltor.se under flera år vågar jag påstå att det är i det närmaste omöjligt. Det finns helt enkelt så många innehålls- och stilkrockar att man måste välja en linje och därmed kapa en del på andra håll.

Sedan kan man naturligtvis spela DoD as is och då får man ju just det. :)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,279
Location
Örebro
Måns;n341058 said:
Efter att jag (och flera i teamet) deltagit i projekt erebaltor.se under flera år vågar jag påstå att det är i det närmaste omöjligt. Det finns helt enkelt så många innehålls- och stilkrockar att man måste välja en linje och därmed kapa en del på andra håll.

Sedan kan man naturligtvis spela DoD as is och då får man ju just det. :)
Yeah, I know. Rättigheterna är skitet som får det att falla. Vi får vänta sjuttiofem (?) år innan det blir fritt fram! ;)

Men det är därför som jag skriver att Kopparhavets hjältar är det närmaste vi kan få och varför jag är pep på det trots allt! :)
 
Top